veikkaisin että toimii, sillä yksi valmis virikansi on valmiina hyllyssäjarim kirjoitti:Rakas päiväkirja...
5.4.2010:
Tänään oli tarkoitus vain purkaa kone rungosta irti vaan projekti eteni enemmänkin. Tasen avustuksella kone tippui rungosta ja nostettiin se rungon viereen lavalle. Kun ei kiirettä kerran ollut niin purin irti kannen ja ryhmän. Tenhulttio tuli kotimatkallaan vilkaisemaan tilannetta ja kun ei edelleenkään kiirettä ollut niin laitettiin Jasalta "lainaan" saatu käyttämätön 84mm porattu ryhmä paikoilleen (KIITOS JASA!!!!). Ja sama kait se oli pultata kansikin paikoilleen kun kerta alkuun päästiin. Nokatkin meni tällä kertaa ensi yrittämällä oikein, harjoitus näemmä tuottaa tulosta. Eli tallilla odottaa nyt runkoon asennusta valmis, uudella ryhmällä varustettu moottori. Huomenna ehkäpä taas Kiihkeä Kaasukekkonen käyntikunnossa jolloin peliin puuttuu Mr. Murphy joka räkäisesti nauraen kertoo vian olevankin kannessa. Tällaista tänään.
Kiihkeä Kaasukekkonen
Jouniri kirjoitti:Mites mahtaisko esim. Vtt llä olla vastaavia "röntgen" laitteita millä tulli "läpivalaisee" rekat / autot?
Kyllähän VTT:ltä röntgenlaitteita löytyy... ja kaikki muutkin NDT-menetelmät (esim. tunkeumaneste, pyörrevirta, ultraääni, jne.).
Jos se ryhmä on alumiinia ja särö on pintaan asti, vois pyörrevirta toimia hyvin. Tosin veikkaan, että tunkeumanestekin voisi jotain indikaatiota antaa, vaikka särö olisikin "kiinni". Tunkeumanestettä saa varmaan yksittäisinä purkkeinakin ja käyttökin on helppoa. Lisäksi tarvitaan jokin liuotin puhdistusaineeksi ja kehite, joita molempia löytyy myös spraypurkeissa, tosin en usko, että tuohon käyttötarkoitukseen tarvitsee erillistä jonkun tietyn merkkistä liuotinta, vaan mikä tahansa käy...
Do or do not, there is no try...
Rakas päiväkirja...
6.4.2010:
Eilisen jäljiltä kone oli siis nipussa ja Tenhulttion kanssa se sitten nostettiin tänään runkoon suurin toivein. Aikaa tähän meni yhden Biltema reissun ja kaksien M6 kierteiden korjausten kanssa noin 2.5h. Kone siis lähti käyntiin klo. 19.30 ja aloimme tuijottamaan paisaria. Ja niinhän siinä taas kävi että lämpeämisen myötä nestepinta paisarissa vaan nousi ja nousi ja kupli ja kupli... VITTU JOO. No, selvisi ainakin että 31tkm ajettu 84mm porattu ryhmä lienee siis ehjä. Pyörä pöydälle ja klo 20.36 oli moottori taas lavalla vieressä. Kansi ja ryhmä irti (kiitos vaan Jasalle lainasta) ja kansi ihmeteltäväksi. Tunkeumanestetutkimus kolmosen palotilaan ja ainakin sieltä löytyy halkeama imukanavasta päin katsottuna oikean puoleisten imu- ja pakoventtiilin välistä mitä ilmeisimmin. Täytyy sanoa että takki alkaa pikku hiljaa olla aika tyhjä tästä ruuvauksesta. Tällaista siis tänään...
6.4.2010:
Eilisen jäljiltä kone oli siis nipussa ja Tenhulttion kanssa se sitten nostettiin tänään runkoon suurin toivein. Aikaa tähän meni yhden Biltema reissun ja kaksien M6 kierteiden korjausten kanssa noin 2.5h. Kone siis lähti käyntiin klo. 19.30 ja aloimme tuijottamaan paisaria. Ja niinhän siinä taas kävi että lämpeämisen myötä nestepinta paisarissa vaan nousi ja nousi ja kupli ja kupli... VITTU JOO. No, selvisi ainakin että 31tkm ajettu 84mm porattu ryhmä lienee siis ehjä. Pyörä pöydälle ja klo 20.36 oli moottori taas lavalla vieressä. Kansi ja ryhmä irti (kiitos vaan Jasalle lainasta) ja kansi ihmeteltäväksi. Tunkeumanestetutkimus kolmosen palotilaan ja ainakin sieltä löytyy halkeama imukanavasta päin katsottuna oikean puoleisten imu- ja pakoventtiilin välistä mitä ilmeisimmin. Täytyy sanoa että takki alkaa pikku hiljaa olla aika tyhjä tästä ruuvauksesta. Tällaista siis tänään...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Tunkeumaneste käsittelystä kuvia... oiskohan halkeama venttiilien välissä?
http://www.hiekkalaatikko.org/vika/20100406_001.jpg
http://www.hiekkalaatikko.org/vika/20100406_002.jpg
http://www.hiekkalaatikko.org/vika/20100406_003.jpg
http://www.hiekkalaatikko.org/vika/20100406_004.jpg
http://www.hiekkalaatikko.org/vika/20100406_001.jpg
http://www.hiekkalaatikko.org/vika/20100406_002.jpg
http://www.hiekkalaatikko.org/vika/20100406_003.jpg
http://www.hiekkalaatikko.org/vika/20100406_004.jpg
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Hyvä että jotain näin selkeää löytyi.jarim kirjoitti:Tunkeumaneste käsittelystä kuvia... oiskohan halkeama venttiilien välissä?
Pari kysymystä jotta osaa hahmottaa syitä ja seurauksia.
1) Minkäs kokoiset venttiilit on tuossa kannessa ja onko noihin seetirenkaisiin koskettu ?
2) Ei varmaan ollut juuri tämä kyseinen sylinteri josta sylkäisi venttiiliä aikoinaan ulos ?
Kuinkahan paljon tuossa kohtaa on ainevahvuus ennen vesitilaa. Meinaan oon nähny useita, ei busan, kansia missä venttiilejä vaihdellessa tulee halkeamat niiden seetirenkaiden väliin, eikä aiheuta mitään ropleemaa.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
PetriK kirjoitti:jarim kirjoitti:Tunkeumaneste käsittelystä kuvia... oiskohan halkeama venttiilien välissä?
Hyvä että jotain näin selkeää löytyi.
Pari kysymystä jotta osaa hahmottaa syitä ja seurauksia.
1) Minkäs kokoiset venttiilit on tuossa kannessa ja onko noihin seetirenkaisiin koskettu ?
2) Ei varmaan ollut juuri tämä kyseinen sylinteri josta sylkäisi venttiiliä aikoinaan ulos ?
1) Imupuolella vakiot, pakopuolella alunperin vakiot, nyt +1mm. ksthb, vastaatko kysymykseen seeteistä?
2) Ei, se oli nelonen.
Muistuttaisin että oireet oli olemassa jo viime syksynä ilman mitään talven muutoksia...
OMK ei edelleenkään painestustestissä löytänyt vuotoa kannesta vaikka aika selkeä fakta on olemassa että siitä vika löytyy. Hämärää.
snuggles kirjoitti:Kuinkahan paljon tuossa kohtaa on ainevahvuus ennen vesitilaa. Meinaan oon nähny useita, ei busan, kansia missä venttiilejä vaihdellessa tulee halkeamat niiden seetirenkaiden väliin, eikä aiheuta mitään ropleemaa.
Ja mitään faktaa ei ole siitä että tuo seetirenkaiden välissä oleva halkeama olisi syyllinen mihinkään, ainoa todistettavissa oleva asia vaan tällä hetkellä.
Edited By jarim on 1270646956
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Imu koneistettu 8r terällä vakioventtiilille, pako 110a terällä 75 ast alakavennuksella. Koneistuksilla ei ole heikentävää vaikutusta vakioon kanteen nähden. seetirenkaita ei ole vaihdettu, orkkikset ovat. Hmm.. muistaakseni 4 sylinteri sylkäs vent pariin kertaan mutta siitä ei aiheutunut mitään näkyviä vauriota kanteen.
Joo ei pitäisi saada pakokaasua mukaan. Meikäläistä kuitenkin mietityttää voiko tuohon mittaukseen paisarista snifferillä luottaa ... ?
Kaasua pitäisi mennä aika paljon sinne veden joukkoon jotta snifferi toimisi ja kuitenkin koko sen moottorin lämmittämisen ajan syylarin korkin venttiili on auki ja päästää kaiken kaasun ulos ennen kuin sulkeutuu. En ole koskaan kokeillut vakiomopolla että mitä mittari silloin haistelee paisarista, pitää varmaan kokeilla. Lisäksi joidenkin mittarien toiminta perustuu ulkoiseen kaasun liikkeeseen ilman mittarin sisäistä kaasupumppua, tällöin snifferi ei haistele luotettavasti kun kaasu ei virtaa. (Edit - tarkastin vielä nelikaasumittarin toimintaperiaatteen ja näyttäisi siltä että ne yleensä perustuvat kaasun tunnistamiseen sen infrapunan läpäisykyvyn perusteella. Tämä optinen mittausmenetelmä edellyttää että kaasusta poistetaan vesi ja muutenkin että kaasu on riittävän lämmintä jotta mittaus voidaan luotettavasti tehdä.)
Ehkä tämä on vain toiveajattelua jarim puolesta...
Edited By PetriK on 1270659771
Kaasua pitäisi mennä aika paljon sinne veden joukkoon jotta snifferi toimisi ja kuitenkin koko sen moottorin lämmittämisen ajan syylarin korkin venttiili on auki ja päästää kaiken kaasun ulos ennen kuin sulkeutuu. En ole koskaan kokeillut vakiomopolla että mitä mittari silloin haistelee paisarista, pitää varmaan kokeilla. Lisäksi joidenkin mittarien toiminta perustuu ulkoiseen kaasun liikkeeseen ilman mittarin sisäistä kaasupumppua, tällöin snifferi ei haistele luotettavasti kun kaasu ei virtaa. (Edit - tarkastin vielä nelikaasumittarin toimintaperiaatteen ja näyttäisi siltä että ne yleensä perustuvat kaasun tunnistamiseen sen infrapunan läpäisykyvyn perusteella. Tämä optinen mittausmenetelmä edellyttää että kaasusta poistetaan vesi ja muutenkin että kaasu on riittävän lämmintä jotta mittaus voidaan luotettavasti tehdä.)
Ehkä tämä on vain toiveajattelua jarim puolesta...
Edited By PetriK on 1270659771
Rakas päiväkirja...
7.4.2010:
Ensinnäkään en tiedä miten aloittaisi ja miten tämän kehtaisi tunnustaa mutta... VIKA PAIKALLISTETTU SYYLÄRIN KORKKIIN. Testattiin siis Tasen pyörä minun syyläristä otetulla korkilla ja oireet oli täsmälleen samat. Oikeasti harrastuskuvaannollisesti tekisi mieli vetää melkein ranteet auki kaiken sen työmäärän edessä mitä tuon eteen on tehty tuon yhden vitun korkin takia. Kiitos ja anteeksi, poistun nurkkaan häpeämään... :O
Edited By jarim on 1270664932
7.4.2010:
Ensinnäkään en tiedä miten aloittaisi ja miten tämän kehtaisi tunnustaa mutta... VIKA PAIKALLISTETTU SYYLÄRIN KORKKIIN. Testattiin siis Tasen pyörä minun syyläristä otetulla korkilla ja oireet oli täsmälleen samat. Oikeasti harrastuskuvaannollisesti tekisi mieli vetää melkein ranteet auki kaiken sen työmäärän edessä mitä tuon eteen on tehty tuon yhden vitun korkin takia. Kiitos ja anteeksi, poistun nurkkaan häpeämään... :O
Edited By jarim on 1270664932
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport