juu-zo kirjoitti:Ensimmäinen käynti Gatemanialla käyty. Kaikki ei tietysti ihan putkeen mennyt, mutta toisaalta mitään katastrofaalistakaan ei käynyt. Kertova polttoaineen paineensäädin ei tuntunut millään reagoivan ahtoihin ja seokset meni samantien laihalle. Tyydyttiin siis tekemään osakaasun kartta suunnilleen kohdilleen ja sanoin jatkavani polttoainepuolen tarkastelua. Kotosalla tutkailin sitten enemmän painemittarin kanssa toimiiko tuo kertova säädin ollenkaan. Pumppuun jatkuvat virrat ja kompuralla paineita sisään. Heti alkuun huomasi, että polttoaineen paineet ei tuntunut reagoivan kunnes päästiin yli ~5psi paineisiin. Tämä ongelma paikallistui kuitenkin tuohon motonetin takaiskuventtiiliin. Ilman takaiskuventtiiliä kertova säädin reagoi kyllä samantien ahtoihin. Totesin siis ratkaisuna tilata M6 kierteellä olevan letkuyhteen jonka saan ruuvattua suoraan plenumiin sitten kiinni. Tällöin voi jättää tuon takaiskuventtiilin pois tuosta kuristamasta. Toki katselin myös PCV-PTI:n hintoja, mutta katsotaan nyt saako tuon vielä tuolla kertovalla säätimellä pelailemaan vai pitääkö suosiolla laittaa vähän vielä euroja tiskiin.
Saa sen tomimaan oikeen hyvin sillä kertovalla säätimellä,
kunhan kaikki on oikeen ja oikeanlaisia osia,
lisäksi vattii tarkuutaa säätelyyn siiheen kohttan kun siirytään
alipaineelta 0/ahdolle/(pelkän)kaasun asenon mukaisen "karttaan"
Tctic kirjoitti:Niin Power Commander V-PTI:llä saisi siis säädettyä myös isommat suuttimet ilman kertovaa säädintä? Onko kenelläkään tietoa, että onko sen säätö yhtä tarkka kuin pyörän oman ecuun? Hinta nyt ei sinänsä ole mahdoton verrattuna tuohon kertovaan säätimeen. Ja eikös yksi vaihtoehto muuten ole gen 2 sähköt ja ecu, mutta ne vaatisivat sitten myös gen 2 mittarin ja katkaisimet ja vähän muutoksia antureihin.
Säätö "soluja" harvemmassa,
yksi tapa millä ainkin tuli hyvä oli käytää sittä
silloin kun menee pois alipinellta eli hiukan enne 0
ja siitä sitten niin pitkälle mitä sitten painetta laittaakn
(ilman kertovaa ei tullut testtua)
tuohon saa laitettua myös tavoite afr kartan minkä mukaan voi sitte hieroa lisää kun hetken ajellut oma normia ajoja, saa myös activi lamdan(eli lisä purkin lisäpurkilla)
mikä koitta pitää sitä kokoajan tavoite arvossa,
GEN2 sähköt, hintaa tuli niillekin
johtoineen mittareineen ym tarpeineen
Eilen sain soiton että pyörä olisi valmis ja tänään menen hakemaan pyörän kotiin. Tehoiksi kuulemma tuli 205hp 0,75bar ahdoilla mikä kuulostaa ehkä hieman alhaiselta, mutta kyllähän tuollakin kerkeää. Mitä nyt on juttuja lukenut niin tuolla 0,75bar ahdoilla pitäisi kuitenkin sinne lähemmäs 250hp tehoja päästä. Suuttimissa kuulemma riittäisi kuitenkin vielä varaa, joten voihan tuosta vielä paineita yrittää nostaakin. Leimataan nyt kuitenkin ahdin tällä lapulla kun tuo menee sopivasti tuohon 20% tehonlisäykseen (papereissa tällä hetkellä 129kW eli ~173hp * 1.2 = ~207hp max lisäys). Tämän jälkeen pääsee sitten vielä tutkailemaan tarkemmin ja parantelemaan jos vielä jotain nyt ajossa pyörän kanssa ilmenee. Johan tässä on odotettukin että pääsisi ajelemaan.
Joku tuossa ei nyt pidä paikkaansa. Joko teho on väärin tai sitten ahtopaine on väärin. Tosin hyvä katsastuslappu tuo on, käyttää sitä siihen. Kattia ei katsastuksessa tarvita?
Voi olla että käväisen vielä jossain muualla penkissä tarkastamassa mitä jokin toinen penkki tuosta sanoo. Tosiaan ei omaankaan korvaan kuulosta ehkä todenmukaiselta, mutta mennään tuolla katsastukseen. Lappunen ei nyt kovin kummoinen ole, mutta vääntöä näyttää kuitenkin sellaiset 190nm löytyvän, joka viittaisi siis siihen että penkissä ei ehkä ihan kaikki mätsää. Nyt kuitenkin näyttäisi että vääntö on noussut 50nm mutta teho vain 40hp.
Tänään niputin pyörään vähän katteita kiinni että sitä viitsii käydä maantiellä testaamassa. Periaatteessa pyörä toimi, mutta ei se kyllä sellainen ole kuin pitäisi. Ensimmäisessä kiihdytyksessä fi valo syttyi samantien palamaan. Todennäköisin syypää on IAP anturille mennyt ahtopaine. Takaiskuventtiili ei siis päästä tarpeeksi nopeasti ahtoa letkusta pois jotta tuo ei sytyttäisi fi valoa. Täytyy tuolle jotain keksiä. Sitten säätöihin. No ei tuo mielestäni ole sellainen kuin pitäisi tai millaisen afr käyrän näin. Osakaasuilla/IAP kartalla pyörä käy selkeästi rikkaalla eli noin arf 13 lukemissa. Kiihdytyksessä ahdoille mentäessä selkeästi rikastetaan (afr 11-12), mutta mitä enemmän ahdot nousee niin pyörä alkaa mennä laihalle. Tuossa 10psi lukemissa käytiin jo afr 15-16 lukemissa joka on todella laihalla jo. Ehkä jopa vaarallisen laihalla. Toki ajossa on vaikea lukemia seurata kun ranteet venyy ja kakkosellakin vauhtia on pitkälle toista sataa. Joka tapauksessa en voi tästä säädöstä pisteitä gatemanialle antaa. Käytän pyörän varmaankin vielä jossain muualla penkissä ja mahdollisissa säädöissä. Muuten pyörä teknisesti toimi kohtalaisen hyvin. Pientä öljyvuotoa on havaittavissa joka ehkä on peräisin turbon öljyn paluusta. Pitää vielä sen verran purkaa että käyttää tuon paluuyhteen turbosta irti ja laittaa tiivistesilkkarit väliin ja uudestaan kiinni jos sillä lakkaisi. Mitään tiivistettä tuossa ei vakiona ollut. Tällä setupilla pyörä on nyt kuitenkin leimattavissa turbolle. Varmistan vielä mittarilla äänitason ettei ylitä 103dB arvoa ja jos ylittää niin pitää laittaa katsastukseen vielä killeri kiinni. Vaikea suoraan korvalla sanoa kuinka kovat äänet nyt on. Mielestäni ei kuitenkaan kovin kovat.
Niin sanotusti siistissä ajossahan ei ahdot nouse käytännössä ollenkaan, joten kyllä tuolla nyt uskaltaa jotenkin ajaa. Mitään vetoja tosiaan ei kannata sinne maksimi ahdoille tehdä. Tässä on vielä powercommanderista napattuja säätöarvoja. En tiedä miksi pyörä on edelleen esimerkiksi tyhjäkäynnillä säädetty todella rikkaalle (afr 10-11). Jo pelkästään itse kun hieman commanderilla kikkailin tuossa tyhjäkäyntialueella niin pyörän saa käymään paljon tasaisemmin kun sitä säätelee tuonne afr 13 lukemiin. Sitä mukaa kun seosta laihensi niin tyhjäkäyntikierroksetkin nousi ja pyörä kävi siistimmin.
Pitänee kuitenkin tuo FI valon syttyminen ainakin korjailla eli hommata herkempi takaiskuventtiili (joka tuntuu olevan todella vaikea löytää tai hommata), tai sitten laittaa ilmeisesti signaalijohtoon 4,3V zener diodi maihin, jotta eculle ei pääse nuo yli 4,3V signaalit.
Sattuuko kellään olemassa ylimääräisenä gen1 iap anturia? Testiajojen jälkeen pelkästään tyhjäkäynti tuntuu seilaavan ihmeellisesti. Pitäisi koittaa auttaako uusi iap anturi ongelmaan eli onko se jo ottanut itseensä. Kumma kyllä ettei gatemanialla ainakaan mainittu FI valosta mitään että olisi syttynyt…
Olikos tuo penkkilappu gatemanialta? Jotenkin tuntuu lukemat olevan perseellään kun isolohkosta saa samoja numeroita.. Itellä on proboostin ohjelma sisässä, tyhjäkänti ja osakaasut alipaineella pyörii jossakin 14- 13 afr lukemissa, ahdoilla taitaa menää (varmaan varmuuden vuoksi?) jonnekin 11 hujakkeille, sen mitä nyt jos on kerenny lambdaa tuijottaa kun koittaa kyydissä kestää ??? Yhtään wot kiihytystä en oo tosin uskaltanu tehä kun ei oo vielä käyny missään säädöissä, ei kerkee mittareita ahdoilla nopeesta maiseman vaihdoksesta johtuen tuijjotella :p
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Penkkilappu on tosiaan gatemanialta ja jotain häikkää tuossa on. Säädöt on tavalla tai toisella vielä pielessä. Nyt täytyy kokeilla vielä uudella IAP anturilla (vanha saattaa olla ottanut itseensä ahdoista) miten pyörä käyttäytyy. Tällä hetkellä tuntuu jo pelkkä tyhjäkäynti röpeltävän taas sen verran että epäilen anturin ehjyyttä. Perjantaina kävin hakemassa paremman takaiskuventtiilin tuohon suojaamaan IAP anturia. Eli tuollainen lasinpesurin suuttimiin tarkoitettu takaisku ei sovellu ainakaan tähän ilma/alipaine käyttöön. Kuvassa parempi isompi versio joka virtaa selkeästi paremmin ja aukeaa herkästi. Kaksi pientä öljyvuotoa siis löytyi myöskin, toinen turbon öljyn paluulaipasta ja toinen huohottimen kannen välistä. Molempiin ratkaisuna vähän tiivistesilkkaria auttamaan niin loppui tihkumiset. En ole pyörää nyt viitsinyt tällä käynnillä katsastukseen viedä kun en tiedä meneekö näillä seoksilla pakokaasumittauksista läpi. Kunhan nyt IAP anturin vaihtelee ja testailee niin sitten täytyy vielä käyttää pyörää uudelleen säädöissä.
Olikos tuossa muutes miten isolla putkella downpipen jälkeen? Ahtovermeet osaa olla ronkeleita jos sattuu putkisto yhtään ahistamaan..
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Downpipe taitaa olla 3 tuuman kokoinen ja siitä on koneen alle supattu 2,5 tuuman putkeen. Tuon kokoisena jatkuu taakse asti missä ennen vaimenninta sitten pienennetty tuohon 2 tuuman vaimentimen sisääntuloon.
IAP anturi tuli tilattua briteistä kun ei muualta tuntunut löytyvän. Odotellaan se nyt sieltä ja katsotaan auttaako tuohon tyhjäkäynnin seilaamiseen ja röpellykseen.
Uusi (käytetty) IAP anturi tuli, mutta sillä ei selkeästikään ollut vaikutusta mihinkään. Edelleen tyhjäkäynti röpeltävä ja tussauttelee paikallaan kaasua antaessa tummaa savua. Kysäisin hollolan bike&tuningilta myös säätömahdollisuuksia, mutta sanoi että turbon väännöt on liikaa hänen dynolleen.
Oliko jollain vielä suositella säätöpaikkoja uusimaa/päijät-häme/kanta-häme alueelta?
Myös kysymys map anturin paikasta. Pitääkö powercommanderin map anturin nähdä myös alipaine imusarjasta eli pitääkö sen ottaa nimenomaan kaasuläppien nipoista painetieto vai voiko sen laittaa myös plenumiin jollain tavalla suoraan kiinni? Mietityttää vielä hieman että voiko plenumissa olla imuvuotoa esimerkiksi jossain kierteessä jonka olen ruuvilla tulpannut. Tuosta kun on joutunut noita iskumuttereita tulppaamaan kun kiinnitykset runkoon on tehty erilailla kuin gen2:ssa. Varmuuden vuoksi voisi ehkä käyttää vielä plenumin luisulla jos hän hitsaisi siihen map anturin paikan sekä ummistaisi ylimääräiset iskumutterien reiät.
Ecueditorillahan pystyy ruksimaan sen IAP anturin siten että ei tarvi enää käyttää sitä takaiskuventtiiliä ollenkaan. Ainakin mulla ollut jo monta vuotta käytössä siten.