Etuvalon säätö
Oiskohan kotikonstein menny about näin:
-istahda pyörän päälle ja pistä etupyörä kiinni seinään
-valot päälle
-merkkaa valokuvion vaakasuora kohta vaikka maalarinteipillä (sivuttaissuunnan säädön tarkistamiseksi pistä myös pystyyn palanen teippiä)
-vedä pyörää tasaisella alustalla mielellään useampi metri taaksepäin
-mittaa valokuvion kohta teippiin verrattuna
-pitäis olla korkeussäädössä noin 1 cm / metri eli esim. 5 cm alempana, kun pyörä on 5 metrin päässä seinästä...
HUOM! Näin siis muistelisin sen menevän, fiksummat korjatkoon... itse käytän ihan oikeaa suuntauslaitetta, kun sellainen sattuu olemaan silloin tällöin saatavilla
-istahda pyörän päälle ja pistä etupyörä kiinni seinään
-valot päälle
-merkkaa valokuvion vaakasuora kohta vaikka maalarinteipillä (sivuttaissuunnan säädön tarkistamiseksi pistä myös pystyyn palanen teippiä)
-vedä pyörää tasaisella alustalla mielellään useampi metri taaksepäin
-mittaa valokuvion kohta teippiin verrattuna
-pitäis olla korkeussäädössä noin 1 cm / metri eli esim. 5 cm alempana, kun pyörä on 5 metrin päässä seinästä...
HUOM! Näin siis muistelisin sen menevän, fiksummat korjatkoon... itse käytän ihan oikeaa suuntauslaitetta, kun sellainen sattuu olemaan silloin tällöin saatavilla
Do or do not, there is no try...
Vielä hieman tekee mieli kaivella vanhaa asiaa...
Miten on tuon pitkän ajovalon valokuvion laita? Lyhyitä käytettäessä kuvio näyttää olevan ok ja varsin selvärajainen, mutta kun vaihdan pitkille, niin valo ikään kuin "häviää" jonnekin.
Pitkillä ajaessa näen hyvin tienvarsitolpat ja jopa ajoradan yläpuolelle sijoitetut taulut, vaan pitäisikö tuon pitkän ajovalon lakaista enemmän tienpintaa kuin näyttää ylämaisemia? Nyt tuntuu siltä, että pitkää käytettäessä ajorata ei ole juurikaan paremmin valaistu.
Miten on tuon pitkän ajovalon valokuvion laita? Lyhyitä käytettäessä kuvio näyttää olevan ok ja varsin selvärajainen, mutta kun vaihdan pitkille, niin valo ikään kuin "häviää" jonnekin.
Pitkillä ajaessa näen hyvin tienvarsitolpat ja jopa ajoradan yläpuolelle sijoitetut taulut, vaan pitäisikö tuon pitkän ajovalon lakaista enemmän tienpintaa kuin näyttää ylämaisemia? Nyt tuntuu siltä, että pitkää käytettäessä ajorata ei ole juurikaan paremmin valaistu.
Parhaan tuloksen saa kun säätää 'luonnossa' eli pimeällä, esimerkiksi jollain sopivalla parkkipaikalla jossa näkee valokuvion kokonaan. Etupään alakate irti ja mukaan sopiva ristipääruuvari jonka saa vaikka käsikopelolla sovitettua säätöreikään.
Ensin säätää lyhyet niin että ne näyttää mahdollisimman kauas ja kuitenkin siten että lähelle ei jää mustaa aukkoa ja toisaalta että ne eivät häikäise vastaantulijaa. Tässä on tietysti hyvä olla joku kaveri katsomassa koska säätöhän täytyy tehdä pyörä kuormattuna.
Sen jälkeen kun lyhyet on kohdillaan niin säädetään pitkät siten että se jatkaa valokuviota siitä mihin lyhyet loppuu. Gen1:ssä tällä saa hyvän valokuvion jolla uskaltaa ajaa pimeässäkin. Gen2 onkin sitten semmoinen päivänvalopyörä, ainakin vakiolampuilla.
Ensin säätää lyhyet niin että ne näyttää mahdollisimman kauas ja kuitenkin siten että lähelle ei jää mustaa aukkoa ja toisaalta että ne eivät häikäise vastaantulijaa. Tässä on tietysti hyvä olla joku kaveri katsomassa koska säätöhän täytyy tehdä pyörä kuormattuna.
Sen jälkeen kun lyhyet on kohdillaan niin säädetään pitkät siten että se jatkaa valokuviota siitä mihin lyhyet loppuu. Gen1:ssä tällä saa hyvän valokuvion jolla uskaltaa ajaa pimeässäkin. Gen2 onkin sitten semmoinen päivänvalopyörä, ainakin vakiolampuilla.