Kärryyn kiinnitys
Tere,
Pistinpä tänne kun en muuta paikkaa keksinyt...
Eli mopottimen kiinnityksestä kärryyn olisi kysyttävää.
Muutaman kerran vetänyt kärryllä busan eurooppaan ja liinojen kanssa menee hermot. Tässä yksi ilta juutuubista näin, että joku jäppinen sitoi ei busansa kärryyn kierre?tangoista tehdyillä härpäkkeillä jotka kulkivat etu- ja taka-akselien läpi ja olikohan takahaarukan rungon päästä olevan piiitkän pultin läpi. Sidontasilmukat oli sitten kierretangon päissä ja siitä lyhyillä liinoilla kärryn lattiaan kiinni. Toinen tapaus oli että veti ko. tangot kiinni mitäneny on kun kiristetään raskastakalustoa ketjuilla kiinni kärryyn putki jonka läpi menee kierteet niin sellasilla kärryn lattiaan.
Kysymys onkin, että rasittaakohan em. kiinnitys enemmän renkaiden laakereita/etuputkia/ohj.laakereita tai jotain versus pelkkä liinakiinnitys alakolmiosta(ja taas kädet verillä liinoja pujotellessa) ja takajalkatappeista? Nuo tangot olisi huomattavasti nopeammat kiinnittää kuin pujotella liinoja etukatteiden välistä.
Pistinpä tänne kun en muuta paikkaa keksinyt...
Eli mopottimen kiinnityksestä kärryyn olisi kysyttävää.
Muutaman kerran vetänyt kärryllä busan eurooppaan ja liinojen kanssa menee hermot. Tässä yksi ilta juutuubista näin, että joku jäppinen sitoi ei busansa kärryyn kierre?tangoista tehdyillä härpäkkeillä jotka kulkivat etu- ja taka-akselien läpi ja olikohan takahaarukan rungon päästä olevan piiitkän pultin läpi. Sidontasilmukat oli sitten kierretangon päissä ja siitä lyhyillä liinoilla kärryn lattiaan kiinni. Toinen tapaus oli että veti ko. tangot kiinni mitäneny on kun kiristetään raskastakalustoa ketjuilla kiinni kärryyn putki jonka läpi menee kierteet niin sellasilla kärryn lattiaan.
Kysymys onkin, että rasittaakohan em. kiinnitys enemmän renkaiden laakereita/etuputkia/ohj.laakereita tai jotain versus pelkkä liinakiinnitys alakolmiosta(ja taas kädet verillä liinoja pujotellessa) ja takajalkatappeista? Nuo tangot olisi huomattavasti nopeammat kiinnittää kuin pujotella liinoja etukatteiden välistä.
Oisko tämäntapainen ratkaisu mitään? Eli etuteline "kiinteäksi" kärryyn, ja mopo siihen, remmi eturenkaan ympäri varmistamaan että mopo pysyy telineessä.
kuva interwebissä
kuva interwebissä
Club 100 m/s
Oisko tämäntapainen ratkaisu mitään? Eli etuteline "kiinteäksi" kärryyn, ja mopo siihen, remmi eturenkaan ympäri varmistamaan että mopo pysyy telineessä.
kuva interwebissä[/quote]
Vanhastaankin kärryssä eräänlainen teline eturenkaalle. Juuri ostin uuden tukevamman etutelineen. Koitan etsiä kuvaa mitä haen takaa...
Vähän tähän tyyliin
Tämä parempi
Eli jälkimmäiseltä videolta näkee ne akselien läpi tulevat kierretangot. Ajattelin että tuollaisilla tangoilla ja vielä siitä takahaarukan etupultin läpi vastaava tanko ja ne sitten kiinni videon yksi tapaisilla vaarnapulteilla tai liinoilla kiinni kärryyn. Ettei tarttisi etukatteiden väliin pujotella liinoja.
Ja alkuperäinen kysymyshän oli että rasittaako ko. tangot enemmän laakereita jne kuin liinat?
Edited By Snowman on 1579599164
kuva interwebissä[/quote]
Vanhastaankin kärryssä eräänlainen teline eturenkaalle. Juuri ostin uuden tukevamman etutelineen. Koitan etsiä kuvaa mitä haen takaa...
Vähän tähän tyyliin
Tämä parempi
Eli jälkimmäiseltä videolta näkee ne akselien läpi tulevat kierretangot. Ajattelin että tuollaisilla tangoilla ja vielä siitä takahaarukan etupultin läpi vastaava tanko ja ne sitten kiinni videon yksi tapaisilla vaarnapulteilla tai liinoilla kiinni kärryyn. Ettei tarttisi etukatteiden väliin pujotella liinoja.
Ja alkuperäinen kysymyshän oli että rasittaako ko. tangot enemmän laakereita jne kuin liinat?
Edited By Snowman on 1579599164
Tuosta jälkimäisestä videosta nyt ainakin tulee mieleen että vaikuttaa hieman työläältä. Enkä nyt ihan heti lähtisi mopoani ajamaan tuollaiselle telineelle. Jos mopoa ei liinoilla kiristä, niin tuossahan jää mopokin hieman heilumaan -> ei hyvä.
Tuollainen bilteeman teline ei paljoa maksa, eikä sitä välttämättä tarvitse kärryyn pultata kiinni. Ajaa mopon siihen, kiristää liinoilla kärryyn kiinni. Ei heilu.
Kun tuollainen pukki on, niin voihan sen liinan vetää vaikka takahaarukan ympäri kireälle. Tai kahvoista. Pääasia että sen vain kiristää niin että mopo painuu kärryä vasten, eikä pääse hyppimään.
Tuollainen bilteeman teline ei paljoa maksa, eikä sitä välttämättä tarvitse kärryyn pultata kiinni. Ajaa mopon siihen, kiristää liinoilla kärryyn kiinni. Ei heilu.
Kun tuollainen pukki on, niin voihan sen liinan vetää vaikka takahaarukan ympäri kireälle. Tai kahvoista. Pääasia että sen vain kiristää niin että mopo painuu kärryä vasten, eikä pääse hyppimään.
Come what(ever) may.
--Under 200 mph club; 177 mph--
--Under 200 mph club; 177 mph--
Juu ei tuollaista alimmassa videossa olevaa telinettä ei. Hommasin jo eturengastelineen ja onhan kärryssä sellainen ollutkin mutta mallia huono/crossi tai enskaan sopiva. Sitä liina "helvettiä" yritän pienentää ja nopeuttaa kiinnittämistä. Oisinpa laittanut tähän kuvan mutta ei vanha muista miten se liitettiin tekstiin kun linkkiä ei voi laittaa.BaTTman kirjoitti:Tuosta jälkimäisestä videosta nyt ainakin tulee mieleen että vaikuttaa hieman työläältä. Enkä nyt ihan heti lähtisi mopoani ajamaan tuollaiselle telineelle. Jos mopoa ei liinoilla kiristä, niin tuossahan jää mopokin hieman heilumaan -> ei hyvä.
Tuollainen bilteeman teline ei paljoa maksa, eikä sitä välttämättä tarvitse kärryyn pultata kiinni. Ajaa mopon siihen, kiristää liinoilla kärryyn kiinni. Ei heilu.
Kun tuollainen pukki on, niin voihan sen liinan vetää vaikka takahaarukan ympäri kireälle. Tai kahvoista. Pääasia että sen vain kiristää niin että mopo painuu kärryä vasten, eikä pääse hyppimään.
Oma konsti on ollut kärryn/pakuunSnowman kirjoitti:Juu ei tuollaista alimmassa videossa olevaa telinettä ei. Hommasin jo eturengastelineen ja onhan kärryssä sellainen ollutkin mutta mallia huono/crossi tai enskaan sopiva. Sitä liina "helvettiä" yritän pienentää ja nopeuttaa kiinnittämistä. Oisinpa laittanut tähän kuvan mutta ei vanha muista miten se liitettiin tekstiin kun linkkiä ei voi laittaa.BaTTman kirjoitti:Tuosta jälkimäisestä videosta nyt ainakin tulee mieleen että vaikuttaa hieman työläältä. Enkä nyt ihan heti lähtisi mopoani ajamaan tuollaiselle telineelle. Jos mopoa ei liinoilla kiristä, niin tuossahan jää mopokin hieman heilumaan -> ei hyvä.
Tuollainen bilteeman teline ei paljoa maksa, eikä sitä välttämättä tarvitse kärryyn pultata kiinni. Ajaa mopon siihen, kiristää liinoilla kärryyn kiinni. Ei heilu.
Kun tuollainen pukki on, niin voihan sen liinan vetää vaikka takahaarukan ympäri kireälle. Tai kahvoista. Pääasia että sen vain kiristää niin että mopo painuu kärryä vasten, eikä pääse hyppimään.
bilteman etupukki pyörä siihen pystyyn
kumastakin tangon päästä liina käryyn
veto kärryn etukullmin päin
yksi liina takavanteen läpi
veto kärryn takakulmiin päin
nopea kiinittää, pysyy hyvin vaikka vähän väistelisi hirviä
eikä mitään ihmeempiä pujoteluja tms
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
1340R86 kirjoitti:Oma konsti on ollut kärryn/pakuun
bilteman etupukki pyörä siihen pystyyn
kumastakin tangon päästä liina käryyn
veto kärryn etukullmin päin
yksi liina takavanteen läpi
veto kärryn takakulmiin päin
nopea kiinittää, pysyy hyvin vaikka vähän väistelisi hirviä
eikä mitään ihmeempiä pujoteluja tms
Muuten sama konsti kuin itsellä paitsi että kärryn (Stema MT750Bs2) koko sellainen ett jos kahvoista liinat niin hinkkaa katteisiin jäljet. Siksi pujotellut liinat etukatteiden välistä alakolmion kautta. Eli kärrystä alakolmioon ja siitä ympäri ja takas kärryyn. Keskeltä jopoa reijän läpi yksi liina ja takajalkatappien kiinnikkeistä liina per puoli. On kyllä pysynyt reissut eurooppaan ja takaisinkin mutta silti tahtois helpottaa hommaa kun ikää tulee lisää..
Edited By Snowman on 1579855773
Siis tuolainen ?Snowman kirjoitti:Muuten sama konsti kuin itsellä paitsi että kärryn (Stema MT750Bs2) koko sellainen ett jos kahvoista liinat niin hinkkaa katteisiin jäljet. Siksi pujotellut liinat etukatteiden välistä alakolmion kautta. Eli kärrystä alakolmioon ja siitä ympäri ja takas kärryyn. Keskeltä jopoa reijän läpi yksi liina ja takajalkatappien kiinnikkeistä liina per puoli. On kyllä pysynyt reissut eurooppaan ja takaisinkin mutta silti tahtois helpottaa hommaa kun ikää tulee lisää..1340R86 kirjoitti:Oma konsti on ollut kärryn/pakuun
bilteman etupukki pyörä siihen pystyyn
kumastakin tangon päästä liina käryyn
veto kärryn etukullmin päin
yksi liina takavanteen läpi
veto kärryn takakulmiin päin
nopea kiinittää, pysyy hyvin vaikka vähän väistelisi hirviä
eikä mitään ihmeempiä pujoteluja tms
https://www.stema.de/de/motorradtransporter/mt-750-bs2.10.html
hankalan näköinen kiinitys
tuohon onkin hankalampi kehtitellä mitään helppoa ja järkevää kiinitystä, helpoin kiinitystä helpottava voisi olla kärryn vaihto
johonkin ns normi kärryyn
juu mitä enemän ikää tulee sitä vähemän kiinnostaa käytää aikaa mihinkään kikkaillu eläkellä on muutenkin kiire...
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
1340R86 kirjoitti:Siis tuolainen ?
https://www.stema.de/de/motorradtransporter/mt-750-bs2.10.html
hankalan näköinen kiinitys
tuohon onkin hankalampi kehtitellä mitään helppoa ja järkevää kiinitystä, helpoin kiinitystä helpottava voisi olla kärryn vaihto
johonkin ns normi kärryyn
juu mitä enemän ikää tulee sitä vähemän kiinnostaa käytää aikaa mihinkään kikkaillu eläkellä on muutenkin kiire...
Just tuollainen. Kärry on itseasiassa hyvin näppärä. Matala lastauskorkeus ja kevyt. Tulee auton perässä kuin ei mitään.
Kaksi jopoa mahtuu hyvin kyytiin ainakin Busa ja Bandiitti. Mahtuu myös 2 busaa.
Ainoa miinus on lattian puute joka poistuu kevään aikana. Toinen miinus on ettei voi vetää yli 130kmh kun rupeaa pomppimaan niin ettei rattaat koske tietä..liian kevyt yhdellä jopolla.
Eli jos joku kertois miten tähän saa kuvia tekstin sekaan niin kiitos. Voisin laittaa miten olen tähän asti jopon sitonut em. kärryyn.
Eikä tässä nyt ihan vielä eläkkeellä olla... :laugh:
Tää aihe lähti lapasesta kuten aina.. mutta eipä haittaakkaan.
Edited By Snowman on 1580191501
Tumoiseen ei tosiaan liinojaa oikeen eri tavalla saa,
ehkä joku semmoinen systeemi missä vahva tanko läpi takahaarukan runkoon kiintävän pultin läpi, kärryyn sille tukevat kolmiomaiset kiinikket molemin puolin pyörää mistä läpi(ei kuormitusta/tms muut vääntöä
haarukoille pyöränlaakereille) siteen vielä rynkytystä poistamaan 1 liinaa rungon päältä kuskin penkin alta
Kevyt kun on niin se lattian lisäys voi lisätä kärryn leijumista, muttua muutenkin vedetävyys tuossa kun taittaa kevyesti kulkeminen
perustuu siihen että on mahdolisiman kevyt ja vähän ilmaa vastustava. pelkän pohjan lisäys voi listä vastusta paljonkin
joskus kärryn pohja vanerin uusimisen yhtedessä huomasi kun kun pelkällä rungolla kävi hakemassa uuden pohjan
näin eläkeellä tulee kaiken laista miellen
Edited By 1340R86 on 1580203400
ehkä joku semmoinen systeemi missä vahva tanko läpi takahaarukan runkoon kiintävän pultin läpi, kärryyn sille tukevat kolmiomaiset kiinikket molemin puolin pyörää mistä läpi(ei kuormitusta/tms muut vääntöä
haarukoille pyöränlaakereille) siteen vielä rynkytystä poistamaan 1 liinaa rungon päältä kuskin penkin alta
Kevyt kun on niin se lattian lisäys voi lisätä kärryn leijumista, muttua muutenkin vedetävyys tuossa kun taittaa kevyesti kulkeminen
perustuu siihen että on mahdolisiman kevyt ja vähän ilmaa vastustava. pelkän pohjan lisäys voi listä vastusta paljonkin
joskus kärryn pohja vanerin uusimisen yhtedessä huomasi kun kun pelkällä rungolla kävi hakemassa uuden pohjan
näin eläkeellä tulee kaiken laista miellen
Edited By 1340R86 on 1580203400
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili