Mykkä mopo...?
Mopo mallia 2004
Virrat päälle, taulussa lukee check ja lämpömittarin viisari menee kattoon. Ei pyöritä starttia.
Eli rompun mukaan tappokytkin olisi päällä, mut kun ei ole ja kaks päivää sitten jätin sen juuri tuohon asentoon töistä tullessa.
Onko siis oletettava että sateessa seisominen on tehnyt hallaa kahvan kytkimille? Koitin sitä kytkintä rempata mut ei mitään vaikutusta...
Ainakin valot ja kaikki muut hässäkät toimii, eli on oletettavaa että pääsulake on ainakin ehjä.
Ja asia kaks, onko dealer mode liitin se vasemman takakatteen alta löytynyt valkoinen nelinastainen liitin jossa on kiinni liittimen toinen puolisko ja siinä hyppylanka kahden nastan välillä...? (hiton huonot kuvat rompulla..) Mites se kytketään dealer asentoon?
Ja asia kolme, onko tuossa pyörässä jotain resetointi rituaalia jos sähköjä on ropattu?
Virrat päälle, taulussa lukee check ja lämpömittarin viisari menee kattoon. Ei pyöritä starttia.
Eli rompun mukaan tappokytkin olisi päällä, mut kun ei ole ja kaks päivää sitten jätin sen juuri tuohon asentoon töistä tullessa.
Onko siis oletettava että sateessa seisominen on tehnyt hallaa kahvan kytkimille? Koitin sitä kytkintä rempata mut ei mitään vaikutusta...
Ainakin valot ja kaikki muut hässäkät toimii, eli on oletettavaa että pääsulake on ainakin ehjä.
Ja asia kaks, onko dealer mode liitin se vasemman takakatteen alta löytynyt valkoinen nelinastainen liitin jossa on kiinni liittimen toinen puolisko ja siinä hyppylanka kahden nastan välillä...? (hiton huonot kuvat rompulla..) Mites se kytketään dealer asentoon?
Ja asia kolme, onko tuossa pyörässä jotain resetointi rituaalia jos sähköjä on ropattu?
No sinullapa on ongelmia... toisaalta kun on uusi mopo tai mikä vaan vehje niin sillin alkuun on aina hankalampaa kun kaikki jutut eivät ole etuudestaan tuttuja...
Check vilkkuu = oletko tarkistanut;
1) Ettei tappokytkin ole päällä ?
2) Että seisontatuki nousee kunnolla ylös
Huoltoliitin on se valkoinen nelinastainen joka on kumisen suojan alla ja johon tulee kaksi johtoa. Nuo kun kytkee toisiinsa niin sitten voi tarkistaa vikakoodin.
Ainut resetointi mistä olen kuullut on virrat pois päältä puoleksi tunniksi, esim. akun kenkä irti jotta ecu nollaantuu. Tosin ei varmaankaan nollaa ECU:uun talletettuja polttoainekarttojen hienosäätöjä.
Kaikkien mittareiden viisareiden kuuluisi mennä kattoon ja palata sitten. Jos ei toimi noin niin sitten kommunikointi ECU:n kanssa ei taida toimia. Tsekkaa ECU:n liittimet irroittamalla ja laittamalla takaisin. Jos ollut sateessa voi olla tietysti myös mittaritaulun liittimet, mutta niistä ei pitäisi käyntiongelmia tulla.
Olisiko kuitenkin vaan tuo tappokytkin vahingossa jäänyt päälle ? Toisaalta sulla oli noita käyntiongelmia joten voi hyvinkin olla että joku liittimistä on huonosti kiinni ?
Edited By PetriK on 1148237535
Check vilkkuu = oletko tarkistanut;
1) Ettei tappokytkin ole päällä ?
2) Että seisontatuki nousee kunnolla ylös
Huoltoliitin on se valkoinen nelinastainen joka on kumisen suojan alla ja johon tulee kaksi johtoa. Nuo kun kytkee toisiinsa niin sitten voi tarkistaa vikakoodin.
Ainut resetointi mistä olen kuullut on virrat pois päältä puoleksi tunniksi, esim. akun kenkä irti jotta ecu nollaantuu. Tosin ei varmaankaan nollaa ECU:uun talletettuja polttoainekarttojen hienosäätöjä.
Kaikkien mittareiden viisareiden kuuluisi mennä kattoon ja palata sitten. Jos ei toimi noin niin sitten kommunikointi ECU:n kanssa ei taida toimia. Tsekkaa ECU:n liittimet irroittamalla ja laittamalla takaisin. Jos ollut sateessa voi olla tietysti myös mittaritaulun liittimet, mutta niistä ei pitäisi käyntiongelmia tulla.
Olisiko kuitenkin vaan tuo tappokytkin vahingossa jäänyt päälle ? Toisaalta sulla oli noita käyntiongelmia joten voi hyvinkin olla että joku liittimistä on huonosti kiinni ?
Edited By PetriK on 1148237535
No kyllä se tappokytkin on tarkistettu, meinas tulla jännetupin tulehdus kun sitä rämppäs edestakaisin....
Pitänee aukaista ja katsoa onko se syönyt kosteutta.
Seisontatuen asennon ei pitäisi vaikuttaa vapaalla käynnistettäessä, onhan se ennenkin laitettu lämpiämään tuolla tyylillä... ???
Mittärit liikkuu ihan normaalisti kun kytkee virrat. En ole vielä paikallistanut mistä nousi käry josta aikaisemmin mainitsin. Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla oikean kahvan kytkimen liitin, pitää kaivaa esille.
Pitänee aukaista ja katsoa onko se syönyt kosteutta.
Seisontatuen asennon ei pitäisi vaikuttaa vapaalla käynnistettäessä, onhan se ennenkin laitettu lämpiämään tuolla tyylillä... ???
Mittärit liikkuu ihan normaalisti kun kytkee virrat. En ole vielä paikallistanut mistä nousi käry josta aikaisemmin mainitsin. Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla oikean kahvan kytkimen liitin, pitää kaivaa esille.
Quadron kirjoitti:Seisontatuen asennon ei pitäisi vaikuttaa vapaalla käynnistettäessä, onhan se ennenkin laitettu lämpiämään tuolla tyylillä... ???
Tuo check vilkkuminen ja startin pyörimättömyys yleensä kertoisi että käynnistyksenestopiirissä on jotain häikkää. Siinähän on neljä komponenttia:
1) Vaihteentunnistin (vapaalla)
2) Kytkin
3) Seisontatuki
4) Tappokytkin
Jos vaihteensiirtäjän anturi on jostain syystä rikki tai liitin irti niin silloin ei käynnisty välttämättä kytkimelläkään jos seisontatuki on alhaalla... tuo voisi myös kertoa miksi käy huonosti <3000rpm jos luulee koko ajan olevansa esim. 5 vaihteella.
Mutta kun sulla on ollut noita alle 3000rpm käyntiongelmia niin voi olla että siellä on jotain muutakin.
Mitäs virhekoodia saat kun kytket sen valkoisen huoltoliittimen kaksi piuhaa yhteen ? Tällä tiedolla olisi helpointa lähteä liikkeelle ?
Edited By PetriK on 1148274624
PetriK kirjoitti:Quadron kirjoitti:Seisontatuen asennon ei pitäisi vaikuttaa vapaalla käynnistettäessä, onhan se ennenkin laitettu lämpiämään tuolla tyylillä... ???
Tuo check vilkkuminen ja startin pyörimättömyys yleensä kertoisi että käynnistyksenestopiirissä on jotain häikkää. Siinähän on neljä komponenttia:
1) Vaihteentunnistin (vapaalla)
2) Kytkin
3) Seisontatuki
4) Tappokytkin
Jos vaihteensiirtäjän anturi on jostain syystä rikki tai liitin irti niin silloin ei käynnisty välttämättä kytkimelläkään jos seisontatuki on alhaalla... tuo voisi myös kertoa miksi käy huonosti <3000rpm jos luulee koko ajan olevansa esim. 5 vaihteella.
Mutta kun sulla on ollut noita alle 3000rpm käyntiongelmia niin voi olla että siellä on jotain muutakin.
Mitäs virhekoodia saat kun kytket sen valkoisen huoltoliittimen kaksi piuhaa yhteen ? Tällä tiedolla olisi helpointa lähteä liikkeelle ?
Vapaalla se kyllä on valon mukaan, ja vihreä valo sammui heti kun löi polkimesta jompaan kumpaan suuntaan.
Pitää tutkia nuo kytkimet kun pääsen pyörän viereen illalla.
Jos unettoman yön aikana suoritettu pähkäily pitää paikkansa niin oikean kahvan kytkimessä on vikaa, ja siihen onneksi löytyy koko kahva varaosana kaapista, käyntihäiriöt johtuu tps:n asennosta jota ei ole tarkistettu tonnin huollossa ja se hoituu säätämällä.
Toivottavasti se on näin yksinkertaista.Tosin ei mulla lotossa ole ollu onnea ennenkään...
Virhekoodia en osaa vielä sanoa, kun nopealla ropailulla en tainnut oikeaa liitintä vielä löytää eilen mopon persiistä. Tilasin kyllä jsd:ltä samaan kasaan active tre:n kanssa dealer-kytkimen että saa napsuteltua siitä päälle ja pois.
Ongelma ratkaistu ainakin toistaiseksi.
Olis taas kerran pitäny lähtee perusasioista liikkeelle...
Kun olin purkanut puoli pyörää keksin käydä sulakkeet läpi, ignition sulake oli poikki, ja sen vaihtamalla alkoi taas tuttu pörinä...
Mutta fakta on tietty että jossain on oltava jotain häikkää että se polttaa sulakkeen, missään ei vaan näkynyt sulaneita paikkoja.
Olis taas kerran pitäny lähtee perusasioista liikkeelle...

Kun olin purkanut puoli pyörää keksin käydä sulakkeet läpi, ignition sulake oli poikki, ja sen vaihtamalla alkoi taas tuttu pörinä...
Mutta fakta on tietty että jossain on oltava jotain häikkää että se polttaa sulakkeen, missään ei vaan näkynyt sulaneita paikkoja.