Sivu 2/4

Lähetetty: 23 Loka 2013, 04:57
Kirjoittaja PowerKing
Se tais olla just tosta Orvarista mistä teetettiin Jormalle viime vuonna kansistudit, ja ne makso ns. vitusti.
Yhdessä vedossa tuli välivapaa ja karkas vähän rajoittajalle, tuloksena kaks studia poikki.
Varmasti osasyy ollut kierteytyksessä, ne on tehty sorvaamalla eikä valssaamalla, ja molemmat studit menikin kierteen juuresta katki.

Noiden 13 mm studien uskoisin kestävän varmasti sen mitä kierteet lohkossa pitää. Ainakin ne on pirusti paljon halvemmat kuin teetetyt.




Edited By PowerKing on 1382493595

Lähetetty: 23 Loka 2013, 07:30
Kirjoittaja gsxr
Kannentiivisteitä on tullut vaihdettua myös noilla 13mm pulteilla mutta koskaan en ole pistänyt merkille että pultit olisi jotenkin antautuneet. Sen sijaan on hirvittänyt että alumiinikierteet nousee ylös tai kansi lytistyy mutta näinkään ei ole koskaan käynyt tietääkseni. Nakutus tappaa kannentiivisteen helpointen omien kokemuksien perusteella.

Lähetetty: 23 Loka 2013, 12:45
Kirjoittaja 1340R86
Fastard kirjoitti:Tuosta manklaamisesta mitään tietoa. Viime kesänä seurasin ruotsalaisten toimintaa hieman jenkeissä tehtyjen PST/SSB luokan laitteiden kans ja vaikutti siltä että kansitiivisteet antoi periksi kovimmissa kilpureissa. Toki muitakin syitä on.

Mie yritän vaan ennakoida mistä moottori voisi alkaa laukeamaan ja antamaan periksi.

Se mitä ymmärsin partnerilta: työstö/kierteitys, karkaisu oikean lämpötilan jälkeen, kevyt hionta ja kiilloitus.
Mukavahan se on jos kestoa saa varmistettua, sitä koskaan liikaole,
varmistaminen reissukäytöön on itseläkin mielesä kun ape 10mm vaihtuu ape 1/2 tuumasiin vaikka ei mitään tehoja ole tarkoitus juurikaan lisää ottaa eikä mitään onkelmia ole ollut mutta jos on kerran on mahdolista varmemaksi tehdä ja sillä mahdoliset onkelmat jää vallan tulematta se sopii,

Tuo Kiertytys voi tulla paikaksi mistä pettää,
tuolla jo powerkingin mainitsemasta kohdasta

(tuhon kerteen juuresta katkeamiseen törmännyt muissa laitteissa kun on ollut pultteja missä keirteet on tehty muuten kuin "valsaamalla/mankalaamalla")

mutta tuskin nuo ovat silti heikommat kuin nuo 10mm
jos ei niidenkään kanssa ole onkelmia ollut

Lähetetty: 23 Loka 2013, 12:48
Kirjoittaja 1340R86
gsxr kirjoitti:Kannentiivisteitä on tullut vaihdettua myös noilla 13mm pulteilla mutta koskaan en ole pistänyt merkille että pultit olisi jotenkin antautuneet. Sen sijaan on hirvittänyt että alumiinikierteet nousee ylös tai kansi lytistyy mutta näinkään ei ole koskaan käynyt tietääkseni. Nakutus tappaa kannentiivisteen helpointen omien kokemuksien perusteella.
Onkos noissa tapuksissa ollut kuinka kovin pultit kiinni
ja jos ahdettu niin painetta ollut minkä verran

Nakutus/kolkutus tosiaan tuhoa vähän vaikka mitä
onkos kukaan koitanut liekirenkaita laitaa

Lähetetty: 23 Loka 2013, 16:17
Kirjoittaja Fastard
gsxr kirjoitti:Onko noiden 1/2" Apen pulttien suhteen ollut ongelmia? Eli onko havaittu että kannentiivisteen pettäminen on johtunut juuri pulttien heikkoudesta.

Ei ole tietoa onko nimenomaan pulttien takia. Omalla kohdalla 10mm APEn pulteilla ei ole myöskään ollut ongelmia.

Mielenkiintoinen ilmiö käynyt Powerkingillä. Oliko ne teetetyt orvarit 10mm vai 13mm?

Lähetetty: 23 Loka 2013, 16:38
Kirjoittaja gsxr
1340R86 kirjoitti:
gsxr kirjoitti:Kannentiivisteitä on tullut vaihdettua myös noilla 13mm pulteilla mutta koskaan en ole pistänyt merkille että pultit olisi jotenkin antautuneet. Sen sijaan on hirvittänyt että alumiinikierteet nousee ylös tai kansi lytistyy mutta näinkään ei ole koskaan käynyt tietääkseni. Nakutus tappaa kannentiivisteen helpointen omien kokemuksien perusteella.
Onkos noissa tapuksissa ollut kuinka kovin pultit kiinni
ja jos ahdettu niin painetta ollut minkä verran

Nakutus/kolkutus tosiaan tuhoa vähän vaikka mitä
onkos kukaan koitanut liekirenkaita laitaa
Pultit olleet kiristettynä vähän vajaa 100nm ja painetta vaihtelevasti kuitenkin yli 1bar.

Nyt erillisillä liekkirenkailla ja ei ongelmia vaikka välillä vähän nakuttanutkin. Se on tuo pumppubensa mikä on liian matalaoktaanista näihin laitteisiin, sen takia se e85 olisi parempi.

Lähetetty: 23 Loka 2013, 17:33
Kirjoittaja jarim
Allekirjoitan täysin tuon polttoainekommentin. Ekan kerran tänä syksynä en purkanu konetta sen takia että kannentiiviste olisi korkannut kun ajelin lentokenttävedot RE85:lla. :)

Lähetetty: 25 Loka 2013, 15:42
Kirjoittaja 1340R86
gsxr kirjoitti:
1340R86 kirjoitti:
gsxr kirjoitti:Kannentiivisteitä on tullut vaihdettua myös noilla 13mm pulteilla mutta koskaan en ole pistänyt merkille että pultit olisi jotenkin antautuneet. Sen sijaan on hirvittänyt että alumiinikierteet nousee ylös tai kansi lytistyy mutta näinkään ei ole koskaan käynyt tietääkseni. Nakutus tappaa kannentiivisteen helpointen omien kokemuksien perusteella.
Onkos noissa tapuksissa ollut kuinka kovin pultit kiinni
ja jos ahdettu niin painetta ollut minkä verran

Nakutus/kolkutus tosiaan tuhoa vähän vaikka mitä
onkos kukaan koitanut liekirenkaita laitaa
Pultit olleet kiristettynä vähän vajaa 100nm ja painetta vaihtelevasti kuitenkin yli 1bar.

Nyt erillisillä liekkirenkailla ja ei ongelmia vaikka välillä vähän nakuttanutkin. Se on tuo pumppubensa mikä on liian matalaoktaanista näihin laitteisiin, sen takia se e85 olisi parempi.
Minkäs laisella puristuksella kone on?

Lähetetty: 25 Loka 2013, 15:44
Kirjoittaja 1340R86
jarim kirjoitti:Allekirjoitan täysin tuon polttoainekommentin. Ekan kerran tänä syksynä en purkanu konetta sen takia että kannentiiviste olisi korkannut kun ajelin lentokenttävedot RE85:lla. :)
Minkä laisesta koneesta on kyse?

Lähetetty: 25 Loka 2013, 18:32
Kirjoittaja gsxr
1340R86 kirjoitti:
gsxr kirjoitti:
1340R86 kirjoitti: Onkos noissa tapuksissa ollut kuinka kovin pultit kiinni
ja jos ahdettu niin painetta ollut minkä verran

Nakutus/kolkutus tosiaan tuhoa vähän vaikka mitä
onkos kukaan koitanut liekirenkaita laitaa
Pultit olleet kiristettynä vähän vajaa 100nm ja painetta vaihtelevasti kuitenkin yli 1bar.

Nyt erillisillä liekkirenkailla ja ei ongelmia vaikka välillä vähän nakuttanutkin. Se on tuo pumppubensa mikä on liian matalaoktaanista näihin laitteisiin, sen takia se e85 olisi parempi.
Minkäs laisella puristuksella kone on?
Siinä kasin tietämillä nykyään puristus. Ihan tarkkaa en tiedä mutta aika lähellä tuota se jokatapauksessa on.

Lähetetty: 25 Loka 2013, 20:17
Kirjoittaja snuggles
gsxr kirjoitti:Siinä kasin tietämillä nykyään puristus. Ihan tarkkaa en tiedä mutta aika lähellä tuota se jokatapauksessa on.
Siis rutut 8 paikkeilla, pultit 100nm ja painetta baarin huitteilla, luulis toimivan ku kello, ihan normi bensallakin

Lähetetty: 25 Loka 2013, 21:18
Kirjoittaja jarim
1340R86 kirjoitti:
jarim kirjoitti:Allekirjoitan täysin tuon polttoainekommentin. Ekan kerran tänä syksynä en purkanu konetta sen takia että kannentiiviste olisi korkannut kun ajelin lentokenttävedot RE85:lla. :)
Minkä laisesta koneesta on kyse?
1441cc noin 13:1 puristuksilla + ilokaasut. Pakolämmötkin tuli alas semmosen 50-70 astetta RE85:lla bensaan verraten vaikka vähän paksummallakin olisi voinut olla (600cc suuttimista loppui tuotto).

Lähetetty: 26 Loka 2013, 00:44
Kirjoittaja gsxr
snuggles kirjoitti:
gsxr kirjoitti:Siinä kasin tietämillä nykyään puristus. Ihan tarkkaa en tiedä mutta aika lähellä tuota se jokatapauksessa on.
Siis rutut 8 paikkeilla, pultit 100nm ja painetta baarin huitteilla, luulis toimivan ku kello, ihan normi bensallakin
Nakuttaa isoimmalla vaihteella kunnolla vedätettäessä 5500-6000rpm, herkästi heräävä ahdin ja pidennetyt välitykset edesauttaa ilmiötä. Polkaisee pienemmän vaihteen silmään niin tilanne rauhoittuu. Ylisuuri vaihde muutenkin tuo kutonen tuohon tilanteeseen tuollaisella kaasunasennolla.

Lähetetty: 26 Loka 2013, 14:25
Kirjoittaja 1340R86
gsxr kirjoitti:
snuggles kirjoitti:
gsxr kirjoitti:Siinä kasin tietämillä nykyään puristus. Ihan tarkkaa en tiedä mutta aika lähellä tuota se jokatapauksessa on.
Siis rutut 8 paikkeilla, pultit 100nm ja painetta baarin huitteilla, luulis toimivan ku kello, ihan normi bensallakin
Nakuttaa isoimmalla vaihteella kunnolla vedätettäessä 5500-6000rpm, herkästi heräävä ahdin ja pidennetyt välitykset edesauttaa ilmiötä. Polkaisee pienemmän vaihteen silmään niin tilanne rauhoittuu. Ylisuuri vaihde muutenkin tuo kutonen tuohon tilanteeseen tuollaisella kaasunasennolla.
Tuota hikuan hirvitti lukea
itselä
~8.7:1 puristuksilla 95 laatua tankissa
~5300rpm kohdilla 1bar ja jotain hillkuja päälle pitkällä 6vaihteela
(tuosta omasta tulee täydet paineet vasta noin myöhään)
ajellut samoila säädöillä reissuajota, baanoilla vedätykset, kentää ajelut ja kentile ajot ym kurvailut

eli E85 vois hyvinkin jatkaa tuon tuurin jatkumista lisäämällä varmuus kerrointa

Hyvää tuuria lienee ollut itsellä matkassa
kun on pysynyt kasassa ja
nakutusta ei ole ollut havitavissa
missän tilantessa

Lähetetty: 26 Loka 2013, 18:10
Kirjoittaja gsxr
95 kannattaa ehkä vaihtaa 98/99 ainakin silloin jos aikoo ajella reippaammin ja vesiruisku antaisi varmuutta myös.

Nakutukseen vaikuttaa myös seoksen tiheys, tietty painemäärä ei ole sama asia joka laitteessa. Ja ahtojen nousunopeus.

Tuo 5500-6000rpm on vaikea alue nakutuksen suhteen mun pyörässä, siellä se usein tulee esiin ylisuurella vaihteella vedettäessä ~1bar (joutuu kädellä rajoittaa ahtojen nousua) mutta hieman korkeammilla kierroksilla 1.7bar ei nakuta samalla vaihteella.