Sähkövikaa

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
Henryboy
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Tammi 2013, 11:33
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Henryboy »

Mikä sitä ny riivaa? Flekti pyörii heti kun laittaa virrat ja nopeusmittarikin liikkuu nykien. Akku tyhjenee normaaliakin nopeammin😔
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Oikosulku jossain olisi näkemättä minun veikkaus.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

En tiedä postasinko kysymykseni liian vanhaan viestiketjuun kun näyttää kadonneen täysin bittiavaruuteen. Noh tässä tarina uusiksi.
Olin siis siirtämäss pyörää kaverin tallilta omaan talliin säilöön talveksi. Pyörä oli seissyt kuukauden verran kaverin lämpöisessä tallissa ja pyysin häntä latailemaan edellisenä päivänä akun täyteen jotta saadaa pyörä päräytettyä kunnolla käyntiin. No sitten tallille ja ajokamat niskaan, pyörä käyntiin ja kaikki ok. Lähdön aika. Ihmettelin että onpa tiellä pimeää ja vilkaisin pleksin yli valoja. Etuvalot pimeänä... Myöskään pitkät ei pelanneet mutta kaikki muut valot ok. Eli mikä mahtoi tuossa tulla kun pyörän nykäisimme ulos? Otimme pyörän takaisin talliin ja koitimme liittimiä mittailla siitä. Sulakkeiden tarkastus ok. Pikainen mittaus etu lähivalon liittimestä antoi vain 3V luokkaa jännitettä. Kun saimme pyörän talliin takaisin niin totesimme akunkin olevan kyllä heikohkon puoleinen sillä muutaman startin jälkeen alkoi olemaan mehut jo akusta otettu. Hyppylangoilla suoraan lyhkäisille virrat otettaessa myös pitkät toimivat. Mistä lähtisi vikaa etsimään?
Avatar
Snowman
Viestit: 727
Liittynyt: 22 Loka 2007, 11:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Snowman »

juu-zo kirjoitti:En tiedä postasinko kysymykseni liian vanhaan viestiketjuun kun näyttää kadonneen täysin bittiavaruuteen. Noh tässä tarina uusiksi.
Olin siis siirtämäss pyörää kaverin tallilta omaan talliin säilöön talveksi. Pyörä oli seissyt kuukauden verran kaverin lämpöisessä tallissa ja pyysin häntä latailemaan edellisenä päivänä akun täyteen jotta saadaa pyörä päräytettyä kunnolla käyntiin. No sitten tallille ja ajokamat niskaan, pyörä käyntiin ja kaikki ok. Lähdön aika. Ihmettelin että onpa tiellä pimeää ja vilkaisin pleksin yli valoja. Etuvalot pimeänä... Myöskään pitkät ei pelanneet mutta kaikki muut valot ok. Eli mikä mahtoi tuossa tulla kun pyörän nykäisimme ulos? Otimme pyörän takaisin talliin ja koitimme liittimiä mittailla siitä. Sulakkeiden tarkastus ok. Pikainen mittaus etu lähivalon liittimestä antoi vain 3V luokkaa jännitettä. Kun saimme pyörän talliin takaisin niin totesimme akunkin olevan kyllä heikohkon puoleinen sillä muutaman startin jälkeen alkoi olemaan mehut jo akusta otettu. Hyppylangoilla suoraan lyhkäisille virrat otettaessa myös pitkät toimivat. Mistä lähtisi vikaa etsimään?

Sähkö on kiva kaveri kun toimii. :p
Tuossa tapauksessasi ekaks uusi akku, sitten yleismittarilla tutkia valojen maa-kaapelit ja -pisteet,että varmasti maa-piste löytyy. Katso myös se jännitteensäädin ja sen kaapelin kunto sieltä alakatteen päältä siis se takarenkaan etupuolella oleva pieni "siiveke". Onko alkuperäiset polttimot vai led/xenon modia? Jos on niin sitten vika todennäk niissä joko ballasteissa tai kaapeloinnissa. Kaapeleista kannattaa katsoa niitä kuuluisia (surullisen) nirhaumia ja litistymiä. Noo kiinasta saa tehokkaita led-otsalamppuja halvalla. :D




Edited By Snowman on 1512712038
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Snowman kirjoitti:
juu-zo kirjoitti:En tiedä postasinko kysymykseni liian vanhaan viestiketjuun kun näyttää kadonneen täysin bittiavaruuteen. Noh tässä tarina uusiksi.
Olin siis siirtämäss pyörää kaverin tallilta omaan talliin säilöön talveksi. Pyörä oli seissyt kuukauden verran kaverin lämpöisessä tallissa ja pyysin häntä latailemaan edellisenä päivänä akun täyteen jotta saadaa pyörä päräytettyä kunnolla käyntiin. No sitten tallille ja ajokamat niskaan, pyörä käyntiin ja kaikki ok. Lähdön aika. Ihmettelin että onpa tiellä pimeää ja vilkaisin pleksin yli valoja. Etuvalot pimeänä... Myöskään pitkät ei pelanneet mutta kaikki muut valot ok. Eli mikä mahtoi tuossa tulla kun pyörän nykäisimme ulos? Otimme pyörän takaisin talliin ja koitimme liittimiä mittailla siitä. Sulakkeiden tarkastus ok. Pikainen mittaus etu lähivalon liittimestä antoi vain 3V luokkaa jännitettä. Kun saimme pyörän talliin takaisin niin totesimme akunkin olevan kyllä heikohkon puoleinen sillä muutaman startin jälkeen alkoi olemaan mehut jo akusta otettu. Hyppylangoilla suoraan lyhkäisille virrat otettaessa myös pitkät toimivat. Mistä lähtisi vikaa etsimään?
Sähkö on kiva kaveri kun toimii. :p
Tuossa tapauksessasi ekaks uusi akku, sitten yleismittarilla tutkia valojen maa-kaapelit ja -pisteet,että varmasti maa-piste löytyy. Katso myös se jännitteensäädin ja sen kaapelin kunto sieltä alakatteen päältä siis se takarenkaan etupuolella oleva pieni "siiveke". Onko alkuperäiset polttimot vai led/xenon modia? Jos on niin sitten vika todennäk niissä joko ballasteissa tai kaapeloinnissa. Kaapeleista kannattaa katsoa niitä kuuluisia (surullisen) nirhaumia ja litistymiä. Noo kiinasta saa tehokkaita led-otsalamppuja halvalla. :D
Näinhän se juuri on. Täytyy tosiaan akkukaupoille mennä ensiksi. 2vuotta kestänyt exide oli toki vähän pettymys, oletin parempaa. Valot on alkuperäistä halogeenia mutta lyhkäisien liitintä on edelliset omistajat sorkkinyt sen verran että tilalla on abikot. Hommataan siis akunhakureissulla samalla h7 kanta joka juotellaan johtoihin kiinni niin saadaa yhdet huonot kontaktit eliminoitua. Keittiöremppa vie vain aikaa tältä harrastukselta mutta onhan tässä pitkä talvi aikaa ihmetellä sähköjä.
Avatar
Snowman
Viestit: 727
Liittynyt: 22 Loka 2007, 11:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Snowman »

juu-zo kirjoitti:
Snowman kirjoitti:
juu-zo kirjoitti:En tiedä postasinko kysymykseni liian vanhaan viestiketjuun kun näyttää kadonneen täysin bittiavaruuteen. Noh tässä tarina uusiksi.
Olin siis siirtämäss pyörää kaverin tallilta omaan talliin säilöön talveksi. Pyörä oli seissyt kuukauden verran kaverin lämpöisessä tallissa ja pyysin häntä latailemaan edellisenä päivänä akun täyteen jotta saadaa pyörä päräytettyä kunnolla käyntiin. No sitten tallille ja ajokamat niskaan, pyörä käyntiin ja kaikki ok. Lähdön aika. Ihmettelin että onpa tiellä pimeää ja vilkaisin pleksin yli valoja. Etuvalot pimeänä... Myöskään pitkät ei pelanneet mutta kaikki muut valot ok. Eli mikä mahtoi tuossa tulla kun pyörän nykäisimme ulos? Otimme pyörän takaisin talliin ja koitimme liittimiä mittailla siitä. Sulakkeiden tarkastus ok. Pikainen mittaus etu lähivalon liittimestä antoi vain 3V luokkaa jännitettä. Kun saimme pyörän talliin takaisin niin totesimme akunkin olevan kyllä heikohkon puoleinen sillä muutaman startin jälkeen alkoi olemaan mehut jo akusta otettu. Hyppylangoilla suoraan lyhkäisille virrat otettaessa myös pitkät toimivat. Mistä lähtisi vikaa etsimään?
Sähkö on kiva kaveri kun toimii. :p
Tuossa tapauksessasi ekaks uusi akku, sitten yleismittarilla tutkia valojen maa-kaapelit ja -pisteet,että varmasti maa-piste löytyy. Katso myös se jännitteensäädin ja sen kaapelin kunto sieltä alakatteen päältä siis se takarenkaan etupuolella oleva pieni "siiveke". Onko alkuperäiset polttimot vai led/xenon modia? Jos on niin sitten vika todennäk niissä joko ballasteissa tai kaapeloinnissa. Kaapeleista kannattaa katsoa niitä kuuluisia (surullisen) nirhaumia ja litistymiä. Noo kiinasta saa tehokkaita led-otsalamppuja halvalla. :D
Näinhän se juuri on. Täytyy tosiaan akkukaupoille mennä ensiksi. 2vuotta kestänyt exide oli toki vähän pettymys, oletin parempaa. Valot on alkuperäistä halogeenia mutta lyhkäisien liitintä on edelliset omistajat sorkkinyt sen verran että tilalla on abikot. Hommataan siis akunhakureissulla samalla h7 kanta joka juotellaan johtoihin kiinni niin saadaa yhdet huonot kontaktit eliminoitua. Keittiöremppa vie vain aikaa tältä harrastukselta mutta onhan tässä pitkä talvi aikaa ihmetellä sähköjä.
Jep mutta toi talvi menee yllättävän nopeasti ohi...ja sitten tulee taas kiire. :D
Mittaa valojen releeltä lähtöjännite ja jos lampun kannalle jää vain tuo 3V ja releellä n.12v niin huono kontakti tai johto releen ja lampun välillä. Kannattaa kyllä vaihtaa ne abikot pois. Onhan käytössäsi sähkökaavio? Multa ainakin työkoneelta löytyy tarvittaessa.
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Snowman kirjoitti:Jep mutta toi talvi menee yllättävän nopeasti ohi...ja sitten tulee taas kiire. :D
Mittaa valojen releeltä lähtöjännite ja jos lampun kannalle jää vain tuo 3V ja releellä n.12v niin huono kontakti tai johto releen ja lampun välillä. Kannattaa kyllä vaihtaa ne abikot pois. Onhan käytössäsi sähkökaavio? Multa ainakin työkoneelta löytyy tarvittaessa.
Kiitoksia, näillä eväillä eteenpäin. Service manual on latailtu ja siellä ainakin kaaviot. On hieman ehkä suttuiset mutta kyllä niistä selvää saa.
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Vaihtelin akun uuteen ja kokeilin pikaisesti pyörää käyntiin. Ei edelleenkään valoja ja startin rele naksutteli jotenkin ihmeellisesti kun yritin käynnistää. Vaikuttaa nyt kosketushäiriöltä jossain tai relevialta. Onko valojen ja startin rele samassa?

Edit. Ilmeisesti tuossa starttinapissa/kahvassa on jonkinlainen johtohässäkkä sisällä joka katkaisee valojen syötön kun starttinappia painetan. Jutokset menee helposti huonoon kuntoon ja saattaa johtaa ongelmiin. Kuulostaisi hyvin minun vikaan sopivalta ongelmalta. Starttinappi tuntuu oudolta ja etuvalo ei pala. Tsekataan siis tuokin kokonaan.




Edited By juu-zo on 1515528776
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Noniin sieltähän se vika löytyi eli starttinapista. Juotokset oli kunnossa mutta napissa likaa sen verran että ei tuo liukupinta ottanut kunnolla kontaktia. Napin putsaus ja rasvaus niin nyt pelaa taas etuvalo sekä startti lähtee helposti pyörimään. Tuokaan kytkentä ei muuten sähkökaaviosta kovin helpolla selviä. Mielestäni sähkökaaviossa ei ole selkeästi esillä että tuo menee starttinapin kautta. Siinä on vain lenkki tuolla oikean kahvan liittimessä.



Edited By juu-zo on 1515613050
Vastaa Viestiin