Suuntana alpit? - Vinkkejä ja neuvoja halutaan
Viimekesän pohjosen reissun jälkeen ajateltiin vaimon kanssa suunnata kohti etelää.
Nyt on karttoja tutkittu ja hirmuisista mutkateistä kateltu kosteita unia. Tarkoitus on lähteä heinäkuun alussa ja käyttää pari viikkoa kiertelyyn, budjetti koetetaan pitään näin laman alla kohtuulisena.
Mieleen tulikin kun täällä on noita kokeneita euroopan kiertäjiä kysellä hiukan vinkkejä sopivista reiteistä, tietulleista, varustautumisesta ja kaikesta mikänyt asiaan liittyykin.
Nyt on karttoja tutkittu ja hirmuisista mutkateistä kateltu kosteita unia. Tarkoitus on lähteä heinäkuun alussa ja käyttää pari viikkoa kiertelyyn, budjetti koetetaan pitään näin laman alla kohtuulisena.
Mieleen tulikin kun täällä on noita kokeneita euroopan kiertäjiä kysellä hiukan vinkkejä sopivista reiteistä, tietulleista, varustautumisesta ja kaikesta mikänyt asiaan liittyykin.
Esim tästä
Alta linkkejä kopioiden selaimeen.
1. Neuschwansteinin linna ja Zugspitzen näköalapaikka(n. 200 km)
Reitti: http://g.co/maps/64dgx
2. Pätkä Saksan Alppitietä (n. 330 km)
Tuohon pätkään mahtuu ehkäpä Saksan hienoimmat mutkapätkät...
Reitti: http://g.co/maps/rfj3m
3. Gerlos Pass ja Grossglockner ja Krimmlin vesiputous (n. 420 km, eli pitkä ajopäivä...)
Reitti: http://g.co/maps/q76qs
4. Timmelsjoch (n. 250 km)
Reitti: http://g.co/maps/jr2qw Huom. Google Maps ei suostu piirtämään reittiä B ja C väliin, sen takia väärä km.
5. Stelvio ja Livigno (n. 400 km, eli toinen pitkä ajopäivä...)
Livignossa voi tosiaan suorittaa verovapaat ostokset, mutta hintoja kannatttaa sielläkin vertailla.
Reitti: http://g.co/maps/dcgdv
6. Silvretta (n. 270 km)
Reitti: http://g.co/maps/kuxut
Majoituksia esim.
Ei kannata ahnehtia liikaa km- per päivä, siihen on helppo syyllistyä. Varasuunnitelmiakin on hyvä olla jos aiotussa kohteessa kelit ei suosi.
Navigaattoria suosittelen, on niin paljon mukavampi eksyä ihan rauhassa..
Eurooppalainen sairausvakuutuskortti mukaan kaikille lähtijöille tuolta ja matkavakuutus. Pyörään kannattaa hakea ns. greencard sen saapi omasta vakuutusyhtiöstä.
Fillari huolettuna ja hyvillä renkailla lähtiessä.
Tässä nopeesti nyt jotain.
Ja ei muuta kuin hanaa!
Ps. käteistä on hyvä olla, ei pelaa pikkupaikoissa kortit ihan kuin kotohärmässä.
Edited By Ekoteko on 1362219148
Alta linkkejä kopioiden selaimeen.
1. Neuschwansteinin linna ja Zugspitzen näköalapaikka(n. 200 km)
Reitti: http://g.co/maps/64dgx
2. Pätkä Saksan Alppitietä (n. 330 km)
Tuohon pätkään mahtuu ehkäpä Saksan hienoimmat mutkapätkät...
Reitti: http://g.co/maps/rfj3m
3. Gerlos Pass ja Grossglockner ja Krimmlin vesiputous (n. 420 km, eli pitkä ajopäivä...)
Reitti: http://g.co/maps/q76qs
4. Timmelsjoch (n. 250 km)
Reitti: http://g.co/maps/jr2qw Huom. Google Maps ei suostu piirtämään reittiä B ja C väliin, sen takia väärä km.
5. Stelvio ja Livigno (n. 400 km, eli toinen pitkä ajopäivä...)
Livignossa voi tosiaan suorittaa verovapaat ostokset, mutta hintoja kannatttaa sielläkin vertailla.
Reitti: http://g.co/maps/dcgdv
6. Silvretta (n. 270 km)
Reitti: http://g.co/maps/kuxut
Majoituksia esim.
Ei kannata ahnehtia liikaa km- per päivä, siihen on helppo syyllistyä. Varasuunnitelmiakin on hyvä olla jos aiotussa kohteessa kelit ei suosi.
Navigaattoria suosittelen, on niin paljon mukavampi eksyä ihan rauhassa..
Eurooppalainen sairausvakuutuskortti mukaan kaikille lähtijöille tuolta ja matkavakuutus. Pyörään kannattaa hakea ns. greencard sen saapi omasta vakuutusyhtiöstä.
Fillari huolettuna ja hyvillä renkailla lähtiessä.
Tässä nopeesti nyt jotain.
Ja ei muuta kuin hanaa!
Ps. käteistä on hyvä olla, ei pelaa pikkupaikoissa kortit ihan kuin kotohärmässä.
Edited By Ekoteko on 1362219148
..ankka on elävä todiste siitä, että uiminen ei tee hyvää vartalolle..
CR 125R, TZR, SV 650S, K0, K9, L0
kuntofillari YZ400F
TEAM CAMPARI
CR 125R, TZR, SV 650S, K0, K9, L0
kuntofillari YZ400F
TEAM CAMPARI
Ne harvat tietullit mitä maksettiin omalla reissulla 2011 kesällä hoituivat visalla, muuten visa olikin sitten melko turha. käteistä pyytivät melkein jokaisessa paikassa.Xetap kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Mitens noi tietullit toimii?
Jos trangiameininkiä aikoo pitää, polttonesteet kannattaa ottaa suomesta mukaan, meidän porukka ei ainakaan löytänyt sinol/marinol tyylisiä nesteitä mistään.
Ekan yön majoitus kannattaa varata etukäteen.
Mutkapätkistä parhaat oli mielestäni pohjois Italiassa.
Ekoteko:n mainitseman Krimmlin vesiputoksen ainakin muistan, Itse putous oli ihan jees, mutta se ylämäkeen ajettava mutkapätkä mikä lähti putoksen vierestä , vieläkin suu leviää virneeseen kun sitä muistelee
Tietullit ei ole mikään ongelma eikä kallistakaan. Niitä saa ostaa joka huoltsikalta. Muutaman päivän hinta on n. 5-7¤, joissakin tunneleissa on myös käyttömaksu.
Siihen vaan jonon perään, ( ei rekkakaistalle. ) ja täti rahastaa kopissa. Ei tarvi nousta pyörän päältä tms.
Saksa on maksuton, Itävallassa, Italiassa ja Sveitsissä on maksuja isoilla baanoilla.
Sveitsissä on erityisen kallista ajaa ylinopeutta..
Autobaanoilla pitää muistaa katsella peilejä! Tietyöt saattaa hidastaa merkittävästi matkantekoa ja ruuhkat on yleisiä isoimmilla baanoilla. Niitä voi ADAC:n sivujen kautta yrittää välttää, aika synkkää on nököttää esim. 3,5h paikallaan kun baana on jumissa, kokemus sekin oli. ADAC
Siihen vaan jonon perään, ( ei rekkakaistalle. ) ja täti rahastaa kopissa. Ei tarvi nousta pyörän päältä tms.
Saksa on maksuton, Itävallassa, Italiassa ja Sveitsissä on maksuja isoilla baanoilla.
Sveitsissä on erityisen kallista ajaa ylinopeutta..
Autobaanoilla pitää muistaa katsella peilejä! Tietyöt saattaa hidastaa merkittävästi matkantekoa ja ruuhkat on yleisiä isoimmilla baanoilla. Niitä voi ADAC:n sivujen kautta yrittää välttää, aika synkkää on nököttää esim. 3,5h paikallaan kun baana on jumissa, kokemus sekin oli. ADAC
..ankka on elävä todiste siitä, että uiminen ei tee hyvää vartalolle..
CR 125R, TZR, SV 650S, K0, K9, L0
kuntofillari YZ400F
TEAM CAMPARI
CR 125R, TZR, SV 650S, K0, K9, L0
kuntofillari YZ400F
TEAM CAMPARI
Hyviä neuvoja on aiemmissa viesteissä tullut.
Tietulliasiassa on vastauksissa osittain sekoitettu keskenään vignetti ja tietulli.
Vignetti on moottoripyörän keulaan liimattava tarra, joka vaaditaan Itävallassa, Sveitsissä ja muistaakseni Unkarissa. Mutta vain, mikäli ajaa moottoriteillä, pienempiä teitä pitkin matkaavat eivät siis tarvitse sitä. Ja niitä siis saa ja kannattaa ostaa heti rajan pinnassa huoltoasemilla. Tshekissä ja Slovakiassa vignetti vaaditaan muistaakseni autoilta, mutta ei prätkiltä.
Italiassa, Ranskassa ja Espanjassa ( ehkä joissakin muissakin maissa) taas peritään tietulleja, joita on kahta tyyppiä:
1. Maksukopille pysähdyttäessä näet hinnaston, ja maksat sen taksan mukaan päästäksesi jatkamaan matkaa. Älä aja "telepass"-portille, koska se on tarkoitettu erillisen " maksupäätteen" hankkineille, ja laite tunnistaa päätteen ja avaa automaattisesti portin. Muut vaihtoehdot ovat miehittämätön portti, jossa maksetaan kortilla, sekä manuaalivaihtoehto, jossa elävä ihminen ottaa vastaan käteistä tai voit maksaa myös kortilla.
2. Tietulliportilla on nappi, josta painamalla saat lipukkeen. Ota se, säilytä huolellisesti ja aja moottoritietä niin pitkälle kun haluat. Kun poistut moottoritieltä, anna maksuportilla tämä kuponki virkailijalle ( tai syötä koneeseen, käytäntö vaihtelee). Ja taas samat telepass, card ja manual - vaihtoehdot valittavissa, eli siis yleensä maksuportteja on rinnakkain 10-15.
Tietulliasiassa on vastauksissa osittain sekoitettu keskenään vignetti ja tietulli.
Vignetti on moottoripyörän keulaan liimattava tarra, joka vaaditaan Itävallassa, Sveitsissä ja muistaakseni Unkarissa. Mutta vain, mikäli ajaa moottoriteillä, pienempiä teitä pitkin matkaavat eivät siis tarvitse sitä. Ja niitä siis saa ja kannattaa ostaa heti rajan pinnassa huoltoasemilla. Tshekissä ja Slovakiassa vignetti vaaditaan muistaakseni autoilta, mutta ei prätkiltä.
Italiassa, Ranskassa ja Espanjassa ( ehkä joissakin muissakin maissa) taas peritään tietulleja, joita on kahta tyyppiä:
1. Maksukopille pysähdyttäessä näet hinnaston, ja maksat sen taksan mukaan päästäksesi jatkamaan matkaa. Älä aja "telepass"-portille, koska se on tarkoitettu erillisen " maksupäätteen" hankkineille, ja laite tunnistaa päätteen ja avaa automaattisesti portin. Muut vaihtoehdot ovat miehittämätön portti, jossa maksetaan kortilla, sekä manuaalivaihtoehto, jossa elävä ihminen ottaa vastaan käteistä tai voit maksaa myös kortilla.
2. Tietulliportilla on nappi, josta painamalla saat lipukkeen. Ota se, säilytä huolellisesti ja aja moottoritietä niin pitkälle kun haluat. Kun poistut moottoritieltä, anna maksuportilla tämä kuponki virkailijalle ( tai syötä koneeseen, käytäntö vaihtelee). Ja taas samat telepass, card ja manual - vaihtoehdot valittavissa, eli siis yleensä maksuportteja on rinnakkain 10-15.
Club 100 m/s Otalampi
Sawon Woima - vähän niin kuin turbo, mutta pienempi ahdin ja vähemmän voimaa
Sawon Woima - vähän niin kuin turbo, mutta pienempi ahdin ja vähemmän voimaa
Ekalle yölle ollut majoitus varattuna, laiva kun kolahtaa Saksassa rantaan niin saa päästää rauhallisin mielin kohti alppeja. Majoitusta löytynyt kesä-heinäkuun vaihteessa alpeilla tosi hyvin, pärjää varaamattakin.
Muutama kuva fiilistelyyn:
https://plus.google.com/photos....0236241
Muutama kuva fiilistelyyn:
https://plus.google.com/photos....0236241
GSX1300R K9
Tuosta vielä vähän vinkkejä.
..ankka on elävä todiste siitä, että uiminen ei tee hyvää vartalolle..
CR 125R, TZR, SV 650S, K0, K9, L0
kuntofillari YZ400F
TEAM CAMPARI
CR 125R, TZR, SV 650S, K0, K9, L0
kuntofillari YZ400F
TEAM CAMPARI
Hyviä hotelleja tai majataloja on pilvinpimein eikä hintakaan päätä huimaa. Etap-hotellit on hyviä jos saksassa meinaa majoittua..netistä varaus helposti.
Itävallasta enempikin kokemusta itsellä niin hotellit ja majatalot on hyvä varata etukäteen jos ei halua iltapäivä härdelliä etsiessä majoitusta. Tietty frei-zimmer kyltti auttaa asiaa paljon.Kun siellä paljon majoitus tilaa yksityisillä jotka vuokraavat huoneistoja tai huonetta aamupalalla tai ilman..suosittelen aamupalan kanssa.
Katsoppas kartalta pieni kylä nimeltä Söll Itävallasta. Siitä jos piirtää harpilla 350km säteellä ympyrän niin siihen mahtuu paljon näkemistä..kaikki em alppitiet ja kulttuuria myös Maranello jos punaisista autoista tykkää.
Sotahistoriaa lähellä Kotkanpesä ja se linna jossa kotkat kuuntelevat kuvattiin. Sopivien päiväretkien päässä. Itse tykkään kun on tukikohta liki koko loman ajaksi josta tehdä pistoina reissuja.Ei tarvii kaikkia kamoja kuskata paikasta toiseen. Tuo Grossglockneri on kyllä ylimainostettu pätkä..vaikkakin eteläpuolen kylä laaksossa on yksi alppien kauneimmista.Itse pidin paljon parempana Timmeljochia. Gerlos-pass helppo alkupala. Tietulleja ei saksassa ole enään mutta Itävallassa on vingetti käytössä motareilla ja muutamissa tunneleissa on maksu.(vingeten saa helposti rajalle tultaessa joltakin huoltoasemalta tien vieressä kyltti,Pitää maksaa käteisellä.) Italiassa motarit maksullisia,otetaan lippu motarille mentäessä ja mamma ottaa maksun käteisellä/lk:lla poistuttaessa motarilla.Ei kannata ahnehtia liikaa kuten täälläkin on jo neuvottu. 2vkoa on lyhyt aika..kun kuukausikin tuntui lyhyeltä. Muista että heinäkuun loppu on jo lomakautta ja ne STAUT on joskus pitkiä..onneksi siellä ymmärretään kaistojenvälissäkin ajoa. Muista pakata turvaliivit kuskille ja kyytiläiselle.Ovat pakolliset jos sattuvat ratsaamaan. Karttoja valmiista reiteistä majoituspaikkoineen löytyy netistä tonnikaupalla myös naveihin siirrettäviä. Itävallassa ja Italiassa ei kaikki puhu englantia pienissä paikoissa.Itsellä on kyllä aina luottokortit kelvanneet. Huomaa että Itävallassa ainakin pankkiautomaatilla PÄIVITTÄINEN nostoraja on 400e eli ei kertanosto raja. Sekavaa tekstiä mutta näin loman jälkeen sallittakoon..
Itävallasta enempikin kokemusta itsellä niin hotellit ja majatalot on hyvä varata etukäteen jos ei halua iltapäivä härdelliä etsiessä majoitusta. Tietty frei-zimmer kyltti auttaa asiaa paljon.Kun siellä paljon majoitus tilaa yksityisillä jotka vuokraavat huoneistoja tai huonetta aamupalalla tai ilman..suosittelen aamupalan kanssa.
Katsoppas kartalta pieni kylä nimeltä Söll Itävallasta. Siitä jos piirtää harpilla 350km säteellä ympyrän niin siihen mahtuu paljon näkemistä..kaikki em alppitiet ja kulttuuria myös Maranello jos punaisista autoista tykkää.
Sotahistoriaa lähellä Kotkanpesä ja se linna jossa kotkat kuuntelevat kuvattiin. Sopivien päiväretkien päässä. Itse tykkään kun on tukikohta liki koko loman ajaksi josta tehdä pistoina reissuja.Ei tarvii kaikkia kamoja kuskata paikasta toiseen. Tuo Grossglockneri on kyllä ylimainostettu pätkä..vaikkakin eteläpuolen kylä laaksossa on yksi alppien kauneimmista.Itse pidin paljon parempana Timmeljochia. Gerlos-pass helppo alkupala. Tietulleja ei saksassa ole enään mutta Itävallassa on vingetti käytössä motareilla ja muutamissa tunneleissa on maksu.(vingeten saa helposti rajalle tultaessa joltakin huoltoasemalta tien vieressä kyltti,Pitää maksaa käteisellä.) Italiassa motarit maksullisia,otetaan lippu motarille mentäessä ja mamma ottaa maksun käteisellä/lk:lla poistuttaessa motarilla.Ei kannata ahnehtia liikaa kuten täälläkin on jo neuvottu. 2vkoa on lyhyt aika..kun kuukausikin tuntui lyhyeltä. Muista että heinäkuun loppu on jo lomakautta ja ne STAUT on joskus pitkiä..onneksi siellä ymmärretään kaistojenvälissäkin ajoa. Muista pakata turvaliivit kuskille ja kyytiläiselle.Ovat pakolliset jos sattuvat ratsaamaan. Karttoja valmiista reiteistä majoituspaikkoineen löytyy netistä tonnikaupalla myös naveihin siirrettäviä. Itävallassa ja Italiassa ei kaikki puhu englantia pienissä paikoissa.Itsellä on kyllä aina luottokortit kelvanneet. Huomaa että Itävallassa ainakin pankkiautomaatilla PÄIVITTÄINEN nostoraja on 400e eli ei kertanosto raja. Sekavaa tekstiä mutta näin loman jälkeen sallittakoon..