Juu-zon k5 busa

Tänne projektikertomukset sekä topicit omaan pyörään tehdyistä muutoksista
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Kyllä tuossa tosiaan päätös tuli tehtyä ketjun uusimisesta ja samalla tosiaan kaikki laahaimet uusiksi. Dragracelta laitoin tänä aamuna tilausta osista. Ihan kaikkea ei ollut hyllyssä, mutta noin viikossa pitäisi saada joten sillä aikaa ehtii vähän polttoainepuolta sitten edistämään. Seuraavaksi siis ulkoisen pumpun hankintaan sekä sopivasti an-liittimiä ja letkuja. Paineensäädin matkaa seurannan mukaan tällä hetkellä lentokoneessa Suomeen päin.
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Jape79 kirjoitti:Pistä vaan uusi ketju, se on kuitenkin totaali tuho jos kulunut ketju pettää täydestä laulusta.

Oliko jakopään puolen imukanavissa miten paljon öljyä? Ainakin venut on palotilan puolelta sen näköset että on saattanut hupittaa öljyä ohjurin kumien kauta. Tässä vaiheessa olisi pieni vaiva ja kustannus uusia myös vuotavat kumit.

Onko tuossa sun sarjassa ilmansuodatin kenen valmistama? Oisitko jakanu osanumeroa? Ois hakusessa filsu mikä menee katteiden sisään niin kestää laitos sleepperinä.

Silmämääräisesti imukanavissa ei näkynyt öljyä eikä näyttänyt öljyiseltä. Imuvenat oli tuolla nelos pytyssä tosiaan vähän kerännyt tuollaista erikoista höttö karstaa päälle, mutta muutoin ei kuitenkaan sen enempää likaiset kuin muutkaan venttiilit. Venttiilinvarren kumit ei kylläkään ole kovin kalliit jos ne samalla vaihtaisi. Katsotaan vähän miltä ne näyttää kun tarkemmin pääsee vielä kantta tutkimaan.

Ilmanputsarin valmistajasta ei varmuutta. Voin kotona tsekata onko siinä jotain valmistajan merkkiä ja mallia. Todella kompaktin kokoinen kyllä tuo putsari.




Edited By juu-zo on 1645518113
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

jarim kirjoitti:Kannattaa muistaa että ketju ei "veny" vaan pidentyminen johtuu aina kulumisesta. Kyllä minä laittaisin uuden ketjun ja laahaimet.
Tämän muuten huomaa ihan silmämääräisestikin kun ketjua käsissä pyörittelee. Linkit siis liikkuu pitkittäinkin kun sitä vetää ja painaa kasaan. Paikallaan oleva ketju oli muuten DID leimoilla. Lieneeko sitten alkuperäinen, mutta tosiaan vaikutti itsekin liian riskiltä peliltä laittaa enään tuolla kasaan.
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Jape79 kirjoitti:Onko tuossa sun sarjassa ilmansuodatin kenen valmistama? Oisitko jakanu osanumeroa? Ois hakusessa filsu mikä menee katteiden sisään niin kestää laitos sleepperinä.
Filsu näytti olevan K&N valmistama ja numeroltaan D035B4

Samalla tutkailin vielä hieman tuota proboostin tikkua jossa asennusohjeet sekä hieman vielä noita asennuseroja gen2 välillä. Yksi eroavaisuus löytyi myös öljynjäähdyttimen asennuksesta. Tuossa gen2 setissä on vain yksi teräspunosletku lauhduttimen siirtoon ja se asennetaan vasemmalle puolelle. Oikealla puolella on käytetty alkuperäistä letkua. Kuvien mukaan tuot taitaa kuitenkin erota jonkin verran gen1:en vasemman puolen öljynjäähdyttimen letkusta, joten en ole varma käykö tuo nyt tuohon kun turbo on paikallaan. Tuota pääsee tietysti vasta kokeilemaan kun kone on taas nipussa. Ostetaan tarvittaessa sitten vielä toinen letku tuohon proboostilta. Eiköhän he suostu myymään erikseen letkunkin tarvittaessa.
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Homma etenee pikkuhiljaa. Proboostilta tilasin vielä tuon oikean puolen öljynjäähdyttimen letkun ja se tulee todennäköisesti jo tällä viikolla postissa.
Eilen käväisin finjectorilla polttoainepuolesta keskustelemassa. Myyntimiehinä myivät samantien isommat suuttimet. Vakio suuttimien huoltoon menevä raha laitettiin siis suoraan uusiin 480 cc suuttimiin, jotka riittävät varmasti tuohon 300 heppaan saakka. Samantien hyllyssä ei ollut sopivia vaan lupailivat sorvata 14mm yläpäällä olevista suuttimista 11mm yläpäät jotka sitten menevät alkuperäisen kiskon kanssa paikalleen. Tänään tulikin jo soitto että suuttimet valmiit vaikka oli puhetta ensi viikosta. Mukaan finjectorilta tarttui kuitenkin polttoainepumpuksi boschin 0 580 464 200 eli vanhan "044" korvaaja. Samalla pumppuun an8 tulo ja tankkiin an8 90 asteinen kulma läpivienti. Lisäksi tankin sisään koitetaan sovittaa vielä karkeasuodatin ja katsotaan pumpun jälkeen vielä mahdollisesti hienosuodatin. Pumpun imupuoli siis tehdään an8 liittimillä ja riittävän isoilla letkuilla ja lähtö an6 liittimillä, jotka tuossa suutintukissakin sitten on. Nyt odotellaan että koneeseen saadaan tiivisteet ja pääsee sen laittamaan paikalleen, jotta pääsee mallailemaan bensalinjat. Sovittelen pumpun paikan ja mallailen millaisia liittimiä ja letkun pätkiä hommaan tarvii, jonka jälkeen käyn hakemassa tehdyt suuttimet ja loput bensahilut vielä finjectorilta.
Stormilta tuli haettua venttiilien säätöpalat, venttiilinvarren kumit sekä öljynsuodatin valmiiksi. Seuraavana siis myös ohjelmassa näiden laittamista paikoilleen.

Kuva

Tänään heitin imusarjan ja läppärungon luisu's garagelle tutkailtavaksi. Luisulla ei aiemmin ollut kokemusta proboostin valualumiinin hitsauksesta, joten katsotaan mitä seosta tuo on ja miten lähtee sulamaan. Sovittiin että tuon isc letkun lähdön voi hitsailla umpeen niin ei tarvitse sitä erikseen millään tulppailla ja se soveltuu hyvin testikohdaksi miten tuo hitsaukseen reagoi. Mikäli tuo käyttäytyy ihan nätisti hitsatessa niin Luisu muokkailee plenumin tuolle gen1 jaolle sopivaksi. Tässä asiassa ollaan viisaampia todennäköisesti parin viikon kuluessa.

Edit.
Pienoinen ongelma tuli tietysti samantien työkalujen kanssa. Busassa venttiilit istuvat sen verran syvällä kannessa että ainakaan bahcon perus venttiilijousipuristimella noita ei irroitella. Työkaluostoksille siis.




Edited By juu-zo on 1645715687
Avatar
BaTTman
Viestit: 583
Liittynyt: 25 Huhti 2008, 09:06
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja BaTTman »

Ompas mukava lukea tällaista melko perinpohjiasta selostusta busan turpottamisesta. :thumbup:
Come what(ever) may.

--Under 200 mph club; 177 mph--
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Hyvä jos tästä on iloa jollekin. Tulee myös samalla dokumentoitua ainakin omaa tekemistä tähän ja voi myöhemmin naureskella mitä tuli tehtyä väärin kun männät sulaa. :D Tietysti myös tästä voi olla apua jos joku haluaa samanlaiseen hommaan ryhtyä niin ei tarvitse samoja virheitä tehdä kuin itse.
Sitten taas päivän epistolaan. Polttoainepumppuyksikön pohjaan tuli tehtyä reikä tuolle an8 liittimelle.

Kuva

Kuva

Kuva

Myös työkaluostoksilla tuli käväistyä biltemasta ja bilteman venttiilijousipuristimella busan kannen operointi olikin huomattavasti helpompaa kuin kalliimmalla bahcolla. Voin suositella tätä biltsun vehjettä siis muillekin jos tarve busan venttiileitä irroitella. Venttiilinvarren kumit tuli vaihdeltua siis kokonaisuudessaan. Vanhat olivatkin melko koppurat, joten tuskin tämä työ nyt ainakaan hukkaan meni. Samalla laitoin uudet välyksien säätöpalat paikoilleen ja kansi odottaa vielä pientä loppu putsausta ja sitten on valmis asenneltavaksi paikalleen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Proboostilta tuli myös öljynjäähdyttimen toinen letku ja ruuvailin jo nuo billet banjo adapterit koneen päähän kiinni. Dragracen tilaus odottelee vielä nokkaketjun ylälaaharia kun se oli ainoa osa jota ei suoraan varastossa ole. Sovittiin että jos laahari ei tule dragracelle ensi viikon aikana varastoon niin voivat laittaa muut osat tulemaan jo etukäteen niin pääsee niputtamaan konetta. Vielä pitäisi putsailla mäntien laet ja kaikki tiivistepinnat. Pidetään putsailut ja hinkkailut tämän viikonlopun hommana siis.

Kuva
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Tämän aamupäivän hommina tiivistepintojen ja mäntien putsaus niin nyt vain odotellaan, että dragracelle tulisi puuttuva laahari ja saisivat sieltä paketin matkaan. Yläkerta odottaa kannentiivistettä, ketjua ja laahaimia sekä apen pultti/mutteri settiä niin sitten tuon saisi kasailtua. Nyt ei oikein ole muuta tehtävissä ennen kuin koneen saa kasaan. Kun yläkerta on kasassa niin saa konetta helpommin kallistettua sen verran, että käytetään öljypohja irti ja porataan turbon öljyn paluulle paikka. Sitten koneen nosto paikalleen, jotta pääsee tarkemmin polttoainelinjoja mallaamaan. Uudella ja vanhalla polttoainepumpulla on jonkin verran kokoeroa. Katsotaan minne tuon pumpun saa mallailtua kun kone on paikoillaan. Kertova paineensäädinkin tuli Suomeen ja on nyt tullattu, odotellaan saapuvaksi ensi viikon alkupuolella. Kuvatulvaa taas vähän perään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Vielä ei ole lisää osia kuulunut ja hieman piti kuitenkin päästä lisää räpläämään. Öljypohjaan tuli tehtyä turbon paluulle reikä ja laitettua letku kiinni. 22mm reikä ohjeiden mukaiseen kohtaan ja banjo reilulla lukitteella kiinni. Toivottavasti pitää. Pyörästä tuli purettua myös ram air putkilot pois ja purkamisen takia piti etupään releille tehdä uusi teline kun se on tuossa vasemman puolen ram air tötsässä normaalisti kiinni. Vähän 3D mallinnusta ja tulostusta niin näille syntyi uusi kiinnike petg muovista. Pitäisi tuossa käytössä kestää hyvin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Mahtaako jollain olla hyviä mittariehdotuksia? Hyllyssä on yksi innovaten lc-2 laajakaista ohjain ja lambda joten tuon ajattelin pistää pyörään sekä tietysti ahtopainemittariksi varmaankin jokin muu kuin tuo prooboostin mukana tullut teollisuusmittari.
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

juu-zo kirjoitti:Mahtaako jollain olla hyviä mittariehdotuksia? Hyllyssä on yksi innovaten lc-2 laajakaista ohjain ja lambda joten tuon ajattelin pistää pyörään sekä tietysti ahtopainemittariksi varmaankin jokin muu kuin tuo prooboostin mukana tullut teollisuusmittari.
wika 60mm 0-4bar asteikolla
on näyttänyt myös ajossa
niin että saa selvää,

tuohon öljyn paluun pohjan
puoleisen päähän on hyvin toiminut usit tiiviste
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Ameriikan maalta tuli tänään paketti eli FMU saapui. Eihän se mikään halpa mötikkä ollut, mutta eiköhän tämä nyt ihan toimiva ole. Dragracen paketti lähti myös tänään postin matkaan, joten ensi viikolla pääsee viimeistään kasailemaan konetta nippuun.

Kuva
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

Jos säädin jää tuohon kohdin,
niin voi tulla toiminta vaikeuksia
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

1340R86 kirjoitti:Jos säädin jää tuohon kohdin,
niin voi tulla toiminta vaikeuksia
Johtuen lämmöstäkö vai mistä? Tuossa on asennuspaikka valmistajan oman turbosetin ohjeen mukaan eli rcc stage 1 kitin asennusohjeiden mukaan. Tuo alumiininen asennuskulma tuli siis säätimen mukana ja on tuohon ilmanputsarin pulttiin tarkoitettu. Ei tietysti ole poissuljettua asentaa tuota jonnekin muuallekin, mutta ei tuolle mötiskälle kovin paljoa vapaita paikkoja löydy kun bensapumppukin pitää kuitenkin johonkin saada. Tarkempaa sijoitusta pääsee kuitenkin mallailemaan vasta kun kone on takaisin rungossa kiinni.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Mulla oli aikonaan tankin alla säädin ja sen kanssa paine kyllä eli lämpötilan funktiona ikävän paljon. Kannattaa ainakin seurata.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Vastaa Viestiin