Nokkaketjun kiristäjä. - Vaihdoin kiristäjän.

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
sillyflier
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37

Viesti Kirjoittaja sillyflier »

Dodii arvon bussitoverit.

Joskus aikaisemmin jo kirjoittelin ja kyselin asiasta kun kylmiltään koneen oikealta puolen kuului semmoinen aikasta perkuleen moinen rällätys. Se alkoi vain voimistua ja nyt lopuksi sai ajella ja lämmittää konetta vartin verran että ääni katosi. Lämmettyään siis kävi suht nätisti.

Viime viikonloppuna sain aikaiseksi vaihtaa kiristäjän. En tiedä pitäisikö tässä vaiheessa huolestua koska entinen sepelimylly alkoi käydä niin kuin Honda. :p Viisi sekkaa piti perkuleellista rälinää mutta kun kiristäjä sai öljynpaineen niin... zup ja oli fiilis kuin olisi tunkenut sormet korviin..... :laugh:

Ei kuulunut kylmänäkään ylimääräistä. Nätti ketjupyörien vikinä vain.
82-1086810582

Viesti Kirjoittaja 82-1086810582 »

Mitäs maksoi ja mistä ostit?
onko vaikeekin homma itte vaihtaa?
eli vanha pois ja uus tilalle ja kiristää niin et taju lähtee ja kattoo hajooko kone? :p
sillyflier
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37

Viesti Kirjoittaja sillyflier »

Ostin RM-Heinolta Tampereelta. Pyysin vain pelkän kiristäjän patruunan mutta näyttäisi siltä että suitsa tuntee tarvikekoodin ainoastaan koko setille. Setti sisältää kiristinlaaharin, letkun, tiivisteprikat ja pultit ja tietty sen kiristinpatruunan. Nyt olen unohtanut kyllä mitä toi maksoi kun siitä on jo aikaa kun ostin sen hyllylle lojumaan. Hintaluokka on kuitenkin 100 eeroa. Itse vaihdoin pelkästään kiristimen.

Kiristin on imupuolella, oikealla kurkkulinjan alapuolella. Siis lähellä oikeata isoa runkopalkkia.

Jos on uhkapeluri niin ottaa vain kiristinpatruunan pihalle ja työntää uuden paikalleen. Tässä on kuitenkin riskinsä. Siinä on vaarana että ketjun löystyessä kun kiristin irroitetaan kokonaan, joku venttiili painaa nokkakepin nenää aiheuttaen akselin nopean pyörähdyksen. Tästä taas saattaa seurata se että ketju hyppää esim. hampaalla. Näitä on sattunut jokunen.

Itse tein varman päälle. Purin venttiilikopan kannen irti, nenäakselit esille. Sitten nippusiteillä nokkapyörissä olevien reikien avulla lukitsin ketjun kumpaankin nokkapyörään niin että se ei pääse hyppäämään. Sen jälkeen purin kiristimen irti ja tuikkasin uuden kiinni. Ennen kuin laittaa uuden patin sisään, sen kiristintappi pitää vapauttaa ja painaa kiristäjän sisään niin pitkälle kun vaan menee. Kun on kiristäjä ruuvattu paikoilleen niin ei muuta kuin päätypultti ja jousitsydeemi sisään. Siinä kohtaa pitäisi kuulua rutinaa/rusahdus kun kiristintappi painuu laahariin kiinni. Öljyletku vielä kiinni.

Muista poistaa nippusiteet tässä vaiheessa!!!!!!!!!!

Sitten oikealta puolen konetta pyörittelee kampuraa pari kierrosta varoiksi. Itse pyörittelin vähän enempikin kun tarkastin venat samalla.

Sitten ei kun purku takaperin ja lopuksi jos uskaltaa niin painaa starttinappulaa.... kyllä piti härskiä ääntä ennen kuin öljynpaineet saavutti kiristäjän.... sitten hiljeni. :)

Älä ryntäytä ja anna tyhjäkäydä siihen asti että ääni vaikenee.

Tähän on muuten rempparompussa täydellinen ohje. Se käskee irroittamaan myös ruiskuringon mutta sain otettua venttilikopan kannen pois irroittamatta sitä.
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Hmmm, aika outoa. ??? Siis se poisvahdettu kiristäjä oli myös tätä uudempaa öljynpaineella toimivaa mallia?
sillyflier
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37

Viesti Kirjoittaja sillyflier »

Hmmm, aika outoa. Siis se poisvahdettu kiristäjä oli myös tätä uudempaa öljynpaineella toimivaa mallia?


Kyllä. Nimen omaan. Siinä ei sinänsä löytynyt silmämääräisesti mitään vikaa. Olisiko kulunut sitten sopivasti vähän joka puolelta. Ei todellakaan näyttänyt olevan loppu. Toinen selitys voi olla se että siinä tapissahan on poikittaisia uria joihin lukitin aina loksahtaa. Saattaa olla että tappi on ollut lähellä seuraavaa uraa mutta ei vielä ole loksahtanut sinne asti. Silloin kiristimen rautalukituksessa on jonkin verran väljää ja ketju pääsee resonoimaan. Voi olla että ottamalla jousen ulos ja painamalla ruuvarin päällä tappia sisään päin, olisi se ehkä muljahtanutkin seuraavaan pykällään hiljentäen ääntä. En kuitenkaan kokeillut kun halusin varmistua että kiristäjä on rakenteeltaan ehjä.

Samankaltaista mekkalaa olen kuullut kyllä joillakin muillakin tehneen, jopa pari tonnia ajetulla vehkeellä. Kun on vain ajanut niin ääni on poistunut kun laahari kuluu hieman ja ketju venyy. Silloin ääni on vaimentunut kun lukitin on loksahtanut seuraavaan loveen.

Eikös jokke vai kuka muistaakseni jossakin säikeessä vähän aika sitten kertonut että nokkaketju pitää hälläkin oman äänensä kylmänä. Kait se on vähän tyyppinä tässä vermeessä.

Säätövara on arviolta jossakin puolen välin kohilla, ehkä 60% jäljellä, eli ei se paljoa ole uudesta muuttunut koska ei se ensimmäisessä pykälässä voi uutenakaan olla. Lisäksi sen näki kiristäjästä millä kohin se on elinkaarensa aikana toiminut.

Noh kattoo jos alkaa rällättää joskus uudelleen niin koitan painasta sitä kiristintä vähä ruuvarilla. Tätä kikkaa neuvoivat muuten Suomen suitsan sivuliikkeessä vai mikä se maahantuojankorvike nykyään onkaan..... :)
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Sitähän minäkin, että pikku säädöllä olisi hommasta selvinnyt, ilman että osia olisi tarvinnut vaihtaa. En ole meinaan kuullut/lukenut vielä yhdestäkään tapauksesta, jossa tuo öljynpaineella toimiva nokkaketjunkiristäjä olisi poikinut. :;):
Avatar
jokkebusa
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

mulla on toi 02 mallin kiristin ollut parikin kertaa kourassa, ja tuunaksinkin sitä viimeks jopa vähän. pien prikka jousen alle, ja sit sen jousitulpan tiivisteenkin vaihdoin ohuemmaksi. ja skruuvarilla annoi persiistä kevyttä ohjettakin että tiukemmalla siitä. vaan eips auttanut, sama ol rallatus. voihan se tosiaan olla että jää just karvan vajaaks sen seuraavan naksun kohdilta. vaan luultavasti anna rallatella tän syksyn kun ei se niin paha meteli ole kuin kylmällä masiinalla ja vain joillain kiekoille silloinkin. ton kiristäjänkin modaamisen joku idea on juovuspäissään syntynyt, mut oottakoon se kunnon krapula kans talven tuunaushetkiä vielä hetken... :p
...dont you agree...ehhh..?
sillyflier
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37

Viesti Kirjoittaja sillyflier »

Niin... sitä vain ottaa jotkut asiat varmanpäälle. Tämäkin aparaatti on saksan tuontia. Vaikka kunto on todella siisti, jopa kilometrit voisivat vastatakkin kuntoa, siitä ei ole mitään takuuta. Koska mekkala oli kylmänä sitä luokkaa niin vaihdoin sen nyt sen enempiä funtsimatta. Tuli venat tarkastettua samalla. Yksi 100 eeroo nyt menee jo kun täysikasvuinen bussihukka lähtee juhlimaan........ heh... :D

Jostakin ulkomaanvoorumista muutes joskus aiemmin luin että noita on jokunen mossahtanut. Muualta tosin en ole kuullut kyseisen vimpaimen antaneen periksi.
74-1085495998

Viesti Kirjoittaja 74-1085495998 »

jokkebusa kirjoitti:mulla on toi 02 mallin kiristin ollut parikin kertaa kourassa, ja tuunaksinkin sitä viimeks jopa vähän. pien prikka jousen alle, ja sit sen jousitulpan tiivisteenkin vaihdoin ohuemmaksi. ja skruuvarilla annoi persiistä kevyttä ohjettakin että tiukemmalla siitä. vaan eips auttanut, sama ol rallatus. voihan se tosiaan olla että jää just karvan vajaaks sen seuraavan naksun kohdilta. vaan luultavasti anna rallatella tän syksyn kun ei se niin paha meteli ole kuin kylmällä masiinalla ja vain joillain kiekoille silloinkin. ton kiristäjänkin modaamisen joku idea on juovuspäissään syntynyt, mut oottakoon se kunnon krapula kans talven tuunaushetkiä vielä hetken... :p
Huojuuko käynti kylmällä koneella? Jos sun ruisku on säädetty rikkaalle niin kone pitää samanlaista rouskutusta kun kiristäjäkin ??? Koneen lämmetessä käynti tasoittuu ja hiljenee kawamaiset äänetkin :D Mulla ilmeni samaa vikaa modin jälkeen :( Tehoja tuli ja kulutus lisäänty aikas baljon :laugh: Ruiskukin säädetään heti kun saan uudet piiput :cool:
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Unohtakaa sen kiristimen modaamiset, ... ei hyvä. :;):

Eli jos haluaa saada nokkaketjun vähän kireämmälle, eli kiristimen seuraavaan napsuun, niin se onnistuu seuraavasti:

HUOM! Omalla vastuulla, ao. modi.

1. Löysätään kumpaakin kuusiokoloruuvia (niitä joilla kiristin on kiinni kannessa) varovasti vähän kerrallaan, ja kun kuuluu NAPS (tai NIKS), niin STOP.
- Mikäli sieltä pääsee kuulumaan useampi naks, niin homma meni sitten uusiksi; eli koko kiristin täytyy purkaa pois asentaa uudelleen huoltoohjeen mukaisesti. Tai *)
2. Seuraavaksi sitten kiristetään sitten ko. ruuvit takaisin "ohjetiukkuuteen".
3. Homma valmis. :)

En kuitenkaan suosittele tekemään tuota, ellei ole 110% varma, että tietää mitä tekee.

*) Nimittäin jos tuolla pikkujipolla onnistuu säätämään ketjun vähän liian kireälle, niin mitä todenköisimmin nokkaketju tulee sanomaan poks ja sitten maksaa. Täytyy myös toivoa, ettei sillä hetkellä, kun ketju sanoo morot satu olemaan vauhtia 300 km/h. :(
Avatar
jokkebusa
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

joops, jardze osu nappiin ! eips taho millän pysyä tyhjäkäynti ihan kohillaan toin airboxin modauksen jälkeen, ja kieltämättä nyt kun mietin...ihan kun ne kone äänet ois lisääntyneet sen homman jälkeen, enkä tarkota nyt niitä mukavia imuhöräyksiä tankin alta...=)

boxin säätöä ei oo vielä(kään) tehty, mut oon senkstakkii ollu suht turvallisella mielellä että kulutus ei ainakaan pudonnut tosta modista...ja ne poistoputkien päät on mieluummin kulutusjuhlamustikset kuin semmosen pidättyväisen ruskeet..
tonne kemiinhän sitä Piti mennä penkkiin, mut se keikka mäni ainakin tältä menneen weekendin kohdilta valitettavasti ohi...=/

tein semmosen jutskan mistä juteltiin Kujon kans taannoin, että kytkin ton lambda-anturin takasin peliin. vedin tosta väliltä piuhat sinne takaboxiin jonne laitan myös kytkimen, jolla saapi sen naksautettua pois testaillessa. kas kujo meinas että toi lambda ei ois mukana paahdossa vaan tonne 3000 ärpeeämmän tienoille, ja tasais vähän tota tyhjäkäyntiäkin. ehkä se hienokseltaan muuttu vähemmän rykiväksi, mut elisen lenkin jälkeen joutokiekat ol nousseet 1500 tuntumaan vaikka sääsin ne lähteissä 1200 tienoille kuumalla koneella. onhan toi lambdarghini ollu veke varsin pitkään leikistä, joten en tiedä miten se nyt sitten pelittää kun on karstaantunut siellä putkessa käyttämättömänä aikansa. pitää tehä viel tän ehtoolla lissää testiä, ja kattoo miten nyt kalsanakin rallattaa..

kyll se kuule fastis on niin simppeli peli toi ketjunkiristin hytikkoineen, että ei sen modausta pelätä tarvii, ei ainakaan jos Luulee tietävänsä mitä tekee.... =) tiesin kyll kans ton kertomas konstin, mut en ollu Ihan niin rohkee minäkään..=)
niinpä tyydyin kans kohtuullisella voimalla peppaamaan sitä persiistä pikku puikolla, mut eipä naksahtanu perkules...=(
nythä tota vois kokeilla uudestaan kun on muutam kilsa tuosta viimeisestä tönimisestä sentään vierähtänyt...
...dont you agree...ehhh..?
74-1085495998

Viesti Kirjoittaja 74-1085495998 »

Fastm8 kirjoitti:Unohtakaa sen kiristimen modaamiset, ... ei hyvä. :;):

Eli jos haluaa saada nokkaketjun vähän kireämmälle, eli kiristimen seuraavaan napsuun, niin se onnistuu seuraavasti:

HUOM! Omalla vastuulla, ao. modi.

1. Löysätään kumpaakin kuusiokoloruuvia (niitä joilla kiristin on kiinni kannessa) varovasti vähän kerrallaan, ja kun kuuluu NAPS (tai NIKS), niin STOP.
- Mikäli sieltä pääsee kuulumaan useampi naks, niin homma meni sitten uusiksi; eli koko kiristin täytyy purkaa pois asentaa uudelleen huoltoohjeen mukaisesti. Tai *)
2. Seuraavaksi sitten kiristetään sitten ko. ruuvit takaisin "ohjetiukkuuteen".
3. Homma valmis. :)

En kuitenkaan suosittele tekemään tuota, ellei ole 110% varma, että tietää mitä tekee.

*) Nimittäin jos tuolla pikkujipolla onnistuu säätämään ketjun vähän liian kireälle, niin mitä todenköisimmin nokkaketju tulee sanomaan poks ja sitten maksaa. Täytyy myös toivoa, ettei sillä hetkellä, kun ketju sanoo morot satu olemaan vauhtia 300 km/h. :(
Elkää hywät busanistiveljet hosuko uuden mallin kiristäjän kanssa ??? Tarkistakaa ensin ruiskun säädöt :;):
sillyflier
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37

Viesti Kirjoittaja sillyflier »

Elkää hywät busanistiveljet hosuko uuden mallin kiristäjän kanssa Tarkistakaa ensin ruiskun säädöt


Siis öö... nyt tulee ehkä tyhmä kysymys mutta jos tuo ruiskun säätö vaikuttaa räkytykseen niin mikä siellä silloin tarkalleen räkyttää ja mistä johtuu?
Avatar
jokkebusa
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

ilman omakohtaista kokemusta rällätyksen vähenemisetä boxin säädöllä voisin ounastella seuraava...
ton bensamäärän lisäksi myös palotapahtuman ajoitusta muutetaan, eli sytkähetkeä ja seosta ynnä bruuttien aukioloaikaa silloin rukataan.

vanhoilta hyviltä...erhh..=)...mopoajoilta jaksaa vieläkin muistaa miten tärkee noiden kaikkien tekijöiden osuminen kohilleen oli, vaikka noi olikin kakstahtisia mäntäohjattuja savuttajia vaan...

liian aikainen sytkä eesmees taistele vastaan noita kaikkia pyöriviä massoja, joita busankin koneessa kyllä piisaa vaikka se louskutelis tyhjäsellaistakin. ja kait nelareissakin toi kaasujen värähtelykin imu ja pakopuolella on oltava synkassa, vaikka lienee paljon tärkeempinkin asia just kasktahtisissa.

eikä ihan täysin välyksetöntä ottomoottorirakenneta taideta vieläkään pystyä tekemään, ja niinpä kaikkien liukuvälyksien ynnä välityksien kuten nokkaketjun pienikin löysä ilmenee sitten mekaanisena säröäänenä ainatarkan pilotin korviin...

pyörivät massat syöttää ketjua rattaalle, ja liian aikainen sytkähetki ikäänkuin iskee vastaan. värähtelee kettinki silloin somasti, ei epäilystäkään, kun veltolla sellaisella yrittää vetää ja työntää vuorotellen... =) toi em.tietty korostuu just tyhjäkäynnillä, kunnon kuormitus koneessa sitten kyllä huolehtii siitä, että nokkisketju pysyy tiukalla koko ajan, eikä pääse veto päällä enää värähtelemään juurikaan.

todennäköisesti myös öljypumpun tuottama öljymäärä kasvaa hiukan kierroksien nousun myötä, eli ns.tuotto kasvaa. tää taas tekee sen, että se vastapaine öljypumpun ja moottorin eri voitelukanaviston välillä suurenee, ja sille kiristäjällekin saadaan korkeampi paine kuin ihan tyhjäkäynnillä. joten taas käypi vähän nätemmin....

korjatkaa / lisäilkää rohkeesti josko ootte kovastikin erimieltä edellisestä... ???




Edited By jokkebusa on 1092761248
...dont you agree...ehhh..?
74-1085495998

Viesti Kirjoittaja 74-1085495998 »

jokkebusa kirjoitti:ilman omakohtaista kokemusta rällätyksen vähenemisetä boxin säädöllä voisin ounastella seuraava...
ton bensamäärän lisäksi myös palotapahtuman ajoitusta muutetaan, eli sytkähetkeä ja seosta ynnä bruuttien aukioloaikaa silloin rukataan.

vanhoilta hyviltä...erhh..=)...mopoajoilta jaksaa vieläkin muistaa miten tärkee noiden kaikkien tekijöiden osuminen kohilleen oli, vaikka noi olikin kakstahtisia mäntäohjattuja savuttajia vaan...

liian aikainen sytkä eesmees taistele vastaan noita kaikkia pyöriviä massoja, joita busankin koneessa kyllä piisaa vaikka se louskutelis tyhjäsellaistakin. ja kait nelareissakin toi kaasujen värähtelykin imu ja pakopuolella on oltava synkassa, vaikka lienee paljon tärkeempinkin asia just kasktahtisissa.

eikä ihan täysin välyksetöntä ottomoottorirakenneta taideta vieläkään pystyä tekemään, ja niinpä kaikkien liukuvälyksien ynnä välityksien kuten nokkaketjun pienikin löysä ilmenee sitten mekaanisena säröäänenä ainatarkan pilotin korviin...

pyörivät massat syöttää ketjua rattaalle, ja liian aikainen sytkähetki ikäänkuin iskee vastaan. värähtelee kettinki silloin somasti, ei epäilystäkään, kun veltolla sellaisella yrittää vetää ja työntää vuorotellen... =) toi em.tietty korostuu just tyhjäkäynnillä, kunnon kuormitus koneessa sitten kyllä huolehtii siitä, että nokkisketju pysyy tiukalla koko ajan, eikä pääse veto päällä enää värähtelemään juurikaan.

todennäköisesti myös öljypumpun tuottama öljymäärä kasvaa hiukan kierroksien nousun myötä, eli ns.tuotto kasvaa. tää taas tekee sen, että se vastapaine öljypumpun ja moottorin eri voitelukanaviston välillä suurenee, ja sille kiristäjällekin saadaan korkeampi paine kuin ihan tyhjäkäynnillä. joten taas käypi vähän nätemmin....

korjatkaa / lisäilkää rohkeesti josko ootte kovastikin erimieltä edellisestä... ???

AAMEN :bowdown:
Vastaa Viestiin