Bensapumppu - -99, sähkövika -c41

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Vika koodi -c41 -> ei virtaa bensapumpulle. Rele vaihdettu uuteen.
Normaalissa ajossa mopo toimii, mutta kun avaa kaasun selälleen ja pumppu joutuu suuremmalle rasitukselle palaa sulake. tankki ylös ja bensapumpusta johdot irti, uusi sulake paikalle. Virrat päälle ja sulake pysyy ehjänä. Pumpun johdot takas ja sulake pysyy edelleen ehjänä, voi taas ajaa kunhan muistaa ettei voi kääntää kaasua selälleen.


Jotta oisko nyt syytä vaihtaa kujon (jossain viestissä) suosittele tehokkaampi pumppu letkuineen ja suodattimineen. vaiko päästä helpommalla ja laittaa samanlainen pumppu vanhan tilalle. Paljonko on noita kustannus eroja.




Edited By Jaakko on 1151743021
jeejee 1/4 alle kympin
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Päivitetään tapahtuneita: Tänään kävin db-team selkämaan hallilla koittamassa toista bensapumppua ja ecua. (ecua siksi että huolto ohjekirja käskee sitä koittanaam). Niistä ei ollut apua tähän ongelmaan
Ja tällä kertaa ei sulakkeen vaihto auta, vaan rikkoo releen. Seuraavaksi tulee mieleen jännitteen tasaaja,.. onko jännitteen tasaajat yhteensopivia eri vuosimallien kesken? Olisiko lisää kokeilun ervosia ideoita.
:blues:
jeejee 1/4 alle kympin
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Onko ensimmäisten mallien tyyppivika eli polttoainelinjan suodattimien tukkeentuminen tsekattu? Pumpun ja suuttimien sihdit puhtaaksi jollei ole jo...
Tää nyt ekana mieleen kun '99 ja bensapumppu...
Club 100 m/s
Avatar
Kekku
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 10:54
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekku »

Ja mullahan ois vieläkin hyllyssä -99 mallin orkkis bensabumppu joka toimi ongelmitta, poistettu keväällä moposta.

040-5467576 Ari
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

tankin suodatin ehjä ja puhdas. pumpun sihti puhdas. ja pumppukin on kyllä vaihdettu.
???
jeejee 1/4 alle kympin
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

releissäkään ei ole ollut vikaa. nyt on taskussa 2ylimääräistä relettä. eikä vikaa vieläkään ole tullut vastaan.
jeejee 1/4 alle kympin
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

Mulla sillon -99 käräytti jos ei ollu ilmattu bensapumppu kunnolla..
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Jos MGA:n vinkki ei auta, niin tässä jotain pohdintaa kun lueskelin tuossa ajankuluksi manuaalia.... ulkona on liian kuuma jotta siellä viihtyisi.

C41 ei välttämättä tarkoita että vika on polttoainepumpussa, vaan käännös tarkoittaa että polttoainepumpun releen piirissä on ongelma. No en ole ihan varma että kummalta puolelta piiriä (rele/pumppu) tuo C41 tulee, eli onko se pelkkä releen signaali vai oranssivalkoisen johdon kautta pumpulle tulevan virran jonka ECU maadottaa mittaus - ja tätä ei nyt valitettavasti testaamatta saa etänä selville (ja onneksi ei ole kokemusta). Eli vähän riippuu palavasta sulakkeesta että mikä piiri voisi olla viallinen. Tuo oranssivalkoinen "sytytysvirtajohto" tuo virtaa monelle muullekin piirille, mukaan lukien sytytystulpat. ECU:n kautta taas maadotetaan polttoainepumpun signaalin maahan käynnistäen pumppu. Eli vika voi olla myös esim. siinä että joku puola on menossa rikki tai siinä että ECU ei ole kunnolla maadotettu - jos sulake on se joka palaa rasiassa.

Mutta sitten tähän ongelmaan joka kuulostaa kyllä siltä että pumppu alkaa "huutamaan lisää virtaa" juuri silloin kun virtaus sen läpi kasvaa isommaksi - tästä tuleekin mieleen jos MGa:n ehdotus ei korjaa asiaa että saakohan tankki korvausilmaa, vai olisiko korvausilmaletku tukossa / taittunut
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

PetriK kirjoitti:Jos MGA:n vinkki ei auta, niin tässä jotain pohdintaa kun lueskelin tuossa ajankuluksi manuaalia.... ulkona on liian kuuma jotta siellä viihtyisi.

C41 ei välttämättä tarkoita että vika on polttoainepumpussa, vaan käännös tarkoittaa että polttoainepumpun releen piirissä on ongelma. No en ole ihan varma että kummalta puolelta piiriä (rele/pumppu) tuo C41 tulee, eli onko se pelkkä releen signaali vai oranssivalkoisen johdon kautta pumpulle tulevan virran jonka ECU maadottaa mittaus - ja tätä ei nyt valitettavasti testaamatta saa etänä selville (ja onneksi ei ole kokemusta). Eli vähän riippuu palavasta sulakkeesta että mikä piiri voisi olla viallinen. Tuo oranssivalkoinen "sytytysvirtajohto" tuo virtaa monelle muullekin piirille, mukaan lukien sytytystulpat. ECU:n kautta taas maadotetaan polttoainepumpun signaalin maahan käynnistäen pumppu. Eli vika voi olla myös esim. siinä että joku puola on menossa rikki tai siinä että ECU ei ole kunnolla maadotettu - jos sulake on se joka palaa rasiassa.

Mutta sitten tähän ongelmaan joka kuulostaa kyllä siltä että pumppu alkaa "huutamaan lisää virtaa" juuri silloin kun virtaus sen läpi kasvaa isommaksi - tästä tuleekin mieleen jos MGa:n ehdotus ei korjaa asiaa että saakohan tankki korvausilmaa, vai olisiko korvausilmaletku tukossa / taittunut
Tässä tulikin paljon ideoita joista osa on jo testattu. Tänään mittailin tulpan hatut jotka oli kunnossa, samoin suuttimille tulevan tuon "sytytysvirtajohdon". Niistä ei löytyny eroja, eli vastus sama joka paikasta mitattuna. ECUn ja kaikkia muitakin mahdollisia liittimiä on tutkittu päällisin puolin, eikä vikaa ole löytynyt niistä.
Tankki on ollut useemman kerran pois paikaltaan, eli letku tuskin on lytyssä. Tukkoisuuden tarkistan viel tänään.

Päivitetään samalla hieman ongelmaa:
Ykkönen silmään ja täys kaasu kiihdytys ja vaihto kakkoselle viimeistään polttaa sulakkeen. Joissakin tapauksissa matka ei etene kuin 30m ja palaa. Hetken kuluttua (joskus minuutti, joskus puoli tuntia) voi lyödä uuden sulakkeen ja matka jatkuu. Olen koittanu saada vikaa esille kaasuttelemalla pyörää paikallaan ollessa, heiluttelemalla sähköjohtoja jne.. mutten ole saanut niin sulaketta palamaan. Välillä vaikee ettii vikaa yleismittarin kanssa jollei vika ole päällä.

Luulis pumpun olevan täynnä pensaa kun täysii voi kyllä ajaa ilman ongelmiam kunhan alkuun pääsee..
jeejee 1/4 alle kympin
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Hälytys ohi, vika löytyi tuosta oranssi/punaisesta virtajohdosta mikä kulkee pumpulle ja suuttimille. ohi hangannu säikeet esille, muovisuoja päällä kuitenkin ehjä. Pääsi sitä kautta siis lyömään maihin.
:blues:
jeejee 1/4 alle kympin
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Jaakko kirjoitti:Hälytys ohi, vika löytyi tuosta oranssi/punaisesta virtajohdosta mikä kulkee pumpulle ja suuttimille. ohi hangannu säikeet esille, muovisuoja päällä kuitenkin ehjä. Pääsi sitä kautta siis lyömään maihin.
:blues:

Mistä kohtaa tarkalleen oli puhki tuo piuha?
Ihan vaan uteliaisuuttani uteloin, ja ehkä joku haluaa tsekata omasta mopostaankin tuon kohdan...
Club 100 m/s
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Tankin alta,liitin joka on suuttimien jälkeen ja ennenkuin johdot menee rungon vieressä kulkevaan isoimpaan nippuun. Liittimessä useempi napa n.10 johtoa tulee. Muovinen kevyt suojus päällä.
Parhaiten löytyy kun seuraa suuttimista lähtevää johto nippuu.. voin ottaa kuvan jos tarpeen.
:blues:
jeejee 1/4 alle kympin
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

Hienoo, että ongelma vihdoin ratkes :thumbup:
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Vastaa Viestiin