Sivu 24/33

Lähetetty: 14 Touko 2013, 22:49
Kirjoittaja jouniri
Taxin painot Fin vs Bonneville


Lähtöpaino 211kg (kuivapaino)

Fin Bonneville lisäys

swingi 6,9kg 50,2kg 43,3kg
takahäkki 3,0kg 10,0kg +7,0kg
takakuuppa 1,2kg 3,6kg +2,4kg
ilokaasupullo 2,8kg 6,2kg +3,4kg
ilokaasu 2,2kg 4,5kg +2,3kg
profiilit 0,0kg 5,8kg +5,8kg
lisälyijyt 0,0kg 29,6kg +29,6kg

Lisäykset yht: +93,8kg
lähtöpaino 211,0kg
paino 14.5.2013 304,8kg
(puuttuu vielä 30kg)




Edited By jouniri on 1368561257

Lähetetty: 14 Touko 2013, 23:50
Kirjoittaja toimeve
jouniri kirjoitti: (puuttuu vielä 30kg)
...nykyshin kuskeihin verrattuna mulla olis tuohon yksi erinomasen heleppo ratkasu tarjolla.

Mutta mulla ei pää kestä.

Enkä taia olla oikein aerodynaamisesti muotoiltukhan... :oops:

Lähetetty: 15 Touko 2013, 08:09
Kirjoittaja jouniri
toimeve kirjoitti:
jouniri kirjoitti: (puuttuu vielä 30kg)
...nykyshin kuskeihin verrattuna mulla olis tuohon yksi erinomasen heleppo ratkasu tarjolla.

Mutta mulla ei pää kestä.

Enkä taia olla oikein aerodynaamisesti muotoiltukhan... :oops:
Painonlisäksen tarve (jo lisätyn päälle) on luokkaa 30kg taka-akselin kohdalla, mutta mikäli painoa lisättäisiin satulan kohdalle onkin lisäksen tarve 60kg sillä kohden ;-)

Lähetetty: 15 Touko 2013, 11:44
Kirjoittaja ysi-ärrä
On tuo kyllä älytöntä että tarvii tehä tuollanen lehmä että kelpaa sääntöihin,huh. Siitähän tulee niin älytön norsu ettei kule enää mihinkään :)

Lähetetty: 15 Touko 2013, 11:50
Kirjoittaja jarim
Ei se säännöistä Jonne kiinni ole. Mutta kun pito ei ole asfaltin luokkaa niin painoa tarvitaan takarenkaalle ettei mene sutimiseksi. Ja painolla on aika vähän merkitystä huippunopeuteen, kokeilepa jollain laskurilla. :;):

Lähetetty: 15 Touko 2013, 12:00
Kirjoittaja ysi-ärrä
Ai eikö Taxin tarviskaan olla noin painava mitä te siitä teette? Mä kun luulin että sen pitää olla sääntöjen puitteessa noinkin painava? Pitää laittaa nappula ratas niin pitää :D

Lähetetty: 15 Touko 2013, 12:17
Kirjoittaja jarim
Ei toki minkään sääntöjen takia. Mutta jos lujaa haluaa mennä niin lisäpainoa on pakko takarenkaalle saada. :)

Lähetetty: 15 Touko 2013, 14:38
Kirjoittaja -Artsi-
Kiintoisa osa-alue tää painonlisäyskin tässä projektissa. Minkähänlainen tuo on ajaa muutosten jälkeen... jousittamaton massa takana kun on jotain_ihan_muuta kuin totuttu. Kuinka tasainen se suolapinta on? Haastetta alustan säätöön luvassa?
Enivei, :thumbup:

Lähetetty: 15 Touko 2013, 15:24
Kirjoittaja Titaani
-Artsi- kirjoitti:Kiintoisa osa-alue tää painonlisäyskin tässä projektissa. Minkähänlainen tuo on ajaa muutosten jälkeen... jousittamaton massa takana kun on jotain_ihan_muuta kuin totuttu. Kuinka tasainen se suolapinta on? Haastetta alustan säätöön luvassa?
Enivei, :thumbup:
Tämä jousittamaton massa vaatii iskarilta järjettömät vaimennustehot. Tuleeko ulkopuoliset vaimentimet molemmin puolin vai miten tuollaisen massan saa vaimennettua?

Lähetetty: 15 Touko 2013, 16:30
Kirjoittaja jakehaanpää
Juu varmasti jouston kanssa täytyy mietiskellä ja entäs sitten pysähtymisen?? Bonnevillessä taitaap lääniä löytyä tuohon pysähtymiseen, mutta mites näillä kotimaan kentillä??

Lähetetty: 15 Touko 2013, 22:57
Kirjoittaja jouniri
Painonlisäys aiheeseen on tutustuttu niin paljon kuin se täältä Härmästä käsin on ollut mahdollista, Matias on ollut yhteydessä Jenkki päähän, laatinut saamiensa tietojen perusteella ajotilapiirustukset ja suorittanut testin, laskennan jos toisenkin sitä varten että oltaisiin edes hehtaarilla kun suolalle mennään. JarnoR vastaavasti on omassa inssityössään tutkinut alusta asiat ja tehnyt muutokset omien ja Matiaksen tietojen pohjalta. Alusta kestää vaikka 200kg lisäpainoja ainoastaan säätöjä joutuu muuttamaan. Alustan taustatietoja helpottamassa on ollut myös perä ja keula potentiometrit joista kerättyä dataa on melkoisesti. Moni asia on huomioitu, mutta varmasti yllätyksiäkin tulee.

Ajoltaan kehuvat hyväksi silloin kun paino on alhaalla ja taka-akselin tuntumassa, mikäli paikka on väärä häviää myös ominaisuudet.

Bonnevillessä vauhtiin sillä onko mukana 100kg vai 150kg lisäpainoja ei ole merkitystä, pito on se juttu mikä ratkaisee silloin kun kattila kunnossa ja voima piisaa.

ps. Tänään tuli muuten 17kpl Bonnevillen lentolippuja joten ainakin turisti reissu on jo tienattu.




Edited By jouniri on 1368648013

Lähetetty: 16 Touko 2013, 00:08
Kirjoittaja jouniri

Lähetetty: 17 Touko 2013, 00:00
Kirjoittaja jouniri
Taxin massakuuri jatkuu edelleen, muutama kuva siitä kuinka se tapahtuu..

https://www.facebook.com/photo.p....theater

Lähetetty: 19 Touko 2013, 12:08
Kirjoittaja jouniri
Tänään onkin tallilla vuorossa lisäpainojen loppuun värjäystä sekä alustavan suunnitelman tekoa miten ko. lisäpainot olisi kätevin kiinnittää swingiin / sen lähituntumaan. Sen jälkeen mutka OAMK:lle missä vuorostaan uusi koneen ja dynon väliintuleva laakeripukki kaipaa itselleen uuden jalustan. Kun tuo jalusta valmis ja rokkaa, niin alkaakin taasen koneen dynoon asennus ja päästään toivottavasti "viimeisen" dynosession kimppuun ennen Bonnevilleä. Aikataulut alkaa näyttää siltä, jotta jos oikein "huonosti" käy niin Taxin testiajot ajetaankin vasta Bonnevillessä? Ja Suomi ajot jää tältä vuodelta väliin? Pyritään tietty pääsemään kentälle Suomessa, mutta sekin mahdollisuus ettei ehditä on olemassa.

Lähetetty: 22 Touko 2013, 00:45
Kirjoittaja jouniri