Sivu 2/4
Lähetetty: 18 Heinä 2012, 07:47
Kirjoittaja tenhulttio
jarim kirjoitti:Siksi että paineet olisi yli 5bar?
miksi pitää olla yli 5bar?
Lähetetty: 18 Heinä 2012, 09:36
Kirjoittaja jarim
Tai miksi alle 5bar?
edit: nii, enhän minä tiiä mutta kait niillä joku tarkoitusperä noissa wrc vehkeissäkin on kun hakevat ~8bar öljynpaineita?
Edited By jarim on 1342599918
Lähetetty: 18 Heinä 2012, 15:31
Kirjoittaja tenhulttio
jarim kirjoitti:Tai miksi alle 5bar?
edit: nii, enhän minä tiiä mutta kait niillä joku tarkoitusperä noissa wrc vehkeissäkin on kun hakevat ~8bar öljynpaineita?
Wrc pirsseissä on kyllä pirusti vääntöä (ja painetta männän yläpuolella). Lähinnä siksi 5bar, kun riski kaikkien tiivistyspintojen vuotamisesta kasvaa kun paine isonee. Ja kun 99% tbo busistakin toimii sillä vakio ~3bar paineella.
Niin, ja viehän se pumppukin tehoa
Lähetetty: 18 Heinä 2012, 16:50
Kirjoittaja jarim
99% turbobusista ei ajeta ~400km/h... :p
Lähetetty: 18 Heinä 2012, 17:14
Kirjoittaja tenhulttio
jarim kirjoitti:99% turbobusista ei ajeta ~400km/h... :p
En usko, että turbobusat alkais kulukemaan (Suomessa) yli 400km/h vaikka öljynpainetta nostaiski
Lähetetty: 18 Heinä 2012, 17:41
Kirjoittaja jarim
Lähetetty: 18 Heinä 2012, 20:03
Kirjoittaja Heksa
jarim kirjoitti:Tai miksi alle 5bar?
edit: nii, enhän minä tiiä mutta kait niillä joku tarkoitusperä noissa wrc vehkeissäkin on kun hakevat ~8bar öljynpaineita?
eikö olisi tärkeämpää saada öljy pysymään oikeassa/optimaalisessa lämpötilassa?
kun iso paine nostaa lämpötilaa joka taas... laskee painetta :p��sein��n:
Lähetetty: 18 Heinä 2012, 20:45
Kirjoittaja snuggles
Heksa kirjoitti:eikö olisi tärkeämpää saada öljy pysymään oikeassa/optimaalisessa lämpötilassa?
kun iso paine nostaa lämpötilaa joka taas... laskee painetta :p��sein��n:
Hyvä huomio, vai onko se silleen että kilpurit ei koskaan oo niin kuumana ajossa että paine laskee kovasti. Ja jos meinaa touringbusalla ajaa 400kmh niin sitten täytyy tosissaan perehtyä öljynpaineisiin ja lämpöihin.
Lähetetty: 18 Heinä 2012, 21:42
Kirjoittaja jarim
Taxi kylmillä öljyillä pyörä käyntiin niin paineet on jotain 6,5bar tyhjäkäynnillä. Lämmettyään (=normilämpöisinä) hieman vajaa 1,5bar. Ja tyhjäkäyntihän meillä on jossain 1700rpm tietymillä. Että kyllä se paine tosiaan hieman putoaa lämpötilan funktiona...
Lähetetty: 18 Heinä 2012, 22:56
Kirjoittaja ari1630
Yamahan koneella öljyn lämmöt 100 molemmin puolin ja paineet n.5bar koko kisan ajan.
Busan koneessa ei ole vielä ollut ö-lämpömittaria,paineet kisan lopussa 2bar/10000rpm.Moottori lujilla kun kuskin kans autossa painoa 840kg.
Koneeseen menee öljyä 7,5L sisältäen ison lauhduttimen ja ö-suodattimen joka on siis lauhduttimen kierrossa jota hoitaa sähköpumppu.
Sama rakenne ollut myös Yammun koneessa ja toiminut moitteetomasti 5 kautta.
Billetti pumppu tilattu,toivottavasti tulis äkkiä niin pääsisi Vauhtiajoihin testaamaan.
Edited By ari1630 on 1342641457
Lähetetty: 22 Heinä 2012, 19:56
Kirjoittaja ahtis
tenhulttio kirjoitti:jarim kirjoitti:Tai miksi alle 5bar?
edit: nii, enhän minä tiiä mutta kait niillä joku tarkoitusperä noissa wrc vehkeissäkin on kun hakevat ~8bar öljynpaineita?
Wrc pirsseissä on kyllä pirusti vääntöä (ja painetta männän yläpuolella). Lähinnä siksi 5bar, kun riski kaikkien tiivistyspintojen vuotamisesta kasvaa kun paine isonee. Ja kun 99% tbo busistakin toimii sillä vakio ~3bar paineella.
Niin, ja viehän se pumppukin tehoa
Tiiviste pinnat ei ole vuotaneet vaikka paineet ollu busassa yli 7bar. TESTATTU!
tiivistepinnat ei ole vuotaneet vaikka paineet ollu subarussa yli 10bar. ö-suodattimen o-rengas rupes vuotaan n.+12bar. TESTATTU!
Teemu väittää että tiivistepinnat alkaa vuotaan +5.bar niin voi esittää faktaa tästä. Jos keksit mitä muutakin haittaa moottorille on +5bar ö-paineesta niin voit esittää faktaa tästä ja lopettaa satuilun.
En ymmärrän että on kiva olla kaikesta erimieltä.
Lähetetty: 22 Heinä 2012, 21:22
Kirjoittaja tenhulttio
ahtis kirjoitti:Tiiviste pinnat ei ole vuotaneet vaikka paineet ollu busassa yli 7bar. TESTATTU!
tiivistepinnat ei ole vuotaneet vaikka paineet ollu subarussa yli 10bar. ö-suodattimen o-rengas rupes vuotaan n.+12bar. TESTATTU!
Teemu väittää että tiivistepinnat alkaa vuotaan +5.bar niin voi esittää faktaa tästä. Jos keksit mitä muutakin haittaa moottorille on +5bar ö-paineesta niin voit esittää faktaa tästä ja lopettaa satuilun.
En ymmärrän että on kiva olla kaikesta erimieltä.
Ai että kun 7bar paineella tiivisteet ei vuoda ja 12bar paineella vuotaa, niin lopputulos on, että riski öljyvuodosta ei kasva kun paine kasvaa???
Ja minä oon yleensä omaa mieltä, jos joku ei ole samaa mieltä, niin eikö kumpiki ole erimieltä? ("No juurikin näin minä tekisin" viittaa siihen, että miten minä laittaisin omaani. Mun puolesta toiset voi yrittää ajella vaikka 100bar paineilla jos haluaa tai kokee sen hyödylliseksi).
Lähetetty: 23 Heinä 2012, 12:00
Kirjoittaja jarim
Kunnolla kuumilla öljyillä tehopumpulla + tiheämmällä rattaalla paineet vedon aikana enää reilut 4bar. Että kyllä nuo kaikki listatut modifikaatiot on suositeltavissa.
Lähetetty: 23 Heinä 2012, 14:10
Kirjoittaja tenhulttio
jarim kirjoitti:Kunnolla kuumilla öljyillä tehopumpulla + tiheämmällä rattaalla paineet vedon aikana enää reilut 4bar. Että kyllä nuo kaikki listatut modifikaatiot on suositeltavissa.
Jankataan vielä
Eli vaiko paineensäädin vois edelleen tuollakin perusteella olla ok, kun kuumillä öljyillä ei missään vaiheessa päästä niin isoille paineille että venttiili aukeaa.
Sitä vakio ratasta kannattais kokeilla billettipumpun kanssa, näkis miten se paine käyttääntyy verrattuna välitettyyn rattaaseen (ei liene iso ero, välityshän muuttuu luokkaa 5-10%).
Laskin huvikseni minkälaisia voimia laakerille tulee. Jos ei tullu pahoja laskuvirheitä niin menis about näin.
Mäntä 86mm -> pinta-ala 58cm3
Max paine männä päällä 100bar -> mäntä painaa kankea 5800kg voimalla
Laakerin leveys 21mm, halkaisija 41mm -> pinta-ala 14cm3
(oikeastu pinta-ala pienempi, mitä suurempi laakerivälys, sen pienempi pinta-ala, kuitenkin enintään puolet kampiakselin kaulan laakeripinta-alasta).
Paine laakerilla 430bar, tai jos palopaine olis vain 50bar niin laakeripaine vastaavasti 215bar.
Eli jos öljynpaine olis tuota luokkaa, niin sillon se vois kantaa kuormaa. Muuten liene paine vain öljykalvon paineenkeston varassa? Eli minä päättelisin niin, että kunhan öljyä vain menee oikeisiin paikkoihin niin se riittää, paine varsinaisesti ei ole merkityksellinen.
Mietin tuossa sitä WRC autojen öljynpainetta, voiskohan siinä olla se takana, että turbossa öljy keskittää akselin. Rallihommissa tyrät rytkyy ja akseli heiluu -> isompi paine -> pysyy turbo paremmin laakereillaan?
Lähetetty: 23 Heinä 2012, 15:27
Kirjoittaja jarim
Tekulla taidettiin laskea max rasitus yläkuolokohdassa 86mm männällä olevan ~11000kg että ei liene haittaa siitä että öljynpaine on vähän korkeampi?