Prätkien metelistä saa kuulla jos jonkinlaista tarinaa vähän väliä. MMAF päätti selvittää viranomaisten mielenliikkeitä esittämällä virkavallalle seuraavanlaisen setin kysymyksiä. Katsotaan, mitä tuleman pitää!
Lainaus
MMAF ry
Kysymyksiä moottoripyörien käytönaikaisen melun valvonnasta
Moottoripyörien melu puhuttaa niin harrastajia kuin yleisöä ja viranomaisiakin. Moottoripyörien käytönaikaisen melun valvonnasta säädetään Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen L-luokan ajoneuvojen korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta 14 ja 16 §:ssä. Joiltakin osin säännökset ovat melko yksiselitteisiä, toisilta osin niihin puolestaan sisältyy tulkinnanvaraisia elementtejä, jotka askarruttavat harrastajia. Voidaan myös esittää, että poliisi valvonnallaan määrittää sen, miten laki ja sen tarkoitus käytännössä toteutuvat. Näistä syistä MMAF ry pyytää kohteliaimmin vastausta seuraaviin kysymyksiin:
1. MMAF ry:n saamien tietojen mukaan moottoripyörien käytönaikaisen melun valvontaan tullaan käyttämään aikaisempaa enemmän valvontaviranomaisten, erityisesti poliisin resursseja. Millaista mittauskalustoa poliisin käyttöön on hankittu? Kuinka paljon? Entä aiotaanko moottoripyörien äänitasoja valvoa systemaattisesti vai kohdennetusti esimerkiksi rengaskunnon valvonnan tapaan?
2. Laissa ja sitä koskevassa TraFi:n antamassa tulkintaohjeessa käytetään termejä moottorin suurimman tehon pyörintänopeus ja moottorin suurin pyörintänopeus Mitä näillä käsitteillä tarkoitetaan ja miten ne määritellään erityisesti tilanteessa, jossa kumpaakaan ei ole moottoripyörän valmistajan toimesta yksilöity?
3. Lain mukaan moottoripyörän käytönaikainen melu on mitattava moottorin pyöriessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. MMAF ry:n havaintojen mukaan mittauskierrosluvulla on melko suuri merkitys mittaustulokseen siten, että liian korkea kierrosluku mittauksen aikana merkitsee useita desibelejä korkeampaa tulosta. Millä menetelmällä varmistetaan oikea mittauskierrosluku mittauksen aikana?
4. Lain mukaan mittalaite on sijoitettava vaakasuunnassa 0,5 metrin etäisyydelle pakoputken poistoaukosta ja 45 asteen kulmaan poistoaukon suuntaan nähden. Millä tavoin tätä vaatimusta tulkitaan tapauksissa, joissa poistoaukko ei osoita moottoripyörän pituussuuntaan nähden suoraan taaksepäin, vaan esimerkiksi 45 astetta sivusuuntaan tai suoraan alaspäin?
5. Moottoripyörien sallittu melutaso vaihtelee sen perusteella, minä ajankohtana pyörä on otettu käyttöön ja mikä on moottorin iskutilavuus. Myös mittaustapojen keskinäinen prioriteetti voi vaikuttaa siihen, mikä on käytönaikaisessa valvonnassa sovellettava raja-arvo kussakin tapauksessa. Millä tavoin käytönaikaisen melun mittauksissa varmistutaan siitä, että sovellettava raja-arvo on oikea?
6. Poliisilla on käytettävissään valikoima erilaisia rangaistus- ja muita toimenpiteitä sellaisissa tilanteissa, joissa meluarvojen havaitaan tienvarsitarkastuksessa ylittyvän. Lähtökohtaisesti mahdollisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi huomautus, katsastusmääräys, sakko ja ajoneuvon käytön estäminen. Millaisia ohjeita poliisilla on eri toimenpiteiden käytöstä? Onko olemassa samankaltaista ”puuttumiskynnystä” kuin esimerkiksi ylinopeuksien osalta on?
7. Harrastajia askarruttaa yleisesti ajoneuvon käytön estämistä koskevien sääntöjen tulkinta. Onko poliisi laatinut yleisiä ohjeita siitä, miten poliisin harkintavaltaa tulisi käyttää moottoripyörien melunvalvonnan yhteydessä pohdittaessa ajoneuvon käytön estämistä valvonta-arvojen ylittymisen seurauksena? Onko viranomaisen tulkinnan mukaan olemassa jonkinlainen raja-arvo melulle, jonka ylittyessä ajoneuvon käytön liikenteessä katsotaan aiheuttavan niin suurta haittaa ympäristölle, että ajoneuvon käytön estäminen on perusteltua? Jos on, mihin tämä raja-arvo perustuu?
Täällä myös aiheesta.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1807.msg9007;topicseen#new
Edited By MMAF on 1334175057
Mukana metelissä!
Myös uusimmassa MP maailmassa oli juttu melumittauksista.
Edited By timox on 1334198571
Edited By timox on 1334198571
Member of team Jukkis
http://galleria.busanistit.org/v/Busat/timox/15042010315.jpg.html
harmaa -00 / k8 valkkari turbo
http://galleria.busanistit.org/v/Busat/timox/15042010315.jpg.html
harmaa -00 / k8 valkkari turbo