
Turbo mistä? - Suomesta vai ruåtsista..?
Jenkkilästä lisää settejä:
Hahn: http://www.hahnracecraft.com/cycle/suzuki/suzuki.htm
Garrettin setti: http://www.turbobygarrett.com/turboby....sa.htm#
pikkurahalla pykätty turbo:
http://www.totalkaosperformance.com/sk2.html
Nättiä asennusjälkeä:
http://headsup.dragbikecentral.com/photo3.html
Aussien turbobusseja:
http://www.sandrpro.com/hayabusa_turbo.htm
ja videoclippejä:
http://www.sandrpro.com/video_section.htm
Hahn: http://www.hahnracecraft.com/cycle/suzuki/suzuki.htm
Garrettin setti: http://www.turbobygarrett.com/turboby....sa.htm#
pikkurahalla pykätty turbo:
http://www.totalkaosperformance.com/sk2.html
Nättiä asennusjälkeä:
http://headsup.dragbikecentral.com/photo3.html
Aussien turbobusseja:
http://www.sandrpro.com/hayabusa_turbo.htm
ja videoclippejä:
http://www.sandrpro.com/video_section.htm
Club 100 m/s
Fastm8 kirjoitti:Kyllähän nuo Mc-Xpressin ilmoittamat tehot ovat takapyörätehoja.Jenkilässä ovat mitanneet tuolla perussarjalla esim. jo 10 psi:n (n. 0,7 bar) paineella takanakilta 302 hp. Yleisesti ottaen noita Mc-Xpressin turbosarjoja pidetään maailmalla yhtenä parhaista sarjoista sekä luotettavimpana. Ei siis tule ainakaan ostettua mitään huonoa sarjaa jos tuohon päätyy.
Yksi hyvä ja "halpa" vaihtoehto turbosarjaksi olisi myös ns. Ghetto Kit by Motorhead. Dyno käyrä by Ghetto 10 psi:n ahtopaineella, turbosarjaa lukuunottamatta täysin vakio kone.
Jos sellaiset 250 hp takikselta riittää, ja tehon tuotto ominaisuudet haluaa olevan kuin "vakiossa", niin TTS:n Supercharger lienee silloin oiva valinta.
Suolanen hinta 2600 £ + vat eli alv..
Eli jos vaikka 2600 + 16% vat (416£)= 4,434.44 + toimituskulut yms.. Tietty toi remmiahdin siinä hyvä että tehot alhaalta asti.
Edited By RHead on 1094133823
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
Hayabusa ProBoost-sarjan osahintoja:
-turbo Mit TD 04 HL-15T modifioituna 950
-pakosarja 400
-pakoputken alkukäyrä 50
-pakoputki taakse + äänenvaimennin 400
-öljynpaineletku liittimineen 30
-öljynpaluuletku liittimineen 20
-öljynlauhduttimen letkut + adapterit 70
-lisäruiskunohjain 400
-Bosch ruiskusuuttimet 4kpl 300
-painekotelo + fuelrail 500
-paineputki turbo-painekotelo 100
-Bosch tuuletusventtiili 50
-bensaletkut 50
-ilmansuodatin 100
-sylinterin nostolevy 50
-nestevaimennettu painemittari letkuineen 25
-turboruuvi letkuineen 25
Näiden lisäksi tarvii:
- klemmareita ,letkua painekotelon ja ruiskurunkojen väliin sekä tuuletusventtiilin kiinnitykseen
- takaiskuventtili MAP-anturille
- kiinnitystarvikkeet lisäruiskunohjaimelle,öljynlauhduttimelle,painemittarille, painekotelolle
- ruuveja , muttereita , sähköliittimiä , johtoa yms.
Työsuoritukset:
- sylinterin nostolevyn asennus 500
- turbosarjan sovitus , asennus ja penkkiajo 700
ProBoost Hayabusan rakentaminen avaimet käteen periaatteella 4500.
Lisätietoja ahtamisesta voi kysyä turboman@jippii.fi tai p. 0405009229/Jarmo Kelahaara
-turbo Mit TD 04 HL-15T modifioituna 950
-pakosarja 400
-pakoputken alkukäyrä 50
-pakoputki taakse + äänenvaimennin 400
-öljynpaineletku liittimineen 30
-öljynpaluuletku liittimineen 20
-öljynlauhduttimen letkut + adapterit 70
-lisäruiskunohjain 400
-Bosch ruiskusuuttimet 4kpl 300
-painekotelo + fuelrail 500
-paineputki turbo-painekotelo 100
-Bosch tuuletusventtiili 50
-bensaletkut 50
-ilmansuodatin 100
-sylinterin nostolevy 50
-nestevaimennettu painemittari letkuineen 25
-turboruuvi letkuineen 25
Näiden lisäksi tarvii:
- klemmareita ,letkua painekotelon ja ruiskurunkojen väliin sekä tuuletusventtiilin kiinnitykseen
- takaiskuventtili MAP-anturille
- kiinnitystarvikkeet lisäruiskunohjaimelle,öljynlauhduttimelle,painemittarille, painekotelolle
- ruuveja , muttereita , sähköliittimiä , johtoa yms.
Työsuoritukset:
- sylinterin nostolevyn asennus 500
- turbosarjan sovitus , asennus ja penkkiajo 700
ProBoost Hayabusan rakentaminen avaimet käteen periaatteella 4500.
Lisätietoja ahtamisesta voi kysyä turboman@jippii.fi tai p. 0405009229/Jarmo Kelahaara
turboman kirjoitti:Kujo voi varmaan kertoa mitä painemittari näyttää ajettaessa reipasta marssivauhtia (n.250) tasakaasulla.
Ahtopainehan nousee ja laskee kuormituksen mukaan, kova kuorma moottorille=mksimi ahtopaine. Ts tasakaasulla ajettaessa,välittömästi kiihtymisen lakattua paine laskee. Olosuhteista riippuen (vastatuuli,kyytiläinen ym) tuommoinen 250 köröttely pitelee paineita tuolla 0,4-0,6bar tienoilla (ilmanvastus). Pienikin kaasun löysäys näkyy painemittarissa välittömänä paineen romahtamisena.
Oletteko Proboostin väki tehneet/kokeilleet välijäähdtintä busaan? Entä vesiruiskua? Riittävän kokoisen vesipäälärin mahduttaminen bussin muovien alle lienee vielä vaikeampi tehtävä kuin coolerin sovittaminen..?! Tuo vedellä läträäminen tuntuu ainakin noin maalaisjärjellä ajateltuna aika pätevältä systeemiltä. (Esim. setti mallia Am-Works, Lpr). Nakutuksen vaara kuulemma vähenee lähes olemattomiin.
Ajomukavuus..Fastm8 kirjoitti:Aika kaukana siis noista maailmalla myytävistä sarjoista, joista saadaan 280+ hp.Mikä tuossa sarjassa "ahdistaa", ettei enempää irtoa? ??? ???

Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
Niin ja vielä: mitä nyt oon tuolla nuhapumpulla ajellut, niin on vähän alkanut mietityttää sen esim 280+ hepan käytettävyys vakiorungolla. Kisakäyttö on tietysti asia erikseen.
Mitenkähän moni turbopyörän omistaja todellisuudessa ajaa normiajoa samoilla säädöillä, millä penkkiajossa on otettu huippulukemat...
Mitenkähän moni turbopyörän omistaja todellisuudessa ajaa normiajoa samoilla säädöillä, millä penkkiajossa on otettu huippulukemat...
Niin, etteikö se 235 riittäisi, mutta kun ...
Suomen teillehän riittäää 10 hp, jos sikseen tulee, ja silläkin saa jo kortin hylle ja itseltään hengen pois.
Esim. tuo Ghetton tehokäyrä näyttää täysin ajettavalta, niin ikään 0.7 bar painetta, hinta on (jenkeissä) 3k euron luokkaa, jne. jne.. Säädetty ja tehty jokapäiväiseen katukäyttöön.
Jostain syystä toisesta vastaavasta sarjasta saadaan 50 hp enemmän, kuin toisesta. ??? Eli jokin muu looginen selitys kuin "hinta ja järki" täyty olla tuon takana.
... "100 rpm ja 100 hp" melkonen viritys, ei taida olla "säädöt" ihan kohdillaan. Tuohan vastaa jo sähkökytkintä, eli on-off. :p

Suomen teillehän riittäää 10 hp, jos sikseen tulee, ja silläkin saa jo kortin hylle ja itseltään hengen pois.

Esim. tuo Ghetton tehokäyrä näyttää täysin ajettavalta, niin ikään 0.7 bar painetta, hinta on (jenkeissä) 3k euron luokkaa, jne. jne.. Säädetty ja tehty jokapäiväiseen katukäyttöön.
Jostain syystä toisesta vastaavasta sarjasta saadaan 50 hp enemmän, kuin toisesta. ??? Eli jokin muu looginen selitys kuin "hinta ja järki" täyty olla tuon takana.

... "100 rpm ja 100 hp" melkonen viritys, ei taida olla "säädöt" ihan kohdillaan. Tuohan vastaa jo sähkökytkintä, eli on-off. :p
Kannattais Kujon käydä eteläsuomen penkissä , niin saisi leuhkemmat lukemat (tai jenkkilän penkissä). Ghetton sarjan vakiopuristeisella koneella saa kyllä hyvät arvot , mutta 0.7 bar vakiopuristuksilla on liikaa kestävyyden kannalta . Lisäksi ahtopaineen vaatima lisärikastus tulisi hoitaa neljällä lisäsuuttimella , jotta seos pysyisi tasaisena kaikille pytyille.
McXpress:in sarjassa ei ole paljon huonoa, eturengas voi vastata pohjatessa cooleriin , ja hinta.
McXpress:in sarjassa ei ole paljon huonoa, eturengas voi vastata pohjatessa cooleriin , ja hinta.
Mutta eihän aleta täälläkin väänttään tuota penkkikeskustelua, eihän? ORGissa Dynorun kirjotteli seuraavasti :
"klipsis"Esimerkki:
Mitataan 100hv ja 500Nm rummun kierrosluvulla 2000rpm. Huom! Nyt puhutaan rummun akselilta mitatusta tehosta ja väännöstä. Vääntöä kuulostaa olevan hurjasti, mutta niin pitääkin olla, koska kampiakselin ja rummun välissä on momentin viisinkertaistava voimansiirtoketju (ensiö- ja toisiovälitys, valittu vaihde ja takapyörä/inertiarumpu pari). Toisaalta kierrosluku (2000rpm) on pieni, juuri välityksestä johtuen.
Kun rummulta mitattu teho skaalataan ns. takapyörätehoksi, käytetään kerrointa 1.10-1.15 joka huomioi takapyörän ja inertiarummun väliset häviöt. Tämä korjaus tehdään pelkästään sen vuoksi, että useimmat penkkivalmistajat (MJP, Dynojet yms) ovat käyttäneet vastaavaa korjausta jo pitkään ja siitä on muodostunut eräänlainen standardi. Viaberin penkin ohjelmasta löytyy kyllä mahdollisuus käyttää ns. TRWP (True Rear Wheel Hp) arvoa, mutta yleensä ihmiset eivät ole kiinnostuneet siitä! TRWP on siis se arvo joka mitataan suoraan rummulta.
Esimerkkiin palataksemme... Siis mitattu 100hv kerrotaan 1.15:llä ja saadaan 115hv. Rummun kierrosluku kerrotaan ohjelmalle annetulla välityssuhteella 5. Tuloksena saadaan 115hv ja 10000 rpm. Jos välityssuhteen arvossa oli virhettä se näkyy pelkästään saadussa kierrosluvussa, ei tehossa. Kannattaa kuitenkin huomata, että saatu huipputehon kierrosluku kertoo sen kierrosluvun jota pyörän kierroslukumittari näyttää todellisen huipputehon kohdalla.
Vääntö mitattiin rummulta 500Nm. Em. skaalausperiaatteen mukaan lukema kerrotaan ensin 1.15:llä ja jaetaan sitten välityssuhteella. 500Nm*1.15 / 5 = 82.1Nm. Kaavasta näkee että välityssuhteen mahdollinen virhe tulee myös vääntöarvoon, mutta se ei vaikuta vääntökäyrän muotoon.
Jos halutaan verrata esim. KemiMC:n penkin ja Viaberin penkin lukemia täytyy käyttää Viaberin softassa TRWP valintaa tai kertoa KemiMC:n lukema n. 1.15:llä. Tämä siksi, että KemiMC:n softa käyttää pelkästään TRWP arvoa (korjatkoon joku jos olen väärässä).
Jos jollakin on asiasta tarkempaa kysyttävää voi yrittää lähestyä privaviestin kautta, mutta en työkiireiden vuoksi ehdi välttämättä vastata.
Terveisin,
Toni Liedes alias dynorun, Oulu
PS. Tiedän että näistä asioista voi vääntää kättä vaikka maailman tappiin saakka. Itse kannatan TRWP arvoa, mutta kuluttajat eivät. Piste. "klapsis"
"klipsis"Esimerkki:
Mitataan 100hv ja 500Nm rummun kierrosluvulla 2000rpm. Huom! Nyt puhutaan rummun akselilta mitatusta tehosta ja väännöstä. Vääntöä kuulostaa olevan hurjasti, mutta niin pitääkin olla, koska kampiakselin ja rummun välissä on momentin viisinkertaistava voimansiirtoketju (ensiö- ja toisiovälitys, valittu vaihde ja takapyörä/inertiarumpu pari). Toisaalta kierrosluku (2000rpm) on pieni, juuri välityksestä johtuen.
Kun rummulta mitattu teho skaalataan ns. takapyörätehoksi, käytetään kerrointa 1.10-1.15 joka huomioi takapyörän ja inertiarummun väliset häviöt. Tämä korjaus tehdään pelkästään sen vuoksi, että useimmat penkkivalmistajat (MJP, Dynojet yms) ovat käyttäneet vastaavaa korjausta jo pitkään ja siitä on muodostunut eräänlainen standardi. Viaberin penkin ohjelmasta löytyy kyllä mahdollisuus käyttää ns. TRWP (True Rear Wheel Hp) arvoa, mutta yleensä ihmiset eivät ole kiinnostuneet siitä! TRWP on siis se arvo joka mitataan suoraan rummulta.
Esimerkkiin palataksemme... Siis mitattu 100hv kerrotaan 1.15:llä ja saadaan 115hv. Rummun kierrosluku kerrotaan ohjelmalle annetulla välityssuhteella 5. Tuloksena saadaan 115hv ja 10000 rpm. Jos välityssuhteen arvossa oli virhettä se näkyy pelkästään saadussa kierrosluvussa, ei tehossa. Kannattaa kuitenkin huomata, että saatu huipputehon kierrosluku kertoo sen kierrosluvun jota pyörän kierroslukumittari näyttää todellisen huipputehon kohdalla.
Vääntö mitattiin rummulta 500Nm. Em. skaalausperiaatteen mukaan lukema kerrotaan ensin 1.15:llä ja jaetaan sitten välityssuhteella. 500Nm*1.15 / 5 = 82.1Nm. Kaavasta näkee että välityssuhteen mahdollinen virhe tulee myös vääntöarvoon, mutta se ei vaikuta vääntökäyrän muotoon.
Jos halutaan verrata esim. KemiMC:n penkin ja Viaberin penkin lukemia täytyy käyttää Viaberin softassa TRWP valintaa tai kertoa KemiMC:n lukema n. 1.15:llä. Tämä siksi, että KemiMC:n softa käyttää pelkästään TRWP arvoa (korjatkoon joku jos olen väärässä).
Jos jollakin on asiasta tarkempaa kysyttävää voi yrittää lähestyä privaviestin kautta, mutta en työkiireiden vuoksi ehdi välttämättä vastata.
Terveisin,
Toni Liedes alias dynorun, Oulu
PS. Tiedän että näistä asioista voi vääntää kättä vaikka maailman tappiin saakka. Itse kannatan TRWP arvoa, mutta kuluttajat eivät. Piste. "klapsis"