sain mopon jo siihen kuntoon ei suostu käynnistymään kaikki alkoi tulppien vaihosta näyttäs olevan kaikki letkut ja liittimet paikollaan,tyhjäkäynti sekä "ryyppy säädöt kaikki ihan päin persettä"kastelee tulpat heti, onko puola vikoja en oo vielä jaksanu tutkia ja voi viisaampaa etten tutkikaan aikasemin kävi röpöttömällä enää ei ensinkään
taitaa mennä ens talveksi huoltoon seisomaan onko hyvijä
vinkkejä mihin kannais viedä?
tuskin ollenkaan huono tosiaankin jos jollakin olisi aikaa ja mielenkiitoa ruuvata ensi syksyn/talven aikana mun mopoa
mielellään otan vastauksia.kulut korvataan ihan euroilla eikä vanhoilla vaatteilla näyttää että tänä kesänä ei tarvii mopon selkään nousta
Ei sytkää - hmmm, miten olisi tällainen ehdotus: imunokan päässä oleva anturi ei anna kunnon signaalia käynnistysvaiheessa... ? (Nokka säädetty pieleen, anturi rikki tai johdossa vikaa.)
Tuleeko joku vikakoodi kun käynnistät vähintään 5sek ?
Menihän vikakoodiprosessi seuraavasti:
1) Virrat päälle
2) Startataan vähintään 5sek
3) Virrat edelleen päällä kytketään huoltoliittimen navat yhteen ja luetaan vikakoodi
4) Vasta tämän jälkeen virrat pois
Startatessa kastelee tuplat, niin joko tulee liikaa soppaa tai sitten ei sytytä. Tässä pari ideaa yksinkertaisiksi tsekkaustoimenpiteiksi:
- Ei kipinää: Tulpat irti mutta niin että koskettavat kannen metallia. Iskeekö jokainen vuorollaan kipinää ?
- Liian rikkaalla: Onko TPS säädetty niin että näyttää -C00, eli tuo viiva edessä on keskellä, muuten seos on käynnistyshetkellä pielessä ja pyörä ei välttämättä käynnisty helposti ?
- Liian rikkaalla: Ruiskusuutin saattaa joskus jumittua ja alkaa vuotamaan, helppo tarkistaa. Ruiskusuuttimet irti, virrat päälle. Vuotaako joku suuttimista bensaa kun virrat ovat kytkemisen jälkeen hetken päällä. Tosin pitäisi kyllä käynnistyä yhdelläkin suuttimella.
- Liian rikkaalla: Sisäilman tuloilman anturi viallinen, anturi irti ja starttaus ilman anturia.
- Liian rikkaalla: Moottorin lämpötilan anturi viallinen, anturi irti ja starttaus ilman anturia. (Tätä en ole testannut että starttaa... edelliset on testattuja juttuja.)
- Kipinän ajoitus voi myös olla pielessä, mutta epätodennäköistä jos ei ole ollut isompaa moottoriremppaa alla.
Läppärunkojen vasemmalla puolella on musta anturi. Sen yläpuolella on Torx ruuvi jonka löysäämällä anturia pääsee liikuttamaan. Liikkeet ovat todella pieniä ja anturin asento saattaa muuttua jopa torx ruuvia kiristettäessä. Kokeilemalla sen liikuttelua kun tuo ylempi torx ruuvi on löysennetty löytyy varmasti oikea asento jolla viiva muuttuu keskelle -C00.
Anturin torx ruuviin pääsee käsiksi kun nostaa tankin ja vähän siirtelee muoviosia (mutta muuta kuin tankki ei tarvitse irroitella).
Tuo anturi pitäisi säätää koneen käydessä tyhjäkäyntiä, mutta jos ei käy ollenkaan niin sitten tietysti voi säätää paikallaankin.
Jos se on alalaidassa niin silloin periaatteessa kone kuvittelee että läppärungot on enemmän kiinni mitä ovatkaan - eli käydessä saisi liian laihaa... mutta esim. tässä tapauksessa jos on mennyt liian kiinni niin vaikea sanoa osaako ECU jotenkin mennä sekaisin. Mulla ei käy ollenkaan jos tuon säätää liikaa pieleen vaan sammuu...
Tarviit ns. safety-torxin (reikä keskellä),koska TPS:n ruuvit ovat sellaisia joihin ei tavan torx mene...ole huoletta niitä löytyy kyllä autotarvikeliikkeistä tms paikoista.....Sit säädät anturin näyttään keskelle (viiva) ja uudet kynttilät.Pitäs alkaa toimiin....
:unclesam:
Lambdasta viis.sillä sullakin niin 'vanha' mopo jossa EI ole lambdaa..