Ilmaa jäähdytysjärjestelmässä - puluputtaa
Ongelma alkoi jo viime syksynä kun ajolenkin jälkeen huomasin että paisuntasäiliöön tulee yksitäisiä kuplia. Vaihdoin sitte uuden jäykemmällä jousella olevan syylärin korkin mutta tästä ei ollut apua. Talvella sitten vaihdettiin uusi kannentiiviste ja laitettiin Apen puolentuuman kansipultit. Copper gaskettia käytettiin kasauksessa. Keväällä kun pyörää SISÄÄNAJETTIIN niin kupli kuten syksylläkin ja tässä kesän mittaa kun on päästy tosissaan ajamaan niin kupliminen on pahentunut ja välillä paisariin tulee kuplia yhtenä jonona, eniten ehkä silloin kun pyörä on juuri sammutettu.
Nestepinta nousee paisarissa selvästi yli maksimin, ei ole kuitenkaan kokonaan täyttynyt. Ei imaise takaisin jäähtyessään.Lämmöt pysyy aina kurissa niin maantiellä, taajamassa tai tyhjäkäynnillä.
Jäähdytysjärjestelmä ollut vuorokauden paineistettuna ja pitää paineen noin 1,2bar. Syylärin korkki näyttää avautuvan siinä 1,3-1,4 barissa. Yksi letkuvuoto löytyi tällä menetelmällä mutta sen korjaaminen ei auttanut ongelmaan.
-Termostaatti vaihdettu
-Syylärin korkki vaihdettu (silloin syksyllä)
-Letkut ja klemmarit tarkistettu
Ei hukkaa nestettä tai pölläyttele valkoista savua ja toimii muutenkin hyvin.
Voisiko jäähdytysnesteen kiehumispiste olla liian alhainen että pääsee kiehumaan kannen sisällä? Seos 50/50.
Mitä vielä voisi tarkistaa?
Edited By gsxr on 1310751314
Nestepinta nousee paisarissa selvästi yli maksimin, ei ole kuitenkaan kokonaan täyttynyt. Ei imaise takaisin jäähtyessään.Lämmöt pysyy aina kurissa niin maantiellä, taajamassa tai tyhjäkäynnillä.
Jäähdytysjärjestelmä ollut vuorokauden paineistettuna ja pitää paineen noin 1,2bar. Syylärin korkki näyttää avautuvan siinä 1,3-1,4 barissa. Yksi letkuvuoto löytyi tällä menetelmällä mutta sen korjaaminen ei auttanut ongelmaan.
-Termostaatti vaihdettu
-Syylärin korkki vaihdettu (silloin syksyllä)
-Letkut ja klemmarit tarkistettu
Ei hukkaa nestettä tai pölläyttele valkoista savua ja toimii muutenkin hyvin.
Voisiko jäähdytysnesteen kiehumispiste olla liian alhainen että pääsee kiehumaan kannen sisällä? Seos 50/50.
Mitä vielä voisi tarkistaa?
Edited By gsxr on 1310751314
Villi veikkaus kannentiiviste, joko kiristys/jälkikiristys ole onnistunut. Kansi on saanut siipensä, onko se mitattu. Toinen veikkaus syylarinkorkkin vaihto, kannataa sekata ennenkuin purkaa myllyn uusiksi. Busan syylarin korkki 1,1p kawan 1,3p muuten sama, on kuulema saatavilla 1,6p korkkeja. Mutta ei ne auta jos kannen tiiviste vuotaa.
Edited By Joppe on 1310754689
Edited By Joppe on 1310754689
Kannenpultit kiristetty keskeltä aloittaen ja vaiheittain. Ollut yön yli lähes täydessä momentissä ja seuraavana päivänä vedetty lopulliseen momenttiin. Jotenki tuntuu mahdottomalta että tuon jälkeen kuplisi jo sisäänajossa kun kierroksia ei ole nostettu yli 5000rpm.
Ja jos syyläri olisi tukossa tai tukkeutumassa niin luulisi että nostaisi lämpöjä kun jäähdytys ei toimisi kunnolla.
Kannen palotiloja kaiveltu, voisiko ainevahvuus mennä paikoitellen niin ohueksi että neste kiehuu paikallisesti seinämän toisella puolella?
Sitten vielä se syylärin korkki, toimivasta korkistahan ei ole hyötyä jos kumitiivisteiden vastinpinnan ei ole sileät itse syylärissä. Tuo dragracelta ostettu korkki päästää ilmaa paisariin noin 1,3-1,4 barin tienoilla kun syyläriin painetaan kompuralla ilmaa. Ja paine pysyy siellä kuitenkin (+1,2bar)eli jos kannentiiviste vuotaisi niin pitäisi paineen pikkuhiljaa karata järjestelmästä?
Tämmöstä juttua, pelkkää arvailua lähes kaikki. Spraylla paisari mustaksi niin ongelma on haudattu eikä turhia kummittele ja kuskilla parempi mieli.
Halkeama kannessa tai sylinterilohkossa on hyvin mahdollista.
Mutta sitä korkkia voisi vielä tarkastella...ja lisää näkemyksia saa esittää...kiitokset Jopelle.
Ja jos syyläri olisi tukossa tai tukkeutumassa niin luulisi että nostaisi lämpöjä kun jäähdytys ei toimisi kunnolla.
Kannen palotiloja kaiveltu, voisiko ainevahvuus mennä paikoitellen niin ohueksi että neste kiehuu paikallisesti seinämän toisella puolella?
Sitten vielä se syylärin korkki, toimivasta korkistahan ei ole hyötyä jos kumitiivisteiden vastinpinnan ei ole sileät itse syylärissä. Tuo dragracelta ostettu korkki päästää ilmaa paisariin noin 1,3-1,4 barin tienoilla kun syyläriin painetaan kompuralla ilmaa. Ja paine pysyy siellä kuitenkin (+1,2bar)eli jos kannentiiviste vuotaisi niin pitäisi paineen pikkuhiljaa karata järjestelmästä?
Tämmöstä juttua, pelkkää arvailua lähes kaikki. Spraylla paisari mustaksi niin ongelma on haudattu eikä turhia kummittele ja kuskilla parempi mieli.
Halkeama kannessa tai sylinterilohkossa on hyvin mahdollista.
Mutta sitä korkkia voisi vielä tarkastella...ja lisää näkemyksia saa esittää...kiitokset Jopelle.
MikÄ kansipahvi?
Cometicin kiristysohjeena olen saanut jos APEn jäykemmät pultit: 20nm (kahteen kertaan kiristettynä ristiin. Eli ensin koko kierros 20nm ristiin ja sen jälkeen heti perään toinen kierros 20nm)
Sitten 40nm samalla tavalla kahteen kertaan kiristettynä.
Ja vielä 60nm kahteen kertaan kiristettynä.
Mutta toi tosiaan Cometic pahvi + APE kansipultti yhdistelmälle.
Cometicin kiristysohjeena olen saanut jos APEn jäykemmät pultit: 20nm (kahteen kertaan kiristettynä ristiin. Eli ensin koko kierros 20nm ristiin ja sen jälkeen heti perään toinen kierros 20nm)
Sitten 40nm samalla tavalla kahteen kertaan kiristettynä.
Ja vielä 60nm kahteen kertaan kiristettynä.
Mutta toi tosiaan Cometic pahvi + APE kansipultti yhdistelmälle.
Haistamalla ei ainakaan minun nokka huomaa mitään erityistä pakokaasun hajua paisuntasäiliön täyttöaukolla, syyläristä sitä on hankala koittaa kun kuplii vasta kuumana. Aattelin kyllä että voisi käyttää jollain korjaamolla niin mittaavat onko pakokaasua nesteessä tosin sekään ei ole täysin luotettava.
Tiiviste on Cometicin ja 13mm pulteille tarkoitettu, joutui kyllä poraamaan niitä pultinreikiä vähän isommaksi että sai oikeasti nuo puolituumaiset niistä läpi, niin oli tiukat reiät. Välimomentit oli suunnilleen luokkaa 20-40-60-70 ja seuraavana päivänä 86nm joka jäi lopulliseksi.
Kansi plaanattiin mutta tuskin on koeponnistettu. Olisi varmaan kannattanut.
Tiiviste on Cometicin ja 13mm pulteille tarkoitettu, joutui kyllä poraamaan niitä pultinreikiä vähän isommaksi että sai oikeasti nuo puolituumaiset niistä läpi, niin oli tiukat reiät. Välimomentit oli suunnilleen luokkaa 20-40-60-70 ja seuraavana päivänä 86nm joka jäi lopulliseksi.
Kansi plaanattiin mutta tuskin on koeponnistettu. Olisi varmaan kannattanut.