Taxilla Bonnevilleen
Tiedoksi kaikille meidän kanssa hengessä oleville. Tänään klo 13 lähtien aletaan OAMKlla soittamaan naurettavan hydraksiittistanitroottismetankolistawaterhumppaa. Konsertti on yleisöltä suljettu avoin tilaisuus ja kestää ensivikinästä iltaan asti ellei sitten hupilupa katkea johonkin ennalta arvaamattomaan gongin kilaukseen. Hauska päivä siis tiedossa, katsotaan kumpi sen katkaisee me vai Mr Murphy, tilanne on varmaan 60-50!! Ready to go!
Meillä alkaa OAMK:lla olemaan viimeiset päivät testien osalta, sillä 30.7 DHL tulee noutamaan kaluston kyytiinsä ja matka kohti Bonnevilleä kasluston osalta alkaa.
2. moottori on siis kaikinpuolin valmiina taistoon mikäli sitä käyttämmään joudutaan. 1. moottorista taasen versio 5 on myös valmiina. 1. moottorin osalta olemme päätyneet siihen että siitä on käytettävissä myös versi 6. joka poikkeaa versiosta 5 isompien mäntien ja isomman ryhmän verran joka tietysti vaikuttaa sitten moneen muuttajaan. 1.sen versio 6 alkaa testeihin tänään ja ainakin versio 5 saatiin testeissä ns. turvalliselle alueelle jotta pitäisi kestää pitkää siivua isollakin liekillä. 2. moottoriin verrattuna pakolämmöt on huipputehoillakin yli 100c alempana ja nakutusta ei juurikaan ole kun taasen 2. moottori ripsii jokseenkin kokoajan, no onneksi MoTeC pitää senkin terveellisellä tasolla. Ilokaasua kun syöttää sen 60-100g / sekunti niin meno on melko railakasta noilla tämän hetken menovesillä, tosin saattaa näytteen ottajan liuska hävitä olemattomiin jos alkaavat meittin tankissa hääräämään
Alusta on niin valmis kuin sen etukäteen valmiiksi saa, lisäpainotus on teorin mukaisella tasolla eli +100kg Suomi painoon 211kg verrattuna. Renkaat tulee suoraan Continentalin tehtaalta 16.7 ja niitä on 20kappaletta aina sliksistä kuvioituihin. Katteet on myös valmiit ja niiden muutoksilla on pyritty siihen että pyörä kulkisi vaaterissa silloin kuin täys höökipäällä. Lisäksi on pyritty ohjailemaan ilmaa mahan alta niin ettei takarenkaan ja alustan väliin tulisi painetta vaan pikemminkin alipaine joka antaisi parempaa pureutumista alustaan.
Myös byrogratiaa on melkoisesti aina kuljettajien terveystarkastuksista, FIM/AMA lisensseistä kaluston ata carnet ja ADR asiakirjoihin. Esim. ata carnet vaatii panttimaksut ja FIM ennätyksistä joutuu maksamaan ennätysyritysmaksut jo pelkästä yrittämisestä. Lisäksi ennätyksen tehnyt moottori pitää avata, vielä ei tiedetä tehdäänkö se päivän päätteeksi vai heti back up vedon jälkeen? Lisäksi kun meillä ehkä mahdollisuus ajaa ennätykset kahteen eriluokkaan ja tarvittaessa 3lla eri moottorilla, niin luulempa jotta Bonnevillen miehityksellä hommaa tulee riittämään.
2. moottori on siis kaikinpuolin valmiina taistoon mikäli sitä käyttämmään joudutaan. 1. moottorista taasen versio 5 on myös valmiina. 1. moottorin osalta olemme päätyneet siihen että siitä on käytettävissä myös versi 6. joka poikkeaa versiosta 5 isompien mäntien ja isomman ryhmän verran joka tietysti vaikuttaa sitten moneen muuttajaan. 1.sen versio 6 alkaa testeihin tänään ja ainakin versio 5 saatiin testeissä ns. turvalliselle alueelle jotta pitäisi kestää pitkää siivua isollakin liekillä. 2. moottoriin verrattuna pakolämmöt on huipputehoillakin yli 100c alempana ja nakutusta ei juurikaan ole kun taasen 2. moottori ripsii jokseenkin kokoajan, no onneksi MoTeC pitää senkin terveellisellä tasolla. Ilokaasua kun syöttää sen 60-100g / sekunti niin meno on melko railakasta noilla tämän hetken menovesillä, tosin saattaa näytteen ottajan liuska hävitä olemattomiin jos alkaavat meittin tankissa hääräämään
Alusta on niin valmis kuin sen etukäteen valmiiksi saa, lisäpainotus on teorin mukaisella tasolla eli +100kg Suomi painoon 211kg verrattuna. Renkaat tulee suoraan Continentalin tehtaalta 16.7 ja niitä on 20kappaletta aina sliksistä kuvioituihin. Katteet on myös valmiit ja niiden muutoksilla on pyritty siihen että pyörä kulkisi vaaterissa silloin kuin täys höökipäällä. Lisäksi on pyritty ohjailemaan ilmaa mahan alta niin ettei takarenkaan ja alustan väliin tulisi painetta vaan pikemminkin alipaine joka antaisi parempaa pureutumista alustaan.
Myös byrogratiaa on melkoisesti aina kuljettajien terveystarkastuksista, FIM/AMA lisensseistä kaluston ata carnet ja ADR asiakirjoihin. Esim. ata carnet vaatii panttimaksut ja FIM ennätyksistä joutuu maksamaan ennätysyritysmaksut jo pelkästä yrittämisestä. Lisäksi ennätyksen tehnyt moottori pitää avata, vielä ei tiedetä tehdäänkö se päivän päätteeksi vai heti back up vedon jälkeen? Lisäksi kun meillä ehkä mahdollisuus ajaa ennätykset kahteen eriluokkaan ja tarvittaessa 3lla eri moottorilla, niin luulempa jotta Bonnevillen miehityksellä hommaa tulee riittämään.
Kaiken haasteellisuuden ja pikku paineen alla on tällä viikolla paljon positiivistakin tapahtunut. Yksi erityisen ilahduttava asia on se että viikon sisään TFM on saanut 4 uutta sponsoria toimintaansa. Näistä neljästä yksi on kaikille Busanisteillekkin tuttu Wäiski.
LVI-Wäiski & pojat Oy on solminut TeamForceMajor Ry:n kanssa kauden 2014 loppuun kestävän sopimuksen ja täten koko TFM tiimin puolesta kiitos Wäiskille ja JariM:lle joka meidän puolesta tuon sopimusneuvottelun hoiti.
LVI-Wäiski & pojat Oy on solminut TeamForceMajor Ry:n kanssa kauden 2014 loppuun kestävän sopimuksen ja täten koko TFM tiimin puolesta kiitos Wäiskille ja JariM:lle joka meidän puolesta tuon sopimusneuvottelun hoiti.
Tervehdys hyvä Sirkuskansa!
Taxin moottoreiden osalta testit on testattu ja ainakin viimeisen testipäivän jälkeen käytössä meillä Bonnevillessä on kolme eri kokoluokkaversiota moottoreista. Huomenna 1.moottorin versio 6 lähtee irti dynosta ja vuorossa on kontrollipurku lähinnä laakeroinnin osalta, sillä moottori on saanut testeissä melkoisesti runtua.
1.moottorin osalta vasta versio 6 täytti sille asetetut tavoitteet ja arvot. Voin vannoa jotta kysyy miestä kun aletaan penkittämään esim 20-30 sekunnin vetoja niin että dyno ohjelmoidaan pitämään tasakierrokset koko 30 sekunnin vedon ajan alkaen 7000rpm ja sitten vaan kaasupohjaan ja jarru hoitaa vastuksen niin jotta kierrokset pysyy asetetussa. Sitten siitä vaan 1000rpm välein tappiin asti. Uskallan väittää jotta kovin moni ei laitettaan noihin testeihin alista. Ollaan siis etsitty niitä heikkouksia tässä projektissa yli 10 moottorin verran vuosien 2008-2013 välissä.
Päiviä on siis jäljellä 12vrk konttiin laittoon ja hommaa kyllä riittää niin ettei ehdi paljon edes jakkijuhamaan. Jokatapauksessa pahasti näyttää siltä jotta Suomen tunnetuin Taxi raahataan ainakin suolalle, se mitä siellä sitten saadaan aikaan onkin toinen juttu? Oma veikkaukseni on jotta lisenssiajojen jälkeen jokaisella 2 vedolla (ne lasketaan yhteen ja jaetaan kahdella =nopeus) heti ensimmäisestä lähtien ME siirtyy TFM älle ja parenee koko ajan sen mitä päästään ajamaan ehjänä.
Hienointahan olisi tietty ajaa ME kaikille kolmelle konekoolle.
-jouni-
TFM, King of the race
Suomi, maailman nopein Kansa yhä vielä ja edelleen
Edited By jouniri on 1374169848
Taxin moottoreiden osalta testit on testattu ja ainakin viimeisen testipäivän jälkeen käytössä meillä Bonnevillessä on kolme eri kokoluokkaversiota moottoreista. Huomenna 1.moottorin versio 6 lähtee irti dynosta ja vuorossa on kontrollipurku lähinnä laakeroinnin osalta, sillä moottori on saanut testeissä melkoisesti runtua.
1.moottorin osalta vasta versio 6 täytti sille asetetut tavoitteet ja arvot. Voin vannoa jotta kysyy miestä kun aletaan penkittämään esim 20-30 sekunnin vetoja niin että dyno ohjelmoidaan pitämään tasakierrokset koko 30 sekunnin vedon ajan alkaen 7000rpm ja sitten vaan kaasupohjaan ja jarru hoitaa vastuksen niin jotta kierrokset pysyy asetetussa. Sitten siitä vaan 1000rpm välein tappiin asti. Uskallan väittää jotta kovin moni ei laitettaan noihin testeihin alista. Ollaan siis etsitty niitä heikkouksia tässä projektissa yli 10 moottorin verran vuosien 2008-2013 välissä.
Päiviä on siis jäljellä 12vrk konttiin laittoon ja hommaa kyllä riittää niin ettei ehdi paljon edes jakkijuhamaan. Jokatapauksessa pahasti näyttää siltä jotta Suomen tunnetuin Taxi raahataan ainakin suolalle, se mitä siellä sitten saadaan aikaan onkin toinen juttu? Oma veikkaukseni on jotta lisenssiajojen jälkeen jokaisella 2 vedolla (ne lasketaan yhteen ja jaetaan kahdella =nopeus) heti ensimmäisestä lähtien ME siirtyy TFM älle ja parenee koko ajan sen mitä päästään ajamaan ehjänä.
Hienointahan olisi tietty ajaa ME kaikille kolmelle konekoolle.
-jouni-
TFM, King of the race
Suomi, maailman nopein Kansa yhä vielä ja edelleen
Edited By jouniri on 1374169848
Tiimillä on nyt 10vrk armonaikaa jonka jälkeen romut lähtee jenkkilään oli kasassa tai ei. 1.moottorin versio 6:sen osalta vaikuttaa hyvältä, sillä JariM tsekkasi tänään laakeroinnit ja itse laakerit näytti virheettomiltä, mutta silti ne vaihdettiin uusiin. Myös yksi lohkon kiinnityspultin kierre korjattiin varmuuden vuoksi. Alakerta on siis nipussa ja huomenna tippuu ryhmä päälle ja männät paikalleen. Moottorit vaikuttas siis valmistuvan ajoissa mutta muutakin puuhaa on.
Vaikuttas siltä, jotta uudelle aladifuusorille saadaan asennettua yksi akku kunhan se on naksua pienempi kooltaan kuin aiempi, toinen akku hakee vielä paikkaansa ja samoin vesiruiskun pumppu pitää siirtää sisätiloihin joten ahdasta tulee olemaan.
Vetolevyyn hommattiin varmuuden vuoksi vahvemmat pultit ja ne pitää olla myös pidemmät koska teettämämme takarissat ovat normaalia jämympää tekoa paksuudeltaan ja tietty myös painoltaan.
Putken kanssa tulee varmasti myös haasteita ja todennäköisesti kylkeä joutuu silppuamaan ennenkuin putki suostuu mahtumaan paikalleen.
https://www.facebook.com/photo.p....theater
Vaikuttas siltä, jotta uudelle aladifuusorille saadaan asennettua yksi akku kunhan se on naksua pienempi kooltaan kuin aiempi, toinen akku hakee vielä paikkaansa ja samoin vesiruiskun pumppu pitää siirtää sisätiloihin joten ahdasta tulee olemaan.
Vetolevyyn hommattiin varmuuden vuoksi vahvemmat pultit ja ne pitää olla myös pidemmät koska teettämämme takarissat ovat normaalia jämympää tekoa paksuudeltaan ja tietty myös painoltaan.
Putken kanssa tulee varmasti myös haasteita ja todennäköisesti kylkeä joutuu silppuamaan ennenkuin putki suostuu mahtumaan paikalleen.
https://www.facebook.com/photo.p....theater
JaSa niputti Taxin 1.moottorin versio 6:sen ryhmän / männät paikalleen ja passaili alalevyllä / tiivisteillä dekkitason kohdalleen, meillä tuossa versiossa sen pitää olla 0.70m alle dekin. Mutta jospa se räjämentti korvaa sen mitä rutussa menetetään
Itse ole viime aikoina erikoistunut noihin startin vapaakytkimiin ja tänään vaihdoinkin ko. moottoriin ihan uutukaisen vapaakykimen, kiitos Wäiskille myös sen sponssista.
Mikäli custom made kannentiivisteet saadaan huomenna eli tänään niin turina tallilla jatkuu ja kone kasataan loppuun ja sitten 2.moottori tulee alas rungosta ja pakataan kuljetuskuosiin kun taas 1.moottorin 6 versio nousee runkoon ja sillä on tarkoitus avata peli Bonnevillessä. Tavoite Bonnevillessä on selvä ME nopeus taikka mieluummin useampi, mikäli ei tule ME nopeutta niin silloin astun hypyt yli enkä kirjauta edes tuloksia. All or nothing?
https://www.facebook.com/photo.p....theater
Edited By jouniri on 1374443284
Itse ole viime aikoina erikoistunut noihin startin vapaakytkimiin ja tänään vaihdoinkin ko. moottoriin ihan uutukaisen vapaakykimen, kiitos Wäiskille myös sen sponssista.
Mikäli custom made kannentiivisteet saadaan huomenna eli tänään niin turina tallilla jatkuu ja kone kasataan loppuun ja sitten 2.moottori tulee alas rungosta ja pakataan kuljetuskuosiin kun taas 1.moottorin 6 versio nousee runkoon ja sillä on tarkoitus avata peli Bonnevillessä. Tavoite Bonnevillessä on selvä ME nopeus taikka mieluummin useampi, mikäli ei tule ME nopeutta niin silloin astun hypyt yli enkä kirjauta edes tuloksia. All or nothing?
https://www.facebook.com/photo.p....theater
Edited By jouniri on 1374443284
Pari varjeltua salaisuutta julki,
https://www.facebook.com/photo.p....theater
https://www.facebook.com/photo.p....theater
Vaiheessa edelleen,
https://www.facebook.com/photo.p....theater
https://www.facebook.com/photo.p....theater