Taxi II & Taxi III - vaparia ja ahdettua pukkaa kaudelle 2014
Nyt kun Taxi III:n on säätöjä/penkitystä vaille teknisesti valmiina on aika siirtyä Taxi II:n kimppuun. Heti aamusta aloitetaankin Taxi II:sen osalta ehkä haasteellisin osio eli Suzuki Hayabusa Gen 1:sen vakio sähkösarjan muokkaaminen MoTeC M130 sarjaan sopivaksi. JarnoJ on tehnyt jo ennakkoon osan muutoksista, mutta lopulliset muutokset voi tehdä vasta kun sähkösarjan aihio on ensin asemoitu runkoon, moottori ja boxit paikallaan etc. Kansiviritys J.Kosunen painii juuri uuden kannen viimeistelyjen kimpussa ja mäntä aihiot ovat prässättävänä. Kaiken kaikkiaan toiveissa on jotta niin Taxi II:n kuin Taxi III:nkin olisivat valmiit ja toimivat kauden 2015 aikana jotta kauteen 2016 päästäisiin keskittymään TFM tiimin ensimmäiseen turbo projektiin eli TFM Kaxiin. TFM Kaxi on tällä hetkellä runko muutos vaiheessa joten puuhaa tulevaisuuteenkin on jo nyt olemassa.
Tänään alkoi Taxi II:n sähköjen teko,
https://www.facebook.com/media....&type=1
Edited By jouniri on 1418074025
https://www.facebook.com/media....&type=1
Edited By jouniri on 1418074025
Tänään oltiin mittailu hommissa, kun päästiin mittaamaan / laskemaan mm. Taxi II:sen mäntien palotilojen tilavuuksia.
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
Edited By jouniri on 1418674808
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
Edited By jouniri on 1418674808
Hommat etenee suorastaan rivakkaan tahtiin ja tulostakin alkaa näkyä.
https://www.facebook.com/video.p....theater
https://www.facebook.com/video.p....theater
Taxi II projektia tyrkitty eteenpäin, sähköt teettää töitä vähintään riittävästi. Tähän mennessä virrat saatu vedettyä sekä testattua mm. seuraaville toiminnoille,
-valot, vilkut
-puolat, tulpat
-PDM15
-M130 (lähes valmista)
-C125
-lämpö- ja paineanturit
-sisään/ulos liittimet
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
Edited By jouniri on 1420407005
-valot, vilkut
-puolat, tulpat
-PDM15
-M130 (lähes valmista)
-C125
-lämpö- ja paineanturit
-sisään/ulos liittimet
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
Edited By jouniri on 1420407005
Tänään tehty Taxi II:seen risteytys hommia, jotta saadaan mm. GenII läppärungot toimimaan GenI kaasun kanssa. Miljuuna pikku muuttujaa tuntuu pitävän huolen siitä jotta Taxi II:n valmistuminen venyy ja venyy.
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
Nyt kun saatiin Taxi II:n kansi kotiin, päästään aloittamaan viimeiset mittaukset ja mahdolliset muokkaukset koskien mäntiä. Sen jälkeen yläkerta nippuun etc. josko se siitä kevääksi valmistuisi.
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
Taxi II:sen konetta kasattu, mitattu ja purettu. Tänään päästiin siihen pisteeseen jotta pystyttiin määrittämään mm. se paljonko männän helmasta joutuu koneistamaan että saadaan kone pyörähtämään täydet 360 astetta sillä nyt männän alle voitelua tuottavat öljyputket ottavat kiinni mäntään vähän ennen männän alakuolo kohtaa. Muutaman millin lyhyemmällä iskulla toteutettuna oltaisiin päästy melkoisesti vähemmillä muutoksilla maaliin asti.
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
Edited By jouniri on 1422992580
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
Edited By jouniri on 1422992580
Lopullisen männän suunnittelu ottanut pari päivää aikaa, nyt kuitenkin alkaa olemaan hyvällä mallilla ja tulevalla viikolla päästäneen sen osalta valuhommiin.
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
TFM Taxi II:n osalta aikataulullisesti ollaan hitusen jäljessä mutta vastaavasti Taxi III:n osalta edellä eli tiedä vaikka saataisiin molemmat jo alkukesäksi kentälle. Positiivinen asia Taxi II:n suhteen on kuitenkin se, jotta tekemättä olevista asioista suurin osa on itse tehtäviä asioita joten aikatauluihin pystytään vaikuttamaan. TFM custom made männän hierominen oikeisiin mittoihin on haaste josta on päätetty selvitä koska parempaakaan ratkaisua ei juuri nyt ollut työpöydälle heittää. Onneksemme niin piirtämiseen, valamiseen kuin lopulliseen koneistamiseenkin löytyy apuja yhteistyö kumppaneista.
MoTeCin M130 boxin osalta Jarno on ajanut labratestejä jo syksystä 2014 alkaen sillä tuon ominaisuudet poikkeaa melkoisesti M800:sta. Tiedonkeruu- ja ohjausanturointeja olemme lisänneet runsaasti Taxi III:sen viime kauteen verrattuna. Tänään vuorossa oli Taxi II:n takapyörän pyörintänopeusanturin asennus.
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
MoTeCin M130 boxin osalta Jarno on ajanut labratestejä jo syksystä 2014 alkaen sillä tuon ominaisuudet poikkeaa melkoisesti M800:sta. Tiedonkeruu- ja ohjausanturointeja olemme lisänneet runsaasti Taxi III:sen viime kauteen verrattuna. Tänään vuorossa oli Taxi II:n takapyörän pyörintänopeusanturin asennus.
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
Eilen saatiin Taxi II:sen mäntä asiaa eteenpäin eli nyt meillä on aihiot siinä kuosissa jotta ne voidaan CNC-koneistaa haluttuun muotoon ja mittaan.
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
Nyt kun Taxi II:n koneen kasaus odottaa koneistettavana olevia mäntiä on päästy tekemään patopainekoteloa, sen ohjausta ja jäähdytystä. Eksotiikkaa kerrakseen.
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
https://www.facebook.com/Teamfor....theater
Tavoitteena saada molemmat vaparit valmiiksi tohon Hallin 2015 tapahtumaan mennessä.
https://www.facebook.com/Teamforcemajor?fref=nf
https://www.facebook.com/Teamforcemajor?fref=nf