Uusi akku ei jaksa pyöräyttää konetta...

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
Avatar
jsalok
Viestit: 106
Liittynyt: 24 Touko 2004, 08:26
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsalok »

Morjens tännekkin foorumille pitkästä aikaa.
Eipä ole tullut ainakaan pariin vuoteen käytyä täällä. Enemmän viihtynyt fillarifoorumilla... :p

Laittelin tuossa viikko sitten akun kiinni ja laitoin käyntiin ekaa kertaa talven jälkeen. Sitten seisoi pari päivää eikä enää jaksanut pyöräyttää konetta. Oletin että akku taas mennyt ja hain tänään uuden. Ihan samaa tekee. Ei jaksa pyöräyttää kokonaista kierrosta...
Kaapeleilla lähti käyntiin ja kävin tankkaamassa (sammuttamatta) uutta bensaa tankkin. Omalla akulla ei kuitenkaan jaksa pyörittää ollenkaan.

Muutakin omituisuuksia oli... Jätin käymään pihalla vähäksi aikaa ja yhtäkkiä lämmöt nousi. Tuuletin ei käynnistynyt ennenkuin sammutin ja laitoin virrat uudestaan päälle.

Oisko hyviä neuvoja mitä puuhastelisin ensiviikonloppuna kun vaimo päivystää?
Vai pitääkö taas lähteä fillarilenkille...

- JSalok -
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

No se sun uus akku on fiasko. TAI tuo lämpömittarin sekoilu viittais maattopuolen ongelmiin, onhan (-) -napa kunnolla kiinni. Tietty lataus kannattaa tarkistaa myös.
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

Mikä vuosimalli sulla on?
Mulla teki -99 Bussi tuota kun oli jännitteensäädin kärähtäny ja tuhos uudetkin akut aikas nopeesti...
Muistelisin et ekoissa vuosimalleissa oli noissa jännitteensäätimissä tai niiden kontakteissa ollu jotain ongelmaa.
Service manuaalista pitäis muistaakseni löytyä ohjeet miten sen voi tsekata.




Edited By MGa on 1303976000
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Avatar
jsalok
Viestit: 106
Liittynyt: 24 Touko 2004, 08:26
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsalok »

Vuosimalli on -01. Pitääpä kaivaa komerosta tuo huoltomanuali ja alkaa tutkiskelemaan.
Sillä on viime vuosina ajettu niin vähän että ehkä ne maadoituksetkin on päässyt hapettumaan. :)

- JSalok -
Avatar
jsalok
Viestit: 106
Liittynyt: 24 Touko 2004, 08:26
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsalok »

Kujo taisi olla oikeassa :-) vähän käytin maajohtoa irti rungosta ja sille vähän hiekkapaperia niin jo lähti taas käyntiin niin kuin aina ennenkin. otin sitten sille vaihdenäytölle sähköt valokatkaisijan takaa.
ja mitä vikaa tuossa nyt voisi ollakkaan kun on vain 59 tkm ajettu. vähän eri lukemat kuin jarim:llä mutta sehän onkin tullut pari kuukautta aikaisemmin suomeen... ;-)

- jsalok -
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Purkaisit usiammin niinku minäki niin ei pääse liitokset hapettumaan... :laugh:
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
CormaX
Viestit: 663
Liittynyt: 11 Elo 2009, 22:15
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa/Peräseinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CormaX »

Gen1 on muuten helppo purkaa vaikka huvikseen...
kaverin gen2 katteiden purku oli tuskaa, kun ei yhtään tiennyt kuinkan ja miten niitä väänellään irti :glare:

omaa k1:sta purkaan nakuksi esim. täydellisen pesun takia, samalla tulee tarkasteltua ne paikat johon muuten ei näe...akun otan talvella irti ja latailen sitä silloin tällöin, jatkuva lataus pilaa akun :on_the_quiet:
--Still Counting --

http://cormax.kuvat.fi/kuvat/

:on_the_quiet:
tetsa
Viestit: 227
Liittynyt: 26 Kesä 2004, 14:11

Viesti Kirjoittaja tetsa »

Kertokaas tyhmälle miks noit akkuja pitää lataa pitkin talvea?
ite otan piuhat irti akusta syksyllä ja keväällä lataan ennen käyttöön ottoa perinteisellä autolaturilla 1,5 tuntia. orkkis akku kesti 7 vuotta.




Edited By tetsa on 1304408096
tetsa
Avatar
CormaX
Viestit: 663
Liittynyt: 11 Elo 2009, 22:15
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa/Peräseinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CormaX »

No tää ainakin sen takia että ei pääse täysin tyhjäksi...jatkuva lautauksessa pitokaan ei ole hyväksi.
eli huijaan akkua attä sitä käytetään koko talvi...ei kerkee ottaan lopputiliä :omituinen:

Yhden talven pidin koko ajan lautaukses ja pilalle meni, kerran en lataillut kylmässä talissa(ennen)laisinkaan ja pilalle meni...Nyt on lämmin talli, selviäs varmaan ilman lataustakin, silti latailen sitä välillä...ajokauden aikanakin, toimii. :arskat:

Saksan maalla busaan asennettu v.häly ajonestoineen, se nappaa virtaa vaikka ei häly ole päälläkään...mun mielestä.
Jos hälyn johtoja mulukkaa, niin eipähän lähe käyntiin ilman ns. "turvaavainta" johon oma avain ja pesä avaimelle hyvin piilotettu...hankalassa paikassa, elikkä ei ihan heti viedä ainakaan ajamalla edemmäksi :mosh:

PS. Nää on vähän niinkuin makuasioita :D




Edited By CormaX on 1304408992
--Still Counting --

http://cormax.kuvat.fi/kuvat/

:on_the_quiet:
76-1271688384

Viesti Kirjoittaja 76-1271688384 »

Kuvalla myyjä väitti uutta akkua hakiessani että nykyään olis mopo-/akkuvalmistajien suositus että korkeintaan 3 viikkoa seisontaa lataamatta/käyttämättä konetta. ei oo suunniteltu pidempään seisottamiseen.
Avatar
CormaX
Viestit: 663
Liittynyt: 11 Elo 2009, 22:15
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa/Peräseinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CormaX »

Joo pitää paikansa! jos seisotan mopoa 2 viikkoa tekemättä mitään, niin nihkeesti pyörittää...jos olenkaan :twisted:
EDIT: Eikä mun akku ole niitä halpa-akkuja.




Edited By CormaX on 1304409178
--Still Counting --

http://cormax.kuvat.fi/kuvat/

:on_the_quiet:
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

jsalok kirjoitti:Kujo taisi olla oikeassa :-) vähän käytin maajohtoa irti rungosta ja sille vähän hiekkapaperia niin jo lähti taas käyntiin niin kuin aina ennenkin. otin sitten sille vaihdenäytölle sähköt valokatkaisijan takaa.
ja mitä vikaa tuossa nyt voisi ollakkaan kun on vain 59 tkm ajettu. vähän eri lukemat kuin jarim:llä mutta sehän onkin tullut pari kuukautta aikaisemmin suomeen... ;-)

- jsalok -
Pikku detalji: maajohdon tulee olla kiinni moottorissa, ei rungossa. ei heti uskois, mutta tuolla on oikeasti merkitystä.
Avatar
jsalok
Viestit: 106
Liittynyt: 24 Touko 2004, 08:26
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsalok »

Jep. siis moottorissahan se onkin kiinni. näppihäiriö... :p
Vastaa Viestiin