Sivu 5/33

Lähetetty: 23 Tammi 2012, 17:00
Kirjoittaja jakehaanpää
Jeps ja etelleen tämän aiheen alla pitäs mennä "Taxilla Bonnevilleen", joten pyritään pitäytyä siinä, kiitos!

Lähetetty: 23 Tammi 2012, 17:19
Kirjoittaja PowerKing
tenhulttio kirjoitti:Kietokanget mitattu. Ei ole mitat muuttuneet alkuperäisestä. Että sikäli kaikki kunnossa. Laakereille vaan vissiin pitää määritellä max tuntimäärä (joka ei ole paljoa) :cool:
Mitäs öljyä te käytätte, ja millasilla laakerivälyksillä on menty?

Lähetetty: 23 Tammi 2012, 17:55
Kirjoittaja tenhulttio
PowerKing kirjoitti:
tenhulttio kirjoitti:Kietokanget mitattu. Ei ole mitat muuttuneet alkuperäisestä. Että sikäli kaikki kunnossa. Laakereille vaan vissiin pitää määritellä max tuntimäärä (joka ei ole paljoa) :cool:
Mitäs öljyä te käytätte, ja millasilla laakerivälyksillä on menty?
Ihan sitä tavallista Castrol Power 1 Racing 4T 5W-40 ölyä siellä on ollut (jos näitä on eri viskositeetilla, niin saattaa olla joku muutaki).
Runkolaakerien välys on Suzukin suosittelema vakio (0.05mm) ja Kiertokanget vähän isonnettu 0.08mm. Tosin saatahan minä muistaa nämä väärinki :tongue:

Lähetetty: 23 Tammi 2012, 21:05
Kirjoittaja tenhulttio
tenhulttio kirjoitti:Kietokanget mitattu. Ei ole mitat muuttuneet alkuperäisestä. Että sikäli kaikki kunnossa. Laakereille vaan vissiin pitää määritellä max tuntimäärä (joka ei ole paljoa) :cool:

Ja TFM Facebooksivuilla on video miten veivit mitattiin

Lähetetty: 23 Tammi 2012, 21:35
Kirjoittaja Titaani
Samantyylinen 3D mittakone myös meillä töissä, jolla muutamia Racing palikoita tarkasteltu.

Lähetetty: 23 Tammi 2012, 23:16
Kirjoittaja SMR
Titaani kirjoitti:Samantyylinen 3D mittakone myös meillä töissä, jolla muutamia Racing palikoita tarkasteltu.
Juuri näin, mutta veivejä ei oo enää aikoihin noin mitattu kun niiden muodonmuutos rasituksessa on paljon suurempi kuin tuon laitteen mittatarkkuus. Siihe kelpaa ihan normi kolmiomittaus pesille ja cnc:llä mitattu pituus, sekä tietty särötarkastus. 3D mittauksella tosin pääsee kampiakselista paremmin perille kun pinnat monimutkaisemmat. Kaulat ei niinkään mene soikeaksi näin vähillä kilsoilla mutta hitsaamalla stroukattu akseli tuppaa vääntymään kierteelle eikä palaudu orggisakselin tavoin. Sen välttämiseksi olemme siirtyneet billet-akseleihin, niissäkin eroja eri valmistajien käyttämistä materiaaleista johtuen.

Lähetetty: 23 Tammi 2012, 23:37
Kirjoittaja tenhulttio
SMR kirjoitti:
Titaani kirjoitti:Samantyylinen 3D mittakone myös meillä töissä, jolla muutamia Racing palikoita tarkasteltu.
Juuri näin, mutta veivejä ei oo enää aikoihin noin mitattu kun niiden muodonmuutos rasituksessa on paljon suurempi kuin tuon laitteen mittatarkkuus. Siihe kelpaa ihan normi kolmiomittaus pesille ja cnc:llä mitattu pituus, sekä tietty särötarkastus. 3D mittauksella tosin pääsee kampiakselista paremmin perille kun pinnat monimutkaisemmat. Kaulat ei niinkään mene soikeaksi näin vähillä kilsoilla mutta hitsaamalla stroukattu akseli tuppaa vääntymään kierteelle eikä palaudu orggisakselin tavoin. Sen välttämiseksi olemme siirtyneet billet-akseleihin, niissäkin eroja eri valmistajien käyttämistä materiaaleista johtuen.
Öötotanoin...

Mittalaitteen muodonmuutos rasituksessa vai mitenkä? Mulle tuo lause ei aukea? Oliko tuo nyt liian tarkka vai epätarkka menetelmä? :1087

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 07:53
Kirjoittaja tenhulttio
Ja vielä jatkokysymys edelliseen.

Missä vaiheessa pitää viimeistään siirtyä billettikampuraan? Meillä ollut nyt maksimissaan hetkellisesti ~450hp @10000r/min @moottori ja vielä on kampura ehyt (69.25mm isku).
Seuraavasta moottorista tavotellaan ~500hp kierrokset varmaankin ~10500-11000 silloin. 68mm iskulla.

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 19:27
Kirjoittaja SMR
Siis moottoria kunnolla rasittaessa veivien muoto elää jonni verra. Kummoisia pysyviä muodonmuutoksia ei välttämättä tule hyvälaatuisilla osilla, mutta muutama tuhannesosa sinne tai tänne ei tee kesää .
Eihän se kampiakseli heti katkea vaikka kierteelle meniskin, tahi oireile paljoa. Laakereista ensin huomaa, epätasaista kulumista, voi olla vääntynyt yhteen tai useampaan suuntaan. Se on hyvä että teillä on korkealaatuisia osia koneessa missä niitä tarvitaan.

Lähetetty: 24 Tammi 2012, 22:55
Kirjoittaja tenhulttio
Meillä on ameriikan ...poikien hitsattu kampura :please:

Lähetetty: 04 Helmi 2012, 18:26
Kirjoittaja tenhulttio
aika mukavasti on porukka käynyt katteleen ja kyseleen Taxiprojektin kuulumisia MP2012 näyttelyssä.
Vissiin ratkes, että mennään Bonneville Speed Weeks tapahtumaan. Yks pariskunta kävi standilla kertomassa, että ovat tulossa meitä katteleen Bonnevilleen. Heillä oli lentoliput ja hotellit varattuna juurikin tuohon tapahtumaan. Eiköhän sitä pidä meidänkin sitten osallistua samaan häppeninkiin :thumbup:

Lähetetty: 04 Helmi 2012, 21:03
Kirjoittaja Dösällä
Tuli nähtyä näyttelyn nopein busa, rouvan kanssa ei ollut aikaa jäädä ajatustenvaihtoon.

Lähetetty: 05 Helmi 2012, 21:32
Kirjoittaja jarim
Ja siivottu... jos joku sitä mieltä että "vääryydellä viestini deletoitu" niin voi ottaa yhteyttä vaikka privana niin keskustellaan asiasta.

Lähetetty: 09 Helmi 2012, 09:38
Kirjoittaja jarim
Laitetaampa tänne vähän TFM Taxin alustavaa tapahtumakalenteria,

1-30.5.12 TFM Ry jäsentestit 0-1300m, Pudasjärvi
2-10.6.12 TFM Taxi testit 0-1609m, Avoin
16.6.12 Nopeusmittaustapahtuma 0-1609m, Halli (yleinen)
22-24.6.12 TFM Taxin ME-yritys 0-1609m, Avoin (yleisö)
10.8.12-->Juoksevan-/seisovanmailin ME-koe USA (yleinen)

Kuva

Lähetetty: 09 Helmi 2012, 10:24
Kirjoittaja Heksa
...



Edited By Heksa on 1376667351