Busa matalammaksi

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
74-1155281906

Viesti Kirjoittaja 74-1155281906 »

roibusa77 kirjoitti:
JanneT kirjoitti:Kyllähän se tietty niin on, että kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta ei ton 6mm pudotuksen pitäis maailmaa kaataa, sikälimikäli persusta on jo laskettu. Mulla on varttimaili setupissa keulaa laskettu 22mm etuputkia liu'uttamalla, ja kankeahan se on matalana ajaa, mutta kyllä se vielä kääntyy, kun painoa siirtää ja kunnolla vääntää. Tosin normi katukäytössä ei kyllä viitsi kovin montaa päivää ajella matallalla pyörällä. Niiden keulaputkien laskemiseen ei muuten tarvi irroittaa kuin se alahärpäke sieltä keulan alta, eli koko etu/yläkatetta ei tarvitse sen takia purkaa.

Mikäli siihen operaatioon alkaa, niin silloin on hyvä olla apuna joko taka&etupukki tai sitten takapukki +tunkki.

Kiitti vinkistä. Mistäs olet muuten hommannut nuo 22mm laskupalikat...ja pitemmät pultit arvatenkin?
22mm palikat tuli yhdeltä sorvarilta sieltä Rovaniemeltä. Nehän on niin simpplelit, että kuka tahansa sorvin omistava pystyy ne pyöräyttään. Ja materiaalihan oli alumiini. Jos ei jollain paikallisella sorvaamolla käy, niin esim foorumin Miksak voinee tehdä sen pituiset kuin haluaa?

Muistelen jonkun sanoneen, että ~25mm on maksimi, minkä kestää vakio letkujen ja johtojen kanssa laittaa, ja saattaaapi olla, että alkaa sen jälkeen ottaa jo jarru ja kytkinneste säiliöt yläkatteeseen/pleksiin kiinni. Pitemmät pultit hain vain paikallisesta pulttikaupasta, löytyy varmasti jokaisesta vastaavasta putkasta.
114-1182751586

Viesti Kirjoittaja 114-1182751586 »

JanneT kirjoitti:Muistelen jonkun sanoneen, että ~25mm on maksimi, minkä kestää vakio letkujen ja johtojen kanssa laittaa, ja saattaaapi olla, että alkaa sen jälkeen ottaa jo jarru ja kytkinneste säiliöt yläkatteeseen/pleksiin kiinni. Pitemmät pultit hain vain paikallisesta pulttikaupasta, löytyy varmasti jokaisesta vastaavasta putkasta.
Kiittipä kiittti. Onko tuo keulan laskeminen "välttämättömyys" varttimaililla?
74-1155281906

Viesti Kirjoittaja 74-1155281906 »

roibusa77 kirjoitti:
JanneT kirjoitti:Muistelen jonkun sanoneen, että ~25mm on maksimi, minkä kestää vakio letkujen ja johtojen kanssa laittaa, ja saattaaapi olla, että alkaa sen jälkeen ottaa jo jarru ja kytkinneste säiliöt yläkatteeseen/pleksiin kiinni. Pitemmät pultit hain vain paikallisesta pulttikaupasta, löytyy varmasti jokaisesta vastaavasta putkasta.

Kiittipä kiittti. Onko tuo keulan laskeminen "välttämättömyys" varttimaililla?
Taitaapi olla perän laskemisella enemmänkin merkitystä. Toki sitten kun pitoa alkaa oleen, niin keulanlaskulla rauhoittuu keuliminen huomattavasti.
114-1182751586

Viesti Kirjoittaja 114-1182751586 »

JanneT kirjoitti:Taitaapi olla perän laskemisella enemmänkin merkitystä. Toki sitten kun pitoa alkaa oleen, niin keulanlaskulla rauhoittuu keuliminen huomattavasti.
Juupaduupa. Kyllä tuo painopiste tippu tosiaan niin rajusti tuolla perseentiputuksella että häätyy se piisatakkin :p
110-1162320281

Viesti Kirjoittaja 110-1162320281 »

harmittaa vaan tuommoset keulimisen rauhottumiset normiajossa....:D
Avatar
waiski10
Site Admin
Viestit: 902
Liittynyt: 28 Touko 2004, 13:03
Paikkakunta: Jyskä

Viesti Kirjoittaja waiski10 »

roibusa77 kirjoitti:Mistäs olet muuten hommannut nuo 22mm laskupalikat...ja pitemmät pultit arvatenkin?
Miksak:lla on noita 22mm hyllyssä ja samalla kantsii tilata kytkimen suojalaippa ellei jo ole.
ennen kova, ehkä vielä joskus...
114-1182751586

Viesti Kirjoittaja 114-1182751586 »

waiski10 kirjoitti:
roibusa77 kirjoitti:Mistäs olet muuten hommannut nuo 22mm laskupalikat...ja pitemmät pultit arvatenkin?

Miksak:lla on noita 22mm hyllyssä ja samalla kantsii tilata kytkimen suojalaippa ellei jo ole.
Juu kiitti tiedosta. Laippa löytyy ja paikallaan :cool:
114-1182751586

Viesti Kirjoittaja 114-1182751586 »

Mie nyt jaappaan tätä samaa shaittia, mutta kun ei oikein pääse sinuiksi tämän madaltamisasan kanssa. Hommahan on niin että kun laskin tuon persuuksen niillä jampan luilla sen -35mm kuten sanoin pyörä tunui "hitaassa" käsittelyssä pirun hyvältä tämmöselle persjalalle. Nyt kuitenkin olen alkanut epäilemään tuota maavaraa ??? Onko kellään kokemuksia vastaavasta madalluksesta, eli miten käyttäytyy mutkissa normaalinopeuksilla (80-140km/h), tuleeko kosketuksia tai suoranaisia riskejä vaaratilanteille rajummista kosketuksista esim putkeen tai sivutukijalkaan?

Edit: tämä tieto helpottaisi niin ei tarvis lähteä kokeilemaan niitä rajoja ;)




Edited By roibusa77 on 1185302793
Agostini
Viestit: 1569
Liittynyt: 23 Touko 2004, 14:43

Viesti Kirjoittaja Agostini »

Mulla aikas matala linjuri...eikä ole vielä koskaan missään ajossa tienopeuksissa ja +nopeuksissa ollu mitään hätää...
Liikenneympyrässä tosin kun ajoin tieuran 'nousulaitaa' niin karahti katteenruuvi ja kate siihen tieuran 'huippuun'....olikohan selekee ilimasu..

:D -A- :p
114-1182751586

Viesti Kirjoittaja 114-1182751586 »

Agostini kirjoitti:Mulla aikas matala linjuri...eikä ole vielä koskaan missään ajossa tienopeuksissa ja +nopeuksissa ollu mitään hätää...
Liikenneympyrässä tosin kun ajoin tieuran 'nousulaitaa' niin karahti katteenruuvi ja kate siihen tieuran 'huippuun'....olikohan selekee ilimasu..

:D -A- :p
Kiitti Ago. Tämä vastaus tyydytti täydellisesti....kerro vielä onko sulla tuon laskun jälkeen kirrattu jousitusta? :thumbup:
110-1162320281

Viesti Kirjoittaja 110-1162320281 »

kiitos ja kumarrus roibusa :bowdown:
postia tuli tänään... ei vaan ole pukkia että pääsis vaihtaa mut pitää jotain kehitellä ???
114-1182751586

Viesti Kirjoittaja 114-1182751586 »

nomad667 kirjoitti:kiitos ja kumarrus roibusa :bowdown:
postia tuli tänään... ei vaan ole pukkia että pääsis vaihtaa mut pitää jotain kehitellä ???
Olepas hyvä vain. Sie et tarvi pukkia siihen vaihtamiseen.
Laita pyörä tasaiselle tukevalle alustalle sivutuelle ja se pieni alaspoileri pois. Sitten pieni tunkki, jonka nostat siihen nivelen alle jossa koiranluun alapää on kiinni. Löysäät pultit ja nostat tunkkia ihan pari milliä jonka jälkeen pultit löysää ja on vedettävissä pois. Huom! Ketjunpuolella joudut vetämään sen pultin reiässä olevan holkin pois toiselle puolelle että saat pultin mahtumaan sieltä ketjuuolelta pois. Nyt vaan uudet luut yläpultilla heppiin ja sitten lasket tunkilla varovasti niin paljon että saat alemman pultin reiän kohilleen. :skootteri:
110-1162320281

Viesti Kirjoittaja 110-1162320281 »

no näinhän se on tehtävä... jos vaikka vloppuna olis aikaa niin pääsis fiilistelemään tunnelmia:)
114-1182751586

Viesti Kirjoittaja 114-1182751586 »

Vielä tästä madallusluiden jälkeisestä jousituksen kirrauksesta. Jamppa antoi ohjeen kiristää jousen esijännitystä max.10mm. Tähän on vähän heikosti työkaluja :( Eikös tuolla Rebound ja Compression säätöruuveilla saa mitään aikaiseksi??? Miekö en tuon päälle ymmärrä :1087
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

roibusa77 kirjoitti:
nomad667 kirjoitti:kiitos ja kumarrus roibusa :bowdown:
postia tuli tänään... ei vaan ole pukkia että pääsis vaihtaa mut pitää jotain kehitellä ???

Olepas hyvä vain. Sie et tarvi pukkia siihen vaihtamiseen.
Laita pyörä tasaiselle tukevalle alustalle sivutuelle ja se pieni alaspoileri pois. Sitten pieni tunkki, jonka nostat siihen nivelen alle jossa koiranluun alapää on kiinni. Löysäät pultit ja nostat tunkkia ihan pari milliä jonka jälkeen pultit löysää ja on vedettävissä pois. Huom! Ketjunpuolella joudut vetämään sen pultin reiässä olevan holkin pois toiselle puolelle että saat pultin mahtumaan sieltä ketjuuolelta pois. Nyt vaan uudet luut yläpultilla heppiin ja sitten lasket tunkilla varovasti niin paljon että saat alemman pultin reiän kohilleen. :skootteri:
Ennen hommaan ryhtymistä kannattaa lukita etujarru vaikka nippusiteellä, vähentää kaatoriskiä!!!

Mulla on myös ne "Muzzy" luut, mutta en laittanut kiinni niitä, koska laskee niin paljon. Tekaisin 126mm pitkät luut ja etupäässä 20mm holkit, eli päästin yläkolmiion asti putket. Ei huonontanut mitenkään ajoa kun näin vähän tiputti.
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Vastaa Viestiin