Sivu 3/4

Lähetetty: 23 Heinä 2012, 16:29
Kirjoittaja waiski10
Vaikuttakos lämpö jotenkin paineventtiilin toimintaan? Meinaan vaan kun...

Lähetetty: 23 Heinä 2012, 16:45
Kirjoittaja jarim
Ei mikään huono teoreema tuokaan!

Lähetetty: 23 Heinä 2012, 22:25
Kirjoittaja tomppa73
Heksa kirjoitti:
jarim kirjoitti:Tai miksi alle 5bar? :;):

edit: nii, enhän minä tiiä mutta kait niillä joku tarkoitusperä noissa wrc vehkeissäkin on kun hakevat ~8bar öljynpaineita?
eikö olisi tärkeämpää saada öljy pysymään oikeassa/optimaalisessa lämpötilassa?
kun iso paine nostaa lämpötilaa joka taas... laskee painetta :p��sein��n:
Eikös tähän Heksan kommenttiin ois voinut päättää tän jankkaamisen? Muutamassa sanassa asian ydin! :kippis:

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 00:04
Kirjoittaja 107-1089231881
No ei kai vielä kannata.. justhan tää alkaa lämpee... inntäminen näyttää olevan mielekästä... :fight:

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 01:45
Kirjoittaja tenhulttio
jarim kirjoitti:Tekulla taidettiin laskea max rasitus yläkuolokohdassa 86mm männällä olevan ~11000kg että ei liene haittaa siitä että öljynpaine on vähän korkeampi?

Pyynnöstä huolimatta (ei sen takia) :tapu:

11000kg -> laakeripaine 813bar. Eli miten(kähän) paljon vaikuttaa onko öljynpaine 5 tai 7bar? Eli jääkö laakerille suoraa painetta 808 vai 810 bar, mahtaakohan olla paljon merkitystä? :mopo:

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 11:30
Kirjoittaja -Artsi-
Enempiä nyt sekaantumatta, öljyn eräs merkittävä tehtävä on lämmönsiirto (eli kuumapisteestä kuljettaa lämpöä pois).
Kenties korkeammalla öljynpaineella halutaan lisätä tätä 'huuhtelua' laakeripinnoilla näissä kovemmin rasitetuissa koneissa...

:omituinen:

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 12:20
Kirjoittaja Heksa
-Artsi- kirjoitti:Enempiä nyt sekaantumatta, öljyn eräs merkittävä tehtävä on lämmönsiirto (eli kuumapisteestä kuljettaa lämpöä pois).
Kenties korkeammalla öljynpaineella halutaan lisätä tätä 'huuhtelua' laakeripinnoilla näissä kovemmin rasitetuissa koneissa...

:omituinen:

näinhän se on mutta:
kun kanavat ovat liian pienet. kasvaa vain vastus (paine nousee ja lämpötila öljyn)
eli pitäis saada menemään litroja enemmän haluttuun kohteeseen,
mutta se vaatis öljynkierto järjestelmään muutakin muutosta kuin pelkkä pumpun suurentaminen
öljyn pitäis myös ehtiä luovuttaa lämpönsä pois ennekuin palaa taas tehtäväänsä
Kumpiko virtaa paremmin:
10kpl 1,5mm putkea vai 1kpl 15mm putki?

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 12:23
Kirjoittaja snuggles
tenhulttio kirjoitti:Eli vaiko paineensäädin vois edelleen tuollakin perusteella olla ok, kun kuumillä öljyillä ei missään vaiheessa päästä niin isoille paineille että venttiili aukeaa.
Sitä vakio ratasta kannattais kokeilla billettipumpun kanssa, näkis miten se paine käyttääntyy verrattuna välitettyyn rattaaseen (ei liene iso ero, välityshän muuttuu luokkaa 5-10%).
Arvio tommoset 2bar laskis paine joillain kierroksilla ja mikälienee lämpötilalla rattaan vaihdolla. Meitin pumppu pukkas 10bar virirattaal ja 8bar normilla.

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 12:26
Kirjoittaja jarim
Ja paineetkin lienee kiinni vielä öljyn viskositeetista. Yksi muuttuja lisää vertailuun.

Mutta minä lopetan väittelyn tähän; ehkä 5bar riittää mutta 7bar ei haittaakaan. :)

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 14:50
Kirjoittaja ari1630
Kunhan vaan sais pumpun niin pääsisi testaamaan mihin paineet asettuu autokäytössä.
Tulipa ainakin tässä topicissa eri versioita ilmoille mitä voi kokeilla.
Nyt joutuu Vauhtiajoissa tyytymään Yammun koneeseen :(
jossa huomattavasti isompi ö-pumppu kuin Busan koneessa :wtf:

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 17:01
Kirjoittaja waiski10
Heksa kirjoitti:
-Artsi- kirjoitti:Enempiä nyt sekaantumatta, öljyn eräs merkittävä tehtävä on lämmönsiirto (eli kuumapisteestä kuljettaa lämpöä pois).
Kenties korkeammalla öljynpaineella halutaan lisätä tätä 'huuhtelua' laakeripinnoilla näissä kovemmin rasitetuissa koneissa...

:omituinen:
näinhän se on mutta:
kun kanavat ovat liian pienet. kasvaa vain vastus (paine nousee ja lämpötila öljyn)
eli pitäis saada menemään litroja enemmän haluttuun kohteeseen,
mutta se vaatis öljynkierto järjestelmään muutakin muutosta kuin pelkkä pumpun suurentaminen
öljyn pitäis myös ehtiä luovuttaa lämpönsä pois ennekuin palaa taas tehtäväänsä
Kumpiko virtaa paremmin:
10kpl 1,5mm putkea vai 1kpl 15mm putki?
Meilläpäin myös paine vaikuttaa virtaaman litramäärään.

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 19:13
Kirjoittaja Heksa
waiski10 kirjoitti:Kumpiko virtaa paremmin:
10kpl 1,5mm putkea vai 1kpl 15mm putki?

Meilläpäin myös paine vaikuttaa virtaaman litramäärään.[/quote]
varmasti vaikuttaa... mutta sä tiät et 20mm putkesta virtaa enemmän ku 10* 2mm putkista millä paineella tahansa
myös tiedät jos lykkäät vettä puutarhaletkulla ja sit painat sitä littiin lentää se pidemmälle vaikka hanasta tuleva litramäärä on sama :kippis:

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 19:32
Kirjoittaja jarim
Soittele Heksa heti kun keksit miten kampuran ja veivien laakeroinnille saat 20mm kanavat... :;):

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 20:41
Kirjoittaja snuggles
jarim kirjoitti:Soittele Heksa heti kun keksit miten kampuran ja veivien laakeroinnille saat 20mm kanavat... :;):
Pora ?

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 20:42
Kirjoittaja Heksa
jarim kirjoitti:Soittele Heksa heti kun keksit miten kampuran ja veivien laakeroinnille saat 20mm kanavat... :;):

nyt rupee menee hiusten halkomiseksi. :vilkutus:
jos kasvattaa 1,5mm reikää 1,7mm virtaus kasvaa jo reilusti
laske sä insinöörinä paljonko tulee tolla muutoksella lisää putken pinta-alaksi
kaavahan on pii kertaa r (säde) toiseen potenssiin