Huollot.. - ..mitä ja milloin?

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
103-1116517908

Viesti Kirjoittaja 103-1116517908 »

Rupes mietityttään nuo huoltohommelit. Eli mitä ja milloin.
24tkm huoltohan on kait joku isompi, mutta mites esim siitä etiäpäin? Tuskin pelkästään öljyjen ja suodattimen vaihdolla selviää?


:bulb:
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

30 - öljyt ja suodatin
36 - öljyt, suodatin, tulpat, ilmansuodatin, ruiskujen synkkaus
42 - öljyt, suodatin
48 - öljyt, suodatin, tulpat, venttiilien välysten tarkistus, ruiskujen synkkaus
54 - öljyt, suodatin, ilmansuodatin

jne... eli tulpat ja ruiskujen synkkaus 12tkm välein, ilmansuodatin 18tkm välein, venttiilit 24tkm välein. Toivottavasti meni edes sinnepäin, viisaammat korjatkoon. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
103-1116517908

Viesti Kirjoittaja 103-1116517908 »

Mitä toi ruiskujen synkkaus käytännössä tarkottaa? Onko pakko viedä huoltoon, vai pystyykö tehä ite?
Avatar
jummijammi
Viestit: 300
Liittynyt: 26 Maalis 2005, 23:27
Paikkakunta: pohojammaa

Viesti Kirjoittaja jummijammi »

jarim kirjoitti:30 - öljyt ja suodatin
36 - öljyt, suodatin, tulpat, ilmansuodatin, ruiskujen synkkaus
42 - öljyt, suodatin
48 - öljyt, suodatin, tulpat, venttiilien välysten tarkistus, ruiskujen synkkaus
54 - öljyt, suodatin, ilmansuodatin

jne... eli tulpat ja ruiskujen synkkaus 12tkm välein, ilmansuodatin 18tkm välein, venttiilit 24tkm välein. Toivottavasti meni edes sinnepäin, viisaammat korjatkoon. :)
Noh, sen verran, että öljynsuodatin 18tkm. välein..
Toki saa vaihtaa jokakertaki, ja monet niin tekkeeki, mut nimeltämainitsematon oululainen guru (S.S) meinasi, että turhaa "riskinottoa", jos menneepi paskaa mukana sinne koneeseen..
Varmasti ainakin suodatin kestää ne kolmet öljyt, ei se muuten olis suosituksena.. :tongue:
181,25 MPH KLUPI Himanka :D............... 10,1/222
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Aivan totta tuo suodatinhomma, 18tkm väleinhän se huolto-ohje sen käskee vaihtaa. Itse on tullut vaihdettua joka kerta. Ja ruiskujen synkkaus onnistuu mm. tuolta sivulta löytyvän vempeleen avulla: http://louis9.louis.de/katalog2006/pages/657.pdf .. myö tilasimma tallille tuon 10034116.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Täytyykö nuo mekaaniset mittarit synkronoida toistensa kanssa kuinka usein ? Riippuen mittarin laadusta ja standardista se lienee tarpeen vuosittain myös ? Itse olen käyttänyt virtausputkimittaria (putki jossa on pieni kuula) jossa tätä itse mittarien synkronointia ei tarvitse tehdä.

Sitten tuli mieleen huoltoväleistä tuo Lambda-anturi... sehän täytyy myös ajoittain vaihtaa. Autoissa käytännön väli on tuolla 100.000 - 150.000km / 5v, mutta näissä pyörissä kun pakokaasun lämpötila on ehkä korkeampi ja virtaus suurempi niin vaihtoväli voi tulla jo aiemmin eteen. Onko tästä käytännön kokemusta ?

Lambdan toimivuus on helppo mitata tarkistamalla että lambdan jännite "seilaa" kun moottorin kierrokset on noin 2000-3000rpm. Toisaalta jos jännite ei seilaa niin lambda alkaa olla "väsynyt" ja ECM siirtyy vikatilaan tai hiljaiseen vikatilaan jossa seoksen säätäminen ei enään tapahdu ajonaikaisesti vaan "arvaamalla" muiden sensoreiden perusteella. Koska polttoaineen koostumus ei ole vakio ja myös ilman kosteus% vaikuttaa palamiseen niin pelkkä paine/lämpötila/kierrosnopeus ei riitä olosuhteiden mukaiseen optimisäätöön.

Onko tästä kokemuksia ?
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Enpä ole koskaan synkannut mittareita, ehkäpä niistä joskus voisi vilkaista että suurin piirtein samaa näyttää. Nuo meidän mittarit sen verta harvakseltaan käytössä etteivät ne kyllä juuri käytöstä kulu. Ainakin sen perusteella miten kone käy niin suurin piirtein ne on synkkaan saatu... :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Joo - mittarit väsyy käyttämättömänäkin ja mittareissa on eri standardeja sen suhteen paljonko alkavat näyttämään pieleen. Tuskin on isoa käytännön merkitystä... kunhan tuli mieleen lukiessa.

Itse yritin viime vuonna rakentaa elektronisen sylinterikohtaisen mittauksen suoraan tietokoneelle, mutta imupulssit näkyivät liian nopeassa paineanturissa pulsseina sekoittaen tulosta - amplitudi ei pienentynyt vaikka imuletkua yritti jonkin verran kuristaakin. Mekaaninen vanhanaikainen mittari osoittautui tässäkin tapauksessa parhaaksi. Mutta ilmiö on yleisesti ottaen mielenkiintoinen koska "sykkeen" perusteella pystyy ehkä teoriassa päättelemään jotain sylinterin ja venttiilienkin kunnosta, jos sykkeessä on paljon eroa. Toinen testi millä joskus on testattu autoissa sylinterin välisiä eroja on ottaa vuorotellen yksi sylinteri pois käytöstä ja katsoa sen vaikutusta kierroksiin. Jos käynti on epätasaista ja kierrokset tippuu vähemmän jonkin sylinterin osalta on syytä epällä joko synkronisoinnin olevan pielessä tai sitten injektorin / tulpan viallisuutta.

Näyttää muuten Haynes antavan tyhjäkäynnillä eri sytytysennakon keskimmäisille pytyille 3 astetta ja reunapytyille 11 astetta eurooppaan, vastaavasti jenkeissä kaikissa pytyissä on 4 astetta ennakkoa. Taitavat jäähdyttää keskipyttyjä tyhjäkäynnillä täällä vanhalla mantereella. Saman saa aikaan rikkaammalla seoksellakin, mutta ehkä saastepäästöjen takia ovat päätyneet ennakon säätämiseen. Tämä kuitenkin indikoisi että jenkeissä on eri ECM ohjelmat käytössä kuin euroopassa... onkohan tunnistettuja eroja muitakin ?

No asiaan... Koska tyhjäkäynti säätyy kai tietokoneen toimesta sytytysennakkoa muuttamalla tuo luku ei kai ole vakio. Yleensä tällaisessa tilanteessa olisi hyvä lukita ennakon automaattinen säätäminen pois käytöstä balansoinnin ajaksi - en muista kuitenkaan lukeneeni bussin manuaalista että tämä olisi mahdollista ?




Edited By PetriK on 1142513715
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin