nokkaketjusta ja laahaimista - rallattaa

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

Mul oli aavistuksen vähemmän, mut puolet vähempi ajettukki ;) nii ja kiristäjän kohilta laahain oli melko reippaasti kulahtanu.... josko se rallatuski sit loppuis ku ens viikolla vielä laahain ja tiivisteet tulee :)
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

Noni. Nyt ois hilppeet vaihdettu ja sivuäänet katos lukuunottamatta 2tn kierroksilla olevaa ikävää rallatusta. Voiskohan tuo vanha kiristäjä sielä vielä resonoida? Muuten kyl rupes käymään ihan eri sävyyn.
Avatar
Quadron
Viestit: 366
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Quadron »

alpine kirjoitti:Noni. Nyt ois hilppeet vaihdettu ja sivuäänet katos lukuunottamatta 2tn kierroksilla olevaa ikävää rallatusta. Voiskohan tuo vanha kiristäjä sielä vielä resonoida? Muuten kyl rupes käymään ihan eri sävyyn.

Kytkin pitää vapaalla ollessaan joskus jonkun verran ääntä.
Samalla siinä häärätessä kannattaa käyttää se kytkinkopan kansi auki ja katsoa ettei ole pultteja löysällä, näitä on sattunu..
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Allekirjoitan myös Quadronin kommentin!
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

Käytinki sen jo auki ja kyl sielä kaikki oli kunnossa. Siinä kiristäjässä se "hattu" oli melko väljän olonen. Kuuluukohan olla? Kytkimeltä se ääni selvästikkään ei kuulu.
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

Sais jostain toisen kiristäjän lainaan nii vois kokeilla
finvalp
Viestit: 37
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 11:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja finvalp »

Miten tämä turina päättyi ?
:baaa:
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

nyt on uus kiristäjäkin ja siinä se rallattelee kylmänä 2000 rpm kohdilla aika ikävästi.. tiiä sit mikä mättää.. yhen nasauksen manuaalisesti kiristää lisää niin loppuu, mut pelottaa et menee sitte liian tiukalle.
Hayapari
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Heinä 2009, 23:37
Paikkakunta: Helsinki Lauttasaari

Viesti Kirjoittaja Hayapari »

Samoja ääniä kuin keskustelun aloittaja, minäkin ihmettelen. Naksuttaa, rallattaa erityisesti tyhjäkäynnilla ja alle kahden tuhannen kierroksilla mekaaniset äänet ovat mielestäni poikkeavan kovia. Otin nokkkaketjun kiristimen irti enkä havainnut siinä mitään poikkeavaa. Laitoin takaisin kiinni ja sama rallatus jatkui.

Busa on mallia 03 ja n. 67 000km ajettu. Venttiilien välyksissä ei ole ollut tähän mennessä säätämisen tarvetta.
Voi vika olla myös omassa päässä, sillä lomalla tuli ajeltua 2-viikkoa vuokrapyörällä (Triumph Tiger 800), jossa oli todella hiljaiset mekaaniset äänet. Voimansiirto kyllä inisi tietyillä nopeuksilla.

Sattuisiko Helsingissä (Lauttasaaressa) olemaan joku toinen Busan omistava, jotta voisi verrata ääniä ennen kuin ryhtyy isompiin hommiin.

Talvella on kyllä aikaa huoltohommia tehdä, mutta nyt mielellään ajelisi, mutta ei viitsisi kuitenkaan moottorille aiheuttaa isompaa tuhoa.

Tuli kokeiltua vuokrapyörän jälkeen, että busa kyllä kiihtyy ja kulkee ongelmitta. Mekaaniset äänet vain huolettaa.
jesse55
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Tammi 2014, 20:22
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse55 »

Nyt on venakoppa pois ja vkl pääsee ketjun kimppuun ja ventiilivälyksiä mittaileen. Mitäs porukka on laittanut uuteen vekopantiivisteeseen vai raakana vain paikkaan? Kiristin oli moitteettomassa kunnossa, kilometrejä 45-tonnia. Toivottavasti venat menee vain tarkistuksella. Onko suositella jotain ulkolaista puljua mistä sais varaosat vähän edullisemmin, kun mp-osat.fi tai marmoritiski/storm. Tarve olisi siis

-nokkaketju
-mahdollisesti laahaimet
-kiristimen tiiviste
-venakopan tiiviste/tulppien tiivisteet
-mahdolliset shimmit
Heksa
Viestit: 1190
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 19:51

Viesti Kirjoittaja Heksa »

jesse55 kirjoitti:Nyt on venakoppa pois ja vkl pääsee ketjun kimppuun ja ventiilivälyksiä mittaileen. Mitäs porukka on laittanut uuteen vekopantiivisteeseen vai raakana vain paikkaan? Kiristin oli moitteettomassa kunnossa, kilometrejä 45-tonnia. Toivottavasti venat menee vain tarkistuksella. Onko suositella jotain ulkolaista puljua mistä sais varaosat vähän edullisemmin, kun mp-osat.fi tai marmoritiski/storm. Tarve olisi siis

-nokkaketju
-mahdollisesti laahaimet
-kiristimen tiiviste
-venakopan tiiviste/tulppien tiivisteet
-mahdolliset shimmit
jos vaihdat molemmat "pitkät laahaimet" tarvit myös kannentiivisteenkin
ja jos otat kannen irti joudut myös ottaan koko moottorin irti rungosta
SMR
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

KFM Motorraeder
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
jesse55
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Tammi 2014, 20:22
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse55 »

Juu jos näin on, niin ne laahaimet onkin ihan hyvät. Ellei täältä löydy jotakuta jolla on paikka ja innostusta tehdä. RM Heino laannutti innostuksen kun ilmoitti hinnaksi 1400e



Edited By jesse55 on 1442287545
Avatar
Jone
Viestit: 188
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 21:38
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Jone »

Hei, mistä päättelet, että ketju ja laahaimet pitää vaihtaa? Rallatteleehan nuo aina vähän, varsinkin kylmänä. Vähänhän sulla on kilsoja takana tuossa pyörässä, jos 45tkm.

Mulla on toisena pyöränä 80tkm ajettu GSXR 1100 -90 eikä siinäkään ole tarvinnut vielä mitään tehdä, vaikka noissa vanhoissa on nokkaketjuna ns. pyöränketju.
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
jesse55
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Tammi 2014, 20:22
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse55 »

Siittä että kiristin tapissa/en tiedä miten on rääkätty edellisen omistajan toimesta. Ainakin radalla oli käyty takarenkaasta päätellen ja muutenkin ilmeisesti revitty kun vetopakan kumit sököt. RM-heinolla oltiin ainakin sitä mieltä, että pelkkä ketju ja kiristin yleensä riittää. Ihmettelen kyllä että miks ehjä kiristin pitää vaihtaa.. eikö pelkkä jousi riitä.



Edited By jesse55 on 1442336811
Vastaa Viestiin