Sivu 2/2

Lähetetty: 30 Touko 2006, 15:00
Kirjoittaja -Artsi-
bussikka kirjoitti:Varpula kertoili pakopuolen nokista ja tietysti muut lisukkeet, mittasi 207 pollea
Ison veden takana on suosittu modi ollut vaihtaa busan imunokka-akseli myös pakopuolelle, kera säädettävän nokkapyörän tietysti. Vaikutus useampia heposia, kuulemma.

Lähetetty: 30 Touko 2006, 15:13
Kirjoittaja BussiJussi
-Artsi- kirjoitti:
bussikka kirjoitti:Varpula kertoili pakopuolen nokista ja tietysti muut lisukkeet, mittasi 207 pollea

Ison veden takana on suosittu modi ollut vaihtaa busan imunokka-akseli myös pakopuolelle, kera säädettävän nokkapyörän tietysti. Vaikutus useampia heposia, kuulemma.
Kyllähän "meidänkin" porukassa moisia virityksii on, KUNHAN tuovat tulokset julki!!?

:p :p

Lähetetty: 30 Touko 2006, 15:51
Kirjoittaja PetriK
Ison veden takana on suosittu modi ollut vaihtaa busan imunokka-akseli myös pakopuolelle, kera säädettävän nokkapyörän tietysti. Vaikutus useampia heposia, kuulemma.
Kuulemma vaihdon yhteydessä samalla myös muuttaa sen vaihdetun nokan ajoitusta jottei tehot katoa. Tosin jos olisisi föönillä varustettu moottori niin sittenhän tuo ei haittaisi vaikka puhaltaisi lävitse kuinka paljon hyvänsä... mutta näissä vapareissa taitaa olla tarkempaa.

Lueskelin joku kerta myös valtameren takaa että isot nokat (esim yoshin nokat) toimivat ihan ok vakiokokoisessa moottorissa, mutta toisaalta että isossa vaparissa olisi paremi tuollainen 386/240 sisäänmenossa ja imupuolen nokka vakiona pakopuolella - asetettuna noin 105 asteeseen molemmat. Pienempi pakopuoli isommassa moottorissa ?!? ... no mistäpä sitä kuitenkaan tietää onko nää vaan huhupuheita....

Lähetetty: 30 Touko 2006, 16:14
Kirjoittaja bussikka
perjantaina menee pyörä Varpulalle, ensiviritykseen, +- kymmenen kiloa...pitäskö lähteä itse lenkille.....

Lähetetty: 31 Touko 2006, 11:30
Kirjoittaja PetriK
Tuo imupuolen parantaminen alkoi kiinnostamaan, ja tutkin illalla hieman asiaa. Ruotsissa Christer on saanut vaparista 234hp alla olevalla speksillä. Mielenkiintoisinta kuitenkin tuossa on kolme kommenttia:
1) Imukurkkujen (velocity stacks) oikean pituuden löytämiseen oli käytetty paljon aikaa
2) Putsarikotelo (airbox) oli tehty kokonaan uudestaan jäykemmästä materiaalista niin että tankin alapintaa käytetään putsarikotelon yläpintana.
3) Kannen muotoilussa oli kiinnitty huomiota erityisesti virtausnopeuksien optimointiin, ei pelkästään virtauksen optimointiin.

Samassa yhteydessä löytyi myös keskustelua jossa spekuloitiin että busan orkkis putsarikotelo taitaa alkaa resonoimaan 7500-8000rpm alueella.

234hp NA Hayabusa
http://img.photobucket.com/albums/v189/pchblq/SAVE0003.jpg

- 1397 JE 14:1 CR custom pistons
- Web 415 lift intake 395 lift exhaust
- 48mm throttle bodys (smooth taper)

- Home made velocity stacks ( alot of work into finding right port length)
- Home made carbon fiber air box where tank works as upper part.
- Home made modified GS1100 side winder

- 34mm intake valves 28,5mm exhaust valves (modified)
- But the real work is in the head of course, intake ports are reshaped
using alot of epoxy to reach desired gas velocity to make peak power
at 10800 rpm, you can see that it works as thought judging by the
drop off in power after that (flow limited) ,a new version is being built
now.
- Valve seat area is also important ,so they are cut using a custom
designed Mira cutting tool designed by Grottis (R.I.P) .
[Source: ]http://www.suzukihayabusa.org/forum/index.php?topic=38379.0]

Intake velocity discussion: http://www.suzukihayabusa.org/forum/index.php?topic=50412.0




Edited By PetriK on 1149064368

Lähetetty: 31 Touko 2006, 19:24
Kirjoittaja jarim
Toimiikohan tuo pyörä alle tuon 6000rpm ollenkaan... :laugh:

Lähetetty: 01 Kesä 2006, 13:06
Kirjoittaja akseli
ei taida toimia, vääntökin on tosi vaatimaton, käyrät hanurista :bulb: mutta nämähän ovatkin sveduja ja kyseessähän on kisamoottori.vakionokkien ajoitukselle ei kannata uhrata ajatustakaan vaan heittää ne mäkeen samantien,kohtuuhyviä saa esim kstltä.imukurkuthan pääset näkemään kun otat putsarin pois.käsittämättömintä minulle on että vakioputkisto voi näyttää hyvältä. moni kaveri on heti päättänyt katkaista putket 4-2 kollektoreista ja hitsanneet loppuputkistoksi oman näkemyksensä asiasta eikä kukaan ole onnistunut saamaan 10 lisähevosta vähempää-tästä voisi karkeasti yleistää että mikä vaan on parempi kuin orkkis :p -tuleepa tökeröä tekstiä parempi lopettaa ja pyytää anteeksi ja toivottaa tervetuloa kirjavaan joukkoon .porukassa on paljon heppuja jotka mielellään auttavat virityksessä kun on tekojen aika. 105 astetta molemmissa toimii tosi hyvin v8ssa. :p

Lähetetty: 01 Kesä 2006, 13:50
Kirjoittaja 107-1089231881
Hmm.. mielenkiintoisia juttuja. ???
Täytynee testaa muutamaa osa aluetta omassa mopossa.

Hmm.. noissa mun Type-S nokissahan on lobet 105 ast ja R-Type 100 ast ???

Lähetetty: 01 Kesä 2006, 15:30
Kirjoittaja PetriK
No on tuossa orkkisputkessa parannettavaakin, mutta vaihtamaan en ensiksi lahtisi ... tutkiskelin eilen aika pitkään Jampan lattialla orkkisputken X-kohtaa joka on todella mielenkiintoisella tavalla rakennettu. Siinä X ei ole pelkkä liitos keskeltä vaan virtausta on optimoitu tavalla jota en ymmärrä. Siinään on pari 90 asteen kulmaa josta kaasu ei kyllä kovin helposti virtaa, mutta toisaalta pulssitkin virtaavat eri tavalla.

Tällaiset asiat tulevat mieleen;
- Pulssi jaetaan äänen hiljentämisen takia kahteen putkeen ja virtaus paranee kun pulssit osuvat päällekäin. (Yleisin syy rakentaa X)
- Mutta onko X rakennettu niin että kattien aiheuttama paluupulssi osuu osittain toiseen putkeen osittain samaan putkeen. Vähän niin kuin ongenkoukku ?
- Joka tapauksessa väistämättä suurin osa kaasun virtauksen esteellisyydestä orkkisputkessa tulee tuosta kohdasta.

Heitän villin veikkauksen että helpoin tapa ansaita ne 10hp olisi tuon X:n modaus samalla säilyttäen e-leima änkkäreissä.

Jos löytyisi ylimääräinen katillinen orkkisputken alkuosa niin voisi kokeilla pikkuista modausta jossa tuosta X:stä poistaisi ne 90 asteen mutkat ja tekisi siitä aidon X:n tai H:n jossa putket vaan koskettavat toisiaan. Muutoksen voisi vaikutuksen voisi todeta varmaan virtausmittarilla...

Onko muuten sama rakenne orkkiksissa joissa ei ole cattia ?

Lähetetty: 01 Kesä 2006, 16:43
Kirjoittaja akseli
kaikissa taitaa olla catti ja x.n muuttaminen samansuuntaiseksi yhdysputkeksi kuulostaa hyvältä idealta :p

Lähetetty: 01 Kesä 2006, 21:01
Kirjoittaja PetriK
akseli kirjoitti:kaikissa taitaa olla catti ja x.n muuttaminen samansuuntaiseksi yhdysputkeksi kuulostaa hyvältä idealta :p

Joo ... ehkä ... samansuuntaiseksi yhdysputkeksi - mitä tarkoitat ? Yksi putki, kaksi putkea ja H vai kaksi putkea ja X. Millaisella H:n muodolla tai millaisella X:n muodolla. Missä kohtaa ja kuinka pitkä väliputki jos X tai H ? Miten haetaan oikea väliputken kohta ? ... nämä ovat mielenkiintoisia kysymyksiä ? Jos on yksi putki, niin mikä on kollektorin optimi etäisyys pakoventtiilistä ? Entä miten minimoidaan äänenvaimentajan paluupulssien palaaminen pakoventtiilin kautta palotilaan ?

Jos on vain yksi putki kollektorilta eteenpäin, on tämä toki mahdollista - mutta ei katteja säilyttämällä. En ole ihan varma lainsäädännöstä, mutta käsittääkseni vähäpäästöinen laite pitäisi sellaisena säilyttää ja tämä on myös oma lähtökohta tässä pohdinnassa. Muilla voi olla erilaisia lähtökohtia ja näkemyksiä ja niitä arvostettakoon samalla tavalla.

Eikös ole niin että katit tulivat vasta lambdan myötä 02 vanhempiin malleihin (lambda+katti+pair?). En ole tästä ihan varma - mutta näin muistelen. Katilla on paitsi vähäpääsisyysrooli myös hyvä rooli pakoputkessa - se nostaa kaasun lämpöä ja siten tilavuutta eli nopeuttaa virtausta kaasun virtausta katilta putken päähän asti. Tämä taas sallii isomman putkikoon katilta eteenpäin kuin mitä muuten vaparissa olisi. Ilman kattia tuplaputkiston pitää olla paljon kapeampi ja ehkä änkkäreiden paikkakin jo aiemmin putkistossa. Toki samalla virtausvastus jonkin verran kasvaa... toisaalta kapeammassa putkessa on myös enemmän virtausvastusta.... no, jos löydän jostain kateilla varustetun orggis putkiston ilman änkkäreitä (josta omistaja edullisesti luopuu), mittaan sen sekä X:n kanssa että ilman X:ää ja sitten syntyy näkemys paljonko orggisputkisto ahdistaa vai ahdistaako. Pulssien ajoitus taas on vaikeampaa, mutta sen voi osittain hoitaa joko katsomalla missä X on tai sitten laittamalla siirrettävä välilevy X:n risteyskohtaan.

Oma tavoite on löytää helppo tapa nostaa tehoja minimimuutoksilla ja siihen ei tällä hetkellä kuulu 421 bolt on ratkaisu jota tehdään kun niin muutkin ovat tehneet - vaan systemaattisesti etsimällä ne kohdat joilla saavutetaan paras tehonlisäys ja mittaamalla tai perustelemalla jokainen muutettava kohta hyvin etukäteen ... pitäisi onnistua ihan helposti koska siihen reseptiin on täältä palstalta sekä palstalaisilta löytynyt todella paljon hyvää tietoa, keskustelukumppaneita sekä vinkkejä lisätiedon hankkimiseen.

Mulla on busa koska siinä on iso takapenkki ja kun katselin varttimailin kalustoa yhdessä artikkelissa jenkeissä oli yli puolet busia. Uskon että Suzuki on tehnyt hyvän alustan ja jopa alussa tehnyt moottoreita joista on löytynyt huomattavasti enemmän tehoa kuin mitä niissä vakiona on. Sitten Suzuki on tehnyt kompromisseja ajettavuuden, äänten, saastepäästöjen ja luotettavuuden lisäämisen takia ja näin on syntynyt nykyinen tuotantoversio. Busa on erinomainen platformi toteuttaa omia ideoitaan, ulkoasun, tehon tai vaikkapa vaan ajamisenkin suhteen.

:kippis:




Edited By PetriK on 1149185080

Lähetetty: 01 Kesä 2006, 21:30
Kirjoittaja Kujo
Multa saat erikuntoisia orkkiskäyrästöjä h.alkaen 50e. Voit tehdä vaikka Pikku-G:n jos siltä tuntuu.

Lähetetty: 01 Kesä 2006, 22:51
Kirjoittaja akseli
systemaattisesti etsitty paras tehonlisäys-vie pyöräsi ja 5tonnia kujolle jonon jatkoksi :kippis: minulta saa ne putkiston hylkyosat ihan ilmaiseksi :p yhdysputkelle oikea kohta on oljypohjan ja koiranluitten välissä ihan noin käytännön syistä :bulb: kiva kun joku on noin innostunut jostakin

Lähetetty: 01 Kesä 2006, 23:04
Kirjoittaja PetriK
No mulle ihan sama mistä ensimmäisenä tulee 1 kpl orkkisputkia jossa on vielä katit kiinni ja mielellään kiiltävät sivupinnat niin kuin 05 mallissa - muttei tietenkään takapönttöjä. Sillä pääsee vähän harjoittelemaan... kujolle jo laitoin privaa että tänne vaan laikkakoneen ja poltinpuikon alle kokeiltavaksi - mutta jos näitä saa useampia niin eiköhän käyttöä löydy...

Tuo X:n paikka on aika tarkka, koska se pienentää pulssien vaikutusta ja lisää virtausta. Kääntäen voisi alatella että X:ssä myös äänet tippuvat. Alkuperäinen paikka varmaan toimii kohtuullisesti...

En mä aina näin innolla - mutta just nyt on sopiva vaihe parin muun jutun välissä pohtia näitä juttuja... ja aiemmasta on oppinut että jos heti tekee niin sitten tekee kahdesti jotta saa kunnollisen oman maun mukaisen - joten ensin haetaan teoriapohjaa ja kokemuksia muiltakin...




Edited By PetriK on 1149192460

Lähetetty: 02 Kesä 2006, 10:35
Kirjoittaja akseli
orkkisputkenjämien lisäksi minulla on se hiilikuitukaukalo sinne tankin alle ja velocity stackit jotka voi talvella kopioida jos intoa vielä silloin riittää. :bulb: ja eikös nämä perusasiat-overlapit,centerlinet,pulssitaajuus,virtausnopeus,täyttöaste,kollektorietäisyydet,yhdysputkien mitat ole kaikille busanisteille itsestäänselvyyksiä? niistähän oli pääsykoe joka täytyi läpäistä ennen kuin sai oikeuden kantaa busanistitakkia.vai onko agon linja loiventunut?














:p :p