Ohjauslaakeri - Apuva

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
Avatar
Huhan Kolli
Viestit: 299
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 22:00

Viesti Kirjoittaja Huhan Kolli »

Outoa jos kukaan ei ole itse laakeria vaihtanut??? Ylihuomenna aloitan vaihtamaan ja kiinnostais oikeesti tarvitaanko esim. migiä koolin irrottamiseen vai onko uraa mistä hakata pois? Mites ootte jarruletkujen kanssa toiminu?
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Minä oon vaihtanu, siitä vaan on sen verta aikaa ettei ihan tuoreessa muistissa ole. Mutta kyllä ne koolit sai hakattua irti ilman hitsaamista pitkän meisselin ja lekan kanssa. Se emäputken alapäässä oleva laakeri oli tympein irrottaa, sen muistan.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
Kekku
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 10:54
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekku »

Huhan Kolli kirjoitti:Onkos rungon puolella "uria" mistä saa hakattua koolin irti, vai pitääkö ruveta migillä kikkaileen?

Molemmissa päissä runkoa on urat.
Avatar
Huhan Kolli
Viestit: 299
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 22:00

Viesti Kirjoittaja Huhan Kolli »

Ookhei, tänään aloitin urakan. Ekax pyörä liinalla kattoon (plexi pois ja siitä rungon edestä nostin,toisella kerralla) sitten yläkolmio irti, eli kuusiokolot iskareitten yläpään kohdalta, ja sitten se tähti mutteri keskeltä. Sitten eturengas ja jarrusatulat irti, lokasuoja ja musta muovihärpäke lokarin yläpuolelta irti. Ohjausiskari irti. Jarruletku alakolmion kiinnikkeestä irti. Sitten ylhäältä ne laakerin kiristyt "mutterit" irti, ja kas keula olikin kokonaisuudessaan irti. Sisäkooli lähti akselista ruuvarilla ja vasaralla naputellen, ei ollut tiukassa. Suojaa ei tarvinut säästellä, kun laakerin mukana tuli uusi. Vanhat laakerit oli todella paskan oloisia "pallolaakereita" muovisella kehällä. Uudet normaaleja kartiolaakereita. Ulkokoolit jäi vielä paikoileen, kun kello rupes oleen sen verran paljon. Aikaa tähän koko settiin meni rauhallisesti ruuvaillen pikkasen vajaa kaksi tuntia. Reipas tuntikin varmaan ois riittäny, jos ois ollu pyörän nosto paremmin suunniteltu ekalla kerralla, ja työjärjestys suunniteltu. Sekä työkalut paremmin esillä. Mutta tähän asti vois todeta, ettei ole kyllä paha operaatio jos on edes joskus jotain ruuvaillut. Jatkoa seuraa, jos saan operaation loppuun kunnialla.

Ja toivottavasti tästä sekavasta tarinan kerronnasta saa jotain selvää. Karjala on ihan paskaa kaljaa, yäk juon.
Avatar
Huhan Kolli
Viestit: 299
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 22:00

Viesti Kirjoittaja Huhan Kolli »

Ilta 2: Ulkokoolit irti pitkällä terästangolla jonka pää oli vähän modattu. Ylempi lähti helposti irti, mutta alemman alku oli vähän paskamaisempi koska japsit ei ollu työstäny toiselle puolelle lovea josta voi hakkailla. Vanhaa koolia vähän rälläköin pienemmäksi ja hakkasin uudet koolit sillä sisään. Sekä loppu tuurnalla. Akseliin hakkasin laakerin paikalle vanhalla koolilla joka oli rälläkällä katkaistu niin että lähti sitten pois helposti. Paljon vaseliinia ja keula pakettiin. "Tuurilla" kiristelin laakerin, joten toivottavasti on ookhei. Vaihdoin samalla myös ilman putsarin ja öljyt ja suodattimen koneeseen. Tänään hommaan meni kolmisen tuntia, joten pelkkä laakerin vaihto ei ole kuin 3-4 tuntia?

Eipä muuta kun että jos jollakin laakeri rupee klappaamaan, niin vaihtoa ei tartte jännittää, kunhan koolit ei pahemmin kettuile.
Vastaa Viestiin