Gen 2 jäykkä vaihteisto

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
83-1303926286

Viesti Kirjoittaja 83-1303926286 »

Käytin juuri k9 busani 24000km huollossa.
Olen viimeisen 1500km sisällä huomannut vaihteiston pehmeyden hitaasti hävinneen ensin 1. ja 2. vaihde tuntui jäykältä ja raskaalta nykyään 3.

Keväällä vielä kaikki vaihteet tuntuivat suurinpiirtein samalta kuin 6 vaihteen kytkeminen, mutta nykyään 1. vaihteen kytkeminen paikallaankin saa pyörän nytkähtämään eteenpäin.

Nämä oli ihan normaaleja ominaisuuksia omassa 55000km ajetussa ex hondassa. En haulla löytänyt juurikaan mitään tähän aiheeseen liittyen nyt kysynkin missä vaiheessa oikeasti kannattaa huolestua?

Vaihteisto toimii muuten erittäin hyvin, ei välivapaita ja 2. vaihde pysyy päällä..koitan laittaa ketjuja tällä viikolla hieman kireämmällä mikäli tällä olisi vaikutusta.

Loppuun voin vain todeta että olisi vain pitänyt ostaa pyörä uutena onneksi takuu on tämän vuoden loppuun.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Mitkä öljyt? Jos kytkin ei irrota kunnolla niin vaihteisto voi tuntua jähmeältä.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
83-1303926286

Viesti Kirjoittaja 83-1303926286 »

Tänään huollossa oletettavasti busaan laitettiin castrollia.
Ja uudet nesteet kytkimeen.

Äsken heitin pienen lenkin varmuudenvuoksi koittaakseni auttoiko uudet öljyt mitään. Ei mitään havaittavaa muutosta.
Jotenkin oudolta tuntuu vaihteisto.. Paikallaan ollessa vapaalta jos todella hitaasti painaa 1. vaihteen päälle ääni on näin "uuteen" pyörään aika kipeän kuuloinen *trrrrr.. naks*
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Elä paina hitaasti vaan polkase kunnolla... :) No ei vaan juuri sen kuuloinen ettei kytkin kunnolla irrota. Voisi kytkinkopan irrottaa ja tarkistaa onko kaikki kytkimen pultit torneineen kunnolla kiinni.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
106-1251057001

Viesti Kirjoittaja 106-1251057001 »

Mobil delvacit koneeseen ja kaikki pelittää! :)
Avatar
Ekoteko
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Huhti 2009, 18:27
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ekoteko »

Ääntääkö kytkin myös?
Paineasetelman tsekkaus ja uusi kiristys momenttiin. ( 20nm ).
Noilla kilsoilla ihan tyypillinen gen2 ja tulee tuolla kuntoon. Tippa lukitetta mukaan.
..ankka on elävä todiste siitä, että uiminen ei tee hyvää vartalolle..

CR 125R, TZR, SV 650S, K0, K9, L0
kuntofillari YZ400F


TEAM CAMPARI
77-1280483556

Viesti Kirjoittaja 77-1280483556 »

Juu, itsellänikin korisee kytkin silloin tällöin. Olikin tarkoitus talvella aukasta kytkin ja kiriä paine-asetelma.
Avatar
Joppe
Viestit: 247
Liittynyt: 07 Maalis 2006, 21:59

Viesti Kirjoittaja Joppe »

Omassa aavistuksen nihkeesti meni vapaa päälle paikallaan ollessa 1ja2 hyppäs vapaan yli. Kytkin kahvan säätö, liikettä isomalle niin johan pelittää :turbobusa:
83-1303926286

Viesti Kirjoittaja 83-1303926286 »

Ekoteko kirjoitti:Ääntääkö kytkin myös?
Paineasetelman tsekkaus ja uusi kiristys momenttiin. ( 20nm ).
Noilla kilsoilla ihan tyypillinen gen2 ja tulee tuolla kuntoon. Tippa lukitetta mukaan.

Soitin äsken pyörän myyneen liikkeen huoltoon ja jotain muistin itsekkin että pyörälle oli tehty takuutyönä kytkinjousien pulttien kiristys.
Eli toisinsanoen pyörään on tehty tämä sama paineasetelma korjaus, mutta tästä on aikaa ja ikinä ei voi tietää onko lukitetta oikeasti laitettu.
Myöskin oireena pitäisi olla se että kytkin luistaa.

Käski siirtää kytkinkahvaa kauemmas että tulee lisää liikettä. Käyn tänään kokeilemassa onko vaikutusta. Kytkimestä kuulu pieni ääni joka lakkaa kun painaa kahvaa, mutta ei mikään kalkatus..vielä.

ISO kiitos kaikille vinkeistä toivottavasti hyvin alkanut kausi jatkuu kun alkaisi juuri kauan odoteltu lomakin.
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Mulla Gen1:ssä myös ollut havaittavissa jäykkää vaihteensiirtoa heti hankinnan jälkeen.
Öljyillä mulla suuri ero miten sutjakasti vaihteet toimii. Belrayt oli eka koneessa kun omani ostin ja sikajäykkä vaihteisto, Castrolin vaihdoin muutaman kerran oli parempi mutta edelleen jäykkyyttä etenkin kun oli joku puolet huoltovälistä ajettu, Redline aivan huippu vaihteiston toiminta mutta kallis öljy, nyt ollut kokeilussa esteripohjainen Motul 5100 joka hyvin saman tuntuinen vaihteistossa kuin Castrol ja edullinen vaihtoehto noille kalleille tuo Motul.
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
83-1303926286

Viesti Kirjoittaja 83-1303926286 »

Kävin äsken ajelemassa pikku lenkin ihan vika hakuisesti ja korvat tarkkana. Ensin kun kylmän pyörän käynnistää kytkinkopasta kuuluu aikalailla sepelimyllyä vastaava ääni joka katoaa kun painaa kytkintä.

Kytkimen liikkeen siirto 2 pykälää edemmäs ei tuottanut tulosta. Ääni vaimenee hiukan öljyjen lämmettyä, mutta kun laittaa 1. vaihteelle paikallaan ja takaisin vapaalle sekä sitten painaa kytkinkahvaa ja päästää niin tuttu rohina kuuluu.

No sain huoltoon ajan ensiviikolle.. toivottavasti sieltä löytyy jotain ettei vika ole omassa pääkopassa.
Täytyy katsoa josko täältä Forssasta löytyisi joku kaveri joka osaisi paremmin diagnosoida.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Se rohinahan tulee siitä kun vaihteisto pyörii ja loppuu kun kytkintä painaa (veto vaihteistolle katkeaa).
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
Hartsa
Viestit: 44
Liittynyt: 24 Elo 2010, 20:44
Paikkakunta: Petäjävesi

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Tämä aihe kun hiukan sivuaa omaa ongelmaani, niin onko kukaan taistellut Gen 2:n kutosen kytkeytymisen kanssa. Laitteella on nyt ajettu n.5000 km ja olen koittanut ratkaista ongelmaa öljy eri öljymerkeillä (Castrol, Mobil, Motul ja Repsoil). Lopputulema on aina sama, eli 6-vaihetta kytkettäessä pitää olla terävänä ja usein nostella sitä tupaan muutamia kertoja että se suostuu kytkeytymään. Käytännössä tämä tarkoittaa että ao. vaihtoa pitää aina varmistella vaihdenäytöltä ja ainakin kenttävedoissa tämä hiukan rassaa.

Kyselee -Hapi-
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota eivät raaka voima ja tietämättömyys kykenisi ratkaisemaan.
Avatar
Huhan Kolli
Viestit: 299
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 22:00

Viesti Kirjoittaja Huhan Kolli »

Tarvviko kenttävedoissa käyttää kytkintä?
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Huhan Kolli kirjoitti:Tarvviko kenttävedoissa käyttää kytkintä?
Ne joilla on shifteri ei tartte. Toki Joensuussakin oli kuski joka ilman shifteriä punnersi vaihteet paikalleen myös ilman kytkintä ja kovaa meni.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Vastaa Viestiin