
Nyt se vasta on sekaisin - Ei käynnisty....
Agostini kirjoitti:Lambdasta viis.sillä sullakin niin 'vanha' mopo jossa EI ole lambdaa..
Nyt täytyy tähän ihan vaan periaatteessa tarttua jotta tietämys Lambdan roolista ja toiminnasta lisääntyy - vaikka tosiaan vanhemmissa malleissa Lambdaa ei olekaan.
Seoksen perussäätö tapahtuu TPS sensorin, vakuumianturin (verrattuna vallitsevaan ilmanpainseeseen) sekä imuilman lämpötilan mukaan. Ongelmia aiheutuu siitä että esim. imuilman anturi saattaa lämmetä koneen lämmittämänä hieman enemmän kuin mitä ilma itsessään on. Toinen ongelma on ilmankosteus jota millään muulla anturilla kuin lambdalla ei voi testata. Näistä syistä sekä tietysti saastepäästöjen pienentämiseksi on uudemmissa koneissa käytössä lambda.
Lambdan tehtävä on säätää seosta alakierroksilla suoraan pakokaasuista - eli huomioiden esim. ilmankosteuden vaikutuksen. Tämä säätö on tavallaan kerroin joka vaikuttaa sitten myös yläkertaan. Jos lambdaa ei ole ei seos säädy täysin kohdalleen muuta kuin niissä olosuhteissa missä kone on ensisijaisesti säädetty - mutta kyseessä on todella pienet asiat, muutamia prosentteja ... mutta näin kuumalla kelillä ja kostealla ilmalla Lambda kyllä pystyy jonkin verran seoksia korjaamaan. (Kunhan vaan PC ei ole alakierroksilla käytössä)
Sitten tuosta nykimisestä, se voi johtua monesta asiasta:
1) Väärä seos (myös esim. jos läppärungot on huonosti synkattu se vaikuttaa seokseen....)
2) Turbulenssi (esim. vuotava putsarikotelo, harmoninen värähtely imutorvissa, likaa läppärungoissa ...)
3) Mekaaninen ilmanpaineen muutos (tietyllä imulla vuotava kurkku tai esim. putsarikotelon sisällä olevan läpän sulkeutuminen ja avautuminen jollain nopeudella)
4) Sähköinen vika (kontaktihäiriö jossain sensorin liittimessä tai vaikka viallinen tulppakin)
5) Polttoaineregulaattorin toiminta tai muut muutokset polttoaineen syöttöpaineessa
yms... yms...
Kirjoitin siksi että mulla alkaa pieni nypyttäminen kun tankki tyhjenee ja bensavalo syttyy. Regulaattorin paluuputki näyttää heittävän polttoaineen aika ylös tankissajoten , veikkaan että kun vastapaine muuttuu polttoaineen pinnan muutoksen takia kun neste heiluu tankissa. Tämä saattaa aiheuttaa bensapaineen muutoksia - vai onko muita kokemuksia ?
Ja nykimisestä tuli mieleen että vanhemmissa malleissa oli tyypillistä että bensapumpun suodatin meni tukkoon... oletko tarkastanut suodattimen kunnon ? (Jos paine on pieni tai vaihtelee niin seos on välillä liian laiha ei se syty vaikka bensaa näyttäisikin tulevan koneelle ...)
Edited By PetriK on 1152192789
PetriK kirjoitti:Menihän vikakoodiprosessi seuraavasti:
1) Virrat päälle
2) Startataan vähintään 5sek
3) Virrat edelleen päällä kytketään huoltoliittimen navat yhteen ja luetaan vikakoodi
4) Vasta tämän jälkeen virrat pois
juuri näin se tuli tehtyä.en vielä oo ennättäny säätää mutta vielä tässä illan aikaan :pomppu:TPS on säädetty vielä uudet kynttilät jokohan

Edited By böltsi on 1152208993
äkkiä vaan tekonivel....about ten years...
Puolat ja injektorit on helppo testata...
Tankki ylös, putsari pois ja sitten vaan vuorotellen kukin injektorin liitin pois ja puolan liitin pois moottorin käydessä. Jos käyntiääni ei muutu jonkun pytyn kohdalla niin se on siinä - normaalisti puolan / injektorin liittimen irroittaminen saa aikaan käyntiäänen muutoksen ja kierrokset tippuu.
Sitten kun selviää mikä pytty niin vaihdetaan ensin parin pytyn puolat ristiin ja testataan uudestaan. Jos vika siirtyy puolan mukana toiseen pyttyyn niin homma on selvä. Jos vika säilyy samassa pytyssä kuin aiemmin niin on joko tulppa tai injektori. Ensin ko. pytynb tulppa vaihtoon ja sitten injektorien vaihto ristikkäin ja uusi testaus.
Näin saat haarukoitua jos käyntihäiriö on puolassa, tulpassa tai injektorissa.
Mukavaa hommaa tällaisena lämpimänä päivänä...
ps. Vikakoodi -C00 tarkoittaa että TPS on säädetty kohdalleen ja ECU ei huomaa minkään anturin, puolan tai injektorin olevan varsinaisesti rikki. Silti vika voi olla anturissakin...
Tankki ylös, putsari pois ja sitten vaan vuorotellen kukin injektorin liitin pois ja puolan liitin pois moottorin käydessä. Jos käyntiääni ei muutu jonkun pytyn kohdalla niin se on siinä - normaalisti puolan / injektorin liittimen irroittaminen saa aikaan käyntiäänen muutoksen ja kierrokset tippuu.
Sitten kun selviää mikä pytty niin vaihdetaan ensin parin pytyn puolat ristiin ja testataan uudestaan. Jos vika siirtyy puolan mukana toiseen pyttyyn niin homma on selvä. Jos vika säilyy samassa pytyssä kuin aiemmin niin on joko tulppa tai injektori. Ensin ko. pytynb tulppa vaihtoon ja sitten injektorien vaihto ristikkäin ja uusi testaus.
Näin saat haarukoitua jos käyntihäiriö on puolassa, tulpassa tai injektorissa.
Mukavaa hommaa tällaisena lämpimänä päivänä...
ps. Vikakoodi -C00 tarkoittaa että TPS on säädetty kohdalleen ja ECU ei huomaa minkään anturin, puolan tai injektorin olevan varsinaisesti rikki. Silti vika voi olla anturissakin...
Mullakin on aika rampa olo vaikka ei puutu kun muovinpalanen..böltsi kirjoitti:en kahteen viikkoon nykässykkään busaaolin puolitoista päivää töissä ja taas saikulle :O mopo lähtee huoltoon ja sen jälkeen myyntiin ??? meikäläisen ajot on ajettu
ei pysty perkele ees kunnolla kävelee
Otan osaa kuomaseni..

Mitä tapahtuu kun otat vuorotellen käynnissä olevasta moottorista irti jokaisen tulpanjohdon ja injektorin johdon (liittimestä irti).
Muuttuuko jokaisen irtioton yhteydessä yhtä paljon, vai onko joku jossa ei muutu ollenkaan ?
Tällä tavalla voi testata onko vika jossain yksittäisessä sylinterissä...
Muuttuuko jokaisen irtioton yhteydessä yhtä paljon, vai onko joku jossa ei muutu ollenkaan ?
Tällä tavalla voi testata onko vika jossain yksittäisessä sylinterissä...
Mä ainakin olen ottanut sen puolan päällä olevan liittimen irti paljain käsin moottorin käydessä ilman sen kummempaa ongelmaa ... koko puolan irroittaminen saattaa jo aiheuttaa pientä kutinaakin, mutta testaaminen jääköön muille. Siihen puolan päällä olevaan liittimeen kun tulee vain normaali akkujännite ja jos puola vuotaa niin että kädessä alkaa kutittamaan, niin sitten puolassa on kyllä jotain vikaa.
Hyvä sähkömieheltä saatu vinkki on pitää aina toinen käsi selän takana kun kosketaan suurjännitepiireihin
)...
Edited By PetriK on 1153899616
Hyvä sähkömieheltä saatu vinkki on pitää aina toinen käsi selän takana kun kosketaan suurjännitepiireihin

Edited By PetriK on 1153899616