Taxilla Bonnevilleen

Tänne projektikertomukset sekä topicit omaan pyörään tehdyistä muutoksista
Avatar
jakehaanpää
Site Admin
Viestit: 1197
Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jakehaanpää »

Jeps ja etelleen tämän aiheen alla pitäs mennä "Taxilla Bonnevilleen", joten pyritään pitäytyä siinä, kiitos!
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
PowerKing
Viestit: 141
Liittynyt: 27 Syys 2008, 17:57
Paikkakunta: Sipoo/Sibbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PowerKing »

tenhulttio kirjoitti:Kietokanget mitattu. Ei ole mitat muuttuneet alkuperäisestä. Että sikäli kaikki kunnossa. Laakereille vaan vissiin pitää määritellä max tuntimäärä (joka ei ole paljoa) :cool:
Mitäs öljyä te käytätte, ja millasilla laakerivälyksillä on menty?
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

PowerKing kirjoitti:
tenhulttio kirjoitti:Kietokanget mitattu. Ei ole mitat muuttuneet alkuperäisestä. Että sikäli kaikki kunnossa. Laakereille vaan vissiin pitää määritellä max tuntimäärä (joka ei ole paljoa) :cool:
Mitäs öljyä te käytätte, ja millasilla laakerivälyksillä on menty?
Ihan sitä tavallista Castrol Power 1 Racing 4T 5W-40 ölyä siellä on ollut (jos näitä on eri viskositeetilla, niin saattaa olla joku muutaki).
Runkolaakerien välys on Suzukin suosittelema vakio (0.05mm) ja Kiertokanget vähän isonnettu 0.08mm. Tosin saatahan minä muistaa nämä väärinki :tongue:
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

tenhulttio kirjoitti:Kietokanget mitattu. Ei ole mitat muuttuneet alkuperäisestä. Että sikäli kaikki kunnossa. Laakereille vaan vissiin pitää määritellä max tuntimäärä (joka ei ole paljoa) :cool:

Ja TFM Facebooksivuilla on video miten veivit mitattiin
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Samantyylinen 3D mittakone myös meillä töissä, jolla muutamia Racing palikoita tarkasteltu.
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
SMR
Viestit: 533
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:09
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja SMR »

Titaani kirjoitti:Samantyylinen 3D mittakone myös meillä töissä, jolla muutamia Racing palikoita tarkasteltu.
Juuri näin, mutta veivejä ei oo enää aikoihin noin mitattu kun niiden muodonmuutos rasituksessa on paljon suurempi kuin tuon laitteen mittatarkkuus. Siihe kelpaa ihan normi kolmiomittaus pesille ja cnc:llä mitattu pituus, sekä tietty särötarkastus. 3D mittauksella tosin pääsee kampiakselista paremmin perille kun pinnat monimutkaisemmat. Kaulat ei niinkään mene soikeaksi näin vähillä kilsoilla mutta hitsaamalla stroukattu akseli tuppaa vääntymään kierteelle eikä palaudu orggisakselin tavoin. Sen välttämiseksi olemme siirtyneet billet-akseleihin, niissäkin eroja eri valmistajien käyttämistä materiaaleista johtuen.
Suomen nopein Hayabusa tiimi
Speed Metal Racing

---415kmh---

kilvan ajoa jo vuodesta 2012

http://www.youtube.com/watch?v=apDqrdTIik4



"La Hayabusa è bella, quando vince"
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

SMR kirjoitti:
Titaani kirjoitti:Samantyylinen 3D mittakone myös meillä töissä, jolla muutamia Racing palikoita tarkasteltu.
Juuri näin, mutta veivejä ei oo enää aikoihin noin mitattu kun niiden muodonmuutos rasituksessa on paljon suurempi kuin tuon laitteen mittatarkkuus. Siihe kelpaa ihan normi kolmiomittaus pesille ja cnc:llä mitattu pituus, sekä tietty särötarkastus. 3D mittauksella tosin pääsee kampiakselista paremmin perille kun pinnat monimutkaisemmat. Kaulat ei niinkään mene soikeaksi näin vähillä kilsoilla mutta hitsaamalla stroukattu akseli tuppaa vääntymään kierteelle eikä palaudu orggisakselin tavoin. Sen välttämiseksi olemme siirtyneet billet-akseleihin, niissäkin eroja eri valmistajien käyttämistä materiaaleista johtuen.
Öötotanoin...

Mittalaitteen muodonmuutos rasituksessa vai mitenkä? Mulle tuo lause ei aukea? Oliko tuo nyt liian tarkka vai epätarkka menetelmä? :1087
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Ja vielä jatkokysymys edelliseen.

Missä vaiheessa pitää viimeistään siirtyä billettikampuraan? Meillä ollut nyt maksimissaan hetkellisesti ~450hp @10000r/min @moottori ja vielä on kampura ehyt (69.25mm isku).
Seuraavasta moottorista tavotellaan ~500hp kierrokset varmaankin ~10500-11000 silloin. 68mm iskulla.
SMR
Viestit: 533
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:09
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja SMR »

Siis moottoria kunnolla rasittaessa veivien muoto elää jonni verra. Kummoisia pysyviä muodonmuutoksia ei välttämättä tule hyvälaatuisilla osilla, mutta muutama tuhannesosa sinne tai tänne ei tee kesää .
Eihän se kampiakseli heti katkea vaikka kierteelle meniskin, tahi oireile paljoa. Laakereista ensin huomaa, epätasaista kulumista, voi olla vääntynyt yhteen tai useampaan suuntaan. Se on hyvä että teillä on korkealaatuisia osia koneessa missä niitä tarvitaan.
Suomen nopein Hayabusa tiimi
Speed Metal Racing

---415kmh---

kilvan ajoa jo vuodesta 2012

http://www.youtube.com/watch?v=apDqrdTIik4



"La Hayabusa è bella, quando vince"
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Meillä on ameriikan ...poikien hitsattu kampura :please:
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

aika mukavasti on porukka käynyt katteleen ja kyseleen Taxiprojektin kuulumisia MP2012 näyttelyssä.
Vissiin ratkes, että mennään Bonneville Speed Weeks tapahtumaan. Yks pariskunta kävi standilla kertomassa, että ovat tulossa meitä katteleen Bonnevilleen. Heillä oli lentoliput ja hotellit varattuna juurikin tuohon tapahtumaan. Eiköhän sitä pidä meidänkin sitten osallistua samaan häppeninkiin :thumbup:
Avatar
Dösällä
Viestit: 435
Liittynyt: 18 Kesä 2009, 18:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dösällä »

Tuli nähtyä näyttelyn nopein busa, rouvan kanssa ei ollut aikaa jäädä ajatustenvaihtoon.
AD/HD
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ja siivottu... jos joku sitä mieltä että "vääryydellä viestini deletoitu" niin voi ottaa yhteyttä vaikka privana niin keskustellaan asiasta.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Laitetaampa tänne vähän TFM Taxin alustavaa tapahtumakalenteria,

1-30.5.12 TFM Ry jäsentestit 0-1300m, Pudasjärvi
2-10.6.12 TFM Taxi testit 0-1609m, Avoin
16.6.12 Nopeusmittaustapahtuma 0-1609m, Halli (yleinen)
22-24.6.12 TFM Taxin ME-yritys 0-1609m, Avoin (yleisö)
10.8.12-->Juoksevan-/seisovanmailin ME-koe USA (yleinen)

Kuva
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Heksa
Viestit: 1190
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 19:51

Viesti Kirjoittaja Heksa »

...



Edited By Heksa on 1376667351
SMR
Vastaa Viestiin