Taxi II & Taxi III - vaparia ja ahdettua pukkaa kaudelle 2014

Tänne projektikertomukset sekä topicit omaan pyörään tehdyistä muutoksista
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

taimen74 kirjoitti:Nyt oon vähän hämilläni, mitkä on Jounin tavoitteet? Yritättekö edelleen ajaa ennätyksiä maililla, vaiko rakentaa tehokkaimman vapari busan mitä maa päällänsä kantaa? Millä teholla ajoitte sen 397km/h (tai sinne päin)? Eikös uusimmassa taxi versiossa ole jo reilusti enemmän tehoa, kun vanhassa?

Pelkkä tehon kasvattaminen vaan lisää taas tekniikka murheita, kun vähän pienemmälläkin teholla ISO4:nen menee varmasti puhki, kunhan ajotekniikka, aerodynamiikka ja ennen kaikkea keli on kohdallaan. Johan 180 tekis teholla ajettiin tänä kesänä yli 330km/h maililla.

Ei sinänsä arvostan kyllä suuresti tiiminne edesottamuksia ja olen mielenkiinnolla seurannut teitä vuosien saatossa, mutta nyt vähän mietin, et onko puurot ja vellit menny sekaisin ja nopeus tavoitteiden tilalle onkin tullut teho tavoitteet.

"Nyt oon vähän hämilläni, mitkä on Jounin tavoitteet?"

-Jounin tai itse asiassa TFM tiimin tavoitteet on,
Taxi III: +468kmh / 0-1609m, +900rwhp
Taxi II: +377kmh / 0-1609m, +???rwhp
Kaxi: jatkaa nopeudessa / tehossa siitä mihin Taxi III jää...


"Yritättekö edelleen ajaa ennätyksiä maililla, vaiko rakentaa tehokkaimman vapari busan mitä maa päällänsä kantaa?"

-Ajaminen on ensisijaista ja voimailu ajokauden jälkeen, kuten tuolla jo aiemmin ehdottelinkin esim. että Kajaanissa olisi tapahtuma myös syksyllä.
Niin Taxi kuin Taxi III:n versio molemmat ovat olleet jo useampia vuosia tehokkaimpia ahtamattomia busia maailmassa. Tarkoitus siis parantaa silläkin saralla edelleen, etenkin kun resepti alkaa pikku hiljaa löytymään. Tavoite Taxi III:n osalta olisi pyrkiä myös ahdettujen edelle ilman ahdinta.

"Millä teholla ajoitte sen 397km/h (tai sinne päin)?"

-n. 400-420rwhp.

"Eikös uusimmassa taxi versiossa ole jo reilusti enemmän tehoa, kun vanhassa?"

-Keväällä 2015 Kajaanissa 50% ilokaasu annoksella 506rwhp/414nm/8400rpm, tosin oikean puolen takaliina katkesi 1000rpm ennen max voima aluetta joten pito irtosi kesken vedon. Todellisuudessa silloin on ollut voimaa 547rwhp. 100% ilokaasuannos meillä tarkoittaa 200g ilokaasun syöttöä / sekuntti ja meillä 1g ilokaasua / sekunti tuottaa 2,5 rwhp:tä eli ilokaasu max tuotto on 500rwhp ja perusmoottori tuottaa 220rwhp = max on 720rwhp + nykyinen lisäravinne tuottaa tuon päälle ajatellulla seoksella 200rwhp:tä. Ts. Toivotaan, että siinä on nyt tuplat tehoja siihen mitä silloin vuonna 2012.



"Pelkkä tehon kasvattaminen vaan lisää taas tekniikka murheita,"

-Meidän 2014 ja 2015 murheet eivät olleet missään tekemisissä tehon kanssa, pois lukien Kajaanin penkityksen yhteydessä pullahtanutta sylinteriputkea. Nyt siellä on sylinteriputket jotka pitäisi kestää reippaasti yli 1000rwhp tehoja. Sivusta seuraten ei ilmeisesti käy ilmi, ettei pointtimme ole koskaan ollut pelkkä tehon lisääminen vaan myös sen lisääminen. Toisaalta mitään ennätyksiä ei tehdä ilman epäonnistumisia. Mieti vaikka korkeushyppyä, 235cm ennätysmies voi välillä pudottaa myös 220cm, mutta ilman senkin riskin ottamista ei 240cm koskaan tule saavutettua. Sama tässä hommassa, joko hommat onnistuu todella hyvin tai ne epäonnistuu todella hyvin.


"kun vähän pienemmälläkin teholla ISO4:nen menee varmasti puhki, kunhan ajotekniikka, aerodynamiikka ja ennen kaikkea keli on kohdallaan. Johan 180 tekis teholla ajettiin tänä kesänä yli 330km/h maililla."

-Jep.

"Ei sinänsä arvostan kyllä suuresti tiiminne edesottamuksia ja olen mielenkiinnolla seurannut teitä vuosien saatossa,"

-Kiitos.

"mutta nyt vähän mietin, et onko puurot ja vellit menny sekaisin ja nopeus tavoitteiden tilalle onkin tullut teho tavoitteet."

-Tämä on subjektiivinen näkemyksesi ja sinällään jokaisen oma näkemys on itsestään se oikea. Jos minulta kysyisit onko näin? Niin vastaisin että ei, niin nopeus kuin teho tavoitteetkin ovat olleet aina olemassa, eivätkä ne ole toisiaan pois sulkevia vaan toisiaan tukevia.




Edited By jouniri on 1451323146
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
taimen74
Viestit: 58
Liittynyt: 03 Syys 2013, 07:54
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja taimen74 »

No enpä muista, että kukaan koskaan olisi antanut näin kattavaa vastausta mihinkään kysymykseeni (kiitos siintä). Se on totta, kun tavoitteet asetetaan riittävän korkealla syntyy tulosta, jos on syntyäkseen. Teidän tavoitteet (+468km/h) totisesti on korkealla ja nyt ymmärrän paremmin tehon tarpeen. Toki tekniikkakin on kovilla noilla tehoilla. Onhan Mikakin paukutellut laatikoita n.700rwhp:llä (aina se sulake jostain löytyy).

En kyllä yhtään epäile, etteikö hyvänä päivänä tuo tavoite täyttyisi ja pidänkin teille peukkuja pystyssä. Itselle laitan ens kesän tavoitteeksi 100m/s ja siinä onkin mulle yrittämistä.
Kymin"T"rex
---245mph---


(+200mph putkivirillä)
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

taimen74 kirjoitti:No enpä muista, että kukaan koskaan olisi antanut näin kattavaa vastausta mihinkään kysymykseeni (kiitos siintä). Se on totta, kun tavoitteet asetetaan riittävän korkealla syntyy tulosta, jos on syntyäkseen. Teidän tavoitteet (+468km/h) totisesti on korkealla ja nyt ymmärrän paremmin tehon tarpeen. Toki tekniikkakin on kovilla noilla tehoilla. Onhan Mikakin paukutellut laatikoita n.700rwhp:llä (aina se sulake jostain löytyy).

En kyllä yhtään epäile, etteikö hyvänä päivänä tuo tavoite täyttyisi ja pidänkin teille peukkuja pystyssä. Itselle laitan ens kesän tavoitteeksi 100m/s ja siinä onkin mulle yrittämistä.

100m/s on todella hyvä tavoite ja siihen saa tehdä myös niin yritystä kuin erehdystäkin. Tsemppiä, onnea ja motivaatiota talli iltoihin kuin kesällä kentällekkin.

Ps. Meillä Robinsonin tukilaakeri, akselistot ja rattaat. Mikalla ko. laakeria ei tainnut olla ja laatikko lienee ollut muutoinkin vakio ja hänellä laatikko on poikinut jo alle 650rwhp (koneteho siis sen 700) jos oikein muistan. Eli ollaan pyritty tuokin ottamaan huomioon. Itse pelkään eniten, että itse lohko joka on vakio alkaa antamaan periksi jossakin vaiheessa?




Edited By jouniri on 1451326507
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

Sitä saa mitä tilaa, pätenee näissäkin hommissa. Haluttiin Isolohko vapari ja saatiin sellainen. Haluttiin siihen vähän ruttua ja sitä myös saatiin. Tänään sitten painettiin startti nappia, uudehko heavy duty startti paskaksi. No, meillä oli hyllyssä toinen samanlainen joka hiukka rikki, Jarno kasasi kahdesta ei niin toimivasta yhden toimivan. Taasen painettiin startti nappia ja sekin paskaksi ja muummoassa akseli murtunut. Kone pyörii kyllä ilman tulppia mutta taitaa olla ny sit saatu mitä tilattu eli rutullinen Isolohko. Siellä nyt kolmas startti eli vakio paikallaan ja jos se vielä poikii, niin seuraava vaihe lienee paineilma startti. Motorsporttia.
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
Bärräbete
Viestit: 539
Liittynyt: 19 Maalis 2011, 20:27
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja Bärräbete »

jouniri kirjoitti:Sitä saa mitä tilaa, pätenee näissäkin hommissa. Haluttiin Isolohko vapari ja saatiin sellainen. Haluttiin siihen vähän ruttua ja sitä myös saatiin. Tänään sitten painettiin startti nappia, uudehko heavy duty startti paskaksi. No, meillä oli hyllyssä toinen samanlainen joka hiukka rikki, Jarno kasasi kahdesta ei niin toimivasta yhden toimivan. Taasen painettiin startti nappia ja sekin paskaksi ja muummoassa akseli murtunut. Kone pyörii kyllä ilman tulppia mutta taitaa olla ny sit saatu mitä tilattu eli rutullinen Isolohko. Siellä nyt kolmas startti eli vakio paikallaan ja jos se vielä poikii, niin seuraava vaihe lienee paineilma startti. Motorsporttia.
Mitä tulppia käytätte?ja minkä kokoinen on muutturi?
SMR
Euroopan nopein Vapari Maililla Elvington England 2015
Lappeenranta 2016 367.76kmh/maili (Euroopan ennätys)
Pohjoismaiden nopein vapari Tierp Sweden 2013
274,3rwhp/226,1 Nm
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

Bärräbete kirjoitti:
jouniri kirjoitti:Sitä saa mitä tilaa, pätenee näissäkin hommissa. Haluttiin Isolohko vapari ja saatiin sellainen. Haluttiin siihen vähän ruttua ja sitä myös saatiin. Tänään sitten painettiin startti nappia, uudehko heavy duty startti paskaksi. No, meillä oli hyllyssä toinen samanlainen joka hiukka rikki, Jarno kasasi kahdesta ei niin toimivasta yhden toimivan. Taasen painettiin startti nappia ja sekin paskaksi ja muummoassa akseli murtunut. Kone pyörii kyllä ilman tulppia mutta taitaa olla ny sit saatu mitä tilattu eli rutullinen Isolohko. Siellä nyt kolmas startti eli vakio paikallaan ja jos se vielä poikii, niin seuraava vaihe lienee paineilma startti. Motorsporttia.
Mitä tulppia käytätte?ja minkä kokoinen on muutturi?
Lopullinen tulppa ei vielä selvillä, nyt paikalla taitaa olla ihan vakio tulpat joilla tarkoitus saada vain käyntiin ja "sisäänajaa" kone. Polttoaine myös vielä pumppubensa, kunnes kaikki todettu toimivaksi, jolloin menovesi vaihtuu metanoliin. Moottori on 1700cc.
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

TFM Taxi II, nätisti käy tyhjäkäyntiä 4000rpm kierroksilla. https://www.facebook.com/Teamforcemajor/videos/1030897756961721/
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Tämäkö lähti käymään vakiostartilla ?
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

snuggles kirjoitti:Tämäkö lähti käymään vakiostartilla ?

Jep, vakiostartti, 24v ja pari tervettä akkua (toinen autonakku) sekä paksujen kaapelien tilalle vielä paksummat.




Edited By jouniri on 1451817435
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

jouniri kirjoitti:Hienoa Titaani, vielä mahtunee lisää väkeä karkeloihin. Mainitaan nyt vielä, että kaiken tehoiset laitteet tervetulleita.

Nyt mukana:

Snuggles, SMR
Titaani, SMR
JouniRi, TFM (taxi II & III)
Strengi

ps. Te ketkä väkeä tunnette joilla potenttiaalisia laitteita on oli sitten vapari tai ahdettu, niin infotkaa ja yllyttäkää heitä mukaan.
Huomenta KaMc, onko teillä ollut kerholla puhetta ehdottamastani syksyn 2016 penkkitapahtuman tiimoilta?
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

Alkaa pikku hiljaa Taxi II olemaan pelikunnossa dynoon. Videolla koekäytössä vielä pumppubensa ja rajoitin ensimmäisen käyttötunnin max 8000rpm. Varsinainen toiminta-alue vasta 8500-12000rpm.

https://www.facebook.com/Teamforcemajor/videos/1052447514806745/
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Ootteko pohdiskellu mäntänopeutta ja osien G rasituksia ?
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

snuggles kirjoitti:Ootteko pohdiskellu mäntänopeutta ja osien G rasituksia ?
Kyllä niin männänopeudet kuin kiihtyvyydetkin on otettu huomioon jo ennekuin konetta edes oli aloitettu tekemään. Sittemmin kun osia speksattiin oli männännopeudet yhtenä kriteerinä kokonaisuudelle. Apuja saatiin mm. OAMK:n tutkimuksista ja yhteistyökumppaneilta maailmalta.
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

Meillä Taxi II, max männän nopeus 45m/s ja keskimääräinen männän nopeus 27,2m/s.

Verokkina oli mm. pitkäkestoista Nascar sarjaa ajava kilpuri ja sen speksit etc mitkä heiltä saatiin, heillä vastaavat arvot on 44,1/26,9 m/s.




Edited By jouniri on 1455131175
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

Pikku hiljaa, pikku hiljaa, nostetaan männän nopeutta Taxi II:ssa. https://www.facebook.com/Teamforcemajor/videos/1059765554074941/
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
Vastaa Viestiin