tehot.........on.........ko - penkitystä

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Heksa
Viestit: 1190
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 19:51

Viesti Kirjoittaja Heksa »

Joke kirjoitti:Oman busan tehohäviö Samin penkissä:

Mitattu takarengasteho 181,3 hp.
Koneteho 204,5 hp, käppyrässä lukee, että losses added using negative line, ts. tarkoittanee että takarengastehoon lisätty laskennallinen tehohäviö = saatu konetehokäyrä.

Hävikkipollet ovat siis 204,5 - 181,3 = 23,2hp

Lasketaan hävikki %

100% - ((204,5 -23,2)/204,5*100%) = 11,34%

Mutku... se kone teho on laskennallinen joka saatu takarengastehoa korottamalla x%
eli tota 23,2 pitää verrata siihen tulokseen joka on mitattu. ei laskennalliseen
siis hävikki % ja tehon korotus % on eri lukema.....
näyttäis tulevan 12,79%
Takarengasteho mitataan ja koneteho lasketaan
suomessahan pää sääntöisesti mitataan penkissä tehoa takapyörällä .TFM on varmaan niitä harvoja joilla ollu mahdollisuus mitata konetta suoraan penkissä
Vielä jos seataan niin kampi-akseli teho on eri kuin teho eturattaalta (vastaa samaa kuin autossa otettais mittaus vaihdelaatikon perästä .ei pyöriltä)
SMR
Avatar
Joke
Viestit: 145
Liittynyt: 03 Loka 2005, 17:20
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joke »

Heksa kirjoitti:
Joke kirjoitti:Oman busan tehohäviö Samin penkissä:

Mitattu takarengasteho 181,3 hp.
Koneteho 204,5 hp, käppyrässä lukee, että losses added using negative line, ts. tarkoittanee että takarengastehoon lisätty laskennallinen tehohäviö = saatu konetehokäyrä.

Hävikkipollet ovat siis 204,5 - 181,3 = 23,2hp

Lasketaan hävikki %

100% - ((204,5 -23,2)/204,5*100%) = 11,34%

Mutku... se kone teho on laskennallinen joka saatu takarengastehoa korottamalla x%
eli tota 23,2 pitää verrata siihen tulokseen joka on mitattu. ei laskennalliseen
siis hävikki % ja tehon korotus % on eri lukema.....
näyttäis tulevan 12,79%
Takarengasteho mitataan ja koneteho lasketaan
suomessahan pää sääntöisesti mitataan penkissä tehoa takapyörällä .TFM on varmaan niitä harvoja joilla ollu mahdollisuus mitata konetta suoraan penkissä
Vielä jos seataan niin kampi-akseli teho on eri kuin teho eturattaalta (vastaa samaa kuin autossa otettais mittaus vaihdelaatikon perästä .ei pyöriltä)

Olet laskenut oikein tehonlisäys %:n. Minä laskin tehohävikki %:n. Hevosvoimat ovat kuitenkin samat. Tehon mittaus tapahtuu takapyörältä, siitä lasketaan dynon tietokoneohjelmalla koneteho. Kuorma ja mittausanturi pitäisi kiinnittää suoraan kampiakselin päähän, jotta voitaisiin mitata suoraan kampiakselilta
koneteho. Sellaista systeemiä ei taida olla edes TFM:n porukalla (Oulun AMK:lla), kuvien perusteella voima siirtyy
ketjua pitkin, joten ketjun ja vaihdelaatikon hävikki on mukana ja kun sihen lisätäään laskennallinen hävikkiteho saadaan koneteho.
208 whp / 168 Nm
Heksa
Viestit: 1190
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 19:51

Viesti Kirjoittaja Heksa »

Joke kirjoitti:
Heksa kirjoitti:
Joke kirjoitti:Oman busan tehohäviö Samin penkissä:

Mitattu takarengasteho 181,3 hp.
Koneteho 204,5 hp, käppyrässä lukee, että losses added using negative line, ts. tarkoittanee että takarengastehoon lisätty laskennallinen tehohäviö = saatu konetehokäyrä.

Hävikkipollet ovat siis 204,5 - 181,3 = 23,2hp

Lasketaan hävikki %

100% - ((204,5 -23,2)/204,5*100%) = 11,34%

Mutku... se kone teho on laskennallinen joka saatu takarengastehoa korottamalla x%
eli tota 23,2 pitää verrata siihen tulokseen joka on mitattu. ei laskennalliseen
siis hävikki % ja tehon korotus % on eri lukema.....
näyttäis tulevan 12,79%
Takarengasteho mitataan ja koneteho lasketaan
suomessahan pää sääntöisesti mitataan penkissä tehoa takapyörällä .TFM on varmaan niitä harvoja joilla ollu mahdollisuus mitata konetta suoraan penkissä
Vielä jos seataan niin kampi-akseli teho on eri kuin teho eturattaalta (vastaa samaa kuin autossa otettais mittaus vaihdelaatikon perästä .ei pyöriltä)

Olet laskenut oikein tehonlisäys %:n. Minä laskin tehohävikki %:n. Hevosvoimat ovat kuitenkin samat. Tehon mittaus tapahtuu takapyörältä, siitä lasketaan dynon tietokoneohjelmalla koneteho. Kuorma ja mittausanturi pitäisi kiinnittää suoraan kampiakselin päähän, jotta voitaisiin mitata suoraan kampiakselilta
koneteho. Sellaista systeemiä ei taida olla edes TFM:n porukalla (Oulun AMK:lla), kuvien perusteella voima siirtyy
ketjua pitkin, joten ketjun ja vaihdelaatikon hävikki on mukana ja kun sihen lisätäään laskennallinen hävikkiteho saadaan koneteho.

Näin juuri..
kun alkuperäiset luvut on
koneteho 260 ei tiedetä muuta
takapyöräteho 236 (tiedetään 10% käytetyn hävikkikertoimena)
eri koneessa
takapyörä lisätään 10,00%
ja moottoritehosta vähennetään 9,09%
silloin saadaan samat lukemat vertailukelpoiset Takapyörä+laskentakorotus luvut...

Jos ostat kaupasta 100eeroa maksavan tuotteen..
pyydät alennusta alv.verran saat tuotteen 81,40¤ koska laskennallisesti veroa on pyyntihinnasta 18,60%
taas jos pyydät alennusta 23% saat tuotteen 77¤
koska alv lyödään jo verottoman hinnan päälle ja alennus annetaan pyyntihinnasta
jos taas tuohon 77¤ lisätään alv(23) tulee summaksi 94,71¤ :kippis:
SMR
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Täällähän on laskimet sauhunnu oikeen tosissaan. Normihäviö on juu 10% paikkeilla, mul oli n. 11% kun takikselta Samilla 231hv. Mut sepä ei olekaan pelkkään laskentaan perustuva vaan Sami mittaa voimansiirron vastuksia ja siitä häviöt. Kisassa kolmantena ollut mr X sai takikselta 219,8hv ja koneelta 235,3hv, häviön ollessa 6,5% luokkaa, joka on tosi vähäistä. Erona oli mulla rengas pirelli diablo corsa, välityksinä vakio 17/40 ,mr. X:llä michelinin uus kevytrunkoinen, olikse power one ja kiihdytysvälitykset. Siksi tuossa kisassa sijoitukset olis ollu aivan toiset jos ei olis konetehoa koitettu mitata. Joillain kilpureilla, ja Bussijussilla pakko käyttää laskennallista kun lockup kytkimen vapauttaminen täyden vedon vaiheessa hyvin hankalaa. Myös riku-motorilla tulee konetehokäppyrät mitattu häviö lisättynä takistehoon. Lisänä vielä takapyörän luistoprosentti. Menetelmän tarkkuudesta voi sitte vääntää lisää.
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Kattelin vielä bomber-kisan listausta ja häviöt enimmäkseen liikkunu 8-10% maastossa. Mul toi 11% voi osiltaan selittyä silläkin että ollu useemman kesän ketjulinja vinossa vänkyrän swingin takia, eturatas kuluu toiselta sivulta ym. Kaikkee tämmöstä voi parantaa kun jaksais vaan perehtyä ja tutkia.
Busanisti69:n nokkamodi on ihan jees, kyl se kulkua lisää. Ei kannata parin vertailuarvolaskelman pohjalta tehdä mitään päätelmiä modin onnistumisesta.
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Minä olisin aika varovainen nuita konetehoja pohtiessa. Ei täälläpäin ole kenelläkään mahdollisuutta mitata kampiakselilta tehoja mutta ei myöskään häviöitä.
Dynossa häviöiden mittaus perustuu ymmärtääkseni vain rullan hidastuvuuden mittaamiseen (kytkin pohjassa). Eli esim. ensiövälitys jää jo siinä kokonaan pois. Ja miten hyvin kytkin irrottaa vaikuttaa tuloksiin.
Ajetaanko Samin penkissä puhtaasti inertiaa vastaan vai pystyykö siellä sähköjarrulla säätämään kierrosten nousunopeutta? Puhdas inertiapenkki ei kuitenkaan pysty näyttämään oikein koko kierrosalueelle (paitsi ehkä jollain dieselillä missä on sama vääntö kaikilla kierroksilla). Jos nousunopeus saadaan pidettyä vakiona niin moottorin sisäisen + renkaan + vanteen jne inertian vaikutus pysyy samana koko kierrosalueella.
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Samilla on mahdollisuus ajaa jarrua vastaan ja käyttääkin sitä käsittääkseni säädöissä ja myös tehon mittauksessa jos on tarvesta. Käy vaan tekniikan päälle jos jurnutetaan pitemmän aikaa kaasu auki jarrun kanssa. Siinä pelit joutuu kovemmille mitä juuri missään ajotilanteissa.
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

snuggles kirjoitti:Täällähän on laskimet sauhunnu oikeen tosissaan. Normihäviö on juu 10% paikkeilla, mul oli n. 11% kun takikselta Samilla 231hv. Mut sepä ei olekaan pelkkään laskentaan perustuva vaan Sami mittaa voimansiirron vastuksia ja siitä häviöt. Kisassa kolmantena ollut mr X sai takikselta 219,8hv ja koneelta 235,3hv, häviön ollessa 6,5% luokkaa, joka on tosi vähäistä. Erona oli mulla rengas pirelli diablo corsa, välityksinä vakio 17/40 ,mr. X:llä michelinin uus kevytrunkoinen, olikse power one ja kiihdytysvälitykset. Siksi tuossa kisassa sijoitukset olis ollu aivan toiset jos ei olis konetehoa koitettu mitata. Joillain kilpureilla, ja Bussijussilla pakko käyttää laskennallista kun lockup kytkimen vapauttaminen täyden vedon vaiheessa hyvin hankalaa. Myös riku-motorilla tulee konetehokäppyrät mitattu häviö lisättynä takistehoon. Lisänä vielä takapyörän luistoprosentti. Menetelmän tarkkuudesta voi sitte vääntää lisää.
Pointti oli se, että jos ja kun Samin penkki on ns. "tarkka/realistinen", niin sun tulosten (sami vs kajaani) valossa kesällä 2010 sulle noilla penkeillä ei merkittävästi ollut eroa toisiinsa. Toisinsanoen Kajaanin penkkikin vaikuttaa olevan suht realistinen.
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
Avatar
kajbusa
Viestit: 694
Liittynyt: 27 Loka 2004, 12:00

Viesti Kirjoittaja kajbusa »

Mielestäni prosenteilla ja konetehoilla ei ole mitään merkitystä.... takapallolta se voima välittyy tiehen.

Mullakin pukkas 312 hv takapyörältä ja häviöt oli ainakin 63,7584%...laskekaa paljon on sitten konetehot :D

Mutta 21.5 olis taas mahdollisuus tulla mittauttaa ne "OIKEAT" takapyötätehot =>

http://www.busanistit.org/foorumi....;t=9705
Hayabusa 1300R TURBO -05

+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

On näemmä mennyt homma täällä aika lailla t e o r e e t i k k o j e n jutuiksi ;-)

Tehot kun näkee aina radalla loppunopeudesta oli se penkissä mitä tahansa ... niin se mitä jäin miettimään on että mitenkähän eri dynoissa säädetään tuo IAP alue kun ajettavuuden kannalta sillä on kuitenkin se suurin merkitys ?
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Joke
Viestit: 145
Liittynyt: 03 Loka 2005, 17:20
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joke »

Teoriassa mennään kovaa kentällä ensikesänä, olipa alv% mukana laskuissa tai ei... :p
208 whp / 168 Nm
Heksa
Viestit: 1190
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 19:51

Viesti Kirjoittaja Heksa »

kajbusa kirjoitti:Mielestäni prosenteilla ja konetehoilla ei ole mitään merkitystä.... takapallolta se voima välittyy tiehen.

Mullakin pukkas 312 hv takapyörältä ja häviöt oli ainakin 63,7584%...laskekaa paljon on sitten konetehot :D

Mutta 21.5 olis taas mahdollisuus tulla mittauttaa ne "OIKEAT" takapyötätehot =>

http://www.busanistit.org/foorumi....;t=9705

Sulla on hyvällä mallilla :D
useimmin tulee xx tehoon 60- 100% hävikki kentällä joka koskettaa myös lompakkoa... mut saahan valtio kumminki aina joka eurosta 23%
Silti motor-raceen kuuluu ennakko elvistely ja sit kaudella selittely :kippis:
SMR
Avatar
kajbusa
Viestit: 694
Liittynyt: 27 Loka 2004, 12:00

Viesti Kirjoittaja kajbusa »

PetriK kirjoitti:niin se mitä jäin miettimään on että mitenkähän eri dynoissa säädetään tuo IAP alue kun ajettavuuden kannalta sillä on kuitenkin se suurin merkitys ?
En tiedä miten muut, itse olen yrittänyt räpeltää penkissä jarrua vasten...

Ekaksi tiepäällä muistiin kierrokset/ kaasunasento/ ahto tai alipaine eri nopeuksilla jonka jälkeen simuloin penkissä vastaavat arvot..

Yllättävää on miten paljon joutuu jarruttamaan esim. simuloidessa 100km/h nopeutta.

Ahto/alipaine mittari on mielestäni tärkeä apuväline ja tietenkin jarrullinen penkki
Hayabusa 1300R TURBO -05

+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Titaani kirjoitti:Niin Samilla kawassa litrateho ihan omassa luokassa yli 180hv/L, jotakuinkin samalla tasolla litrateho kun tonninen bmw.
Paras vaparibusa taitaa olla hieman yli 170hv/L
Litratehot uudelle levelille... Turasin autotallissa GSXR 1000 K7 viripaketin, 193hp/118Nm. Viriosina kansi (virtauspenkki lupas 196 hp), kepit, kittipahvi, Yoshi putkisto, vakio männät ja rojut muuten...

Hmm.. ei kuulemma ollut huonoin viritys asteeltaan :p

Käppyrä

http://kansiset.galleria.fi/kuvat/DYNO%20tuloksia/GSXR+1000.JPG

http://kansiset.galleria.fi/kuvat/DYNO%20tuloksia/GSXR%201000.JPG/full
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Ksthb kirjoitti:
Titaani kirjoitti:Niin Samilla kawassa litrateho ihan omassa luokassa yli 180hv/L, jotakuinkin samalla tasolla litrateho kun tonninen bmw.
Paras vaparibusa taitaa olla hieman yli 170hv/L
Litratehot uudelle levelille... Turasin autotallissa GSXR 1000 K7 viripaketin, 193hp/118Nm. Viriosina kansi (virtauspenkki lupas 196 hp), kepit, kittipahvi, Yoshi putkisto, vakio männät ja rojut muuten...

Hmm.. ei kuulemma ollut huonoin viritys asteeltaan :p

Käppyrä

http://kansiset.galleria.fi/kuvat/DYNO%20tuloksia/GSXR+1000.JPG

http://kansiset.galleria.fi/kuvat/DYNO%20tuloksia/GSXR%201000.JPG/full
Hyvältä näyttää, erittäin tehokas litrainen!!

Itse asiassa jos verrataan tuota 600cc pyöriin, niin litarateho ei yllä vakion kuusatkun tasolle, eli kun kone pienenee litratehot nousee.

Enemmän kertoo Nm/L joka tässä jää heman näistä viribusista mutta hieman ylittää gen 2 putkivirit.
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Vastaa Viestiin