Sivu 2/6
Lähetetty: 15 Huhti 2010, 19:35
Kirjoittaja 116-1253685669
täällä löytyy teräspunos. tarvii sintteröidä seuraavaksi. jospa se siitä.
Lähetetty: 15 Huhti 2010, 19:37
Kirjoittaja -Artsi-
snuggles kirjoitti:Gen2 busan jarruthan on jotakuinkin sama ku gixxerin malli, eli radiaali. Mul on sellanen setti että gen1 levyt, eli isommat ku gen2, ja siihen radiaalisatulat, jotka on alunperin gixxeristä. Sekä tiätty punosletkut. Racepalat taitaa tehdä tuntuvan eron, jos ei sitte tule levyjen kulumisessa haittapuolia.
Pysähtyy 330kmh:sta ennen kentän päätyä. Artsilla oli vastaava setti, eikä sekään tainnu pellolle lasketella.
Joo, samanmoinen kitti oli, eli gen1 320mm laikat, gen2 jarrusatulat, punosletkut ja Brembon säädettävä radiaalikahva RCS, paloina ollut erilaisia sinttereitä, viimeksi Brembon racepalat jotka oli jo liian kovat kenttähommiin. Tuolla setillä sai ihan ok jarrut, mutta esim. 1098 Ducatissa on tehtaan jäljiltä vielä paremmat kuin tuo em tekele. Satuloissakin on siis merkittäviä eroja eri merkkien ja mallien välillä. Brembot tuossa Ducessakin, satulatyyppiä en tiedä sillä niitähän saa erilaisia mm. busaankin tyyliin street, race, motoGP... tarpeen (lompakon) mukaan.
Lähetetty: 15 Huhti 2010, 20:12
Kirjoittaja PetriK
Liian kovat kenttähommiin ???
Lähetetty: 15 Huhti 2010, 20:45
Kirjoittaja -Artsi-
PetriK kirjoitti:Liian kovat kenttähommiin ???
Tarkoitettu RR-ajoon, jossa ollaan vuorotellen kaasulla ja jarrulla jatkuvasti, pitkiä aikoja. Palat alkavat toimia suunnitellusti vasta 'punahehkussa'. Kentällä jarrut on täysin kylmät aina lähdöstä mailin merkille saakka, sitten yksi lyhytaikainen jarrutus niin nuo ei lämpene siinä ajassa käyttölämpötilaan. Ainakaan mun jarrutustyylillä ja -ajalla. Kadulla huomasi myös noiden palojen huonon pidon verrattuna katupaloihin.
Lähetetty: 15 Huhti 2010, 21:52
Kirjoittaja toimeve
...busajasan mainittemilla alustasääjöillä omasta mielestä iso merkitys nimenomhan jarrutuntuman kanssa, elikkäs tulleeko hätäsessä jarrutilanthessa iso- vai pienijännäkakka.
Käyttäytyminen siis itte tilanthessa hyvinki riippuvainen siitä, onko kova/pehmeä/vai-mikä-lie -säätö. Itte ei tule kauhiasti takajarrua käytettyä ja sen huomas esim Joensuun kentällä kesällä sillä eka vejolla oli vielä kostialle kentälle: aika hulppean tuntusta kun +250 vauhissa huomaa että takanen lukossa ja vähän vettää takapäätä sivulle päin...soli sen isonjännäkakanpaikkase
Ittellä teräspunosletkut ollu tuossa ostaessa jo, joten niitten puuthesta en ossaa sanoa mithän sen enempää. Ittellä nuo omasta mielestä toimii ja on riittävän tunnokhat ommaan ajotyylhin (paremmasta kun en tiiä).
Huollossa vaihettiin äskettäin myös etujarrupalat ja vaihatin nyt ihan normi platiniumit sinttereitten tilalle; tykkään itte enemmän ja näyttää ainaki omalla ajolla menevän ihan samalla tahilla, hinta vain puolta edullisempi. Ja mielestäni minulle parempi tuntuma noissa normipaloissa.
Ja kun turvallisesti noita jarrutuskokkeita tekkee esim 120 mittarivauhista tyhjällä tiellä, niin yllättävän nopiasti tuo busa pysähtyy "huonoista jarruista" huolimatta. Reenaamalla oppii myös huomaamhan takasen lukkiutumisen eikä hätkähä sitä ennään niinku joskus kun se eka kertoja sen teki.
edit: niin ja tietysti parannusta tuli kun etteen laitettiin viime kesänä EBC:n piparilevy. On hyvä.
Edited By toimeve on 1271357991
Lähetetty: 15 Huhti 2010, 22:08
Kirjoittaja busapappa2
toimeve kirjoitti:...busajasan mainittemilla alustasääjöillä omasta mielestä iso merkitys nimenomhan jarrutuntuman kanssa, elikkäs tulleeko hätäsessä jarrutilanthessa iso- vai pienijännäkakka.
Käyttäytyminen siis itte tilanthessa hyvinki riippuvainen siitä, onko kova/pehmeä/vai-mikä-lie -säätö. Itte ei tule kauhiasti takajarrua käytettyä ja sen huomas esim Joensuun kentällä kesällä sillä eka vejolla oli vielä kostialle kentälle: aika hulppean tuntusta kun +250 vauhissa huomaa että takanen lukossa ja vähän vettää takapäätä sivulle päin...soli sen isonjännäkakanpaikkase
Ittellä teräspunosletkut ollu tuossa ostaessa jo, joten niitten puuthesta en ossaa sanoa mithän sen enempää. Ittellä nuo omasta mielestä toimii ja on riittävän tunnokhat ommaan ajotyylhin (paremmasta kun en tiiä).
Huollossa vaihettiin äskettäin myös etujarrupalat ja vaihatin nyt ihan normi platiniumit sinttereitten tilalle; tykkään itte enemmän ja näyttää ainaki omalla ajolla menevän ihan samalla tahilla, hinta vain puolta edullisempi. Ja mielestäni minulle parempi tuntuma noissa normipaloissa.
Ja kun turvallisesti noita jarrutuskokkeita tekkee esim 120 mittarivauhista tyhjällä tiellä, niin yllättävän nopiasti tuo busa pysähtyy "huonoista jarruista" huolimatta. Reenaamalla oppii myös huomaamhan takasen lukkiutumisen eikä hätkähä sitä ennään niinku joskus kun se eka kertoja sen teki.
Juuripa niin Veke . Mä en tosiaan ennen tajunnut kun Busan jarruja morkattiin ?? Joskin nyt kun oon ajanut Bremboilla 15tkm niin tiiän, että parempiakin jarruja on . Mutta massaan nähen Busassa teräspunosletkuilla MUN mielestä ihan ok .
Jarruteho täytyy aina mieltää tilannenopeuden kanssa yhteensopivaksi, jos tietää Busan jarrujen tason, se täytyy huomioida ajaessa. V-Rodissa jopa liian hätäset ja massaa n. 50 - 60 kg enämpi ( vaikkei uskois ) . Etujarrua pitää käytellä melko hillitysti, lukkoon sitä ei juuri saa, mutta ittensä tosiaan tankojen yli vaakakiitoon helpommin .
Mutta kun alottelin ajamisen v. 1975 oli pakko käyttää molempia jarruja jos halus pysäyttää . Sen takii selkärangassa tapa edelleen käyttää sekä taka, että etujarrua.
Lähetetty: 18 Huhti 2010, 09:57
Kirjoittaja 116-1253685669
jipii.
minäkö ihmettelin mite ristuksen onnettomat jarrut on saatu tämmöseen.
no syykin löyty....etupumput vuotaa, kaik etulevyt öljyssä.
eka veto ny keväällä ja tein tarkistuksen, tosin lenkki oli aika lyhyt, niin ei mitään. mutta ny vuotaa ihan solkenaan.
tommonen pikku nyassi jäi huomaamati.
että jotta eiköhän ne siitä parane?!
Lähetetty: 18 Huhti 2010, 13:56
Kirjoittaja 109-1268510473
Kyllä se gen1 vaatii pääsylinterin vaihdon ennenkun siihen jarrut tulee. Paloilla, levyillä ja letkuilla vain lieventää ongelmaa, että satulat ja pääsylinterin suhteet vaan ei stemmaa..
Lähetetty: 18 Huhti 2010, 14:11
Kirjoittaja 116-1253685669
suomennakko mt käytännössä tarkoittaa pääsylinterin vaihto, työläs, kallis???
Lähetetty: 18 Huhti 2010, 14:20
Kirjoittaja 109-1268510473
Elikkäs vaihdetaan pääsylinteri kokonaan uuteen, kahvoineen ja jarrunestesäiliöineen.
Esim brembon radiaali pääsylinteri 19mm männällä toimii hyvin, tarvitsee kyllä hankkia jarruvalokytkin, nestesäiliö ja banjopultti (eri kierre)
Jos oikein haluaa hifistellä, niin brembon RCS muutettavalla välitys-suhteella on myös harkinnan arvoinen.
Vaihdon jälkeen jarrut on herkemmät käyttää, ja painepisteen hallinta on kuin toiselta planeetalta = ei tarvitse enää keskittyä itse jarruttamiseen, vaan aikaa jää muuhunkin..
Lähetetty: 18 Huhti 2010, 14:28
Kirjoittaja 109-1268510473
Niin, kyllähän siihen n. 300e menee, mutta suurempi vaikutus vähemmällä rahalla kun aaltolevyjen osto...
Lähetetty: 18 Huhti 2010, 14:44
Kirjoittaja 83-1175441819
Uudet levyt jos on rahaa, sintteripalat ja teräsletkut, ja pysähtyy ihan varmasti.Kättä taskuun ja rahalla saa,,,ei se sen kummempaa ole
Ainahan voi soittaa Matsumoton tehtaille ja syyttää niitä, jos alkaa vituttaan?
Siellä Rooger(en muista etunimeä) Suzuki sano
o että, nou mani nou hani.
Hätälaskuvarjo kannattaa myös ehdottomasti hankkia että varmasti pysähtyy
Edited By Snake on 1271591323
Lähetetty: 18 Huhti 2010, 15:02
Kirjoittaja martti
Nou mani but hani seinään on aina pysähtyny,ainii pittää kirjottaa vakavasti
Lähetetty: 18 Huhti 2010, 15:05
Kirjoittaja 83-1175441819
martti kirjoitti:Nou mani but hani seinään on aina pysähtyny,ainii pittää kirjottaa vakavasti
Skuutti pysähtyy nopeammin, et kai taas sillä ole ajamassa?
Lähetetty: 18 Huhti 2010, 15:29
Kirjoittaja martti
Snake kirjoitti:martti kirjoitti:Nou mani but hani seinään on aina pysähtyny,ainii pittää kirjottaa vakavasti
Skuutti pysähtyy nopeammin, et kai taas sillä ole ajamassa?
No en ihan,just laitoin saunan lämpiämään ja samalla reissulla kävin sitä silittelemässä tallissa,no vähän taputin Busaakin