Eli tästä on ollut jo jonkin verran foorumilla puhetta, mutta en löytänyt varsinaista vastausta ainakaan "bensapumppu" tai "polttoainepumppu"- haulla. Ongelma on siis seuraava, että ainakin bensapumpun muovinen pikkusihti tukkeutuu liian tiheään kuparimöhnästä. Tämä on ilmeisesti tämän ensimmäisen vuosimallin tyyppivika. Siis irtoaako tämä kuparitahna jostakin sieltä pumpusta vaiko tankista? Putsasin pumpun noin kuukausi sitten ja jouduin tekemään jo nyt jälleen saman operaation. Ei jaksaisi koko ajan rassata. Ja sihtien/suodattimien tukkeutumisen havaitsee aina siitä, että tyhjäkäynti rupeaa vaeltelemaan ja bensankulutus kasvaa.
Mikä olisi helpoin ratkaisu tähän ongelmaan. Uusi pumppuja jos niin mikä? Joku Boschin tarvike? Entä jos laittaisi vain jonkun väljemmän suodattimen letkujen väliin ja ottaisi tämän pikkusihdin pois. No taitaapi silti toi kuparipaska jäädä sitten sinne ja tukkia sen. Eli ongelma taitaa olla toi itse kuparipaskan irtoaminen ja se pitäisi saada eliminoitua pois. Eli mistä paska irtoaa ja auttaako muuta kuin pumpun vaihto. Ei taida ainakaan toista saman laista orginaalipumppua kannattaa laittaa vai? Jos laitan jonkun tarvike pumpun niin pitääkö ostaa joku erillinen regulaattori ja kikkailla jotakin suodattimia letkujen väliin?
Eli jos löytyisi kohtalontovereita niin voisitteko kertoa miten olette asian ratkaisseet?
Missäs busassa sijaitse kollektori ja miten se kupari joutuu sieltä bensapumpulle.Sitä kuparischaibaa on siellä sitten varmaan joka paikka täynnä. Kun eikös regulaatorilta mee takasintuloletku pumpulle vai?
teräskallo kirjoitti:Missäs busassa sijaitse kollektori ja miten se kupari joutuu sieltä bensapumpulle.Sitä kuparischaibaa on siellä sitten varmaan joka paikka täynnä. Kun eikös regulaatorilta mee takasintuloletku pumpulle vai?
kollektori on siinä pumpun alkupäässä. Eli sähkömoottorin kollektorilta irtoaa tuo kuparu töhnä.
Yhden olen purkanut ja puhdistanut ja se pumpun alkupäässä oleva sihti oli ihan tukossa siitä kuparimönjästä.
Ja oli pirullinen purkaa ja myös kasata. o-renkaat kannattaa suosiolla uusia.
Joo mäkin olen bensapumpun muutaman kerran avannu, mutta en oo tainnu avata sitä ihan atomeihin. Oon vaan purkanu sen keskeltä kahtia(ne neljä ruuvia, joista hajoaa helposti ristipääkanta) ja sitte putsaillu sitä muovisihtiä. Eli se kollektori on siellä pumpun sisällä alkuosassa.. Sitä en oo kattellukkaan. Pääsisköhän helpommalla kun vaihtais vaan pumpun?
voikos sen korvata suoraan uudemmalla pumpulla?
eli: ostais jostain kuhmuisssa olevan tankin,
pohjaosaan vanhaa tankkia reikä ja udemmasta tankista pohja-osa tilalle... ei tarvis maalauttaa/ teippauttaa tankkia
teräskallo kirjoitti:Joo mäkin olen bensapumpun muutaman kerran avannu, mutta en oo tainnu avata sitä ihan atomeihin. Oon vaan purkanu sen keskeltä kahtia(ne neljä ruuvia, joista hajoaa helposti ristipääkanta) ja sitte putsaillu sitä muovisihtiä. Eli se kollektori on siellä pumpun sisällä alkuosassa.. Sitä en oo kattellukkaan. Pääsisköhän helpommalla kun vaihtais vaan pumpun?
Joo alkuosassa. Enpä tiedä pääseekö helpommalla jos vaihtaa pumppua..
Uusi tankki, sisäinen pumppu ainakin. Sitten en ole ihan sata varma mitä pitää polttoainekiskoon ja sen lisukkeisiin pitää tulpata/vaihtaa.
Ei siihen pumpun purkamiseen ole kukaan vielä kuollut joten atomeiksi vaan ja varovasti. Niiden muovioisen kanssa kärsivällisyyttä ei voimaa! ja uusilla O-renkailla (löytyy kioskista joka vaan myy O-renkaita) öljyttynä kasaan (siis O-renkaat voideltuna .
Parissa tunnissa ja hyvillä työkaluilla tein tuon aikaan itse mutta se kärsivällisyys noiden muovijuttujen kanssa oli se juttu. Ovat tiukassa ja niitä pitää oikeasti houkutella hissun kissun sieltä pois.
teräskallo kirjoitti:Missäs busassa sijaitse kollektori ja miten se kupari joutuu sieltä bensapumpulle.Sitä kuparischaibaa on siellä sitten varmaan joka paikka täynnä. Kun eikös regulaatorilta mee takasintuloletku pumpulle vai?
kollektori on siinä pumpun alkupäässä. Eli sähkömoottorin kollektorilta irtoaa tuo kuparu töhnä.
Yhden olen purkanut ja puhdistanut ja se pumpun alkupäässä oleva sihti oli ihan tukossa siitä kuparimönjästä.
Ja oli pirullinen purkaa ja myös kasata. o-renkaat kannattaa suosiolla uusia.
Komppaan että tiivisteet, varsinkin se iso o-rengas kannattaa vaihtaa jos purkaa. Nimim. kerran pimeässä polven päällä kasannut ja perseelleen meni. Jotain havainnointi kuvia tuolla kansiossa,