Sivu 11/21
Lähetetty: 10 Maalis 2013, 16:05
Kirjoittaja toimeve
...olipa mukava kuunnella oman Busan hörinöitä...ja lähti hyvin käynthin, eli eikhän met mennä tällä viime kesänä riittäväksi todetulla akku/virtasysteemillä.
Oli vähän kotua lähteissä ajatusta, että josko pienen lenkin olis huilauttanu siinä tallin lähimaastossa, mutta oli piru parin viime viikon ilimat saanu niin tiukan lumipolanthen siihen tielle, ettei mithän mahkuja.
Lähetetty: 01 Huhti 2013, 19:43
Kirjoittaja toimeve
Lähetetty: 10 Huhti 2013, 23:26
Kirjoittaja toimeve
...tännään iltalenkillä tuli otettua tuntumaa tarkemmin tuohon Öhlinsin takaiskariin: voin kertoa, että on selekiä ero aikasempaan originaali-iskariini, joka siis otti töyssyjä vasthan rapiat 134.000 kilometriä.
Muutenkin tuntuu toimivan talvisen "käsittelyn" jälkhen hienosti, käynnistyy 12V systeemillä niin kylmänä ku kuumanaki...puhtaampia asvaltteja ja reiphampia nostoja ootellen :p
Muistoksi vielä kuva Himoksen kuppeelta ysitien varresta tännään 10.4.2013 klo 19 huitteilla. Aurinkoa, lämmintä pari astetta, tiet kuivat ja kylymät...
Edited By RHead on 1380001183
Lähetetty: 17 Huhti 2013, 21:56
Kirjoittaja toimeve
...pari mielenkiintosta seikkaa n. 400km jälkhen:
- toimii ku unelma. On säätäminen menny kohilhen, tästä on terveiset tallin kautta lähetetty asianomaselle. Ja näin "kevyellä" testauksella on palikat myös ilmeisen hyvin yhteensopivia kun tuntuu mukavalta tuo pieni lisäwoima ja wääntö
- lyhyemmät välit on vielä enemmän hauskuuskerrointatuottavaa ajamishen. Mii laik
- kulutus on tippunu melkosesti edellisvuojen setupista: silloin meni karvan verran alta kuuen litran (ennen suuttimien antautumista, joka aiheutta kulutuksen hyppäämisen normiajossaki 6,5 l/100km). Nyt kulutus on edellisen rapian 300km tankattu bensamäärä huomioien (ja tietokonneen näyttämän myös) 5,1 l/100km. Ja ihan hyvällä noppeuella, tosin meleko kylmissä keleissä.
Tiimistä todethin, että saattaapi hyvinki olla syynä puristusten nostaminen, joka parantaa hyötysuhdetta jonkin verran...jos nyt oikein tulukitten keskustelut?
Mutta tuo yllä olevaki huomioien, niin ei voi muuta ku ja
Kohta pääsee työmatka-ajojakin suorittamhan tuolla, ens viikolle luppailee jo lämmintä! Jos ajais joka päivä, niin 800-1000 km per viikko sitäki nautintoa...no, ei tosin pysty aina ajamhan jos on paljon työpukupäälläasiakkaitten luona käyntejä, niin ei voi oikein vaihella kuteita joka käänthessä...
Lähetetty: 17 Huhti 2013, 22:19
Kirjoittaja Heksa
toimeve kirjoitti:- kulutus on tippunu melkosesti edellisvuojen setupista: silloin meni karvan verran alta kuuen litran (ennen suuttimien antautumista, joka aiheutta kulutuksen hyppäämisen normiajossaki 6,5 l/100km).
onko niitä hajonneita suuttimia mittailtu?
olis kiva tietää millasia arvoja antoivat/ yms?
Haisiko mopo kun suutimet hajalla bensalle?
Lähetetty: 17 Huhti 2013, 22:27
Kirjoittaja toimeve
Heksa kirjoitti:onko niitä hajonneita suuttimia mittailtu?
olis kiva tietää millasia arvoja antoivat/ yms?
Haisiko mopo kun suutimet hajalla bensalle?
...muistaakseni Mika oli mitannu ne...oisko lukemat jossain tuolla ylhäällä, pittää tsekata.
Mielenkiintosta oli nimenomhan se, kuten tuota oiretta kirjottelinki viime syksynä, ettei bensa haissu, tyhjäkäynti ja yli 6 tonnin kierroksilla ei oikiasthan ees huomannu sitä röpötöstä, joka oli jossain 3-5 tonnin välillä huomattava kun ajeli pintakaasulla. Mutta taas kun käänsi ns. tupin nurin, niin ei kyllä nikotellu silläkhän aluhhella, vaan veti ihan nätisti senki läpi.
Isoin huomio oli ehkä se, ettei kylmänä päässy oikein liikhelle, kun kierroksia nostaessa meinas "tukehtua" tai hyytyä...mutta ku tyhjäkäynnillä käytti sen verran, että sai puvun kiinni ja kypärän päähän, eli lämmöt nousi jonkin verran konneessa, niin sitten ei ollu tuota oiretta. Ainakhan niin, että sammua olis meinannu kuten ihan kylmänä liikhelle lähtiessä teki.
Ja katoin tulpat myös, ehkä pikkasen kostiammat (ja tummemmat) oli kahen tulpan osalta, mutta ihan muuten ok oloset. Tosin vaihoin nekin uusiin iridiumeihin ja sama meno jatku, eli silloin arvelthinki jo, että oli ehkä ne suuttimet vialla. Niinkö oliki.
Lähetetty: 18 Huhti 2013, 19:57
Kirjoittaja snuggles
Hajonneet suuttimet virtas jonkun 70-120cc, vaihtelevasti, mut selkeesti alakanttiin. Parin pytyn pakoventtiilit oli ihan valkosena, mut ei ollu just palanu.
Lähetetty: 18 Huhti 2013, 22:02
Kirjoittaja Heksa
snuggles kirjoitti:Hajonneet suuttimet virtas jonkun 70-120cc, vaihtelevasti, mut selkeesti alakanttiin. Parin pytyn pakoventtiilit oli ihan valkosena, mut ei ollu just palanu.
eli voiko tehdä johtopäätöksen:
kun suuttimet särkyvät menee seokset laihalle ?
vai onko jollain toisensuuntaisia kokemuksia?
Lähetetty: 08 Touko 2013, 23:10
Kirjoittaja toimeve
...sevverran on kova tuo 180Nm jousi takana, että ei uskalla päästellä kunnolla patikkosilla routateillä...periksi annoin, ja tilasin MP-Racingilta 140Nm tilalle. Vaihtavat ja laittavat perussääjöt kohilleen, kunhan ens viikon loppupuolella tullee heille ko. jousi.
Turvallisemmin mielin voi lähteä myös ratapäiville, kun ei tartte pelätä mutkien ulostuloissa kovalla takapäällä sivuilleheittelyä...
Lähetetty: 12 Kesä 2013, 14:25
Kirjoittaja toimeve
...pientä päivitystä rojektin viime vaiheisiin:
- uusi 140Nm jousi pelaa hyvin ja säätöihin saa...sitä opeteltu ja opittu jo jottain normiajoon, sekä vähän käpistelty myös Alastarossa, huomenna ehkä Kemorassa lisää opettelua tuon kanssa vähän vauhikkaampaa ajoa varten (lue: ommaa kovvaa ajoa varten...)
- on kyllä hieno ajaa noilla(kin) tehoilla ja väännöillä, ja en voi sille mithän, mutta nuo lyhyemmät välit soppii mielestäni paremmin kuin hyvin omiin tarpeishin
- starttiongelmaa tuli, mutta ei pyörittämisen riittävyythen liittyvää: välillä startatessa napsahteli kovasti (metallinen kilahdus?), nyt kylmänä tekkee välillä pelekkää "suhinaa"...lämpimänä lähtee kuten aiemminki (tämä tosin lyhyellä muutaman starttauksen ja kahen kylmäkäynnistyksen kokemuksella). Tallipäälliköllä tähän teoria, toivottavasti toimii vielä kuitenki huomisen yli, sen jälkhen Busa pääsee tallille tsekkausta varten
--> mitä voisi olla rikki, onko jollain tallilla hätäsesti varaosia tarvittaessa? Startti löytynee, mutta josko se (suurella todennäkösyyellä) on jottain muuta, niin mitä ja mistä...?
P.S. voin suositella omakohtaisen kokemuksen perusthella kyllä Hyvinkäältä MP-Racingin toimintaa kokonaisuueshan tuon Öhlinsin jousenvaihtoon ja pikaiseen neuvontaan liittyen Kun alan myös jossain vaiheessa etupään jousitusta parantamhan, niin hoidan sen heiän kauttansa.
Edited By toimeve on 1371036596
Lähetetty: 12 Kesä 2013, 16:21
Kirjoittaja jarim
Jos startti "vingahtaa" -> vapaakytkin suttaa, jos ei pyöri ollenkaan -> virtaa ei riittävästi tai startti tiensä päässä (ottaa liikaa virtaa). Tommosia oireita itsellä ollu "matkan varrella".
Lähetetty: 12 Kesä 2013, 20:23
Kirjoittaja toimeve
jarim kirjoitti:Jos startti "vingahtaa" -> vapaakytkin suttaa, jos ei pyöri ollenkaan -> virtaa ei riittävästi tai startti tiensä päässä (ottaa liikaa virtaa). Tommosia oireita itsellä ollu "matkan varrella".
...no kyllä starttaa ihan ok, mutta jossain vaiheessa tullee se pelekkä "suhina"...eli tänä aamuna kotoa lähtiessä vähän teetätti, tankille pysähyin Jkylässä ja lähti käynthin siitä ku tyhyjää vaan eli ihan normaalisti. Samoin sitten, yllätys yllätys, pitkän päivän jälkhen töistä...
Ota tuosta sitten selevää
Lähetetty: 12 Kesä 2013, 21:26
Kirjoittaja jarim
Vapaakytkin ehkä alkaa pikkuhiljaa antautumaan (mun veikkaus).
Lähetetty: 12 Kesä 2013, 22:09
Kirjoittaja toimeve
jarim kirjoitti:Vapaakytkin ehkä alkaa pikkuhiljaa antautumaan (mun veikkaus).
...samaa mm. ajateltiin toisaalla.
No, se seleviää kun ens viikolla tallille Busa joutaa...josko samalla mestari joutais laittamhan kenttäkuntoon...eli normivälit ja katellaan sitä madaltamista.
Miten semmonen vapaakytkin korjataan, mitä mahollisesti maksaa...ihan vaan sen takia, että kaluston laittaminen alakaa olemhan perkeleen kallista...(just tuli tieto, että GrandVoyagerin voi hakea korjaamolta, lunastaa saa rapialla tonnilla...arg!).
No, halpaahan tuo on kun laskee per kilometri kustannukset :p : Busaan tälle kesälle mittariin jo rapiat 8000 km, Cupralla tänä vuonna tähän mennessä melekein 20.000 km ja GrandVoyagerilla reiphasti yli 10.000 km...ja verottaja tykkää (polttoaineverot jne jne).
Edited By toimeve on 1371064176
Lähetetty: 13 Kesä 2013, 06:20
Kirjoittaja waiski10
Uusi osa 270e ja löytyy autotallin 2. alimmalta hyllyltä. Vaihto odottaessa.