VIKA SELVISI: Gsx-r mittaristo busassa - Onkelma!! Apuja tarvitaan!

Airbox, pair, TRE, sekä muita omia virityksiä
Henkka83
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Joulu 2010, 14:19

Viesti Kirjoittaja Henkka83 »

Morjesta foorumilaiset!

Eli, tuli asenneltua k3 gikserin mittaristo 2005 vuoden busaan. Muuten pelaa moitteettta, mutta kun pyörän pistää käyntiin FI valo syttyy.

Dealer mode näyttää C30 joka on vikakoodilistan mukaan:

"C30 - SECONDARY THROTTLE CONTROL UNIT"

C30 vikakoodia ei haynesin busamanuaalista edes löytynyt, eikä taida busasta löytyä edes tuota "secondary throttle control unittia"??

Onkohan kellään muulla ollu vastaavia ongelmia mittaristoviritysten kanssa ja miten siitä mahdollisesti on selviydytty?

Kiitos vastauksista etukäteen :respekt:


-Henkka
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Juttelin PetriK:n kanssa ja sellainen teoreema että vaikka protokolla mittaristolle on sama Gixussa ja Busassa niin vikakoodit mäppäytyvät eri lailla. Eli kun tietty bittijono Busassa tarkoittaa jotain vikakoodia niin sama bittijono Gixxun mittaristossa tarkoittaakin eriä vikakoodia. Eli todnäk se pyörä yrittää sinulle kertoa jostain mistä ei tykkää mutta mittaristo ei sitä osaa kertoa kun puhuvat siltä osin eri kieltä. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Henkka83
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Joulu 2010, 14:19

Viesti Kirjoittaja Henkka83 »

jarim kirjoitti:Juttelin PetriK:n kanssa ja sellainen teoreema että vaikka protokolla mittaristolle on sama Gixussa ja Busassa niin vikakoodit mäppäytyvät eri lailla. Eli kun tietty bittijono Busassa tarkoittaa jotain vikakoodia niin sama bittijono Gixxun mittaristossa tarkoittaakin eriä vikakoodia. Eli todnäk se pyörä yrittää sinulle kertoa jostain mistä ei tykkää mutta mittaristo ei sitä osaa kertoa kun puhuvat siltä osin eri kieltä. :)

No voihan per*** :p��sein��n:

Mistähän ihmeestä nyt sitten tiedän että mitä se mulle yrittää kertoa?! ???

Muuta ihmeellistä tuohon ei ole tehty kun pair sekä airbox-modit. Oiskohan kenties joku letku jäänyt laittamatta noita modeja tehdessä.

Yritin kyllä tehdä modit foorumin ohjeiden mukaisesti :oho:

Ainiin...ja lambdaa ei enää ole.


-Henkka
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Nyt kun mietin lisää niin liittyisiköhän bensamittariin? Busan mittaristossa määrämittari on mutta Gixxun mittaristossa muistaakseni ei.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Henkka83
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Joulu 2010, 14:19

Viesti Kirjoittaja Henkka83 »

jarim kirjoitti:Nyt kun mietin lisää niin liittyisiköhän bensamittariin? Busan mittaristossa määrämittari on mutta Gixxun mittaristossa muistaakseni ei.
Oikeassa olet, gikserin mittaristossa ei ole bensamäärä-mittaria vaan ainoastaan bensavalo.

Käsittääkseni ei pitäisi vaikuttaa, sillä vastaavaa modia muutkin tehneet ilman ongelmia. Tai sitten ongelmista ei vaan ole puhuttu :twisted:

Täytyy vielä tsekata noi johdotukset ja katsoa että mitä tein sille bensamittarin paikalle liittimessä.

Lueskelin vielä noista vacuumiletkuista..
jätin muistaakseni paikoilleen pelkästään iap sensorin sekä sille menevän letkun (tuli siis kaikilta ruiskurungoilta ja t-haaralla meni sensorille) ja huohotinletkun ilmaboxille.
Muut sitten tulppasin.


-Henkka
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Mahdollisuutta käyttää Busan mittaria kiinni? Jos siellä joku anturi kuitenkin valittelee. Lähteekö pyörä muuten käyntiin tuolla mittaristolla ja pelaako mittaristo muuten loogisesti? Kiekkamittari ja nopeus?

Edit: Busan vikakoodeista lähimmäs osuisi C31 eli vaihdeanturi. Onhan se kiinni?




Edited By jarim on 1303928304
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Henkka83
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Joulu 2010, 14:19

Viesti Kirjoittaja Henkka83 »

jarim kirjoitti:Mahdollisuutta käyttää Busan mittaria kiinni? Jos siellä joku anturi kuitenkin valittelee. Lähteekö pyörä muuten käyntiin tuolla mittaristolla ja pelaako mittaristo muuten loogisesti? Kiekkamittari ja nopeus?
Busan mittaristoa ei ole mahdollisuutta käyttää kiinni. Myyty jo. Sekä suurin osa liittimen johdoista vaihtaa paikkaa, joten siihen ei enää viitsisi ryhtyä.

Muuten mittari pelaa täydellisesti. Tosin metriäkään en vielä ole ajanut, niin nopeusmittarista ei pysty sanomaan. Kierrosluku, kaikki varotusvalot jne. toimivat normaalisti.
Pyörä lähtee laakista käymään ja käy nätisti.


-Henkka
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Sellainen teoria kävi mielessä myös että olisiko Gixxussa mittaristoprotokollaan kuiten ympätty tieto tuosta secondary throttle control unitista ja kun Busan ECU ei siitä mittaristolle kerro niin mittaristo kertoo loppujen lopuksi kuiten "oikean vikakoodin"? Ajatus tuli mieleen kun bensamittarikin Busassa on kytketty suoraan mittaristolle ja jos se on irti niin mittaristo kertoo vikakoodiksi C92 vaikka ECU ei siitä sinällään välitä ollenkaan.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ja vielä lisäpohdintaa; kun en mistään ole lukenut että miten tuo vikakoodilogiikka toimii niin ajatelma: vikakoodilogiikka on itseasiassa kokonaan mittaristolla eli mittaristo kyselee kaikkien tietämiensä laitteiden tilat eculta ja kun ecu ei tuohon secondary throttle control unitin tilaan osaa vastata niin siitäpä se vikakoodi.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Henkka83
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Joulu 2010, 14:19

Viesti Kirjoittaja Henkka83 »

jarim kirjoitti:Sellainen teoria kävi mielessä myös että olisiko Gixxussa mittaristoprotokollaan kuiten ympätty tieto tuosta secondary throttle control unitista ja kun Busan ECU ei siitä mittaristolle kerro niin mittaristo kertoo loppujen lopuksi kuiten "oikean vikakoodin"? Ajatus tuli mieleen kun bensamittarikin Busassa on kytketty suoraan mittaristolle ja jos se on irti niin mittaristo kertoo vikakoodiksi C92 vaikka ECU ei siitä sinällään välitä ollenkaan.
Tuo on hyvinkin mahdollista. Eräältä tellufoorumilta löysin aiheen jossa juuri tuo sama ongelma. Siellä olivat rakentaneet boksin joka periaatteessa toimii kuin "secondary throttle control unit" ja näin ollen huijaa mittaristoa.

Tuossa linkkiä: http://www.tlzone.net/forums....-3.html

Itsellä ei kyllä kolvi pysy käsissä noissa piirilevyhommissa. Eikä ihan täysin vielä selvinnyt että mihin piuhoihin tuo pitäisi sitten yhdistää.

-Henkka
Henkka83
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Joulu 2010, 14:19

Viesti Kirjoittaja Henkka83 »

Tuli vielä semmonen mieleen että jos pystyisi jotenkin simuloimaan jonkin toisen virheen, niin näkisi sitten että näyttääkö gikserin mittaristo saman vikakoodin mitä busan oma näyttäisi.

Tuleeko mitään helposti saatavaa virhettä mieleen..? :tapu:


-Henkka
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ota ventiilikopan päältä imunokan asentoanturi irti ja kokeile startata pyörää. Tai sitten kampiakselin asentoanturi ja sama homma. Tai suodatinkotelosta IAP anturi tai lämpötila-anturi. Onhan noita. :)



Edited By jarim on 1303966333
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Henkka83 kirjoitti:
jarim kirjoitti:Sellainen teoria kävi mielessä myös että olisiko Gixxussa mittaristoprotokollaan kuiten ympätty tieto tuosta secondary throttle control unitista ja kun Busan ECU ei siitä mittaristolle kerro niin mittaristo kertoo loppujen lopuksi kuiten "oikean vikakoodin"? Ajatus tuli mieleen kun bensamittarikin Busassa on kytketty suoraan mittaristolle ja jos se on irti niin mittaristo kertoo vikakoodiksi C92 vaikka ECU ei siitä sinällään välitä ollenkaan.
Tuo on hyvinkin mahdollista. Eräältä tellufoorumilta löysin aiheen jossa juuri tuo sama ongelma. Siellä olivat rakentaneet boksin joka periaatteessa toimii kuin "secondary throttle control unit" ja näin ollen huijaa mittaristoa.

Tuossa linkkiä: http://www.tlzone.net/forums....-3.html

Itsellä ei kyllä kolvi pysy käsissä noissa piirilevyhommissa. Eikä ihan täysin vielä selvinnyt että mihin piuhoihin tuo pitäisi sitten yhdistää.

-Henkka
Jos en ihan väärin tulkinnut niin tuolla kaverilla on Gixxun ecu "dummynä" pyörässä joka syöttää mittaristolle tietoja kaikista antureista. Että sikäli poikkeaa sinun tilanteesta.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

jarim kirjoitti:Ja vielä lisäpohdintaa; kun en mistään ole lukenut että miten tuo vikakoodilogiikka toimii niin ajatelma: vikakoodilogiikka on itseasiassa kokonaan mittaristolla eli mittaristo kyselee kaikkien tietämiensä laitteiden tilat eculta ja kun ecu ei tuohon secondary throttle control unitin tilaan osaa vastata niin siitäpä se vikakoodi.

Tämän ainakin voi unohtaa... ei se näin mene. :)

ECUEditorilla tieten voisi nähdä jos siellä oikeasti joku anturivika on...




Edited By jarim on 1303974847
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Henkka83
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Joulu 2010, 14:19

Viesti Kirjoittaja Henkka83 »

jarim kirjoitti:
jarim kirjoitti:Ja vielä lisäpohdintaa; kun en mistään ole lukenut että miten tuo vikakoodilogiikka toimii niin ajatelma: vikakoodilogiikka on itseasiassa kokonaan mittaristolla eli mittaristo kyselee kaikkien tietämiensä laitteiden tilat eculta ja kun ecu ei tuohon secondary throttle control unitin tilaan osaa vastata niin siitäpä se vikakoodi.
Tämän ainakin voi unohtaa... ei se näin mene. :)

ECUEditorilla tieten voisi nähdä jos siellä oikeasti joku anturivika on...
Ja sulla näköjään oli myynnissä ECU-flash kaapeli tuolla :laugh: :;):

No täytyy tossa kohtapuoliin käydä järjestämässä lisävikoja, niin katsotaan mitä mittaristo siihen sanoo.


-Henkka
Vastaa Viestiin