Juu-zon k5 busa
Jotta foorumi ei hiljene täysin niin ajattelin kirjoitella tänne myös omasta myöhäis herätyksestä bussien pariin.
Oma matkani bussien parissa alkoi kun entinen pitkään palvellut zx-6r koki varkauden 2016 alkukesästä ja sitä myöten lähti avk:lle jatkamaan elämää.
Uutta pyörää piti tietysti tilalle saada ja kun takanakin tottui matkustelemaan puoliso yllättävän paljon niin katseet alkoi kääntymään isompiin pyöriin. Kuitenkin niin että katteelliset ja sporttiset pyörät miellytti silmää eniten. Vaihtoehtoina olikin zx-12r, bläkkäri ja busa. Etsiskelin kaikista sopivasti miellyttävät mallit ja kävin koeajamassa kaikkia. Bläkkäri karsiutui heti ensimmäiseksi kankean olemuksen takia. Tusina kawasta taas potkua tuntui olevan kyllä ja se tuntui ajossakin yllättävän mukavalta. Busa oli kuitenkin näistä selkeästi omaan käteen sopiva ja kun verrattiin vielä matkustajan kanssa ajamista niin valinta busasta oli selkeä.
Ensimmäisenä koeajettu malli kerkesi menemään kaupaksi ennen kuin ehdittiin itse vääntää kauppoja joten sitten seuraavaa katsomaan. Lempäälästä löytyi kohtuuhintainen, tosin kaksikilpinen, k5 bussi jonka mukana tuli jo täysi laukkusatsi mukana. Tekniikaltaan pyörä oli alkuperäinen ja ulkoilmeeseenkin oli tehty vain pieniä muutoksia, vilkkuja ja kilventelinettä. Koeajon ja yleisilmeen perusteella totesin että pyörä on teknisesti hyvässä kunnossa ja hinnasta napsu pois niin olen tyytyväinen. Ajokilometrejä löytyi 73tkm, mutta tiesin kokemuksesta kuitenkin ettei kilometrejä tarvitse japskeissa pelätä ja kaupat tehtiin.
Tässä vaiheessa elettiin jo loppukesää ja kesä-heinäkuu meni kokonaan ilman pyörää. Aiemmin koeajamani busa oli kuitenkin madallettua mallia ja sehän tällaiselle hukkapätkälle sopi joten tähänkin tarvitsi heti laittaa tangon korotuspalat ja pidemmpät koiranluut. Enempää ei lähdetty mitään vielä tekemään vaan pelkkää ajoa ja yksi pidempi kesälomareissukin tuli laukkujen kanssa tehtyä. Akku alkoi olemaan ehtoopuolella, joten se tuli vaihdettua vielä ajokaudella. Olin kuitenkin kaikinpuolin tyytyväinen ostokseen ja pyörällä tuli ajettua 3500km ennen talviteloille laittoa.
Oma matkani bussien parissa alkoi kun entinen pitkään palvellut zx-6r koki varkauden 2016 alkukesästä ja sitä myöten lähti avk:lle jatkamaan elämää.
Uutta pyörää piti tietysti tilalle saada ja kun takanakin tottui matkustelemaan puoliso yllättävän paljon niin katseet alkoi kääntymään isompiin pyöriin. Kuitenkin niin että katteelliset ja sporttiset pyörät miellytti silmää eniten. Vaihtoehtoina olikin zx-12r, bläkkäri ja busa. Etsiskelin kaikista sopivasti miellyttävät mallit ja kävin koeajamassa kaikkia. Bläkkäri karsiutui heti ensimmäiseksi kankean olemuksen takia. Tusina kawasta taas potkua tuntui olevan kyllä ja se tuntui ajossakin yllättävän mukavalta. Busa oli kuitenkin näistä selkeästi omaan käteen sopiva ja kun verrattiin vielä matkustajan kanssa ajamista niin valinta busasta oli selkeä.
Ensimmäisenä koeajettu malli kerkesi menemään kaupaksi ennen kuin ehdittiin itse vääntää kauppoja joten sitten seuraavaa katsomaan. Lempäälästä löytyi kohtuuhintainen, tosin kaksikilpinen, k5 bussi jonka mukana tuli jo täysi laukkusatsi mukana. Tekniikaltaan pyörä oli alkuperäinen ja ulkoilmeeseenkin oli tehty vain pieniä muutoksia, vilkkuja ja kilventelinettä. Koeajon ja yleisilmeen perusteella totesin että pyörä on teknisesti hyvässä kunnossa ja hinnasta napsu pois niin olen tyytyväinen. Ajokilometrejä löytyi 73tkm, mutta tiesin kokemuksesta kuitenkin ettei kilometrejä tarvitse japskeissa pelätä ja kaupat tehtiin.
Tässä vaiheessa elettiin jo loppukesää ja kesä-heinäkuu meni kokonaan ilman pyörää. Aiemmin koeajamani busa oli kuitenkin madallettua mallia ja sehän tällaiselle hukkapätkälle sopi joten tähänkin tarvitsi heti laittaa tangon korotuspalat ja pidemmpät koiranluut. Enempää ei lähdetty mitään vielä tekemään vaan pelkkää ajoa ja yksi pidempi kesälomareissukin tuli laukkujen kanssa tehtyä. Akku alkoi olemaan ehtoopuolella, joten se tuli vaihdettua vielä ajokaudella. Olin kuitenkin kaikinpuolin tyytyväinen ostokseen ja pyörällä tuli ajettua 3500km ennen talviteloille laittoa.
Talven tultua pyörä talliin ja tutustumaan busaan tarkemmin. Pukeilla ollessa tuli tehtyä täysi huolto ja käytyä kaikki paikat päällisin puolin läpi. Tämä sisälsi kaikkien nesteiden vaihdot (jarru, kytkin, jäähdytys, öljyt), venttiilinvälyksien tarkastus (ei säätötarvetta vielä) sekä pyöränlaakereiden vaihto sisältäen vetopakan laakerin. Lisäksi tuli pientä viritystä ja kevennystä tehtyä eli putkisto vaihtui micronin kokoränniin hindlen vaimentimella, pair lähti ja tilalle tulpat sekä airboxiin tuli tehtyä modi. Myös shifteri löysi paikkansa vaihdepolkimeen. Ennestään pyörässä oli k&n ilmanputsari joka tietysti pestiin ja öljyttiin.
Keväällä pyörä jälleen ajoon ja Vittaniemelle soitto säätöön. Säätöaika parin viikon päästä ja pyörästä irtosi karvan päälle 176hp ja 140nm vääntöä. Sami totesi myös pyörän melkoisen hyväkuntoiseksi näillä kilometreillä kun tuon verran saatiin kutiteltua irti.
Nyt oli tekniikka omasta mielestä tälle kesälle kunnossa ja ehti panostamaan hieman myös tuohon ulkokuoreen. Kokomusta olemus tuntui hieman tunkkaiselta joten jotain piti keksiä. Musta visiiri vaihtui savun väriseen tuplakuplaan, briteistä tuli uusi tarrasarja kromi/puna värityksellä, kulahtaneet takavilkut vaihtui uusiin ja kilventelineen tein uusiksi hieman sirommin. Myös gipro löysi paikkansa mittariston päältä. Tourinkia ajatellen hindlen vaimennin oli hieman liian äänekäs omaan makuun, joten vaimennin vaihtui k5 gixun alkuperäiseen malliin.
Kesällä tuli jälleen 1400km kesälomareissu heitettyä suomen maalla. Busa sopii kyllä matkapyöräksikin oikein hyvin.
Tähän mennessä mittarissa taitaa olla aavistuksen vajaa 80tkm. Seuraavana asennusta odottelee oxfordin kahvalämppärit tourinkiin ja R1 kaasukapula. Lisäksi posti kiikuttaa savun värisiä etuvilkkuja, rosteri ketjusuojaa ja k2 gixerin peilejä jossain päin, joten nekin laitetaan saapuessa kiinni.
Päivittelen ketjua sitä mukaa kuin jaksaa. Käyttäjien tarinat on ainakin uuden kuskin näkökulmasta aina mukavia lueskella.
Edited By juu-zo on 1502263462
Keväällä pyörä jälleen ajoon ja Vittaniemelle soitto säätöön. Säätöaika parin viikon päästä ja pyörästä irtosi karvan päälle 176hp ja 140nm vääntöä. Sami totesi myös pyörän melkoisen hyväkuntoiseksi näillä kilometreillä kun tuon verran saatiin kutiteltua irti.
Nyt oli tekniikka omasta mielestä tälle kesälle kunnossa ja ehti panostamaan hieman myös tuohon ulkokuoreen. Kokomusta olemus tuntui hieman tunkkaiselta joten jotain piti keksiä. Musta visiiri vaihtui savun väriseen tuplakuplaan, briteistä tuli uusi tarrasarja kromi/puna värityksellä, kulahtaneet takavilkut vaihtui uusiin ja kilventelineen tein uusiksi hieman sirommin. Myös gipro löysi paikkansa mittariston päältä. Tourinkia ajatellen hindlen vaimennin oli hieman liian äänekäs omaan makuun, joten vaimennin vaihtui k5 gixun alkuperäiseen malliin.
Kesällä tuli jälleen 1400km kesälomareissu heitettyä suomen maalla. Busa sopii kyllä matkapyöräksikin oikein hyvin.
Tähän mennessä mittarissa taitaa olla aavistuksen vajaa 80tkm. Seuraavana asennusta odottelee oxfordin kahvalämppärit tourinkiin ja R1 kaasukapula. Lisäksi posti kiikuttaa savun värisiä etuvilkkuja, rosteri ketjusuojaa ja k2 gixerin peilejä jossain päin, joten nekin laitetaan saapuessa kiinni.
Päivittelen ketjua sitä mukaa kuin jaksaa. Käyttäjien tarinat on ainakin uuden kuskin näkökulmasta aina mukavia lueskella.
Edited By juu-zo on 1502263462
Juurikin näin, mukava lukea kun joku vielä viittii tännekin noin kirjoitella itekin vois kattoa peiliin, ei ole tänne tullu kirjoiteltua enää pahemmin ???Timba kirjoitti:Mukavan sujuvaa luettavaa myös vanhemmalle kuskille. Kiva kun joku vielä tännekin kirjoittaa, eikä vaan noihin facetindergrammeihin.
+210 mph kerhossa
Se aito OrMu (T)
Se aito OrMu (T)
Juuri ennen vesisateita ehdin tuusaamaan oxfordit kiinni. Samassa vaihtui R1:sen kaasukapula alkuperäisen tilalle. Rele viritys olisi ollut myös valmiina, jotta olisi saanut nuo virtojen taakse, mutta koska oxford mainostaa niin älykkäitä pois kytkentä ominaisuuksia että uskalsin iskeä suoraan akkuun kiinni. Katsotaan onko jokin aamu akku tyhjä jos on sattunut unohtumaan päälle vai mahtaako toimia. Käyttöpaneelin sai siististi kytkinkahvaan kiinni.
Kappas, kaasukapulan johto jäi vähän rumasti esiin. Vaatii siis yhden nippusiteen lisää. Korjataan.
Postissa odottelee myös hindleen db-killeri joka matkusti usa:sta tänne. Hintaa tuli enemmän kuin laki sallii tuollaiselle pienelle metallinpalalle, mutta toivotaan että sillä saundi ja ulkonäkö olisi niin kuin pitää. Päivitystä jälleen kun ketjusuoja, vilkut, uudet peilit ja hindle on jälleen kiinni.
Suunnitelmissa on myös navin hommaaminen. Vieläkö joku foorumilainen mahtaa tehdä alumiini ram palluroita ohjausputkeen?
Edited By juu-zo on 1503246415
Kappas, kaasukapulan johto jäi vähän rumasti esiin. Vaatii siis yhden nippusiteen lisää. Korjataan.
Postissa odottelee myös hindleen db-killeri joka matkusti usa:sta tänne. Hintaa tuli enemmän kuin laki sallii tuollaiselle pienelle metallinpalalle, mutta toivotaan että sillä saundi ja ulkonäkö olisi niin kuin pitää. Päivitystä jälleen kun ketjusuoja, vilkut, uudet peilit ja hindle on jälleen kiinni.
Suunnitelmissa on myös navin hommaaminen. Vieläkö joku foorumilainen mahtaa tehdä alumiini ram palluroita ohjausputkeen?
Edited By juu-zo on 1503246415
Tällä kaudella on tullut jo muutamia satasia mittariin. Kausi alkoi melko myöhään kun huhtikuun lopussa vasta lähti lumet pihasta. Edellisessä postauksessa luetellut asiat ovat löytäneet paikkansa ja tomtomin navin mallailin paikoilleen.
Kaasuläpät tuli juuri synkattua itse tehdyllä manometrillä. Jännä tuo synkkaus muuten kun tyhjäkäyntiruuvia saa ruuvata melkoisesti kun airboxi on poissa paikaltaan. Hyvä siitä kuitenkin tuli ja tyhjäkäynti tasoittui jonkin verran.
Pitänee ryhdistäytyä ottamaan muutama kuvakin tämän kesän kunnosta. Tuli tuossa oma talokin syksyllä hommattua niin nyt busakin saa viettää isossa tallissa aikansa kun ajoa ei ole. Samalla pääsee mukavissa olosuhteissa ropaamaan. Hieman tekisikin mieli pyörälle jotain tehdä, mutta täytyisi keksiä mitä. Lisähevoset ei koskaan haittaa, mutta ne on niin hintavia tuohon vapariin.
Tarkoituksena olisi heinäkuun puolella lähteä hieman ahvenanmaata kiertämään. Eiköhän sieltä saisi jotain jutunpoikasta aikaan.
Edited By juu-zo on 1528565048
Kaasuläpät tuli juuri synkattua itse tehdyllä manometrillä. Jännä tuo synkkaus muuten kun tyhjäkäyntiruuvia saa ruuvata melkoisesti kun airboxi on poissa paikaltaan. Hyvä siitä kuitenkin tuli ja tyhjäkäynti tasoittui jonkin verran.
Pitänee ryhdistäytyä ottamaan muutama kuvakin tämän kesän kunnosta. Tuli tuossa oma talokin syksyllä hommattua niin nyt busakin saa viettää isossa tallissa aikansa kun ajoa ei ole. Samalla pääsee mukavissa olosuhteissa ropaamaan. Hieman tekisikin mieli pyörälle jotain tehdä, mutta täytyisi keksiä mitä. Lisähevoset ei koskaan haittaa, mutta ne on niin hintavia tuohon vapariin.
Tarkoituksena olisi heinäkuun puolella lähteä hieman ahvenanmaata kiertämään. Eiköhän sieltä saisi jotain jutunpoikasta aikaan.
Edited By juu-zo on 1528565048
Nähtäisiinkö tämäki pyörä Busanistien ratapäivillä? :;):
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Nätti laitehan se. Tuosta telineestä varoitus että jos ei ole vahvistettu niitä kiinnityksiä niin tahtoo revetä irti, siis ne latat joilla se teline pyörän takarunkoon kiinnittyy tuosta telineen "runkoputkesta".
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Eikun tuo laukkuteline. Mulla oli aikonaan samanlainen. Ei kestäny "kovaa käyttöä". :p
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport