Nokista asiaa.

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
111-1149740061

Viesti Kirjoittaja 111-1149740061 »

Mistä ootte ostanu esim yoshimuran stage 1 nenäkeppejä? Jos tuollaset laittaa, tarviiko uusia myös jouset ja retainerit?


orpopiru
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Yoshit menee heittämällä paikalleen.ST-1 ei tarvita lisäksi mitään muuta. Yhdet oon ostanu Viaberilta, toki muitakin myyjiä on. Duell on vissiin maahantuojana.
Omistakin saa tollaset kepit tehtyy. Hintaa jää 480e säädettävillä nokkapyörillä/säätöpala sarjalla.
111-1149740061

Viesti Kirjoittaja 111-1149740061 »

Kiitos. Taidan tilata noi st ykköset, jää noi orkkikset talteen, jos sattuis joskus tarvimaan. Kiitti tarjouksesta kumminkin.

orpopiru
akseli
Viestit: 290
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 19:21
Paikkakunta: SUURSUOMI

Viesti Kirjoittaja akseli »

kysymys älykköbusanisteille :p paljonko kasvaa busan imunokan ramppinopeus prosenteissa kun nostoa lisättiin 6.7 % ja uuden nokan duraatio on numeraalisesti sama asteissa, mutta mitattuna 50tuhannesosatuumassa vs vanhan 1mm.oletetaan että profiilit ovat yhtä pulleita ja auki- ja kiinnirampit ovat keskenään symmetriset? pikaista vastausta toivoo nimimerkki ;opittiinko taas kantapään kautta? :p
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

akseli kirjoitti:kysymys älykköbusanisteille :p paljonko kasvaa busan imunokan ramppinopeus prosenteissa kun nostoa lisättiin 6.7 % ja uuden nokan duraatio on numeraalisesti sama asteissa, mutta mitattuna 50tuhannesosatuumassa vs vanhan 1mm.oletetaan että profiilit ovat yhtä pulleita ja auki- ja kiinnirampit ovat keskenään symmetriset? pikaista vastausta toivoo nimimerkki ;opittiinko taas kantapään kautta? :p
Kysymyksen asetanta vaikuttaa hmmm, vedätykseltä :mosh:
... ainakin tällaisesta joka ei ole nokkien virittämseen yhtään tutustunut - mutta antaisiko tämä aihetta tutustua tarkemmin kun nokkatouhut ovat muutenkin mielessä ?

Imunokan nosto on 8.8mm ja se kasvaa 6.7%, mutta koska muodosta ei ole ihan varmuutta niin nopeutta nokan muodon pinnalla ei voi tietää. Toisaalta muodolla ei ole merkitystäkään jos se säilyy ennallaan eli nousukulma ei muutu ? Toisaalta koska koneen kierrokset eivät nouse niin vain 6.7% lisänousu/lasku/kierros tapahtuu. Tästä tullaan siihen että jousen nopeus kasvaa 0.6mm/kierros. Eli sitten huomioimalla liikkuvien osien massa pitäisi tästä pystyä laskemaan että paljonko jäykemmät jouset pitää hankkia jotta tuon saa kompensoitua maksimikierroksille ?

Mikähän on normaalijousien palautusnopeus ennen teoreettisen maksimin saavuttamista, johon toki vaikuttaa paitsi jouset, kierrosnopeus ja nokan noste - myös se että mikä on venttiilin massa joka pitäisi tässä huomioida. Eli jos taas vastaavasti valitsee venttiilit joiden massa on 7%..10% pienempi kuin originaalien niin niiden pitäisi kompensoida nousunopeuden vaikutus pienemmällä liikkuvalla massalla. Eli pitäisikö siirtyä kevyempiin venttiileihin ?

Vinkki: ole yhteydessä DaveO:hon (www.suzukihayabusa.org) ja kysy siltä ECU:a jolla saat +300 tai +500rpm lisää kierroksia samalla kun vaihdat jouset ja kevyemmät venttiilit. Tolla mahdollistat powerbandin shiftaamisen ylöspäin jotta noista kevyemmistä venoista ja jäykemmistä jousista on todellista hyötyä.

:apua:

Nitrometaani alkaa vähitellen kiinnostamaan :pääseinään:, siinä on rikkaampi happi%, vaikka VE ei suoraan nousekaan...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
BussiJussi
Viestit: 1039
Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
Paikkakunta: NILSIÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

Kun kaikki muutkin kyselee, heitän lisää löylyä kiukaalle! Kärsiiköhän nostaa "ökylohkon" kierroksenrajoitinta ylöspäin esim. ignition modulella?? Mitenkä kone sen kestänee? JOS tässä vielä pikku virityksii tekis talven aikana.... Kysyy nimim. LOPUTON KIERRE......



:p :p
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Mielenkiintoinen ajatus ... mutta onhan tuohon helpompikin tapa, jos ecu:n päivitys DaveO:n kautta ei kiinnosta. Sen kun heittää vaan kakkosinjektorin vaikkapa nelosen rinnalle niin turhat rajoittimet poistuvat :1087: Tosin silloin ruiskun ajoitus heittää bensat suoraan kiinni olevan venttiilin päälle jossa neste höyrystyy :kusi:. Tuo on sinänsä hyvä koska höyrystyminen kuluttaa energiaa ja siten viilentää, mutta tuo saattaa myös lisätä höyrypainetta imusarjassa ennen sylinteriä ja siten saattaa pienentää VE:tä. Kyseistä efektiä voi etukäteen testata saunassa vielä näin talven aikanakin jos yrittää heittää kivet kylmiksi samalla kun lämmitys on päällä ...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Edellinen vastaus oli ehkä liian huumoripitoinen, joten tässä tarkennusta...


Varsinaisesti ignition modulilla ei voi nostaa kierrosrajoitinta...tai jos voi niin olen todella kiinnostunut asiasta. Kierrosrajoitin kun toimii katkomalla kakkosinjektoria. Sen sijaan nopeusrajoitin saattaa toimia sillä että kuutosvaihteella ennakkoa ei ole riittävästi isoilla kierroksilla -
tästä on väitelty joissain yhteyksissä, mutta kukaan ei oikein ole pystynyt vahvistamaan tai kumoamaan tuon ennakon osuutta. Joten nopeusennätyksiä rikottaessa tuolla ennakon säädöllä voi olla merkitystä, mutta kierrosrajoittimen kannalta ei kai ? vai olenkohan lukenut huonosti speksit ?

Eli ECU:n päivitys onnistuu joko Brocks nimisen firman kautta tai sitten olemalla suoraan yhteydessä nickkiin: DaveO tuolla suzukihayabusa.org palstalla. Brock on tuon Brocks nimisen firman pomo ja yksi parhaista jenkkiläisista hayabusa virittäjistä. Dave Owen (DaveO) taas on se kaveri
joka on saanut vapari hayabusan kulkemaan 220mph eli 350km/h ja tehnyt paljon itse mutta tuolla Brocks:n pajalla.
http://www.brockracing.com/TeamReports/053006.htm
[EDIT: Noista kuvista jossa nähdään kuvun alle kannattaa huomta tuo Innovaten LM3 auxbox jolla kaveri jatkuvasti monitoroi ajossa pyörän tärkeimpien anturien toimintaa (laajakaista, rpm, tps, imuilman tai boxin paine, ...) ja tuon perusteella optimoi seosta , ennakkoa yms. Eli dynossa perusasiat kohdalleen, mutta tositoimissa jokainen ajo analysoidaan paikan päällä erikseen ja pyritään parantamaan logatun datan perusteella]

ECU päivityksistä sen verran että rajoittimen saa nostettua esim. tuonne 11.5k tienoille. DaveO voi kertoa tarkemmin. Brocks myy päivityspakettia, lähetät ECUn niille ja ne päivittää sen ja lähettävät takaisin hintaan 250USD + verot + postikulut: http://stores.skipjack.com/brockracing/Detail.bok?no=272
Toisaalta DaveO on luvannut mulle privalla että täysin uuden ECU:n hintaan 400usd jossa rajoitin on poistettu, joten melkein itse jos miettisin tuota niin ottaisin uuden ECU:n. DaveO on tosiaan nimimerkki www.suzukihayabusa.org palstalla.

Toi kakkosinjektorin liittäminen 3 tai 4 injektorin rinnalle toimii
teoriassa, varsinkin jos sulla on PC. Tällöin ECU:lle ei pitäisi tulla virheilmoitusta. Tosin tällöin alhaisilla kierroksilla ei ole niin tasainen käynti kun ruisku on auki silloin kun vena on kiinni, mutta kun duty cycle alkaa menemään yli 60-75% niin ei sillä silloin enään ole käytännön merkitystä milloin injektori ruiskuttaa.




Edited By PetriK on 1164181661
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
BussiJussi
Viestit: 1039
Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
Paikkakunta: NILSIÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

Tossa juttuu siitä "rajoittimen nostosta"


:p :p




Edited By BussiJussi on 1164199697
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

BussiJussi kirjoitti:Tossa juttuu siitä "rajoittimen nostosta"


:p :p
Ouch, no niinpä näyttää... en ollut lukenut aiemmin tuota tuoteselostetta. 6-0.

Heti tulee mieleen että mitenkähän tämä on toteutettu ? Ehkä niin että PC lähettää ECU:lle maksimikierroksien mukaista "sykettä" mutta hoitaa itse että kierrosten noustessa kakkosinjektoria ei aletakaan pätkimään.

Mielenkiintoinen tapa toteuttaa kierrosrajoittimen poisto.

Ihan heti ei edes tule mieleen mitään erityisiä haittavaikutuksiakaan tuolle...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
akseli
Viestit: 290
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 19:21
Paikkakunta: SUURSUOMI

Viesti Kirjoittaja akseli »

sytkämoduulilla voisit pelailla ennakoitten kanssa ja sieltä loytää jotain pientä hyötyä.jarim varmaan testaa tätä piakkoin :p lisäkierroksille ei ole sinun käppyröillä mitään tarvetta enkä suosittelisi vakioveivien kuormittamista mäntänopeutta lisäämällä-ilkeitten huhujen mukaan n.50% maan billetlohkoista on saanut näin käteviä tuuletus/kurkistusikkunoita- :thumbdown: en edes lähde arvailemaan onko epäkeskeisillä männillä mitään osuutta asiaan.ota vaan rauhallisesti ja ota kaikki irti ajatuksesta suurimmasta/tehokkaimmasta moottorista :thumbup:
Avatar
Joke
Viestit: 145
Liittynyt: 03 Loka 2005, 17:20
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joke »

Minuakin rupesi kiinnostamaan tuo rpm-rajoittajan toiminta.
Service manuaalista löysin tekstiä: If engine reaches 10600 r/min, this circuit cuts off the ignition primary current for all sparkplugs.
Kyseessä lienee Ecun sisäinen valvontapiiri, joka pätkii sytkää, jos mennään rpm rajoittajalle. Mutta pätkiikö rpm rajoittaja myös polttoaineen syöttöä busassa? Mitä tapahtuu, jos ajetaan bussia ilokaasuilla päin rajoittajaa?
Voisko joku kokeneempi valaista asiaa??
Hayabusa.org sivuilla oli juttua asiasta tähän malliin: Pyörissä joissa kierrosluvun rajoitin toteutetaan sytytystä viivästämällä = no problems, mutta jos kierrosluvun rajoitus tehdään polttoaineen ruiskutusta pätkimällä = big problems. Mitä sitten vaikuttaa, jos katkotaan sytytysvirtaa, kuten servicemanuaalissa näyttää olevan?

:1087 :shocked:




Edited By Joke on 1164220018
208 whp / 168 Nm
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Joke kirjoitti:Minuakin rupesi kiinnostamaan tuo rpm-rajoittajan toiminta.
Service manuaalista löysin tekstiä: If engine reaches 10600 r/min, this circuit cuts off the ignition primary current for all sparkplugs.
Kyseessä lienee Ecun sisäinen valvontapiiri, joka pätkii sytkää, jos mennään rpm rajoittajalle. Mutta pätkiikö rpm rajoittaja myös polttoaineen syöttöä busassa? Mitä tapahtuu, jos ajetaan bussia ilokaasuilla päin rajoittajaa?
Voisko joku kokeneempi valaista asiaa??
Hayabusa.org sivuilla oli juttua asiasta tähän malliin: Pyörissä joissa kierrosluvun rajoitin toteutetaan sytytystä viivästämällä = no problems, mutta jos kierrosluvun rajoitus tehdään polttoaineen ruiskutusta pätkimällä = big problems. Mitä sitten vaikuttaa, jos katkotaan sytytysvirtaa, kuten servicemanuaalissa näyttää olevan?

:1087 :shocked:
Kaasuista ei oo ollu mitään ongelmaa, kaikki mahdolliset käyttö virheet olen vartilla saanut aikaiseksi :shocked:
Kone oli just Kujolla vaihteisto korjauksessa ja samalla tarkistuksessa. kaikki muut hilppee kuulemma ensiluokkaisessa kunnossa. Koneella ajettu 32 tkm, kaasua syötetty läpi n. 15 kg :shocked: Kannen ja ryhmän tarkistelin itse eikä pienintäkään moitteen sijaa ollut.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Väänsin aikoinaan kättä tästä tylyttäjän kanssa ja hän sai mut vakuuttuneeksi siitä että kierrosrajoittaja olisi kakkospytyn syötön katkomista, mutta jos manuaali sanoo toisin niin täytyypä aloittaa uusi keskustelu miehen kanssa. Toisen huhun mukaan taas nopeuden rajoitus on tehty hieman myöhäistämällä sytytystä.

Ongelmia tulee jos kierrosrajoitin katkoo sytkää siitä että silloin paukkuu putkessa ja liekit lentää pitkälle taakse kun putkessa oleva seos syttyy. Sen sijaan jos katkoo injektoria niin mitään syttyvää ei siirry putkeen, mutta toisaalta jos siellä vaikkapa olisi jotain palavaa ja joitain kaasua niin voisihan tuo nakuttaa.

Milläs sivulla manuaalia tuo luki - niin ei tarvitse käydä koko manuskaa lävise ?

EDIT: Manuaalin sivu 7-21, siinä sanotaan suoraan että ylitettäessä 10.6k niin katkaistaan ignition primary current for all coils. Eli kierrosrajoitin tosiaan katkaisee kaikilta puolilta virran. Tämä taas ajaa kaasu/polttoaineseosta putkeen jossa se voi syttyä. Kannattaa ottaa änkkärin viimeinen osa pois jos aikoo NOS pyörällä ajella rajoittimelle saakka ;-)). Täytyypä jututtaa tylyttäjää.

Lisäksi löytyi tällainen toinen mielenkiintoinen huomio:
"With the update to the new 32-bit CPU the limiter restricts the max revs in 6th gear to about 10,200 rpm or so. Note that the TRE is still effective but mapping not correct although still works fine though."
lähde: http://www.hyp4r.com/hayabusa/enhancements.htm

saman suuntaista sanoo myös factorypro, eli ennakkoa on kuutosella laskettu hieman niin ettei kierrä loppuun saakka.
http://www.factorypro.com/images....omp.jpg

EDIT 2: Mua kiinnostaisi edelleenkin saada/ostaa käytetty/rikkinäinen ECU niin että pääsisi katsomaan mitä se on syönyt ja mitä sen avulla voisi tehdä. Esim. noi daveo:n rpm limiitin nostot on varmasti helppoja tehdä. Samoin yleensä karttojen ohjelmointiin löytyy keinot jos on tarpeeksi porukkaa mukana yrittämässä...




Edited By PetriK on 1164319895
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
BussiJussi
Viestit: 1039
Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
Paikkakunta: NILSIÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

Mitkä on busan vakio nokkien speksit? Tai mistä löytää? Kiitos......


:p :p
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
Vastaa Viestiin