Sytytysennakko ?
Huhtikuun alkupuolella varmaankin käyn.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Noniin, sytytysennakot testailtu. Kyllä siitä jotain hyötyä alle 5000pm näytti olevan, olisiko muutaman hepan luokkaa ollut ero. 5000rpm ylöspäin näytti tehokäppyrä kulkevan samaa viivaa mitä vakioennakoilla. Jätin koko kartan 3° ennakolle, sitä suurempi muutos ei näyttänyt parantavan tilannetta. Toisaalta tilanne näkyi myös toisinpäin eli käppyrä putosi saman verran kun myöhästi sytytystä sen 5°. Ei tuo minusta ihan 400 euron arvoiselta vaikuta mutta ehkäpä sillä Factoryn jutskalla jotain saa aikaan...? EMS:ssä onneksi vakiona tuo sytkänsäätö.
Edited By jarim on 1143448632
Edited By jarim on 1143448632
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
-
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
- Paikkakunta: NILSIÄ
- Viesti:
NO, NIIN! Nyt on sitte faktaa, hyvä! Eipähän tartte ostaa ignition modulee! Käppyröistähän sulla tietty kuvii on? :p Kylläpä vois harkita sitä "syttypyörää", jos tekis vielä jotain päivitystä laitteeseen!jarim kirjoitti:Noniin, sytytysennakot testailtu. Kyllä siitä jotain hyötyä alle 5000pm näytti olevan, olisiko muutaman hepan luokkaa ollut ero. 5000rpm ylöspäin näytti tehokäppyrä kulkevan samaa viivaa mitä vakioennakoilla. Jätin koko kartan 3° ennakolle, sitä suurempi muutos ei näyttänyt parantavan tilannetta. Toisaalta tilanne näkyi myös toisinpäin eli käppyrä putosi saman verran kun myöhästi sytytystä sen 5°. Ei tuo minusta ihan 400 euron arvoiselta vaikuta mutta ehkäpä sillä Factoryn jutskalla jotain saa aikaan...? EMS:ssä onneksi vakiona tuo sytkänsäätö.
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä
Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!
Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999
"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
100mph kelkalla
100km/h veneellä
Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!
Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999
"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
Alapäässä ja keskialueella lisää tehoa ja vääntöä, se oli odotettua. Hintaa tuolle factoryn tuotteelle kai on se 50-60e ? ei nyt sentään 400e ?
Sitten veikkauksia yläpäähän liittyen koska on vaikea uskoa että Suzuki olisi ottanut riskin ja laittanut optimin ennakon yläpäähän ihan kaupasta ostettavaan versioon:
-Jos vastaavaa hyötyä ei saavutettu yläpäässä niin silloin se voi tarkoittaa sitä että tuo factoryn mainitsema "ignition scatter" joka vaivaa powercommandereita tulee mukaan kuvioihin vaikka kyseessä onkin yoshimuran boxi.
- Onkohan mahdollista että kone kävi liian kuumana tai liian laihalla (>12.5) isommilla kierroksilla, tämä poistaa ennakon aikaistamisen tehovaikutusta.
- Voi myös liittyä siihen että sylinterin täyttöaste ei ole vielä kovin hyvä yläkierroksilla - eli nokkien ajoitus on muutaman asteen pielessä nyt kun sekä imu että pakopuolta on hieman avattu.
- Voi myös olla että Yoshimura ei osaa aidosti säätää sytytystä isoilla kierroksilla kun siirrytään high load kartoille. Vaikea uskoa, mutta mahdollista tämäkin.
No nää nyt on vaan arvauksia... no, monikaasuanalysaattorin lukemia tulkitsemaan pystyvä dynopenkin hoitaja osaa näihin vastata.
Mitenkäs me tehdään tuon vedon kanssa ?
Edited By PetriK on 1143450320
Sitten veikkauksia yläpäähän liittyen koska on vaikea uskoa että Suzuki olisi ottanut riskin ja laittanut optimin ennakon yläpäähän ihan kaupasta ostettavaan versioon:
-Jos vastaavaa hyötyä ei saavutettu yläpäässä niin silloin se voi tarkoittaa sitä että tuo factoryn mainitsema "ignition scatter" joka vaivaa powercommandereita tulee mukaan kuvioihin vaikka kyseessä onkin yoshimuran boxi.
- Onkohan mahdollista että kone kävi liian kuumana tai liian laihalla (>12.5) isommilla kierroksilla, tämä poistaa ennakon aikaistamisen tehovaikutusta.
- Voi myös liittyä siihen että sylinterin täyttöaste ei ole vielä kovin hyvä yläkierroksilla - eli nokkien ajoitus on muutaman asteen pielessä nyt kun sekä imu että pakopuolta on hieman avattu.
- Voi myös olla että Yoshimura ei osaa aidosti säätää sytytystä isoilla kierroksilla kun siirrytään high load kartoille. Vaikea uskoa, mutta mahdollista tämäkin.
No nää nyt on vaan arvauksia... no, monikaasuanalysaattorin lukemia tulkitsemaan pystyvä dynopenkin hoitaja osaa näihin vastata.
Mitenkäs me tehdään tuon vedon kanssa ?
Edited By PetriK on 1143450320
PetriK kirjoitti: Alapäässä ja keskialueella lisää tehoa ja vääntöä, se oli odotettua. Hintaa tuolle factoryn tuotteelle kai on se 50-60e ? ei nyt sentään 400e ?
Sitten veikkauksia yläpäähän liittyen koska on vaikea uskoa että Suzuki olisi ottanut riskin ja laittanut optimin ennakon yläpäähän ihan kaupasta ostettavaan versioon:
-Jos vastaavaa hyötyä ei saavutettu yläpäässä niin silloin se voi tarkoittaa sitä että tuo factoryn mainitsema "ignition scatter" joka vaivaa powercommandereita tulee mukaan kuvioihin vaikka kyseessä onkin yoshimuran boxi.
- Onkohan mahdollista että kone kävi liian kuumana tai liian laihalla (>12.5) isommilla kierroksilla, tämä poistaa ennakon aikaistamisen tehovaikutusta.
- Voi myös liittyä siihen että sylinterin täyttöaste ei ole vielä kovin hyvä yläkierroksilla - eli nokkien ajoitus on muutaman asteen pielessä nyt kun sekä imu että pakopuolta on hieman avattu.
- Voi myös olla että Yoshimura ei osaa aidosti säätää sytytystä isoilla kierroksilla kun siirrytään high load kartoille. Vaikea uskoa, mutta mahdollista tämäkin.
No nää nyt on vaan arvauksia... no, monikaasuanalysaattorin lukemia tulkitsemaan pystyvä dynopenkin hoitaja osaa näihin vastata.
Mitenkäs me tehdään tuon vedon kanssa ?
Hmm.. on koitettu sytkän säätöö aika monessa mopossa ja tulos, helmiä siolle. Pelkkää rahanhukkaa tähän asti toi on ollu.
Sinänsä outo juttu. ???
Hmm... hyvin hengittävä moottori ei kaipaa ennakkoo tehoo tuottaakseen, on osoittautunut oikeeksi lauseeksi vuosien varrella.
Hmm.. kumpaa Jarim voitti? Kuplivaa ?
Edited By ksthb on 1143451298
Mielenkiintoista.... jatketaanpa keskustelua koska itselläni on erilaisia kokemuksia muista vehkeistä ...ksthb kirjoitti:Hmm... hyvin hengittävä moottori ei kaipaa ennakkoo tehoo tuottaakseen, on osoittautunut oikeeksi lauseeksi vuosien varrella.
Hyvästä hengitysestä, unohdetaan tästä toistaiseksi turbot ne on oma juttunsa koska paineen alla seos palaa eri tavalla.
Vapaasti hengittävissä moottoreissa teorian mukaan sytytysennakolla pyritään optimoimaan se että suurin mäntää alaspäin työntävä voima on yleensä noin 14 astetta yläkuolonkohdan jälkeen. Jotta tämä optimi maksimipainekohta saavutetaan on sytytysennakkoa säädettävä. Usein ennakko on välillä 5-45 astetta ennen yläkuolonkohtaa jotta palaminen ehtii tapahtua niin että tuo suurin työntävä voima saavutetaan. Jos palaminen tapahtuu liian aikaisin alkaa moottori nakuttamaan sekä tehot tippuvat ja vastaavasti jos palaminen tapahtuu liian myöhään nousevat pakokaasun lämpötilat ja tehot tippuvat. Polttoaineen puristuskestävyys eli oktaaniluku määrittelee sen miten palaminen tapahtuu paineen alaisuudessa. Esim. suuremmassa paineessa syttyminen kestää kauemmin.
Sitten miksi ennakkoon pitäisi koskea:
- Moottorit on yleensä tehtaalla säädetty alemmalle oktaaniluvulle nakutusriskin välttämiseksi eli nykyään kun saastepäästöt estävät seoksen rikastamisen niin vaihtoehto on myöhäistää sytytystä
- Moottoreissa on yleensä turvallisuusmarginaalia eri polttoaineseoksille ja lämpötiloille
- Vapaammin virtavan putkiston ja suodattimen vaihto muuttaa moottorin ns. volymeeristä tehokkuutta eri kierrosluvuilla. Eli suomeksi: sylinteriin jää ns. palanutta kaasua joka alentaa palolämpötilaa mutta toisaalta seoksen syttymiseen menee enemmän aikaa kun sylinteri on paremmin täynnä seosta. Lisäksi mitä vähemmän palanutta kaasua jää sylinteriin sitä rikkaammalla sitä pitää ajaa jotta tehot saa pidettyä kohdallaan lämpöjen pitämiseksi kurissa. Tätä palaneen kaasun poistamista voi säätää nokkien päällekäisyyttä lisäämällä ja sitten kun sylinterin saa paremmin täyteen kestää syttyminen hetken kauemmin ja siksi ennakkoa pitää joskus vähän lisätä.
Eli kyllä ennakolla pitäisi olla vaikutusta jos muut säädöt ovat kohdallaan... suurin vaikutus yleensä tulee keskialueella jossa myös nakutusriski on suurin - mutta myös huipputehoilla jos virtaukset on saatu kohdalleen.
... ja loppuun kommentti että turboillahan tämä menee juuri toisin päin. Koska sylinterin painetta lisätään merkittävästi nousee palolämpötila jonka johdosta ennakkoa pitää vähentää.
Kirjoitin ulkomuistista ja siitä kun näitä olen viimeksi lukenut tai käytännössä tehnyt on vuosia - joten muitakin mielipiteitä ja kommentteja arvostetaan ?!!!
Sovitaanko vaikka niin että et ole pulloa kuplivaa velkaa. Ja minä voitin keskialueen tehoa? :p Pitää vaan tarkkaan tutkailla kunhan ajokausi alkaa ettei ala nakuttaa. Onko veikkauksia, toimiiko vielä 95 bensalla ok 3 asteen ennakolla?
Edit: niin se 400e kommentti oli siitä PCIII:n ignition modulesta .. sanoisin että helmiä sioille niinkuin ksthb totesikin.
Edited By jarim on 1143458348
Edit: niin se 400e kommentti oli siitä PCIII:n ignition modulesta .. sanoisin että helmiä sioille niinkuin ksthb totesikin.
Edited By jarim on 1143458348
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Hmm.. mä käyttäsin 98e varmuuden vuoksi. Hmm,,, se on ainaki tasalaatuista.jarim kirjoitti:Sovitaanko vaikka niin että et ole pulloa kuplivaa velkaa. Ja minä voitin keskialueen tehoa? :p Pitää vaan tarkkaan tutkailla kunhan ajokausi alkaa ettei ala nakuttaa. Onko veikkauksia, toimiiko vielä 95 bensalla ok 3 asteen ennakolla?
Edit: niin se 400e kommentti oli siitä PCIII:n ignition modulesta .. sanoisin että helmiä sioille niinkuin ksthb totesikin.
Shell Express (yleensä halvin asema Oulussa) vaan ei myy 98:ia. Noh, katsellaan.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Voi pojat minkä teitte... Juuri vein pyöräni KX-centeriin jossa laittavat Ignition Modulen VoimaKomentajan rinnalle ja säätävät pelin. Ja nyt te manaatte ettei sytkän säädöstä olisi ainakaan tehojen puolesta kummoista apua. No nähtäväksi jää. Toivottavasti ainakin ajettavuus paranisi. Eipä taida hirveesti noita sytkä moduleita olla laitettu, kun ei oikein tietoa tai kokemusta niistä löytynyt. No toimimpa tässä nyt eräänlaisena koekaniinina, pioneerinä, miltä tuntuu laittaa ~400e 2 hp:n takia. Säätäminen ei nyt ihan kankkulan kaivoon luulisi menevän, juuri laitoin PCIII usb:n kiinni ja todennäköisesti tuo Dynojet 250 penkki aika optimi säädöt Tuning Linkillä hakee.
No, tuloksia odotellessa...
No, tuloksia odotellessa...
Mielenkiintoista, toivotaan parasta.MaKeR kirjoitti:Voi pojat minkä teitte... Juuri vein pyöräni KX-centeriin jossa laittavat Ignition Modulen VoimaKomentajan rinnalle ja säätävät pelin. Ja nyt te manaatte ettei sytkän säädöstä olisi ainakaan tehojen puolesta kummoista apua. No nähtäväksi jää. Toivottavasti ainakin ajettavuus paranisi. Eipä taida hirveesti noita sytkä moduleita olla laitettu, kun ei oikein tietoa tai kokemusta niistä löytynyt. No toimimpa tässä nyt eräänlaisena koekaniinina, pioneerinä, miltä tuntuu laittaa ~400e 2 hp:n takia. Säätäminen ei nyt ihan kankkulan kaivoon luulisi menevän, juuri laitoin PCIII usb:n kiinni ja todennäköisesti tuo Dynojet 250 penkki aika optimi säädöt Tuning Linkillä hakee.
No, tuloksia odotellessa...