Etupään nypytys

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
Kamibusa
Viestit: 80
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 16:42
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja Kamibusa »

Tere!

Sanokaas, mistä mahtaa johtua pieni etupään nypytys taajamanopeuksissa 50 - 60 km/h. ??? Eihän se nyt mitään järkyttävän pahaa ole, mutta laatupelissä tuollainenkin ottaa pattiin. Nypytys häviää täysin, kun nopeus nousee tonne 80 km/h ja sen yli. Nypytys alkoi renkaan vaihdon jälkeen. Rinkulaksi laitettiin kesällä normikokoa oleva Dunlop SportSmart.

Ekana tulee tietenkin mieleen tasapainotus. Rengasliike painottii renkaan uudestaan ja kaikki kunnossa; lisäsivät muodon vuoksi 5 g, mutta sillä ei ollut mitään merkitystä :( .

Muutama taustatieto
- rengaspaine kylmänä 2.9 (normi)
- vaimennuksen ja jousituksen säädöt kuta kuinkin vakiot
- keulaöljyt vaihdettu keväällä 2013
- Busa on kolaroimaton ja kolhimaton
- vanteessa ei ole kolhuja; ei ainakaan näkyviä

Niin, onko vika kuitenkin renkaassa, vaikka tasapainotus on OK. Rinkula näyttää päälle päin virheettömältä ja siltä, että se on noussut vanteelle niin kuin pitääkin.

Onko jollain muilla ollut samoja propseja? Mikäpä neuvoksi :ghostface: ??
MAL
Avatar
Jokimaa
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Heinä 2005, 14:11
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jokimaa »

Ettei ole laakerissa väljää?:(
Tänään liikun, syön ja juon tavalla, joka saa oloni tuntumaan hyvältä.
Avatar
TNT
Viestit: 771
Liittynyt: 09 Kesä 2007, 21:23
Paikkakunta: Kotipalakinen.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TNT »

Onko pyörimissuunta oikein..
+210 mph kerhossa
Se aito OrMu (T)
Kamibusa
Viestit: 80
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 16:42
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja Kamibusa »

Jokimaa kirjoitti:Ettei ole laakerissa väljää?:(
Niin, laakeri voisi olla yksi mahdollisuus, mutta oireilisiko se vaan tietyssä nopeudessa tuollaisena nypytyksenä??

Busalla (gen2) on ajettu 22 tkm, eli siinäkin mielessä laakeri olisi ollut melko lyhytikäinen. Toki joskus laakerikin pettää yllättävän nopeasti.
MAL
Kamibusa
Viestit: 80
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 16:42
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja Kamibusa »

TNT kirjoitti:Onko pyörimissuunta oikein..
Moro Tare!

Joo, suunta on OK. :cool:
MAL
Vajukki
Viestit: 53
Liittynyt: 04 Kesä 2010, 17:35

Viesti Kirjoittaja Vajukki »

Oliko dynaaminen vai staattinen tasapainotus?
Jos oli dynaaminen painotus niin tarkistaisin että onko staattinen paino kohdallaan ja jos ei ole niin painottaisin staattisesti.
Kamibusa
Viestit: 80
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 16:42
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja Kamibusa »

Vajukki kirjoitti:Oliko dynaaminen vai staattinen tasapainotus?
Jos oli dynaaminen painotus niin tarkistaisin että onko staattinen paino kohdallaan ja jos ei ole niin painottaisin staattisesti.
Öö, tunnustan maalaisuuteni: mitä on staattinen painotus? :shocked:
MAL
zeta1
Viestit: 144
Liittynyt: 12 Syys 2012, 20:13
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja zeta1 »

Mulla oli kyseisen renkaan kanssa sama oire. Alkoi kun laitettiin alle ja loppui kun vaihdoin misukan takas. Kestin sitä yhden kesän jonka aikana rengas kulunutkin jo aivan aalloille.
Heksa
Viestit: 1190
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 19:51

Viesti Kirjoittaja Heksa »

Kamibusa kirjoitti:
Vajukki kirjoitti:Oliko dynaaminen vai staattinen tasapainotus?
Jos oli dynaaminen painotus niin tarkistaisin että onko staattinen paino kohdallaan ja jos ei ole niin painottaisin staattisesti.

Öö, tunnustan maalaisuuteni: mitä on staattinen painotus? :shocked:

staattinen on se kun laitat sillä tangolla "käsin" tyyliin
eli paino aina ylös keskelle

dynaaminen on koneellinen jolla pystyy määrittään myös painon vaikka
pyörän vasempaan reunaan.

moottoripyörässä ei mitään hyötyä painojen laittamisessa toiseen reunaan...

monet laittaa myös koneella "staattisesti" eli paino siihen keski vampuraan

"Dynaamisella tasapainolla ei ole mp-renkaassa samanlaista merkitystä kuin autossa, koska mp:ssä akseli on tuettu haarukkaan molemmista päistä. Mp-renkaat ovat vielä autonrengasta kapeampia."
SMR
Kamibusa
Viestit: 80
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 16:42
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja Kamibusa »

zeta1 kirjoitti:Mulla oli kyseisen renkaan kanssa sama oire. Alkoi kun laitettiin alle ja loppui kun vaihdoin misukan takas. Kestin sitä yhden kesän jonka aikana rengas kulunutkin jo aivan aalloille.

No, tuo kommenttisi vahvistaa vähän sitä, mitä itsekin eniten epäilen, eli että vika olisi itse renkaassa. Mulla on edelliset renkaat olleet Pirellin Rosso Corsia ja eivätpä ole nypyttäneet. Eihän SportMartinkaan mikään hinnat alkaen -rengas pitäisi olla, mutta eipä tuo nyt vakuuttanutkaan :wtf: Tosin radalla Busanisti-ratapäivällä Dunlop toimi mun vaatimattomilla vauhdeilla moitteetta.

Aion kutenkin ajaa rinkulan loppuun. Tosin nyt vasta pari tonnia ajettu... Toisaalta pitää välttää taajamanopeuksia, niin ei nypytä! :baaa:

Heksalle kiitokset painottamisen sivistämisestä. Jotenkin luulen, että en ollut ainoa, joka oppi jotain uutta. :tapu: Pitää vielä yrittää tota staattista painotustakin, jos se vaikka auttaskin.
MAL
Avatar
BaTTman
Viestit: 583
Liittynyt: 25 Huhti 2008, 09:06
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja BaTTman »

Nykyisin tuppaa uusi asfalttikin nypyttämään niin perkuleesti...
Come what(ever) may.

--Under 200 mph club; 177 mph--
Vajukki
Viestit: 53
Liittynyt: 04 Kesä 2010, 17:35

Viesti Kirjoittaja Vajukki »

BaTTman kirjoitti:Nykyisin tuppaa uusi asfalttikin nypyttämään niin perkuleesti...

Näin on. Liekö syynä töiden kilpailutus mutta tuntuu että tasaista tietä ei enää osata tai ehditä tekemään.

Ajelin eilen Sahalahti-Sappee väliä ja sinnehän on tänä kesänä päällystetty pitkä pätkä uudelleen, ilmeisesti jotain öljysoraa. Todella kovaa nypytystä koko matka.
Avatar
Ginkaze
Viestit: 90
Liittynyt: 30 Elo 2008, 09:58
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Ginkaze »

Kaikki pyörän eli vanne ja rengasyhdistelmän epätasapainon aiheuttamat värinät esiintyy nopeuden ollessa vähän korkeampi n.80km/h ja siitä ylöspäin reiluun sataseen. Veikkaisin nypytyksen johtuvan jostakin muuta kuin painotusongelmasta. Dynaamista on moottoripyörien renkaissa erittäin vähän ja harvoin niin paljon, että sitä pitäisi poistaa vastapainoin.
+200mph CLUB FINLAND
Avatar
Jokimaa
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Heinä 2005, 14:11
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jokimaa »

Laakerit voi kyllä mennä jo 20tkm ja hieman päälle.
:p
Tänään liikun, syön ja juon tavalla, joka saa oloni tuntumaan hyvältä.
Avatar
suiza
Viestit: 359
Liittynyt: 07 Huhti 2006, 20:04
Paikkakunta: Oulun ympäristö

Viesti Kirjoittaja suiza »

Jokimaa kirjoitti:Laakerit voi kyllä mennä jo 20tkm ja hieman päälle.
:p
Ainakin takaa. K8:ssa meni ensimmäiset takalaakerit 17 ja toiset 30 kohdilla.
Nyt 61 mittarissa ja samoilla mennään, edessä alkuperäiset.
Vastaa Viestiin