Sananen kirjoittelusta foorumille

Busanistien tiedoituksia liittyen webbisaittiin..
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Vuosi vaihtui, ja sivustolle on tullut runsaasti ns. uutta verta joten voisi olla hyvä hetki ottaa esiin muutama asia tästä foorumista ja tänne kirjoittamisesta.

Ensiksi: tämä ei ole moite tai käsky vaan lähinnä vinkkinäkökulma, mitä kaikkea tämän meidän mainion sivuston pinnan alla piilee, ja jota ei tule välttämättä ajatelleeksi.

Varsinaisia sääntöjähän kirjoittamisesta ei ole, eli tälläkin foorumilla noudatetaan netikettiä eli hyvää nettikirjoitustapaa (Googlella löytyy aiheesta tietoa jos netiketti oli uusi sana). Tähän kuuluu mm. se että vain aiheeseen (aiheen otsikkoon) liittyen postataan, kun postataan. Ja vielä mieluusti niin että olisi jotain oikeaa lisäarvoa kustakin postauksesta: näin säilyy foorumin informaatiosisältö ja luettavuus korkeana jatkossakin. Ajatellaanpa uutta, busan hankintaa suunnittelevaa lukijaa, niin sen oikean ja asiapitoisen tiedon löytäminen ei saisi vaikeutua turhan pölinän/viestien takia. Meitä modeja ei ole montaa eikä aika riitä siivoamaan viestiketjuja, joten tämä edellämainittu jää enimmäkseen foorumin kirjoittelijoiden omalle vastuulle. Ja mielestäni on oikeudenmukaista, että mitä ahkerampi kirjoittaja, sen isompi vastuu em. asiasta. :)

Jos siis olet kiitettävän ahkera kirjoittaja, sysään sinulle myös kiitettävästi vastuuta tästä asiasta: kun postaat, lue kirjoituksesi huolella *ainakin* kerran, mieluummin kaksi kertaa läpi ennen lähettämistä. Mieti, lisääkö se

A) busafoorumin arvoa tiedonlähteenä
vai
B) oikeastaan tarpeetonta viestimassaa joka osaltaan hukuttaa A-kohdan viestejä

B-vaihtoehtoa ei kannata postata foorumille lainkaan, sille löytyy sopivampi kanava (esimerkiksi privaviesti tai meili jollekin) tai ympäristö muualta netistä (keskustelufoorumeitahan riittää). Samoin kohdassa A on hyvä keino hioa viesti valmiiksi ennen lähettämistä sellaisella ajatuksella, että se sitten on ja pysyy internetissä ikuisesti, muuttumattomana. On muita lukijoita ja kirjoittajia kohtaan kohteliasta että omia postauksia muokataan mahdollisimman vähän jälkeenpäin. Nettimaailmassa sellainen rinnastetaan ikäänkuin puheidensa perumiseen. Ei hyvä. Miksi postata lainkaan jos hetken kuluttua on muuttamassa sitä, tai lopulta poistaa koko sisällön. Muokkaa-nappi on tarkoitettu lähinnä kirjoitusvirheiden korjaamiseksi.

Tälle on taustana myös se että foorumin halutaan säilyvän mahdollisimman kevyenä (eli mahdollisimman pieni bittimäärä ladattavana) koska tätä käytetään mm. myös mobiililaitteiden kautta. Turha bittimassa hidastaa sivuston toimintaa ja monesti käytetään vielä siirtomääräpohjaisella laskutuksella toimivaa etäyhteyttä, menee rahaakin hukkaan ajan lisäksi. Hymiöiden määrää jouduimme jo rajoittamaan per viesti, ne kun vievät jokainen 1 - 11kt, joten kannattaa harkita tarkoin niiden tarpeellisuus kun viestiä kirjoittaa. Mitä vähemmän niitä käyttää, sen tehokkaampia ne ovat tarvittaessa.

Sivuston tietoliikenne ei myöskään ole ilmaista, eli serveritila ja kuukausittainen liikenne eli sivujen lataus maksaa rahaa. Toistaiseksi on pystytty junailemaan asiat niin ettei tarvita jäsenmaksuja kattamaan näitä kuluja, mutta ei myöskään suotta kannata nostaa kuluja turhan liikenteen takia. Ilmaisuus ja avoin foorumi on elinehto tällaiselle harrastajaporukan ylläpitämälle sivustolle, IMO.

Toistan vielä ettei tämä ole moitteeksi kenellekään, vaan tarkoitukseni on nimenomaan valaista kaikille kirjoittajille tämän foorumimme hyviä puolia:

tiedon löytäminen busasta ja siihen liittyvästä on helppoa, ja se on kuranttia tietoa!

Pidetään foorumi sellaisena. Jokaisen kirjoittajan panos vaikuttaa siihen millainen kokonaisuudesta muodostuu. Olen itse ollut täällä mukana sivuston alusta alkaen ja aivan ensimmäisistä viestiketjuista alkaen löytyy yhä täysin ajankohtaista tietoa busasta ja kaikesta siihen liittyvästä. Kannattaa siis lukea vanhojakin ketjuja, niistä oppii.

"Talvi"terveisin
modevuorotyöläinen
-Artsi-
Club 100 m/s
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Jepa, erittäin tervetullut linjanveto.
Kaikkien etu sivuston käytettävyyden/lukijan viihtyvyyden kannalta :mosh:
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Allekirjoitan!
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Agostini
Viestit: 1569
Liittynyt: 23 Touko 2004, 14:43

Viesti Kirjoittaja Agostini »

Aamen Kiitos 'vuorotyöläisen' selvennyksestä. :tapu:

-A-




Edited By Agostini on 1167817101
Avatar
busapappa2
Viestit: 1205
Liittynyt: 12 Syys 2006, 21:28
Paikkakunta: Missä millonkin huvittaa olla .

Viesti Kirjoittaja busapappa2 »

Erittäin HYVÄ texti -Artsi- ! Josta syystä mulla ON munaa myöntää, että just mun kirjotukset OVAT välillä "rönsyilleet" ja poikenneet kulloisenkin osion aihepiireistä VÄLILLÄ . Olen myös asian havainnut joidenkin...... sanoisko ton nyt "närkästyneisyydestä" vastakirjoituksissa ! Joten näiden YLLÄPITÄJIEN ja hyvien kirjoittajien läsnäollessa LUPAAN parantaa "tapani" ja aion vastedes pysyä aiheissa ! Tämä on ERITTÄIN hyvä palsta ja meitä yhdistää eräs loistava kaikkien tietämä "asia" . En aio olla "palstahäirikkö", siis ainakaan ENÄÄ . Jos joku on minut sellaiseksi kokenut . :thumbup: :bulb: :welcome:



Edited By busapappa2 on 1167820269
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Nostetaas tämä taas tapetille kun tuntuu olevan tilausta:
siivoilin hieman topikkeja, tähän viitaten.

:glare:
Club 100 m/s
84-1131181311

Viesti Kirjoittaja 84-1131181311 »

Asiahan ei minulle kuulu, mutta...
-Artsi- kirjoitti:...Varsinaisia sääntöjähän kirjoittamisesta ei ole, eli tälläkin foorumilla noudatetaan netikettiä eli hyvää nettikirjoitustapaa (Googlella löytyy aiheesta tietoa jos netiketti oli uusi sana). Tähän kuuluu mm. se että vain aiheeseen (aiheen otsikkoon) liittyen postataan, kun postataan. Ja vielä mieluusti niin että olisi jotain oikeaa lisäarvoa kustakin postauksesta: näin säilyy foorumin informaatiosisältö ja luettavuus korkeana jatkossakin...


...Tälle on taustana myös se että foorumin halutaan säilyvän mahdollisimman kevyenä (eli mahdollisimman pieni bittimäärä ladattavana) koska tätä käytetään mm. myös mobiililaitteiden kautta. Turha bittimassa hidastaa sivuston toimintaa ja monesti käytetään vielä siirtomääräpohjaisella laskutuksella toimivaa etäyhteyttä, menee rahaakin hukkaan ajan lisäksi. Hymiöiden määrää jouduimme jo rajoittamaan per viesti, ne kun vievät jokainen 1 - 11kt, joten kannattaa harkita tarkoin niiden tarpeellisuus kun viestiä kirjoittaa. Mitä vähemmän niitä käyttää, sen tehokkaampia ne ovat tarvittaessa...

...Sivuston tietoliikenne ei myöskään ole ilmaista, eli serveritila ja kuukausittainen liikenne eli sivujen lataus maksaa rahaa. Toistaiseksi on pystytty junailemaan asiat niin ettei tarvita jäsenmaksuja kattamaan näitä kuluja, mutta ei myöskään suotta kannata nostaa kuluja turhan liikenteen takia. Ilmaisuus ja avoin foorumi on elinehto tällaiselle harrastajaporukan ylläpitämälle sivustolle, IMO...


Forumin jäsenmäärä on kasvanut viime vuosina tuntuvasti ja lisännyt aktiivisten busanistien määrää foorumilla. Laaja käyttäjämäärä on rikkaus tämän kaltaiselle foorumille, mutta sopeutuminen forumilla olevaan kirjoituskulttuuriin saattaa viedä hieman aikaa. Mielestäni yllä on kiteytty kaikki oleellinen ja alla omat tulkintani niistä... Ja edelleenkin ottamatta kantaa muualla foorumilla vellovaan keskusteluun..

1) Topicit oikeiden aiheiden alle (Moottorikeskustelu - Tekniikan alle, Reissujutut - Matkakertomuksiin/Reissuihin). Olisi myös hyvä suorittaa omaehtoista pohdintaa onko kaikki postaus "tarpeellista" tai lisäarvoa tuottavaa. Edellisessä paino sillä, että Busanistit.org:n muista vastaavista forumeista erottava vahva informaatio- ja asiasisältö sekä avoimmuus säilyvät entisellään. Edellinen sitältää myös itsekritiikin, että onko kutakuinkin samasta aiheesta tarpeellista avata useampia topicceja..

2) Jos haluaa jakaa kuvia niin linkitettään kuvat (esim. www-linkki galleriaan) postaukseen eikä liitetä niitä suoraan tekstin yhteyteen. Varsinkin mobiililaitteilla ikävä ladata isoja kuvia hitauden ja hinnan takia. Forumilta on välillä postauksista poistettu kuvia, mutta Gallerian puolelta ne silti löytyvät... Näin ilmeisesti pyritty "keventämään" forumin käytettävyyttä ja pienennetty siirrettävän tiedon määrää. On myöskin huomattava, että sekä forum että galleria vaativat ajoittain huoltoa, jolloin omia kuvia ei välttämättä pääse ihailemaan 24/7. Pientä malttia peliin ennen kuin aletaan huutelemaan ylläpitäjien perään..

3) Kasvanut käyttäjämäärä aiheuttaa myös lisäkuormitusta forumin tietoliikkemäärään ja Gallerian tilantarpeenseen. Vanhan raudan kapasiteetti tulee väkisinkin jossain välissä maksimipisteeseen, jolloin vaihtoehtoja on muutama:

a) "Rajoittaa" gallerian käytettävissä olevaa tilaa ja/tai poistaa sieltä "ei niin" tärkeitä otoksia joko käyttäjien itsensä toimesta tai ylläpidon toimesta. Tämä ratkaisu on kutakuinkin ilmainen kunnes kapasiteetti tulee jossain välissä taas täyteen.

b) Ostaa uusi palvelin jossa riittää taas kapasiteettia hetkeksi aikaa. Tämä ratkaisu maksaa jotain ja jonkun pitää tämä lysti maksaa. Jäsenistössä on esiintynyt ilahduttavasti halukkuutta tähän vaihtoehtoon.


Yllä oleva ei ole kohditettu kehenkään yksittäiseen henkilöön tai aiheseen vaan lähinnä omaa ajattelua miten "forumin yleiset pelisäännöt" toimivat. Kun pelisäännöt on selvät on kaikilla hauskempaa ja voidaan keskittyä oleelliseen eli :turbobusa: ja :kippis:

t: :blues:
Avatar
Jassu
Site Admin
Viestit: 163
Liittynyt: 22 Touko 2004, 20:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jassu »

TeeCay kirjoitti:Olisi myös hyvä suorittaa omaehtoista pohdintaa onko kaikki postaus "tarpeellista" tai lisäarvoa tuottavaa. Edellisessä paino sillä, että Busanistit.org:n muista vastaavista forumeista erottava vahva informaatio- ja asiasisältö sekä avoimmuus säilyvät entisellään.
Pääasillisesti jutut ovat täällä asiapitoisia, mutta tämänkokoisessa foorumissa ei tarvita kuin yksi tai kaksi tyyppiä jotka suoltavat päivittäin "pelkkää tuubaa" niin homma menettää jo asiasisältöleimaansa. Kokonsa puolesta täällä asia on tosin hallittavissa.

Onneksi oma ignore toimii jo sen verta luontevasti, että jos näen jonkun "tuubailijan" nimen uusien viestien listassa - jätän suoraan ketjun lukematta.

Tietoa täältä saa tarvittaessa nykyäänkin kivasti, kiitokset siitä muutamalle erittäin loistavalle asiantuntijalle (ksthb, PetriK, Artsi, Cujo - vain muutaman mainitakseni).

Itse en kovin paljoa tänne kirjoittele, koska yritän juuri käyttää tuota itsekritiikkiä ja samalla välttää postauksia joiden arvo yhteisölle on 0.
< Jassu @ Moottoripyora.Org >
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Hmm.. olisi hyvä taas välillä tutustua tähän aiheeseen.. ???
Kannattanee lukasta uusien sekä vanhojen foorumilaisten itseäni unohtamatta
:;):

Antoisia lukuhetkiä kaikille foorumilaisille asiallisella bussifoorumilla :bike:
Avatar
jakehaanpää
Site Admin
Viestit: 1197
Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jakehaanpää »

Nostetaas taasen tätä Artsin perusasia topiikkia ja yritetään pysyä ainakin suurinpiirtein perusasioiden äärellä tällä foorumilla.
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
Avatar
Timppa
Site Admin
Viestit: 716
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 16:15
Paikkakunta: Anjalankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Viestit, jotka sisältävät vain ja ainoastaan hymiön ( tai useampia hymiöitä), ovat äärimmäisen harvoin millään tavoin perusteltavissa. Eli täysin turhina, ainoastaan serveritilaa ja ihmisen aikaa vievinä ne poistetaan sen kummemmin selittelemättä.
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'>"I Reject Your Reality & Substitute My Own"</span>, Adam Savage
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

No höh, pelkällä hymiöillä on hyvinkin suuri merkitys monessakin kohtaa.. mistäs tällainen juttu sai alkunsa ?
Avatar
CormaX
Viestit: 663
Liittynyt: 11 Elo 2009, 22:15
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa/Peräseinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CormaX »

Päiväkerho made in china :wtf:
--Still Counting --

http://cormax.kuvat.fi/kuvat/

:on_the_quiet:
Avatar
Timppa
Site Admin
Viestit: 716
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 16:15
Paikkakunta: Anjalankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Ksthb kirjoitti:No höh, pelkällä hymiöillä on hyvinkin suuri merkitys monessakin kohtaa.. mistäs tällainen juttu sai alkunsa ?
Sanoin "äärimmäisen harvoin". Näytä mulle paikka missä se tekee muutakin, kun kasvattaa lähettäjänsä viestikertymää... minkä olisin myöskin valmis poistamaan. Niin, ihan itte keksin tämmöset!
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'>"I Reject Your Reality & Substitute My Own"</span>, Adam Savage
Avatar
CormaX
Viestit: 663
Liittynyt: 11 Elo 2009, 22:15
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa/Peräseinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CormaX »

Juu mutta eikö tämmöisistä päätöksistä pitäis keskustella ainakin ylläpidon kesken ???
Eihän tänne kukaan halua diktatuuria...vai haluuko joku :wtf:
Mulla on huonoja kokemuksia diktatuurista. . . .

Tämä taas täältä tänään... Elikkäs T.T.T.T. :arskat:




Edited By CormaX on 1305280480
--Still Counting --

http://cormax.kuvat.fi/kuvat/

:on_the_quiet:
Vastaa Viestiin