Bensapumppu - -99, sähkövika -c41
Vika koodi -c41 -> ei virtaa bensapumpulle. Rele vaihdettu uuteen.
Normaalissa ajossa mopo toimii, mutta kun avaa kaasun selälleen ja pumppu joutuu suuremmalle rasitukselle palaa sulake. tankki ylös ja bensapumpusta johdot irti, uusi sulake paikalle. Virrat päälle ja sulake pysyy ehjänä. Pumpun johdot takas ja sulake pysyy edelleen ehjänä, voi taas ajaa kunhan muistaa ettei voi kääntää kaasua selälleen.
Jotta oisko nyt syytä vaihtaa kujon (jossain viestissä) suosittele tehokkaampi pumppu letkuineen ja suodattimineen. vaiko päästä helpommalla ja laittaa samanlainen pumppu vanhan tilalle. Paljonko on noita kustannus eroja.
Edited By Jaakko on 1151743021
Normaalissa ajossa mopo toimii, mutta kun avaa kaasun selälleen ja pumppu joutuu suuremmalle rasitukselle palaa sulake. tankki ylös ja bensapumpusta johdot irti, uusi sulake paikalle. Virrat päälle ja sulake pysyy ehjänä. Pumpun johdot takas ja sulake pysyy edelleen ehjänä, voi taas ajaa kunhan muistaa ettei voi kääntää kaasua selälleen.
Jotta oisko nyt syytä vaihtaa kujon (jossain viestissä) suosittele tehokkaampi pumppu letkuineen ja suodattimineen. vaiko päästä helpommalla ja laittaa samanlainen pumppu vanhan tilalle. Paljonko on noita kustannus eroja.
Edited By Jaakko on 1151743021
jeejee 1/4 alle kympin
Päivitetään tapahtuneita: Tänään kävin db-team selkämaan hallilla koittamassa toista bensapumppua ja ecua. (ecua siksi että huolto ohjekirja käskee sitä koittanaam). Niistä ei ollut apua tähän ongelmaan
Ja tällä kertaa ei sulakkeen vaihto auta, vaan rikkoo releen. Seuraavaksi tulee mieleen jännitteen tasaaja,.. onko jännitteen tasaajat yhteensopivia eri vuosimallien kesken? Olisiko lisää kokeilun ervosia ideoita.

Ja tällä kertaa ei sulakkeen vaihto auta, vaan rikkoo releen. Seuraavaksi tulee mieleen jännitteen tasaaja,.. onko jännitteen tasaajat yhteensopivia eri vuosimallien kesken? Olisiko lisää kokeilun ervosia ideoita.

jeejee 1/4 alle kympin
Jos MGA:n vinkki ei auta, niin tässä jotain pohdintaa kun lueskelin tuossa ajankuluksi manuaalia.... ulkona on liian kuuma jotta siellä viihtyisi.
C41 ei välttämättä tarkoita että vika on polttoainepumpussa, vaan käännös tarkoittaa että polttoainepumpun releen piirissä on ongelma. No en ole ihan varma että kummalta puolelta piiriä (rele/pumppu) tuo C41 tulee, eli onko se pelkkä releen signaali vai oranssivalkoisen johdon kautta pumpulle tulevan virran jonka ECU maadottaa mittaus - ja tätä ei nyt valitettavasti testaamatta saa etänä selville (ja onneksi ei ole kokemusta). Eli vähän riippuu palavasta sulakkeesta että mikä piiri voisi olla viallinen. Tuo oranssivalkoinen "sytytysvirtajohto" tuo virtaa monelle muullekin piirille, mukaan lukien sytytystulpat. ECU:n kautta taas maadotetaan polttoainepumpun signaalin maahan käynnistäen pumppu. Eli vika voi olla myös esim. siinä että joku puola on menossa rikki tai siinä että ECU ei ole kunnolla maadotettu - jos sulake on se joka palaa rasiassa.
Mutta sitten tähän ongelmaan joka kuulostaa kyllä siltä että pumppu alkaa "huutamaan lisää virtaa" juuri silloin kun virtaus sen läpi kasvaa isommaksi - tästä tuleekin mieleen jos MGa:n ehdotus ei korjaa asiaa että saakohan tankki korvausilmaa, vai olisiko korvausilmaletku tukossa / taittunut
C41 ei välttämättä tarkoita että vika on polttoainepumpussa, vaan käännös tarkoittaa että polttoainepumpun releen piirissä on ongelma. No en ole ihan varma että kummalta puolelta piiriä (rele/pumppu) tuo C41 tulee, eli onko se pelkkä releen signaali vai oranssivalkoisen johdon kautta pumpulle tulevan virran jonka ECU maadottaa mittaus - ja tätä ei nyt valitettavasti testaamatta saa etänä selville (ja onneksi ei ole kokemusta). Eli vähän riippuu palavasta sulakkeesta että mikä piiri voisi olla viallinen. Tuo oranssivalkoinen "sytytysvirtajohto" tuo virtaa monelle muullekin piirille, mukaan lukien sytytystulpat. ECU:n kautta taas maadotetaan polttoainepumpun signaalin maahan käynnistäen pumppu. Eli vika voi olla myös esim. siinä että joku puola on menossa rikki tai siinä että ECU ei ole kunnolla maadotettu - jos sulake on se joka palaa rasiassa.
Mutta sitten tähän ongelmaan joka kuulostaa kyllä siltä että pumppu alkaa "huutamaan lisää virtaa" juuri silloin kun virtaus sen läpi kasvaa isommaksi - tästä tuleekin mieleen jos MGa:n ehdotus ei korjaa asiaa että saakohan tankki korvausilmaa, vai olisiko korvausilmaletku tukossa / taittunut
Tässä tulikin paljon ideoita joista osa on jo testattu. Tänään mittailin tulpan hatut jotka oli kunnossa, samoin suuttimille tulevan tuon "sytytysvirtajohdon". Niistä ei löytyny eroja, eli vastus sama joka paikasta mitattuna. ECUn ja kaikkia muitakin mahdollisia liittimiä on tutkittu päällisin puolin, eikä vikaa ole löytynyt niistä.PetriK kirjoitti:Jos MGA:n vinkki ei auta, niin tässä jotain pohdintaa kun lueskelin tuossa ajankuluksi manuaalia.... ulkona on liian kuuma jotta siellä viihtyisi.
C41 ei välttämättä tarkoita että vika on polttoainepumpussa, vaan käännös tarkoittaa että polttoainepumpun releen piirissä on ongelma. No en ole ihan varma että kummalta puolelta piiriä (rele/pumppu) tuo C41 tulee, eli onko se pelkkä releen signaali vai oranssivalkoisen johdon kautta pumpulle tulevan virran jonka ECU maadottaa mittaus - ja tätä ei nyt valitettavasti testaamatta saa etänä selville (ja onneksi ei ole kokemusta). Eli vähän riippuu palavasta sulakkeesta että mikä piiri voisi olla viallinen. Tuo oranssivalkoinen "sytytysvirtajohto" tuo virtaa monelle muullekin piirille, mukaan lukien sytytystulpat. ECU:n kautta taas maadotetaan polttoainepumpun signaalin maahan käynnistäen pumppu. Eli vika voi olla myös esim. siinä että joku puola on menossa rikki tai siinä että ECU ei ole kunnolla maadotettu - jos sulake on se joka palaa rasiassa.
Mutta sitten tähän ongelmaan joka kuulostaa kyllä siltä että pumppu alkaa "huutamaan lisää virtaa" juuri silloin kun virtaus sen läpi kasvaa isommaksi - tästä tuleekin mieleen jos MGa:n ehdotus ei korjaa asiaa että saakohan tankki korvausilmaa, vai olisiko korvausilmaletku tukossa / taittunut
Tankki on ollut useemman kerran pois paikaltaan, eli letku tuskin on lytyssä. Tukkoisuuden tarkistan viel tänään.
Päivitetään samalla hieman ongelmaa:
Ykkönen silmään ja täys kaasu kiihdytys ja vaihto kakkoselle viimeistään polttaa sulakkeen. Joissakin tapauksissa matka ei etene kuin 30m ja palaa. Hetken kuluttua (joskus minuutti, joskus puoli tuntia) voi lyödä uuden sulakkeen ja matka jatkuu. Olen koittanu saada vikaa esille kaasuttelemalla pyörää paikallaan ollessa, heiluttelemalla sähköjohtoja jne.. mutten ole saanut niin sulaketta palamaan. Välillä vaikee ettii vikaa yleismittarin kanssa jollei vika ole päällä.
Luulis pumpun olevan täynnä pensaa kun täysii voi kyllä ajaa ilman ongelmiam kunhan alkuun pääsee..
jeejee 1/4 alle kympin
Jaakko kirjoitti:Hälytys ohi, vika löytyi tuosta oranssi/punaisesta virtajohdosta mikä kulkee pumpulle ja suuttimille. ohi hangannu säikeet esille, muovisuoja päällä kuitenkin ehjä. Pääsi sitä kautta siis lyömään maihin.
Mistä kohtaa tarkalleen oli puhki tuo piuha?
Ihan vaan uteliaisuuttani uteloin, ja ehkä joku haluaa tsekata omasta mopostaankin tuon kohdan...
Club 100 m/s
Tankin alta,liitin joka on suuttimien jälkeen ja ennenkuin johdot menee rungon vieressä kulkevaan isoimpaan nippuun. Liittimessä useempi napa n.10 johtoa tulee. Muovinen kevyt suojus päällä.
Parhaiten löytyy kun seuraa suuttimista lähtevää johto nippuu.. voin ottaa kuvan jos tarpeen.

Parhaiten löytyy kun seuraa suuttimista lähtevää johto nippuu.. voin ottaa kuvan jos tarpeen.

jeejee 1/4 alle kympin