Eilen meinas mennä käpy ja herne nenään ja vaikka mitä,kun uudet palat edessä on alkanut aiheuttamaan kitinää. Ei noi kahdella ekalla ajokerralla mitään kitissyt, mutta eilen alkoi pitämään ääntä.
Nyt ne kitisee vaikkei edes jarruta. zikizikizikiziki
Noi on SBS:n keraamiset palat.
Noisaalta kuulostaa ihan kuin joku kitinälevy hinkkais jonnekkin levyyn, mutta ei tuolla mitään näy mun mielestä.
Mulla oli samaa ongelmaa ja sanoin siitä huollossa, omalla kohdallani jarruihin tarvitsi käyttää myös enemmän voimaa aluksi - näin huollossa sanottiin, itse en ollut huomannut mitään. He eivät kuitenkaan saaneet "vikaa korjattua" vaikka sanoin jo huoltoon että luulen vian olevan jumittuneissa jarrulevyjen niiteissä. Ei kuulemma heidän mielestään ja kaiken he olivat tehneet jarrunesteiden vaihdosta ilmaukseen. Viimeinen epäilys vaihdettu jarrukahva.
Vitutti kuitenkin sen verran kitinä että kokeilin itse niitä liikutella, vähän kumivasaraa ja jotain puhdistusnestettä käyttäen !!VAROVASTI!! Ensimmäinen jarrutus ja kuului kunnon napsahdus ja sen jälkeen jarrut skulas niinkuin pitääkin eikä natissu.
ZikiZikiZikiZiki tekee mut kohta hulluksi !
Vaihdoin etujarrupalat ja alkoi omituinen laahaus, jota en saa pois... kahteen kertaan putsannut,
ja jopa otin jarrunestettäkin pois. Sylinterit liikkuvat ihan hyvin sormivoimin sisään ja jarrua pumpatessa suoraan levyä vasten.
Ilmeisesti oikean puoleinen lahaa, kun se tulee kuumaksi lenkillä vaikka ei edes kosketa etujarruun. Vasen tulee lämpöiseksi, sen ymmärtää että sen verran laahaa...mutta oikea niin kuumaksi ettei sormea pysty pitää. Mikä helkutti voi olla? :O
RUMBLE kirjoitti:ZikiZikiZikiZiki tekee mut kohta hulluksi !
Vaihdoin etujarrupalat ja alkoi omituinen laahaus, jota en saa pois... kahteen kertaan putsannut,
ja jopa otin jarrunestettäkin pois. Sylinterit liikkuvat ihan hyvin sormivoimin sisään ja jarrua pumpatessa suoraan levyä vasten.
Ilmeisesti oikean puoleinen lahaa, kun se tulee kuumaksi lenkillä vaikka ei edes kosketa etujarruun. Vasen tulee lämpöiseksi, sen ymmärtää että sen verran laahaa...mutta oikea niin kuumaksi ettei sormea pysty pitää. Mikä helkutti voi olla? :O
...ittellä tais olla vastaavaa ääntä pitäessä tilanne se, että ne palojen "jouset" oli enemmän tai vähemmän kuoleentunhet ja kun ne vaihettiin, niin loppu kitinät. Jamppa voi muistaa paremmin kun siellä tuo korjathin sen pari vuotta sitten olhen ison "ylläpitohuollon" jälkhen.
Mulla meni toinen jarrulevy vituksi kun Yarde vaihtoi viime kesänä etusen ja laittoi vanteen pyörimissuunnan väärin päin.
Nyt toisen levyn niitit pahasti väliintynyt...
Riita sovittu niin että maksaa piparilevystä puolet...kun ei saa kuin pareina.
No onhan sekin jo jotain...
PS. Tarkista vanteesta pyörimissuunta, nuolella merkitty...
toimeve kirjoitti:...ittellä tais olla vastaavaa ääntä pitäessä tilanne se, että ne palojen "jouset" oli enemmän tai vähemmän kuoleentunhet ja kun ne vaihettiin, niin loppu kitinät. Jamppa voi muistaa paremmin kun siellä tuo korjathin sen pari vuotta sitten olhen ison "ylläpitohuollon" jälkhen.
Mitkä ihmeen "jouset" ? :p
Laitoinpa vanhat palat sekä putsasin uudestaan männät, ja pumppasin männät ulos ja sissään, tein lenkin eikä kuulunut zikizikiä... Putsasinpa taas pumppasin mäntiä ja laitoin uudet palat takas, sekä pyöristin reunat ensin niistä viilalla.
Eikä kuulunut zikizikiä enää uusillakaan, eikä ylimääräisiä omituisia kohina-IsoZiki-ääniä kunnon lukkojarrutuksien jälkeen.
Tiedä sitten mikä noista auttoi, ehkä männät kaipas enempi sitä liikuttelua ennen kuin alkoivat toimia kunnolla uudessa asemassaan.
Ja paskat, laahaa entistä pahemmin Ei muuta kuin uusiksi, ja jos ei auta putsingit pitääkö tässä tosiaan laittaa ihan osiksi :O Vai alkaa harkita pyörän ja merkin vaihtoa
RUMBLE kirjoitti:Ja paskat, laahaa entistä pahemmin Ei muuta kuin uusiksi, ja jos ei auta putsingit pitääkö tässä tosiaan laittaa ihan osiksi :O Vai alkaa harkita pyörän ja merkin vaihtoa
toimeve kirjoitti:...ittellä tais olla vastaavaa ääntä pitäessä tilanne se, että ne palojen "jouset" oli enemmän tai vähemmän kuoleentunhet ja kun ne vaihettiin, niin loppu kitinät. Jamppa voi muistaa paremmin kun siellä tuo korjathin sen pari vuotta sitten olhen ison "ylläpitohuollon" jälkhen.
Mitkä ihmeen "jouset" ? :p
Laitoinpa vanhat palat sekä putsasin uudestaan männät, ja pumppasin männät ulos ja sissään, tein lenkin eikä kuulunut zikizikiä... Putsasinpa taas pumppasin mäntiä ja laitoin uudet palat takas, sekä pyöristin reunat ensin niistä viilalla.
Eikä kuulunut zikizikiä enää uusillakaan, eikä ylimääräisiä omituisia kohina-IsoZiki-ääniä kunnon lukkojarrutuksien jälkeen.
Tiedä sitten mikä noista auttoi, ehkä männät kaipas enempi sitä liikuttelua ennen kuin alkoivat toimia kunnolla uudessa asemassaan.
Itsellä oli samantapaisia ongelmia jokunen vuosi sitten.. Ongelma poistu väliaikasesti kun teki muutamat kunnon jarrutukset +200kmh .. Mutta sama klon klon ziki ilmesty sitten takas.. Vaihdoin siitten uudet palat ja huomasin, että nuissa ongelmapaloissa oli hieman toleranssissa ongelmia.. Eli yksi pala oli hieman liian pieni tms.
toimeve varmaan tarkoittaa nuilla jousilla niitä suojapeltejä satulan takan, ne tavallaan asettaa palat oikeaan asentoon ja pitää ne hollilla. minäkin koitin niitä väännellä ja viritellä, koska tuo ongelma pala pääsi liikkumaan satulassa kun se oli liian pieni ja siitä johtui ainakin se vittumainen kolizu kolizu ääni.
En tiiä oliko tästä apua, mutta haeppa uudet palat, voipi ongelma poistua ???
Täällä samaa kahina-ongelmaa ja heitän lisäksi kehiin vielä kovan jarrutuksen lopussa olevan vinkunan. Hirveä huuto kunnon jarrutuksessa. Edellinen omistaja vaihdattanut sintteripalat aika tuoreesti. Hirvittää tuollainen vinkaisu kun kovia jarrutuksia tulee kuitenkin eteen tuon tuostakin.
Tätä samaista ääntä olen omassa pyörässä kans kuunnellu enkä ole tähän sen kummemmin reagoinu muutako vilkasemalla jarrupalat jossa vielä on pintaa jälelä.Mielenkiinnola kyllä seuraan miten tämä ongelma loppujenlopuksi ratkeaa.
p.s mitenkhän mekaanikon taitajana pitäskään tästä olla oikeasti huolissa meinaan että ei kait se jossain vaiheessa mene koko kahva pohjaan, sen jälkheen voi olla ettei tarvi olla mistään huolissa.
Eilen purin putsasin ja vielä rasvasin, eikä mitään vaikutusta.
Ja vielä sellanen juttu, kun lähtee ajelee ja vetää viitisenkin kilsaa koskematta etujarruun laisinkaan ovat levyt niin kuumat ettei niissä pysty sormiaan pitelee. Eivät ne varmaan niin kuumiksi saisi lämmetä ilman jarrutusta. Kuitenkin pyörä rullaa ihan hyvin, etupyörää en saa ilmaan kun ei ole mitään laitetta...aattelinkin kävästä biilteemassa ostamassa, niin ei pysty käsin kokeilee kuin pyörii.
Sekin omituisuus ennen toissa päiväistä putsausta vasen ei lämmennyt niin paljoa etteikö kättä olisi pystynyt pitää levyssä, vain oikea lämpesi mutta sitten kun putsasin niin molemmat.
Ja se että männät liikkuvat ihan hyvin, kahvasta painamalla sekä sormivoimin takas. Se kiinnittää myös huomiota että männät liikkuvat eri aikaan... eli ensin menee toinen pohjaan (yksi jarrupala välissä) ja sitten vasta toinen..ja toinen. Eli voisiko pieni herkyysvaihtelu mäntien kesken asettaa palat jotenkin vinoon jolloin hinkkaisivat ? :O
Tase kirjoitti:toimeve varmaan tarkoittaa nuilla jousilla niitä suojapeltejä satulan takan, ne tavallaan asettaa palat oikeaan asentoon ja pitää ne hollilla. minäkin koitin niitä väännellä ja viritellä, koska tuo ongelma pala pääsi liikkumaan satulassa kun se oli liian pieni ja siitä johtui ainakin se vittumainen kolizu kolizu ääni.
En tiiä oliko tästä apua, mutta haeppa uudet palat, voipi ongelma poistua ???
...no noita juuri tarkotin, mutta meikä on näin hyvä näitten teknisten termien kans...sori :p
Pukki haettu motonetistä ja etupää ylhäällä, ei kyllä pyöri kunnolla... ilmiselvästi minusta laaha liikaa. Ei pyärähdä kuin 3/4 kierrosta kun pyöräytää käsivoimin.
Siis kuumenee ajaessa jarruun koskematta niin kuumaksi etti käsin voi koskea, eikä pyörähdä kuin 3/4 kierrosta ylösnostettuna käsinpyöräytättäessä.
Millasia kokemuksia muilla ?
Kai se huomen alettava remonttiin, ei kai siinä muu auta.