jouniri kirjoitti:Onko kukaan siirtänyt Busan rungon kanteen tulevien moottorin kiinnikkeiden paikkoja? En tarkoita vakio paikkojen muokkaamista vaan niiden alkuperäisten kiinnike paikkojen siirtoa. Taxi II:n uusi moottori ei tule menemään kiinni enää samoille modatuille paikoille kuin mihin kauden 2016 kone meni. Meillä siirron tarve on nyt 10mm. Lähinnä kiinnostaa, jos joku siirron tehnyt, että miten se toteutettiin?
Ilmeisesti ainakaan Busanistit foorumilla olevista kukaan ei ole kyselemääni operaatiota suorittanut.
Joten tehdäämpä sitten se ensimmäinen versio peruskoulun metallityön oppimäärällä.
Kokeillaan vaikka näin,
Leikataan laserilla alkuperäiset kiinnikepaikat irti, asennetaan valmis moottori paikalleen jigiksi, hepataan kiinnikepaikat uusille paikoilleen ja lopuksi taasen kone pois ja kiinnipaikkojen lopullinen hitsaus.
Kait sen ainakin yhden rungon verran voi tohonkin uhrata.
Uusista veiveistä tuli sen verran tietoa, että joulu uusivuosi välissä kyseisen pajan CNC etc koneet seisoo ja koneenkäyttäjät ovat lupautuneet sen verran hommiin, että veivit By TFM on ennen uuttavuotta valmiit.
Lisäksi lupasivat haltuumme kippurat ja käppyrät eli kyseisten veivien softan, että jatkossa niitä on helppo työstää missä vain kun ohjelma on valmiina hallussamme.
snuggles kirjoitti:Minkä pituinen veivi on teidän spekseille sopiva ?
Paljon tulee hintaa kpl ?
120,8mm. Hinnasta ei mitään tietoa, kun tulee sponssina mutta jos olisi joutunut ostamaan niin veikkaan että olisi olleet melko kalliit. Ps. Aiemmassa koneessa oli 117mm.
Taxi II:n ensimmäisen koneen suunnitellussa jo silloin oli Jarnon laskennassa tiedossa, että siihen kokoon panoon oikea veivipituus olisi ollut tuo 120,8mm, mutta koska tuolloin hyllyssä oli vain 119,5mm ja 117mm veivit, niin päädyin vastoin teoriaa laittamaan sinne 117mm veivit, että selvisin moottorin runkoon kiinnittämisessä ilman ylä kiinnike paikkojen siirtoa ja kun tuota oikeaa veivi mittaa ei kuitenkaan silloin ollut näköpiirissä. Nyt siis tulee uusi moottori toteutettua täysin Jarnon laskennan mukaan ilman kompromisseja. Suurimmat muuttujat edelliseen ovat veivit, männät ja nokat. Ja nyt siis joudun ed.mainituista syistä johtuen tekemään runkoon kiinnike muutoksia melko radikaalisti aiempaan verrattuna, mutta vaparista kun aiemman 273rwhp:n päälle kun yritetään puristaa +15-20 lisähevosta, niin edes simulaatioissa se ei helposti alkanut löytyä. Onneksi siellä oli aiemmin pari kompromissia joista ylipäätään pystyttiin parantamaan yhtälöä, ainakin teoriassa.
Kiitos samoin ja mukavaa että kirjoittelet vielä tänne foorumillekin. Kaikki keskustelu tuntuu siirtyneen tuonne naamakirjaan, mikä minusta on sääli. Toivottavasti näemme teiltä jälleen kovia tuloksia tulevana vuonna.
Kokeilin joukkoliikennettä ja huomasin sen niin mukavaksi, että ostin oman Bussin työmatkoja varten......
Timba kirjoitti:Kiitos samoin ja mukavaa että kirjoittelet vielä tänne foorumillekin. Kaikki keskustelu tuntuu siirtyneen tuonne naamakirjaan, mikä minusta on sääli. Toivottavasti näemme teiltä jälleen kovia tuloksia tulevana vuonna.
Pitänee kaudella 2017 keskittyä penkissä pelkästään säätämiseen ilman että vaparissa yrittää ottaa ulos sitä viimeistä hevosta ja ettei kaasupyörällä pyri ottamaan ulos sitä viimeistä sataa hevosta, niin saattaapi isommalla todennäköisyydellä päästä ajamaan muutaman vedon ihan ehjälläkin pyörällä. Lisäksi kun vielä pääsis eroon asentamis puolella eroon amatööri virheistä, niin sekin auttaisi pyörän ehjänä pysymymiseen. Mutta oppirahat on maksettava eikös se niin ole?
Luotto on kova molempiin pyöriin joten kunhan muutama ehjä veto päästään edes tyyneen ajamaan, niin uskon että jonkin moisiin tuloksiin on resurssit. Lisäksi kaasupyörässä ei enää riitä tiimin tietämys mennä eteenpäin tehojen suhteen ja sama lienee edessä vaparissakin kunhan uusi moottori käy penkissä / ladulla. Ts. Ei ole vaihtoehtona jatkaa kehitystyötä kuin TFM Kaxi eli turbo projektin parissa, siinä kun lähdetäänkin sitten nollasta.
jouniri kirjoitti:Luotto on kova molempiin pyöriin joten kunhan muutama ehjä veto päästään edes tyyneen ajamaan, niin uskon että jonkin moisiin tuloksiin on resurssit.
Missä olette suunnitelleet mailin vetoja ajavan, nyt kun toimitte siellä Spanian suunnassa, jos olen oikein ymmärtänyt? Onko siellä toimintaa nopeusajossa samalla tavalla kuin täällä meillä?
Kokeilin joukkoliikennettä ja huomasin sen niin mukavaksi, että ostin oman Bussin työmatkoja varten......
jouniri kirjoitti:Luotto on kova molempiin pyöriin joten kunhan muutama ehjä veto päästään edes tyyneen ajamaan, niin uskon että jonkin moisiin tuloksiin on resurssit.
Missä olette suunnitelleet mailin vetoja ajavan, nyt kun toimitte siellä Spanian suunnassa, jos olen oikein ymmärtänyt? Onko siellä toimintaa nopeusajossa samalla tavalla kuin täällä meillä?
Tuleva tukikohtamme sijaitsee Malagassa, kalusto on tällä hetkellä Oulussa, kuljetuksesta tänne on jo sovittu, mutta ajankohta vielä auki.
Espanjan pään treeni / "kisa" paikka on auki, mutta mahdollisimman läheltä Malagaa olisi tarkoitus kenttä käyttöön hankkia.
Jos ja kun luoja suo, niin että kalusto saadaan Elvingtoniin kelpaavaan kuosiin, niin tarkoitus olisi vuosittain sielläkin ajaa.
Espanjassa ei varsinaista LSR kulttuuria / tapahtumia ole, joten sitä aletaan tänne pystyttämään HCM (Hayabusa Club Marbella) ja TFM yhteistyöllä.
Ja edelleen jos ja kun luoja suo, niin pitkän tähtäimen tavoite on rakentaa TFM Kaxi (turbo) valmiiksi ja lähteä sen valmistuttua uudelle reissulle Bonnevilleen TFM Kaxi (Euroopan ensimmäinen turbo moottoripyörä) ahdettujen luokkaan, TFM Taxi II ja TFM Taxi III vapari luokkiin.
Jos sitä vaikka pysyttäisiin pystyssä eikä vettäkään tarvitsisi sataa?
Itseasiassa toi Bonnevilleen uudelleen meno tuli jollakin tasolla sovittua jo viime reissun päätteeksi kun se meni niin kuin meni lähinnä sateen vuoksi persiilleen.
Nyt kun on täällä Espanjassa ollut yli 6kk tekemättä mitään ruuvaus hommia, niin hinku ja motivaatio on kyllä kova päästä taas haalari hommia harrastamaan, pitäähän sitä eläkeläisellä joku harrastus olla, kun toi tupakka eikä kaljakaan ole koskaan maistunut.
TFM Taxi II:n tulevan moottorin veivit ovat nyt valmiit, kuten myös uusi alalevy. Koska vielä ei ole saatu runko muutosta tehtyä siirtynee Taxi II:n uuden koneen istuttaminen runkoon Espanjaan. Kuljetusliike siis noukkii rojut Oulusta 30.4.2017 ja ne lienee Espanjassa 4.5.2017.
Taxi III:n on tarkoitus kasata Oulussa käyntikuntoon, siihen ei tällä kertaa muita muutoksia tule, kuin uusi kansi.