Tossa pinnotteessa on nyt pakko olla jokin vika. Kaikki oli tarkastettu ja pelattu kohalleen ennen kasausta. En tiedä voiko tuolla olla jokin syy yhteys nakuttamiseen kun oon aika saletti ettei kone nakuttanut ekalla testilenkillä...
Ainakin öljy lisää nakutelun mahdolisuutta "alentamalla" octanilukua ja lisäähän se puristusta pientämällä palotilaa
(jos oikeen paljon on männän päällä niin nestepuristus ja vääntyneitä kankia näkyy)
mitenkäs männät/renkaat menikö nekin taas,
näkyykö renkaissa tällä kertaa pysty viivoja?
Nyt ei kannata tehdä mitään muutoksia ennenku tuo ryhmän mysteeri selviää.
Luulis että se joka hoonasi sen viimeeks pystyy sanomaan että oliko kovan tuntuinen pinnoite ?
Ihanku olis ahdasta männällä siellä,
sekä myös laakereissa, kiilloittuu ihan liikaa.
Soitin ja kysyin hoonauksesta, oli kuulemma ihan normaalin oloinen kova pinta pinnoitetuksi hoonatessa.
Olin myös Britteihin yhteydessä Aptec Motorsporttiin, tekevät pinnoituksia. Olivat myös kummissaan mistä moinen voi johtua. Kuvien ja kysymysten/vastausten perusteella veikkasi että pinnoitteessa saattaa jotain vikaa, sitten oli teoria että kromi renkaan reunalle ei ole jouheva (smooth) ja tarttuu sylinterin seinään. Mutta ne oli vaan arvauksia, tiedä sitten totuutta mistä johtuu... Tuli tuosta teoriasta mieleen että voisko asentajassa olla vikaa, niin kuin yleensä on. Pistin männät taas sisään yläkautta männänrengaspuristimen kanssa. Vaikka nuo ihan nätisti sisään menikin niin rengashan aina vähän ahistaa tiivistepinnan kohalla ennen kun solahtaa sylinteriin. Jos se reuna kuitenkin raapasee rengasta just sen verran että tekee sitten jälkeä?
Voisko laakerien kiillottuneisuus johtua siitä kun tuostahan on lähtenyt tavaraa liikkeelle niin se on sitten pyörinyt välissä? Ainakin mäntien päällä öljyn seassa oli pientä mujua havaittavissa. Mittailin eilen Plastigaugella välyksiä eikä nuo olleet muuttuneet edellisestä kerrasta. Uskaltaakohan noita enää jättää vai vaihtaako nekin uusiin?
Nyt oon sitten sylinterin kanssa kahen vaiheilla, lähettääkö uudelleen pinnoitettavaksi (väittivät että saa vielä pinnoitettua) vai hommaako suoraan Wössnerin uustuotantoa olevan sylkyn... Ai niin, ja rahatkin pitäs noihin jostakin kaivella :p��sein��n:
Vaihtoehto joka alkaa kanssa houkutella ois ostaa valmis kone joltakin joka moisen osaa tehä, tuntuu että kaikki mihin kosken muuttuu paskaksi tai sitten jos laittas projektin odottelemaan ensi kesää ja keskittyis vaikka kaljan juontiin tai vastaavaan, sais ees kanuunan vastineeksi tuhlatuista rahoista
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Vahva ehkä sille että pinnotessa/sen alla vika,
tuohan oli se missä oli jotain kummalista röpelöä jo aiemin ?
niitähän on vaikka mitä kovia pinnotteitta niin semoinekin että
mahtaako olla jotain mutta kuin sitä mitä pitäisi ja sitten
lämetessään käyttäytyy eritavalla tai jos reikä mikä pinnoitettu ei olekaan ollut ennen pinoitamista kunnossa
Männän pääle tulut hilettä ehkäpä ainakin siitä sylinteristä suoraan
jos sitä runkolakereihin olisi kulkeentunut niin öljyn suodataimen puhtaalta puolelta sitä pitäsi sitten myös löytyä,
tai jos pistää kalja rahat säästöön niin on sitten tauon jälken
enemän rahaa ehkä,
Jos tuosta vielä tekee niin varmistaa ennen pinnoitusta että ryhmä sen pinnotten alla on kunnossa,
tai sitten koittaa porata seuravaan kokoon ja siihen uusi pinnoitus jossain missä se oikeesti osataan,
jos ei mitenkään saa varmistettua että ryhmä sen pinnotteen alla on ok niin toinen ryhmä mistä tekee tai
niitähän jotain valmitta isomalla porauksella olevia ryhmiä
toki maksavat mutta kyllä tuokin tulee hintoihin,
Tuo seminaari kuulostais hyvälle, tilanne maailmalla nyt vaan on mikä on. Pitää mittailla ja hämmästellä ite vielä kertaalleen kaikki osat jos tuolta joku bugi löytyisi...
85mm poraus ei just nyt kiinnosta, tallin lattialla lojuu jo valmiina yks 85 porauksella olevs sylinteri josta kannas on halki.
Nyt kun tää homma karkas jo lapasesta niin pitäsköhän varuilta vilkasta vielä kk laakerit, vaikka tuolla ei mitään oiskaan niin se on taas heippa 100 egee kun uusii kangen pultit
Kovasti mieli kallistuu nyt Wössner ryhmälle, saattas ihan pikkasen ketuttas jos tuon ryhmän lähettäisi Britteihin ja kohta vastauksena oiskin ettei tästä nyt hyvää saakkaan.
Just muuten tajusin että masterissahan on vielä täydet limiitit jälellä
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Kaikki samat sivut tullut koluttua moneen kertaan kun koittanu löytää uutta ryhmää. Tuo extreme enginesin billetti setti ois kyllä houkuttanut mutta hinta varjelee, alveineen lähes 3000 puntaa, siihen vielä rahdit päälle Paljonkohan lie offsetissä kun sylinterien väliset kannakset näyttää aika paksulle vaikka 86 poraus ??? Pitäis koittaa saisko tuolta tilattua pelkän kannentiivisteen niin voisi mittailla ja piirrellä joutessaan cnc mallin ryhmästä. Jos tollanen alumiini möntti ei maksaisi tziljoonaa niin teettäisi oman version ihan vaan testi mielessä. Noh, jos nyt keskittyis vaan siihen että saisi koneen nippuun ja kestämään kasassa ees yhen kesän yli.
Helvetin kalliiks kyllä kävi kun säästi muutaman satasen eikä tilannu jo alunperin Wössnenin ryhmää. Nyt ois sitten (taas kerran) tilattu uus ryhmä (Wössner uustuotanto), uudet renkaat ja rk+kk laakerit ja kk pultit tarvittavine tiivisteineen.
Mittailin äsken joutessaan noita runkojen välyksiä, huomasin että useammalla langalla mitatessa ilmeisesti tulkitsee helposti välystä isommaksi kuin se on, yhdellä langalla mitaten saa järestään satkun tiukempia välyksiä...
Tuossa pinnoitteessa on tosiaan pakko olla jotain mätää, alempaan puristusrenkaaseen oli kulununut alareunaan sormeen selvästi tuntuva raati.
Huomenissa jos vielä puhaltelis kaikki kanavat puhtaaks ja asentais Raptorin vaihtovalon niin alkaa vartilla sattumaan vaihot kohalleen. Kummasti motivaatio palailee kun lumisateen jälkeen alkaa näkyä taas sulaa asfalttia
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Niin siis ymmärsinkö nyt oikeen että oli 2 nauhan pätkää mitatessa samalla kaulalla ?
jos oli niin siinä kyllä tosiaan meni sitten metsään,
vain yksi nauhan pätkä/kaula
olikos minkä hintainen tuo wössner, mistä otit?
sehän sitten tulee jos on offsettiä että määnät tai kampura pitää olla sen mukaan, ja palotilat meneen hiukan ohi,
hintavahan se muzzyn ryhmäkin aikoinaan
jos en ihan väärin muista niin billet ryhmän sattaisi saada
sieltä missä busat säädetään,
Kahta eri paksuista nauhaa joutuu käyttämään kumminko sitten mittaa. Kahella nahalla mitaten plastigauge X 0.018-0.045mm ja pätkät molemmin puolin kaulaa. Siitä sitten välykset yhteen laskien. Yhellä nauhalla mitaten plastigauge A 0.025-0.175 saa suoraan välyksen. Plastigaugen ohjeessahan kehotetaan käyttämään jopa 3 lankaa kaulalle jotta saa välyksen koko kierrokselle.
Dragracelta otin ryhmän ja laakerit, jäi tuokin vielä reilun tonnin maksamaan, varmaan säälistä sai listahinnasta hitusen pois
Edited By Jape79 on 1585935836
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Jape79 kirjoitti:Kahta eri paksuista nauhaa joutuu käyttämään kumminko sitten mittaa. Kahella nahalla mitaten plastigauge X 0.018-0.045mm ja pätkät molemmin puolin kaulaa. Siitä sitten välykset yhteen laskien. Yhellä nauhalla mitaten plastigauge A 0.025-0.175 saa suoraan välyksen. Plastigaugen ohjeessahan kehotetaan käyttämään jopa 3 lankaa kaulalle jotta saa välyksen koko kierrokselle,
Dragracelta otin ryhmän ja laakerit, jäi tuokin vielä reilun tonnin maksamaan, varmaan säälistä sai listahinnasta hitusen pois
Joskus 80 luvun alussa ekaa koneta laakeroidessa koneistamo heppu sanoi että nauhan pätkä väliin niin tehnnyt ja nyt suzukin ohjeesta katsellut että 1 nauha kerrallaan yhdellä kaulla näyttäis sielläkin oleva
(enkä kyllä siellä ole huomanut että että olisi mainitaa usemasta saman aikaan samalla kaulalla) ilman ongelmia, tiedä sitten mikä oikeen, samlla tavall menasin jatkaa kun näytäneet pysyvän kasassa,
juuri laskeskelin niin tällä kursilla suoraan schntsiltä missä lähtö näytti olevan halvin ryhmä+rahti+tulli+alv
ei kovin kauas jää enään tuosta,
ja toimitus aikakin samaa luokkaa mitä jos ei mitään kuluja nostavaa pika rahtia ota kuin tuo mitä dragrac näytti
silloinhan se on hyvä ottaa paikaliselta ennemin
E: laakerit kyllä näytää siltä että välys on ollut pielessä
Meinasin jatkossa yhellä langalla mitata vaikka lapussa noin lukeekin Ohje
Yhellä langalla mitaten välykset oli 0.05mm luokkaa keltaisilla liuskoilla. Tilasin gen2 siniset liuskat kaikkiin kauloihin, noilla pitäs päästä lähemmäs standardi välystä (0.016-0.04). Tarkastin myös uudestaa kampuran suoruuden, tällä mittauksella heitti 0.015mm eli kuosissa pitäs olla.
Tänään kävin joutuessaan putsailemassa osat ja öljykanavat valmiiksi niin pääsee niputtamaan suoraan jahka osat saapuu. Tsiisus miten paljon öljynlauhuttimesta tuli mujua. Voi olla osa syy laakerien kiillottumiselle tuo öljyn mukana kiertänyt pinnote mikä sylintereistä on irronnu jos sitä on vaan suotimet läpi päässyt. Huomenna vois puukottaa suotimet auki ja kattoo mitä se on syöny.
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo