Kytkimen toiminta... - ... ja suojalaippa
Jos tuota vaihteiden takkuamista tai kolahtelua alkaa esiintyä kannattaa tarkistaa/ vaihtaa ensin kytkinesteet. Itellä alko esiintyä em. ongelmia ja ehdin jo laittaa öljyn syyksi. Syynä oli kuitenkin Suzukin nestekytkimiä jo vuodesta -85 alkaen vaivannut ongelma eli ketjuöljy sotkee kytkinesteet. Eipä tosiaan ole siitä tehtaan kumilerssi suojasta juurikaan mitään apua nesteiden puhtaana pysymiseen. MiksaK:suojaläppä on syytä laittaa uusimpaankin Busaan.
Kylmänä ja moottoritieajossa vaihteet toimi ok.Mutta kaupungissa kun kytkinesteet lämpeni enemmän alkoi takkuilu ja kolahtelu. Kytkinestesäiliön silmästä katsottuna neste näytti ihan hyvältä, mutta työsylinterin päässä täyttä kuraa. Kyseessä -05 laite ja ajettu 10tkm.
Kylmänä ja moottoritieajossa vaihteet toimi ok.Mutta kaupungissa kun kytkinesteet lämpeni enemmän alkoi takkuilu ja kolahtelu. Kytkinestesäiliön silmästä katsottuna neste näytti ihan hyvältä, mutta työsylinterin päässä täyttä kuraa. Kyseessä -05 laite ja ajettu 10tkm.
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
No pirulauta, Ihmettelin tuota 1-vaihteen takkuilua kaupungissa. Ei meinaa mennä päälle, kun valoissa seisoo vapaalla ja polkaisee, mutta yksi ylimääräinen kytkimen painallus, niin heti menee. Pyörä oli aivan uusi eli 50km ajettu, niin ajattelin että se on uutuudenjäykkyyttä. Voisiko vika olla alkup. öljyissä tai kytkinnesteissä heti uudesta alkaen ? Nyt on mittarissa 300km ja samaa tekee ykkönen vieläkin. Tietääkö joku tekniikan ammattilainen, kysyy epätietoinen J.P hämeestä . P.S onko takuukorjaukseen asiaa...
jussibussi kirjoitti:No pirulauta, Ihmettelin tuota 1-vaihteen takkuilua kaupungissa. Ei meinaa mennä päälle, kun valoissa seisoo vapaalla ja polkaisee, mutta yksi ylimääräinen kytkimen painallus, niin heti menee. Pyörä oli aivan uusi eli 50km ajettu, niin ajattelin että se on uutuudenjäykkyyttä. Voisiko vika olla alkup. öljyissä tai kytkinnesteissä heti uudesta alkaen ? Nyt on mittarissa 300km ja samaa tekee ykkönen vieläkin. Tietääkö joku tekniikan ammattilainen, kysyy epätietoinen J.P hämeestä . P.S onko takuukorjaukseen asiaa...
En usko, että liittyy mitenkään tuohon em.kirjoittamaani.Tuota tekee itelläkki toisinaan juurikin ykköstä päälle laittaessa ja näin uudesta asti. Ominaisuus? ??? Kyllä useamman tonnin ajoa vaatii, että tuo ketjurasvaa kytkinesteessä -ongelma alkaa vaivaamaan. Kannattaa huomioida tuo kuitenkin ja laittaa se MiksaK:n suojalaippa. Muuten saa kytkinesteitä vaihdella tiheään.
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
jussibussi kirjoitti:Kiitos tiedosta Jone, eipä tuo ykkösen kaupunkijäykkyys paljon haittaa, kun sen tietää ja osaa varautua valoissa . Olen niin tuore busanisti (1.8.06 alkaen) että voitko kertoa mikä on MiksaK:n suojalaippa, ettei tarvitse koko foorumia läpi kahlata. T: J.P
Täältä löytyy tietoa kytkimen suojalaipasta ja yhteystiedot mistä voi tilata.
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
Jone kirjoitti:jussibussi kirjoitti:Kiitos tiedosta Jone, eipä tuo ykkösen kaupunkijäykkyys paljon haittaa, kun sen tietää ja osaa varautua valoissa . Olen niin tuore busanisti (1.8.06 alkaen) että voitko kertoa mikä on MiksaK:n suojalaippa, ettei tarvitse koko foorumia läpi kahlata. T: J.P
Täältä löytyy tietoa kytkimen suojalaipasta ja yhteystiedot mistä voi tilata.
Kiitos taas paljon. Tuolla ko.foorumilla joku kertoi että 2005 mallista ylöspäin (mun 2006) olisi tehtaalla jo laitettu jonkinlainen kumisuojus samaan tarkoitukseen, vaan onko sekin susiviritys ja tuo MiksaK:n laippa sinne kannattaa laittaa ? (tänään on tyhmien kysymysten ilta)
jussibussi kirjoitti:Tuolla ko.foorumilla joku kertoi että 2005 mallista ylöspäin (mun 2006) olisi tehtaalla jo laitettu jonkinlainen kumisuojus samaan tarkoitukseen, vaan onko sekin susiviritys ja tuo MiksaK:n laippa sinne kannattaa laittaa ?
Mulla on ainakin kuulemma toiminut tehtaalta tullut, 12 tkm (vm 2005) nyt lasissa ja huollon poijjaat sano ettei olis ollu sekoittumista huomattavissa.
Edited By Jassu on 1154577753
< Jassu @ Moottoripyora.Org >
Agostini kirjoitti:Eipä tuo mikään tyhmä kysymys ole.Henk.koht luulen,että kannattaa se MiksaK:n palikka (laippa :rasberry: ) sinne asentaa.Korjatkaa toki uusien omistajat jos olen hakoteillä.Ja TERVETULOA vaan foorumille omastakin puolesta ja Onnea uudelle mopollesi.
:unclesam:
Syytä laittaa, vaikka olis aivan bränikkä. Ei auta yhtään mitään se kumilerssi-suoja siellä. Aiempana tässä ketjussa on mun kokemuksia -05 mallista. Ennemmin tai myöhemmin ketjurasva työntyy kytkinesteen sekaan. Rakenne on niin avoin. Itellä 10000km jälkeen neste aivan skeidaa, vaikka ketjun rasvaaminen on ollut hyvin maltillista.Nesteen likaisuutta ei näe kuin laskelmalla nestettä ulos tai odottamalla, kun kytkin alkaa tökkimään. Säiliön silmässä saattaa näyttää aivan hyvältä.
Edited By Jone on 1154579928
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
Jone kirjoitti: :unclesam:
Syytä laittaa, vaikka olis aivan bränikkä. Ei auta yhtään mitään se kumilerssi-suoja siellä. Aiempana tässä ketjussa on mun kokemuksia -05 mallista. Ennemmin tai myöhemmin ketjurasva työntyy kytkinesteen sekaan. Rakenne on niin avoin. Itellä 10000km jälkeen neste aivan skeidaa, vaikka ketjun rasvaaminen on ollut hyvin maltillista.Nesteen likaisuutta ei näe kuin laskelmalla nestettä ulos tai odottamalla, kun kytkin alkaa tökkimään. Säiliön silmässä saattaa näyttää aivan hyvältä.[/quote]
Hienoa, ei kun sitten palikka tilaukseen. Mitä muuten valtuutettu huoltokorjaamo sanoo , jos vien oman palikan mukana ja pyydän asentamaan. Normaalisti (ainakin autopuolella) takuu raukeaa jos menee omia virityksiä tekemään, vaikka ne olisivat parannuksia, vai täytyykö se asentaa TIS-miehenä (tee se itse salaa)- Onks tietoo ? P.S Sorry jätkät, kun öljykeskustelu hieman rönsyilee eri alueelle.
- jummijammi
- Viestit: 300
- Liittynyt: 26 Maalis 2005, 23:27
- Paikkakunta: pohojammaa
jussibussi kirjoitti:Hienoa, ei kun sitten palikka tilaukseen. Mitä muuten valtuutettu huoltokorjaamo sanoo , jos vien oman palikan mukana ja pyydän asentamaan. Normaalisti (ainakin autopuolella) takuu raukeaa jos menee omia virityksiä tekemään, vaikka ne olisivat parannuksia, vai täytyykö se asentaa TIS-miehenä (tee se itse salaa)- Onks tietoo ? P.S Sorry jätkät, kun öljykeskustelu hieman rönsyilee eri alueelle.
Mun mielestä jotkut on laitattaneet huollossa ja nou proplem...
Itse laitoin itse, ku kuiteski aika heleppo homma..
Ai niin,
EDIT. Viime kesänä kysytty maahantuojalta, että "homemade-TRE" (vastus) EI vaikuta takuuseen mitenkään..
Edited By jummijammi on 1154586803
181,25 MPH KLUPI Himanka ............... 10,1/222
jussibussi kirjoitti:Jone kirjoitti: :unclesam:
Syytä laittaa, vaikka olis aivan bränikkä. Ei auta yhtään mitään se kumilerssi-suoja siellä. Aiempana tässä ketjussa on mun kokemuksia -05 mallista. Ennemmin tai myöhemmin ketjurasva työntyy kytkinesteen sekaan. Rakenne on niin avoin. Itellä 10000km jälkeen neste aivan skeidaa, vaikka ketjun rasvaaminen on ollut hyvin maltillista.Nesteen likaisuutta ei näe kuin laskelmalla nestettä ulos tai odottamalla, kun kytkin alkaa tökkimään. Säiliön silmässä saattaa näyttää aivan hyvältä.
Hienoa, ei kun sitten palikka tilaukseen. Mitä muuten valtuutettu huoltokorjaamo sanoo , jos vien oman palikan mukana ja pyydän asentamaan. Normaalisti (ainakin autopuolella) takuu raukeaa jos menee omia virityksiä tekemään, vaikka ne olisivat parannuksia, vai täytyykö se asentaa TIS-miehenä (tee se itse salaa)- Onks tietoo ? P.S Sorry jätkät, kun öljykeskustelu hieman rönsyilee eri alueelle.[/quote]
Itsellä -05:n ja asennutin varmuudeksi tuon Miksan laipan huollon yhteydessä. Pitivät hyvänä ajatuksena, vaikka siellä on se kumiviritelmä.
Kummastuttaa kovin se väite, että ketjuöljy voisi kulkeutua kytkinnesteen sekaan. Tämä kaiketi edellyttäisi huomattavia välyksiä kytkimen työsylinterissä. Jos välykset olisivat niinkin suuria, niin miten selitetään se, että kytkineste pysyy työsylinterissä eikä valu maahan. Kytkinneste on kuitenkin huomattavasti vikkelämpää tavaraa kuin ketjujen pinnassa oleviin epäpuhtauksiin sekoittunut ketjuöljy, tai puhdaskaan öljy. Lisäksi, kytkinpiirissä oleva paine heittäisi nesteet pihalle pienimmästäkin raosta jo muutenkin.
Jos tätä kanittavan ykköspykälän vikaa lähdettäisiin selittämään ketjuöljyn tunkeutumisesta johonkin, niin arvelisin, että se johtuisi silloin ennemminkin siitä, että ketjuvaha/öljy+lika kulkeutuu työsylinterin apumekanismeihin (mm. palautinjousi) ja aiheuttaa mekanismien jumittumista.
Silti, koska ykköspykälän kanitusta esiintyy lähinnä taajama-ajossa, niin pidän todennäköisimpänä sitä, että kyseessä on todellakin vaihteiston 'ominaisuus'. Ts. ominaisuus ilmenee silloin, kun vaihteiston lämpötila on riittävän korkea ja edelleen vaihteiston sisäisten mekanismien välykset ovat riittävän suuret. Kylmällä koneella kun tätä ei tapahdu. Asiaa voi siis auttaa käytännössä lähinnä onnistuneella öljyvalinnalla. Näin myös koneen lämpenemisen suhteen.
Kytkinnesteen tummenemisesta tiedän sen verran aiemman suizan (Bandit 1200) perusteella, että kytkinneste kyllä tummeni siinäkin, mutta parin nesteenvaihdon jälkeen neste pysyi aina kirkkaana. Kytkin toimi aina kuin ajatus, samoin vaihteisto, huolimatta siitä oliko neste tummaa vai kirkasta. Oisikohan siis tummumisessa enemmänkin kyse siitä, että työsylinterin valmistusmateriaalista irtoaa tavaraa nesteen sekaan, eli voisiko olettaa, että pakastavedetyt osat hioutuvat ja hakevat oman paikkansa, samoin kuin muutkin uudet osat kautta koko pyörän. Tässä prosessissa syntyy aina pientä metallipitoista töhnää sivutuotteena. Kytkimen nestetilavuus ei ole järin suuri, joten pienikin määrä epäpuhtauksia värjää nesteen helposti.
Banditissa työsylinteri on siis koteloitu kauttaaltaan jo alkujaan eräänlaisella 'suojalaipalla', samoin kuin wanhojen kilogixxujenkin. Molemisssa kun on sama kytkinkonstruktio. Tämä voi osaltaan varmasti auttaa kytkimen toimintavarmuutta, sulkien ainakin pois sen mahdollisuuden, että ketjumöhänt pääsisivät työsylinterille saakka.
Tietääkseni SV 1000:ssakaan kytkimen työsylinteriä ei ole erikseen koteloitu, vaan homma on hoidettu vastaavanlaisella suojalla, kuin mitä löytyy uusimmista busseista. Liekö SV-kuskeilla sitten ongelmia vaihteiston kanssa. En tunne yhtään isolla SV:lla ajavaa, mutta ainakaan !ORG:in merkkifoorumilla ei asiasta ole ollut porinaa.
Suojalaippa auttaa varmasti osaltaan kytkimen toimintaa, mutta varsinainen parannuskeino taitaa löytyä silti sieltä pikkukätisen Suzukin koneinsinöörin piirustuspöydän äärestä. Luulisin.
Jos tätä kanittavan ykköspykälän vikaa lähdettäisiin selittämään ketjuöljyn tunkeutumisesta johonkin, niin arvelisin, että se johtuisi silloin ennemminkin siitä, että ketjuvaha/öljy+lika kulkeutuu työsylinterin apumekanismeihin (mm. palautinjousi) ja aiheuttaa mekanismien jumittumista.
Silti, koska ykköspykälän kanitusta esiintyy lähinnä taajama-ajossa, niin pidän todennäköisimpänä sitä, että kyseessä on todellakin vaihteiston 'ominaisuus'. Ts. ominaisuus ilmenee silloin, kun vaihteiston lämpötila on riittävän korkea ja edelleen vaihteiston sisäisten mekanismien välykset ovat riittävän suuret. Kylmällä koneella kun tätä ei tapahdu. Asiaa voi siis auttaa käytännössä lähinnä onnistuneella öljyvalinnalla. Näin myös koneen lämpenemisen suhteen.
Kytkinnesteen tummenemisesta tiedän sen verran aiemman suizan (Bandit 1200) perusteella, että kytkinneste kyllä tummeni siinäkin, mutta parin nesteenvaihdon jälkeen neste pysyi aina kirkkaana. Kytkin toimi aina kuin ajatus, samoin vaihteisto, huolimatta siitä oliko neste tummaa vai kirkasta. Oisikohan siis tummumisessa enemmänkin kyse siitä, että työsylinterin valmistusmateriaalista irtoaa tavaraa nesteen sekaan, eli voisiko olettaa, että pakastavedetyt osat hioutuvat ja hakevat oman paikkansa, samoin kuin muutkin uudet osat kautta koko pyörän. Tässä prosessissa syntyy aina pientä metallipitoista töhnää sivutuotteena. Kytkimen nestetilavuus ei ole järin suuri, joten pienikin määrä epäpuhtauksia värjää nesteen helposti.
Banditissa työsylinteri on siis koteloitu kauttaaltaan jo alkujaan eräänlaisella 'suojalaipalla', samoin kuin wanhojen kilogixxujenkin. Molemisssa kun on sama kytkinkonstruktio. Tämä voi osaltaan varmasti auttaa kytkimen toimintavarmuutta, sulkien ainakin pois sen mahdollisuuden, että ketjumöhänt pääsisivät työsylinterille saakka.
Tietääkseni SV 1000:ssakaan kytkimen työsylinteriä ei ole erikseen koteloitu, vaan homma on hoidettu vastaavanlaisella suojalla, kuin mitä löytyy uusimmista busseista. Liekö SV-kuskeilla sitten ongelmia vaihteiston kanssa. En tunne yhtään isolla SV:lla ajavaa, mutta ainakaan !ORG:in merkkifoorumilla ei asiasta ole ollut porinaa.
Suojalaippa auttaa varmasti osaltaan kytkimen toimintaa, mutta varsinainen parannuskeino taitaa löytyä silti sieltä pikkukätisen Suzukin koneinsinöörin piirustuspöydän äärestä. Luulisin.
Edelliseen viitaten:
Ykkösen kytkeytyminen ei varmastikkaan liity mitenkään kytkinesteisiin. Ominaisuus. ???
Toiseksi.En olis itekkään uskonut, että vaihteiden takkuilu, kolahtelu ja kytkimen huono toimnta oli paskasista nesteistä kiinni. Itellä on ollu kaksi nestekytkin gsx-r:ää ja aiempi Busa, joilla on ajettu mustilla kytkinesteiilä eikä silti kytkimen toiminta ole ollut erityisen huonoa. Niin vain oli, että nesteiden vaihdon jälkeen ongelmat hävisi. Voihan olla,että pelkkä ilmaus olisi auttanut.
Mitä tulee tuohon ketjurasvan kulkeutumiseen kytkinesteen sekaan niin sama ongelma oli jo omistamassani -87 mallin GSX-R 750:ssa. Kytkinesteet oli nopeasti paskaset vaihdon jälkeen, koska kytkintappi menee eturattaan edestä täysin suojaamattomana. Hyvin helposti pääse rasvat nesteen sekaan.Busassa erityisen helposti.
Tämän nykyisen Busan kanssa olin niin tyhmä, että ajattelin kumilerssin helpottavan ongelmaa, mutta eipä siitä ole mainittavaa apua.
Edited By Jone on 1154607532
Ykkösen kytkeytyminen ei varmastikkaan liity mitenkään kytkinesteisiin. Ominaisuus. ???
Toiseksi.En olis itekkään uskonut, että vaihteiden takkuilu, kolahtelu ja kytkimen huono toimnta oli paskasista nesteistä kiinni. Itellä on ollu kaksi nestekytkin gsx-r:ää ja aiempi Busa, joilla on ajettu mustilla kytkinesteiilä eikä silti kytkimen toiminta ole ollut erityisen huonoa. Niin vain oli, että nesteiden vaihdon jälkeen ongelmat hävisi. Voihan olla,että pelkkä ilmaus olisi auttanut.
Mitä tulee tuohon ketjurasvan kulkeutumiseen kytkinesteen sekaan niin sama ongelma oli jo omistamassani -87 mallin GSX-R 750:ssa. Kytkinesteet oli nopeasti paskaset vaihdon jälkeen, koska kytkintappi menee eturattaan edestä täysin suojaamattomana. Hyvin helposti pääse rasvat nesteen sekaan.Busassa erityisen helposti.
Tämän nykyisen Busan kanssa olin niin tyhmä, että ajattelin kumilerssin helpottavan ongelmaa, mutta eipä siitä ole mainittavaa apua.
Edited By Jone on 1154607532
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
Lähinnä suojalipan tarkoitus on pitää Öljy/hiekkä pois kytkinsylinteriltä.... aika monessa busassa se on alkanut vuotaa jos ei suojalaippaa ole asennettu....rosmo kirjoitti:Kummastuttaa kovin se väite, että ketjuöljy voisi kulkeutua kytkinnesteen sekaan. Tämä kaiketi edellyttäisi huomattavia välyksiä kytkimen työsylinterissä. Jos välykset olisivat niinkin suuria, niin miten selitetään se, että kytkineste pysyy työsylinterissä eikä valu maahan. Kytkinneste on kuitenkin huomattavasti vikkelämpää tavaraa kuin ketjujen pinnassa oleviin epäpuhtauksiin sekoittunut ketjuöljy, tai puhdaskaan öljy. Lisäksi, kytkinpiirissä oleva paine heittäisi nesteet pihalle pienimmästäkin raosta jo muutenkin.
Nesteen värjäytyminen loppui kun asensin laipan ja , mutta edellisessä busassa (-oo) missä minulla ei ollut ko. laippaa ne meni aivan mustaksi....
Hayabusa 1300R TURBO -05
+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)