Juu-zon k5 busa

Tänne projektikertomukset sekä topicit omaan pyörään tehdyistä muutoksista
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Kyllähän ne vuotopaikat sieltä selviää kun etsii. Varmana vuotopaikkana ainakin venttiilikopantiivisteen U-kolot. Molemmat vuotaa vaikka on uudella tiivisteellä laitettu kiinni. Ei siis pidä ilman lisätöhniä välissä vaikka kovin uskoin että uudella tiivisteellä pitäisi. Pitänee kaivella onko vielä jossain laatikonpohjilla tuota tiivistesilaria. Myös tuo kanteen alhaalta päin tuleva pultti kerää juureensa tuollaisen öljyrenkaan eli voi olla että sekin vuotaa vähän vaikka tuntuu olevan kiinni. Täytyy sekin laittaa tiivistäen uusiksi kiinni. Venttiilikoppa on vain ikävän ahdas nyppiä irti tuosta kun kone on paikoillaan...

Kuva

Kuva




Edited By juu-zo on 1555082967
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Mustaa tiivistesilaria puolikuihin uudella tiivisteelläkin.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

jarim kirjoitti:Mustaa tiivistesilaria puolikuihin uudella tiivisteelläkin.
Niinhän tuo manuskakin sanoo kun sitä nyt tutkaisin että puolikuut silarilla uudellakin tiivisteellä.
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

juu-zo kirjoitti:
jarim kirjoitti:Mustaa tiivistesilaria puolikuihin uudella tiivisteelläkin.
Niinhän tuo manuskakin sanoo kun sitä nyt tutkaisin että puolikuut silarilla uudellakin tiivisteellä.
Tuo pikku pultti jos pohjaa vaikappa rijässä olevaan likaan tms ennen kuin kanta alkaa kunnolla kirstämään, sotkee kyllä tehokaasti jokapaikkan
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

No nyt on venakopan tiivisteen puolikuut laitettu silarilla kiinni ja tuohon kannen pikkupultin kantaan laitoin vähän silaria myös. Alkoi paikat pitämään. Takajarruun tuli vaihdettua teräspunos sekä kytkimelle vaihdettu teräspunos. Ilmaukset meni vähän liiankin hyvin, tosin takajarrua en käynyt vielä ajossa koittamassa. Etujarruun en vielä laittanut teräspunoksia kun pitäisi tuo R1 sylkän säiliön kiinnike väsäillä. Jossain hyvässä jemmassa on 2mm alumiinin palasia mistä ajattelin sille pidikkeen askarrella, mutta eihän niitä nyt tietenkään löydä kun tarvitsee. Pitää jatkaa vielä etsintöjä että saa tuon sylkänkin vaihdeltua.
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Kaivelin etujarrun säiliölle jonkinlaisen alumiininpalasen kiinnikkeeksi ja sylkän sekä punokset kiinni. Etujarrun ilmailussa saikin kulumaan vähän enemmän aikaa, mutta eiköhän sieltä saatu kaikki kuplat pois. Pitää vielä varovasti käydä ajossa testaamassa. Säiliölle teen varmaankin 3D-tulostimella vielä paremman kiinnikkeen kunhan saan tuohon uudempaan tulostimeen vielä hihnat ja hihnapyörät postissa. Pistetään kuvia sitten kun saa tuon kiinnikkeen tehtyä.
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Jaahas viime kesänä päivitykset jäikin vähemmälle. Juhannuksen tienoilla tuli tuollainen karvainen kaveri haettua meille niin vaihdettiin perinteinen kesäreissu pyörällä autolla tehtyyn rokuan reissuun. Kesän ajot siis pääosin työmatkaa ja muuta sekalaista huviajelua. Talvehtimaan pyörä laittettiin lokakuun paikkeilla ja tänä talvena ei ollutkaan kummempia huoltotoimenpiteitä tiedossa, joten talven aikana pyörään ei tullut oikeastaan tehtyä mitään.

Yllä mainittua etujarrunestesäiliön kiinnikettä koitin tehdä 3d-tulostamalla, mutta en oikein saanut perus petg muovia kestämään tuossa järkevästi, joten alumiinipalanen on ajanut asiansa sillä aikaa. Olisi tuossa 2mm rosteriakin palanen josta voisi paremman telineen tuolle väännellä niin ei ainakaan turhia heiluisi. Ehkä se otetaan tässä keväällä vielä agendalle.

Tänään kuitenkin starttasin ajokauden eli pyörä hienosti talven jälkeen käyntiin eikä kummallisuuksia ollut havaittavissa. Tuollaisen 40km lenkin kerkesin tässä lähimaastoissa heittää ennen sadetta ja testaamaan että pyörä toimi jälleen oikein nätisti talven jäljiltä. Mitään suurempia suunnitelmia ei ole tälle kaudelle olemassa. Jos jotain toivelistaa vielä laittaisi mitä olen tässä vuosien mittaan pyörään miettinyt niin kunnollista automaattirasvaria eli scottoileria tai pro-oileria tuon loobmanin tilalle ja modattuja satuloita. Ketjut ja rattaat on varmaankin seuraavana huoltolistalla, mutta näyttää vielä sen verran hyväkuntoisilta että ei niiden kanssa kiirettä. Myöskin katteiden pienien nirhaumien paikkailu ja maalaus on käynyt silloin tällöin mielessä, mutta kun yleisilme on vielä ihan siisti niin eipä sekään ole vielä lähitulevaisuuden asia. Koitetaan vaikka tällä ajokaudella päivitellä reissutarinoita ja kuvia ajopäiviltä enemmän.

Kuva
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

En tiedä onko busassa ihan normaalia vai ei mutta akut tuntuu kestävän sen pari vuotta ja sen jälkeen tuppaa jo levossakin purkautumaan sen verran vauhtia että taas olisi vaihto hommia. Exide ja yuasa on jo kokeiltu eikä tunnu eroa olevan. Jotain muuta akkua tilalle vai suosiolla 24v systeemejä kasailemaan? Eihän nuo akut nyt mahdottomia maksa, mutta jos kerralla panostaisi niin pääsisi tästäkin harmista.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Mulla on nyt 2 x Bilteman LiFePo akkua (24v systeemi startille siis). Vartan akkuja oli useammat peräkkäin ja niistä sama fiilis, vähintään 2v välein sai olla vaihtamassa. Ainakin ekan 12kk perusteella pelkästään positiivista sanottavaa LiFePoista.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Jotain tuollaista mietinkin että laittaisiko suoraan pari lipoa ja 24v systeemit. Täytyy mittailla vähän millainen kakkosakku menee hyvin tuonne penkin alle. Ei liene väliä vaikka eivät täysin samalla kapasiteetilla olisi varustettuja. Kakkosakuksi sopii varmaan pienempikin.
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

GEN1 ollut nyt 2 shoraita ~7vuotta yhä toimii moilemata kytety 12vsysteemiksi toinen org paikalla ja toinen takpenkin alla,
ja GEN2 ~13vuotta se alkuperäinen mikä oli jo uutena
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

https://www.biltema.fi/autoilu....0036169
LITIUMAKKU 4 AH
Tuotenro. 80-175
Kapasiteetti: 4,0 (12,0) Ah
Mitat: 150 x 87 x 93 mm
Paino: 0,9 kg

Noita minulla on 2kpl. Hyvin sopii takahydlariinkin.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Oliko niin että tuon kakkosakun ei tarvi olla saman kokoinen ku ykkösakun? Xlmotossa olisi shidon lifepo4 akkuja ok hinnoilla, joten ajattelin sieltä jonkinlaiset tilata 24v systeemiin. Takapenkin alle taakse mahtuu kyllä alkuperäisen kokoinen akku kunhan laittaa sen sinne ennen takakatteen kiinnitystä. Jos siis on parempi että on kaksi samanlaista niin sellainenkin konfiguraatio onnistuu. Tietysti tuonne taakse mielellään laittaisi niin vähän painoa kuin mahdollista.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Lyijyakkujen kanssa muistaakseni akut helposti syö toisensa tyhjäksi jos ne jäävät pitkäksi aikaa rinnakkain (=latausasentoon) ja ovat erikokoisia. Litiumakkujen kanssa ei taida olla niin tarkkaa.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Hinnan säästö tuossa on alle pari kymppiä joten laitan samanlaiset akut tulemaan. Näitä siis pari kappaletta https://www.xlmoto.fi/mp-akku....2005#?p
Väsäilin myös kytkentäkaavion releille automaatti 12v/24v kytkentää varten. Kun alkuperäisiä kytkentäkaavioita katselin niin releille järkevintä ottaa varmaan suoraan starttireleen ohjauksesta haarat niin saa nuo samat kytkin+starttinappi+jalka varotoiminnot toimimaan myös näillä ohjausreleillä. Haetaan siis vähän tarvikkeita sitten kun akut saapuu.
Kuva
Vastaa Viestiin