Sytytysennakko ?
Luin pari artikkelia ja heräsi muutamia ajatuksia...
Suomessa myytävä polttoaine on RON luvultaan tyypillisesti muutaman oktaanin "parempaa" kuin vastaava jenkkiläinen. Tämän ansiosta sytytysennakkoa voidaan ehkä aikaistaa muutamia asteita ja siten saavuttaa vääntöä ja huipputehoa.
Netistä ei suoraan löytynyt asiaan liittyvää tietoa, tai sitten hakusanat aiheelle "ignition advance" tai "sytytysennakko" tuli valittua väärin.
Tähän liittyen muutama kysymys, jos joku osaisi neuvoa...
- Onko jollain sopivasti koneen poski auki niin että näkisi voiko CMP anturia liikuttaa 2-4 astetta pyörimissuuntaa vastaan siirtämällä anturin reikiä vähän sivulle ? (Turbomiehethän ovat varmaan siirtäneet anturiaa vastaavasti 2-4 astetta pyörimissuunnan mukaisesti ahtopaineen lisääntyessä
- Onko tietoa miten pyörän oma ECU säätää sytytystä ? Siis onko siinä eri kartat light load ja heavy load (eli ilmaboxin alipaineen ja TPS sensorin mukaisesti samalla tavalla kuin polttoaineelle). Ainakin jotkin kokemukset siitä että kun huijataan GPS:ää niin että se on aina vaihteella 3 tai suurempi muuttuvat ajo-ominaisuudet viittaisivat siihen että GPS:n perusteella valitaan myös sytytyskartta.
- Manuaalissa mainitaan ROM, eli ulkoinen ohjelmoitava muistipiiri jossa kartat löytyvät. Onko jollain ECU sopivasti auki niin että voisi lähettää kuvat siitä miltä ECU näyttää sisältä, eli onko tuo ROM erillinen vai upotettu johonkin ASIC tyyppiseen ratkaisuun ? Joskus näiden kanssa tuli väsättyä muissa yhteyksissä, joten voisi yrittää katsoa tätäkin tarkemmin. (Siis pelkät kuvat piirilevystä molemmilta puolin kiinnostaisivat jos aihe ei ole muuten tuttu.)
- Mistä löytyisi näihin aiheisiin liittyen lisätietoa tai juttuseuraa - jottei tarvitse itse alkaa hakata päätä seinään yksin ?
PetriK
nimim. vaapastihengittävän koneen ohjelmallinen optimointi on mielenkiintoinen aihe...
Suomessa myytävä polttoaine on RON luvultaan tyypillisesti muutaman oktaanin "parempaa" kuin vastaava jenkkiläinen. Tämän ansiosta sytytysennakkoa voidaan ehkä aikaistaa muutamia asteita ja siten saavuttaa vääntöä ja huipputehoa.
Netistä ei suoraan löytynyt asiaan liittyvää tietoa, tai sitten hakusanat aiheelle "ignition advance" tai "sytytysennakko" tuli valittua väärin.
Tähän liittyen muutama kysymys, jos joku osaisi neuvoa...
- Onko jollain sopivasti koneen poski auki niin että näkisi voiko CMP anturia liikuttaa 2-4 astetta pyörimissuuntaa vastaan siirtämällä anturin reikiä vähän sivulle ? (Turbomiehethän ovat varmaan siirtäneet anturiaa vastaavasti 2-4 astetta pyörimissuunnan mukaisesti ahtopaineen lisääntyessä
- Onko tietoa miten pyörän oma ECU säätää sytytystä ? Siis onko siinä eri kartat light load ja heavy load (eli ilmaboxin alipaineen ja TPS sensorin mukaisesti samalla tavalla kuin polttoaineelle). Ainakin jotkin kokemukset siitä että kun huijataan GPS:ää niin että se on aina vaihteella 3 tai suurempi muuttuvat ajo-ominaisuudet viittaisivat siihen että GPS:n perusteella valitaan myös sytytyskartta.
- Manuaalissa mainitaan ROM, eli ulkoinen ohjelmoitava muistipiiri jossa kartat löytyvät. Onko jollain ECU sopivasti auki niin että voisi lähettää kuvat siitä miltä ECU näyttää sisältä, eli onko tuo ROM erillinen vai upotettu johonkin ASIC tyyppiseen ratkaisuun ? Joskus näiden kanssa tuli väsättyä muissa yhteyksissä, joten voisi yrittää katsoa tätäkin tarkemmin. (Siis pelkät kuvat piirilevystä molemmilta puolin kiinnostaisivat jos aihe ei ole muuten tuttu.)
- Mistä löytyisi näihin aiheisiin liittyen lisätietoa tai juttuseuraa - jottei tarvitse itse alkaa hakata päätä seinään yksin ?
PetriK
nimim. vaapastihengittävän koneen ohjelmallinen optimointi on mielenkiintoinen aihe...
Hyviä kysymyksiä. Tuolla on mainittu Factoryn "syttykiila", eli ainakin sen avulla ajoituksensiirto onnistunee, omakohtaista kokemusta ei ole. Tuo löytynee osakataloogeista kohdasta syttypyörät.
Mutua on myös se että minusta sytkäkartat olisivat erilaiset. Perustuu ihan ajatukseen että miksei olisi kun ruiskukartat kuitenkin ovat erilaiset, jopa eri sylinterien välillä (erimittaiset imutorvet), ja molempia ohjaa sama aivo. Miksi ruiskutuksessa olisi hienosteltu eri pyttyjen välillä jossei optimointia olisi tehty sytkällekin... ??? Mutta tämä siis mutua, kuten sanottu. Viisaammat jatkakoon, kiintoisa aihe.
Mutua on myös se että minusta sytkäkartat olisivat erilaiset. Perustuu ihan ajatukseen että miksei olisi kun ruiskukartat kuitenkin ovat erilaiset, jopa eri sylinterien välillä (erimittaiset imutorvet), ja molempia ohjaa sama aivo. Miksi ruiskutuksessa olisi hienosteltu eri pyttyjen välillä jossei optimointia olisi tehty sytkällekin... ??? Mutta tämä siis mutua, kuten sanottu. Viisaammat jatkakoon, kiintoisa aihe.
Club 100 m/s
Seuraavan kerran kun käytän pyörää penkissä niin lupaan kokeilla mitä eroa on vakio sytkäkartta vs. 4° aikaistettu sytytys. Pitäisi varmaan onnistua kun tuohon EMS:ään pistää koko sytkäkartalle -4 arvot. Pikku kutina ettei taida näkyä missään...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Voisin kyllä lyödä vetoa että täytettäessä tankki 95 (tai vielä mieluummin 98 oktaanisella) ja lisättäessä ennakkoa 4-7 astetta löytyy keskialueen vääntöä sekä huipputehoa jonkin verran enemmän (2-5hp). Race fuel:lla (oktaanilisäaineella) voisi vielä lisätä enemmänkin ennakkoa, jos ei muuten ala löytymään...
Semantiikkaa ja varmasti tiedossa - mutta vapaastihengittävällä aikaisemmaksi, eli pitäisikö mieluummin lisätä +4 koska suomessa käytetyn polttoaineen oktaaniluku on korkeampi ja siten sallii hieman aikaisemman sytytyshetken ilman nakutusriskiä. Vai laitetaanko EMC:hen jotenkin luvut toisin päin ? Vastaavasti turbolla myöhemmäksi eli esim. -4 koska syttyminen/palaminen hidastuu kasvaneen polttoaineseoksen tiheyden takia.
Syttypyörä ehkä, löytyyköhän sellainen bussiin ? En ole nähnyt bussin kylkeä auki (liian uusi juttu) niin että näkisi onko CKP sensori liikuteltavissa. Alustalevyssä ei tuo anturi ainakaan taida olla kiinni niin kuin "old school" suzukeissa joissa säätö on niin helppoa ... toisaalta onhan aina tuo PC ...
No, mieluummin täytyy tutkia tuo ECU:n sisältö jos siihen pääsisi käsiksi - siis onko joku jo tutustunut ja miettinyt tätä tarkemmin ?
[EDIT: EMS viittaus jäi mietityttämään. Jos kyseessä on esim. Yoshimuran EMS siis suzukin originaaliboxin korvaava yksikkö joka on jo säädetty kertaalleen muulle kuin Suzukin omalle tehdasasetukselle, niin silloinhan teho alkaa laskemaan kun optimista sytytysennakosta mennään ylitse. Jos taas EMS viittaa johonkin piggyback EMS järjestelmään kuten PCIII jossa pohjalla on Suzukin omat kartat joiden perusarvot ovat käytössä niin sitten lähden mielelläni vedonlyöntiin asiasta ...]
Edited By PetriK on 1142092288
Semantiikkaa ja varmasti tiedossa - mutta vapaastihengittävällä aikaisemmaksi, eli pitäisikö mieluummin lisätä +4 koska suomessa käytetyn polttoaineen oktaaniluku on korkeampi ja siten sallii hieman aikaisemman sytytyshetken ilman nakutusriskiä. Vai laitetaanko EMC:hen jotenkin luvut toisin päin ? Vastaavasti turbolla myöhemmäksi eli esim. -4 koska syttyminen/palaminen hidastuu kasvaneen polttoaineseoksen tiheyden takia.
Syttypyörä ehkä, löytyyköhän sellainen bussiin ? En ole nähnyt bussin kylkeä auki (liian uusi juttu) niin että näkisi onko CKP sensori liikuteltavissa. Alustalevyssä ei tuo anturi ainakaan taida olla kiinni niin kuin "old school" suzukeissa joissa säätö on niin helppoa ... toisaalta onhan aina tuo PC ...
No, mieluummin täytyy tutkia tuo ECU:n sisältö jos siihen pääsisi käsiksi - siis onko joku jo tutustunut ja miettinyt tätä tarkemmin ?
[EDIT: EMS viittaus jäi mietityttämään. Jos kyseessä on esim. Yoshimuran EMS siis suzukin originaaliboxin korvaava yksikkö joka on jo säädetty kertaalleen muulle kuin Suzukin omalle tehdasasetukselle, niin silloinhan teho alkaa laskemaan kun optimista sytytysennakosta mennään ylitse. Jos taas EMS viittaa johonkin piggyback EMS järjestelmään kuten PCIII jossa pohjalla on Suzukin omat kartat joiden perusarvot ovat käytössä niin sitten lähden mielelläni vedonlyöntiin asiasta ...]
Edited By PetriK on 1142092288
-
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
- Paikkakunta: NILSIÄ
- Viesti:
YES! Kiitos etukäteen jarim!! Nyt tulee sitte oikeeta tietoo, onko "syttypyörästä" apua. Ens talven visioihin sekin vois kuulua!? Jos sais mitoittaa moisen syttypyörän, eli sen porraskiilan, vois koneistajalla tiettää niitä repullisen! Sais kaikki halukkaat moisen kiilanpalan kohtuuhinnalla! Odotellaan tuloksii!jarim kirjoitti:Seuraavan kerran kun käytän pyörää penkissä niin lupaan kokeilla mitä eroa on vakio sytkäkartta vs. 4° aikaistettu sytytys. Pitäisi varmaan onnistua kun tuohon EMS:ään pistää koko sytkäkartalle -4 arvot. Pikku kutina ettei taida näkyä missään...
:p :p
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä
Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!
Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999
"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
100mph kelkalla
100km/h veneellä
Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!
Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999
"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
Yoshimuran EMS:stä on siis kysymys, http://www.yoshimura-rd.com/ems2.asp. Ja tuo siis ei korvaa originaaliboksia vaan toimii ihan vastaavasti kuin Powercommander, eli muuttaa ECU:lta tulevaa signaalia. Jos en ihan väärin muista niin sytytysennakko meni nimenomaan miinusmerkkisillä arvoilla ja jos sytytysajankohtaa haluaa myöhästää niin silloin taulukkoon lätkitään plus etumerkkisiä arvoja. Factoryn syttypyörää saa tilattua mm. Allrightin kamoja myyvistä liikkeistä, hintaa näyttäisi olevan 59,50.
Edit .. näemmä muistin ihan väärin kuitenkin, eli plusmerkkisillä arvoilla ennakkoa ja miinusmerkkisillä arvoilla myöhästetään sytytystä...
Edited By jarim on 1142095238
Edit .. näemmä muistin ihan väärin kuitenkin, eli plusmerkkisillä arvoilla ennakkoa ja miinusmerkkisillä arvoilla myöhästetään sytytystä...
Edited By jarim on 1142095238
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Sorry - olin epätarkka tuossa EDIT osuuden kirjoituksessa. Tarkoitin että jos ennakkoa on muutettu vakiosta niin silloin sen muuttaminen ei ehkä tuo tulosta. PC/Yoshimura/Dynojet... toimivat kaikki kai lähes samalla periaatteella? Näistä muuten Factoryn sivuilla kirjoitettiin että ne aiheuttavat "häiriöitä" sytytyksen säädössä korkeilla kierroksilla... mitähän mahtaa tarkoittaa ?
On todella upea juttu jos tuosta saa jossain välissä testituloksia ! (Pystyykö käytetyssä penkissä mittaamaan detonaation kaasuanalysaattorilla vai meneekö korvakuulolla, jos nostaa tuonne 5-7 asteen tuntumaan ?)
Hinnastossa syttypyörä on vain vuosimalleille 99-02, joten ei taida käydä... Factoryn sivuilla on joku tuote jolla pystyivät säätämään aiempien Suzukien seosta kytkeytymällä huoltoporttiin - se voi tarkoittaa että ECU:ssa on liityntä jonka kautta sitä voi ehkä ohjelmoida. Manuaalissa on vastaavasti mainittu EPROM joten se on ehkä löydettävissä erillisenä piirinä. Täytyy jossain välissä tutkia asiaa tarkemmin...
Hayabusa by Suzuki Japan - translation by Altavista
Edited By PetriK on 1142096713
On todella upea juttu jos tuosta saa jossain välissä testituloksia ! (Pystyykö käytetyssä penkissä mittaamaan detonaation kaasuanalysaattorilla vai meneekö korvakuulolla, jos nostaa tuonne 5-7 asteen tuntumaan ?)
Hinnastossa syttypyörä on vain vuosimalleille 99-02, joten ei taida käydä... Factoryn sivuilla on joku tuote jolla pystyivät säätämään aiempien Suzukien seosta kytkeytymällä huoltoporttiin - se voi tarkoittaa että ECU:ssa on liityntä jonka kautta sitä voi ehkä ohjelmoida. Manuaalissa on vastaavasti mainittu EPROM joten se on ehkä löydettävissä erillisenä piirinä. Täytyy jossain välissä tutkia asiaa tarkemmin...
Hayabusa by Suzuki Japan - translation by Altavista
Edited By PetriK on 1142096713
-
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
- Paikkakunta: NILSIÄ
- Viesti:
Onpa kiva, että jollain tietoa tosta sytytysennakosta! Mulla ois kiinnostusta tällaseen! Mutta saakohan rahalle vastinetta! Ja vaatii varmaan ammattisäätäjän? Ovh yli 400,-! Vähän tullut piristeltyä pyörää, ja ens talvena haaveilen kannen hieromista, ja "syttypyörää", tai ignition modulee, saa nähdä kumpi! Tässä tämän hetkiset "tulokset"
Jos ens talvena sais kannen "hieromisella", ja syttypuolella 190hp:tä! Jos vaihtaa "syttypyörän", pitääkö säätää commander uusix, vai onkohan apua nykysäätöihinkin?Ois mukava kuulla neuvoja kaverilta, joka pelannut sytkän säädön kaa! Mullahan on mopossa toi "made in ite" TRE, eli "huijataan" ecuu luulemaan, että 5 vaihde jatkuvasti päällä! Antaa pikku vaihteilla (lyhyempien välitysten kanssa) lisää hauskuuskerrointa, kun kaasunvastaavuus parantuu!
:p :p
Jos ens talvena sais kannen "hieromisella", ja syttypuolella 190hp:tä! Jos vaihtaa "syttypyörän", pitääkö säätää commander uusix, vai onkohan apua nykysäätöihinkin?Ois mukava kuulla neuvoja kaverilta, joka pelannut sytkän säädön kaa! Mullahan on mopossa toi "made in ite" TRE, eli "huijataan" ecuu luulemaan, että 5 vaihde jatkuvasti päällä! Antaa pikku vaihteilla (lyhyempien välitysten kanssa) lisää hauskuuskerrointa, kun kaasunvastaavuus parantuu!
:p :p
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä
Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!
Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999
"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
100mph kelkalla
100km/h veneellä
Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!
Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999
"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
Tokihan kaikkien ruisku Suzukien seosta pystyy säätämään myös originelliboksista, mm. tämännäköisellä laitteella: http://www.hiekkalaatikko.org/yoshisaatoboksi.jpg. Säätötarkkuus vaan on aika karkea verrattuna noihin aftermarket laitteisiin; pintakaasu aluetta sylinterikohtaisesti +10% - -10% sekä 1/3, 2/3 ja täyskaasua aluetta myös +10% - -10%. Toki reilusti parempi kuin ei mitään, kyllä tuonkin kanssa ainakin useimmat bolt-on putkiviritykset saa toimimaan enemmän kuin kohtuullisesti. Sytytystä tuolla ei pääse sorkkimaan.
Mulla on tuo sytkäkartta tällähetkellä täysin vakioasetuksilla eli siihen ei ole koskettu. Eli jos koko kartalle lyödään nyt vaikka 5° ennakko ja katsotaan mitä teho/vääntökäyrälle tapahtuu. Detonaation mittaamisesta ei mitään haisua.
Mulla on tuo sytkäkartta tällähetkellä täysin vakioasetuksilla eli siihen ei ole koskettu. Eli jos koko kartalle lyödään nyt vaikka 5° ennakko ja katsotaan mitä teho/vääntökäyrälle tapahtuu. Detonaation mittaamisesta ei mitään haisua.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Yoshbox ) alkuperäisen ECU:n ohjelmointia varten ? Yoshimuran yoshbox kirjoittaa nähtävästi ECU:n muistiin, samoin kuin Factoryn uusi tuote. Jos tuo sama pätee myös ECM2:een niin silloin se on kyllä todella upea peli ! Jos taas Yoshimura on mennyt huijausmoodiin ECM2:n mukana niin ovat antaneet periksi ... powercommander kai osaa ainoastaan "huijata" sisääntulevia signaaleja ... periaatteena tuo toimii WOT:lla, mutta muuten ... puhtaasti on arvailua - en tiedä, ei ole käytännön kokemusta. Tässä kuitenkin yksi artikkeli aiheesta: Artikkeli ECM/ECU ohjauksesta...
+5 astetta ja jos ei ole käppyrässä näkyvää eroa (olisiko vähintään 1.5hp?) niin tarjoan pullon kuplivaa ) OK ?
Tämän vedon voi mielellään vaikka hävitäkin asian harrastamisen nimissä, sillä teorian mukaan vääntö keskialueella lisääntyy ja siten kiihtyvyys ja samalla huipputehokin jos ei ala nakuttamaan kun ennakko menee jo liiankin isoksi. Kaasuanalysaattori olisi hyvä näkemään ajoituksen osumisen kohdalleen ettei tarvitse puida jälkikäteen tulosta - no kokenut penkittäjä tietää kyllä mistä on kysymys. Omasta pienestä kokemuksesta pelkkä happianturi ei oikein kerro mitään muuta kuin seoksen. Monikaasuanalysaattorilla saattaa saada informaatiota syttymättömästä tai liian aikaisin syttyneestä seoksesta eli sytytysennakosta.
Nimim. Harrastuksena asiaa pohtinut ja vähän kokeillut, mutta pyörien tosissaan virittämisestä ei ole käytännön kokemusta (kirjoittajan kommentti jottei lukijalle synny kuvaa että meikäläinen tästä jotain laajasti ottaen ymmärtäisikin.) ...
Edited By PetriK on 1142105060
+5 astetta ja jos ei ole käppyrässä näkyvää eroa (olisiko vähintään 1.5hp?) niin tarjoan pullon kuplivaa ) OK ?
Tämän vedon voi mielellään vaikka hävitäkin asian harrastamisen nimissä, sillä teorian mukaan vääntö keskialueella lisääntyy ja siten kiihtyvyys ja samalla huipputehokin jos ei ala nakuttamaan kun ennakko menee jo liiankin isoksi. Kaasuanalysaattori olisi hyvä näkemään ajoituksen osumisen kohdalleen ettei tarvitse puida jälkikäteen tulosta - no kokenut penkittäjä tietää kyllä mistä on kysymys. Omasta pienestä kokemuksesta pelkkä happianturi ei oikein kerro mitään muuta kuin seoksen. Monikaasuanalysaattorilla saattaa saada informaatiota syttymättömästä tai liian aikaisin syttyneestä seoksesta eli sytytysennakosta.
Nimim. Harrastuksena asiaa pohtinut ja vähän kokeillut, mutta pyörien tosissaan virittämisestä ei ole käytännön kokemusta (kirjoittajan kommentti jottei lukijalle synny kuvaa että meikäläinen tästä jotain laajasti ottaen ymmärtäisikin.) ...
Edited By PetriK on 1142105060
Tuosta artikkelista .. "The drawback to this system is that it functions primarily by "fooling" the ECM by modifying the engine temperature signal, sending a cool signal to richen the mixture or a hot signal to lean the mixture." Uudemmat Powercommanderit ja Yoshimura EMS tietääkseni korjaavat/muokkaavat suoraan ruiskulle menevää signaalia eivätkä huijaa ECU:a. Korjatkoon viisaammat jos olen väärässä?
Niin ja pullollinen kuplivaa käy kyllä, tuossahan voittaa joka tapauksessa (joko kuplivan tai lisätehon muodossa)..
Edited By jarim on 1142106170
Niin ja pullollinen kuplivaa käy kyllä, tuossahan voittaa joka tapauksessa (joko kuplivan tai lisätehon muodossa)..
Edited By jarim on 1142106170
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
En ole varma uudemmista suzukeista mutta ECM / ECU toimii yleensä kolmella tavalla:
1) Käynnistyksen yhteydessä tietyillä paramatreilla jotka auttavat käynnistymistä
2) Koneen lämmettyä pienellä teholla ja pienillä kierroksilla: closed loop tilassa jolloin mitataan sisään tulevaa ilmamäärää paineanturilla sekä kierrosmäärän avulla. Tätä verrataan lambda-anturin lukemaan ja ECM säätää tämän perusteella ns. vakiomuuttujaa niin että palaminen on tapatunut kartalla määritellyn mukaisesti.
3) Suurella teholla ja suurilla kierroksilla otetaan arvot suoraan kartalta ja kerrotaan aiemmin opitulla vakiomuuttujalla. Tässä prosessissa ie yleensä hyödynnetä lambdoja.
Koska vakiomuuttuja opitaan ajossa ja siihen vaikuttaa mm. ilman lämpötila ja polttoaineen laatu, niin se vaikuttaa aika "yläpään" karttoihin.
Huijaamisella tarkoitan: Pelkkä ruiskun signaalin kasvattaminen johtaa tilanteeseen että ecu alkaa tuon 2) kohdan perusteella oppimaan väärin kun mitattu seos esim. on rikkaampaa kuin sen olisi pitänyt olla. Tämä taas johtaa väärään vakiomuuttujan arvoon. joko muilla kartoilla tai niillä kartan alueilla joissa seosta ei voi käsitellä.
Tämä siis näistä moottorinohjausyksiköistä yleisesti, Suzukin Denson yksikkö on uusi tuttavuus ja mielelläni opettelisin lisää jos joku osaisi kertoa.
On varmaa että Yoxhibox olisi varmaan eduslllisesti saatavilla japanista, mikseipä jopa laajempanakin versiona. Sellaisen hankkiminen kiinnostaisi.
1) Käynnistyksen yhteydessä tietyillä paramatreilla jotka auttavat käynnistymistä
2) Koneen lämmettyä pienellä teholla ja pienillä kierroksilla: closed loop tilassa jolloin mitataan sisään tulevaa ilmamäärää paineanturilla sekä kierrosmäärän avulla. Tätä verrataan lambda-anturin lukemaan ja ECM säätää tämän perusteella ns. vakiomuuttujaa niin että palaminen on tapatunut kartalla määritellyn mukaisesti.
3) Suurella teholla ja suurilla kierroksilla otetaan arvot suoraan kartalta ja kerrotaan aiemmin opitulla vakiomuuttujalla. Tässä prosessissa ie yleensä hyödynnetä lambdoja.
Koska vakiomuuttuja opitaan ajossa ja siihen vaikuttaa mm. ilman lämpötila ja polttoaineen laatu, niin se vaikuttaa aika "yläpään" karttoihin.
Huijaamisella tarkoitan: Pelkkä ruiskun signaalin kasvattaminen johtaa tilanteeseen että ecu alkaa tuon 2) kohdan perusteella oppimaan väärin kun mitattu seos esim. on rikkaampaa kuin sen olisi pitänyt olla. Tämä taas johtaa väärään vakiomuuttujan arvoon. joko muilla kartoilla tai niillä kartan alueilla joissa seosta ei voi käsitellä.
Tämä siis näistä moottorinohjausyksiköistä yleisesti, Suzukin Denson yksikkö on uusi tuttavuus ja mielelläni opettelisin lisää jos joku osaisi kertoa.
On varmaa että Yoxhibox olisi varmaan eduslllisesti saatavilla japanista, mikseipä jopa laajempanakin versiona. Sellaisen hankkiminen kiinnostaisi.
jarim kirjoitti:Tokihan kaikkien ruisku Suzukien seosta pystyy säätämään myös originelliboksista, mm. tämännäköisellä laitteella: http://www.hiekkalaatikko.org/yoshisaatoboksi.jpg. Säätötarkkuus vaan on aika karkea verrattuna noihin aftermarket laitteisiin; pintakaasu aluetta sylinterikohtaisesti +10% - -10% sekä 1/3, 2/3 ja täyskaasua aluetta myös +10% - -10%. Toki reilusti parempi kuin ei mitään, kyllä tuonkin kanssa ainakin useimmat bolt-on putkiviritykset saa toimimaan enemmän kuin kohtuullisesti. Sytytystä tuolla ei pääse sorkkimaan.
Mulla on tuo sytkäkartta tällähetkellä täysin vakioasetuksilla eli siihen ei ole koskettu. Eli jos koko kartalle lyödään nyt vaikka 5° ennakko ja katsotaan mitä teho/vääntökäyrälle tapahtuu. Detonaation mittaamisesta ei mitään haisua.
Halpa nakutuksen tunnistin, painemittari jäähdytys järjestelmään. Viisari kertoo oitis häiriö tilanteen.
Edited By ksthb on 1142144867
-
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
- Paikkakunta: NILSIÄ
- Viesti:
jarim kirjoitti:Seuraavan kerran kun käytän pyörää penkissä niin lupaan kokeilla mitä eroa on vakio sytkäkartta vs. 4° aikaistettu sytytys. Pitäisi varmaan onnistua kun tuohon EMS:ään pistää koko sytkäkartalle -4 arvot. Pikku kutina ettei taida näkyä missään...
Milloinkahan jarim terkotus penkittää, tiedä vaikka tälle keväälle hankkis "kiilan"!? Penkitä ilman säätämistä sillä +4:llä, että näkee, kuinka vaikuttaa! Tietäis uskaltaako laittaa penkittämättä "kkiilan"paikalleen!
Onko, muuten -02:sen jälkeen tullut syttypuolelle muutoksia, ettei "syttypyörä" kävis uudempiin? KUJOOO!!?, oott ainaskin tutkinut uudempienkin bussien syttyhässäkkää!?
:p :p
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä
Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!
Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999
"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
100mph kelkalla
100km/h veneellä
Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!
Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999
"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"