Bussin iskutilavuus (bb+stroker)

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

tenhulttio kirjoitti:Valmistaako joku busaan parempia ram-air tötteröitä vai meniskö ihan omaksi askarteluksi? Tosin ilokaasujen kans tarvittava ilman virtaus pienenee aika paljon, eli tiiäppä olisko tuo Taxissa ongelma ollenkaan (tietty vaparivedoissa tulis hyötyä).
Kysypäs Ahtikselta mitkä tötteröt sillä on kiinni. Mul on Airtechin GSX13AD tuubit. Niis on suoremmat mutkat ja enemmän tilavuutta. Tosin vilkut ei mahdu enää paikalleen. Ilmaa tulee nii pirusti, olis tukka putkella jos ei kypärä päässä.
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Avatar
Joppe
Viestit: 247
Liittynyt: 07 Maalis 2006, 21:59

Viesti Kirjoittaja Joppe »

Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Taitaa nuo olla carpenterin ram air scoopit. Valmistaja väittää että vauhtia tulee huippuihin saakka lisää, mut joku raja on siinä kun alkaa "valua yli". Mul oli kiinni hallissa kun pari mäntää suli, sen jälkeen vaan showkamaa.
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
82-1232688863

Viesti Kirjoittaja 82-1232688863 »

Jos kerran teette tarkoituksenmukaista laitetta, niin tutkikaa missä kohden airodynamiitti häiriintyy vähiten ja puolestaan katteiden aiheuttamat pyörteilyt häiritsevät vähiten ilmanottoa ja ihan kiihdytyssuppiloin toteutetut otot/otto.
Noi originaalit aukot, -imuputket (ja muutenkin vakiopyörä) on aina poikkeuksetta tehty kaiken muun armoilla.
Mikään hyvinkään muotoiltu, puhumattakaan epämääräinen imuaukko ei toimi, jos sitä edeltävä muoto pyrkii ohjaamaan ilmaa aukon ohitse tai jopa aiheuttamaan turbulenssia.
Mm. Vittaniemellä on melko hyvä toteutus promillepyörässään, näkee jo silmällä, että toimii paremmin kuin mikään orkkiksen pohjalle tehty väkinäinen viritys.
Kaikki verkot yms. aukon edustalla pienentävät pinta-alaa ja aiheuttavat pelkkiä negatiiveja muutenkin.
Wannbe- eli katumopot erikseen, kompromisseissa on aina kyse huonojen ominaisuuksien yhteensovittamisesta epäsovinnaiseen pakettiin.
Avatar
Joppe
Viestit: 247
Liittynyt: 07 Maalis 2006, 21:59

Viesti Kirjoittaja Joppe »

Oma tekele tötteröt ennen kun tajusin että jos haluu ilmaa lisää niin mutka putkeen niin pääsee helpomalla
:D
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Röhnö kirjoitti:Wannabe- eli katumopot erikseen, kompromisseissa on aina kyse huonojen ominaisuuksien yhteensovittamisesta epäsovinnaiseen pakettiin.
Tuo on just sitä mitä haen omalta peliltä, näyttää orggikselta mut on useiden jälkikäteen tehtyjen räpellysten summa. Siksi tulokset onkin allekirjoituksen mukaisia.
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Röhnö kirjoitti:Jos kerran teette tarkoituksenmukaista laitetta, niin tutkikaa missä kohden airodynamiitti häiriintyy vähiten ja puolestaan katteiden aiheuttamat pyörteilyt häiritsevät vähiten ilmanottoa ja ihan kiihdytyssuppiloin toteutetut otot/otto.
Noi originaalit aukot, -imuputket (ja muutenkin vakiopyörä) on aina poikkeuksetta tehty kaiken muun armoilla.
Mikään hyvinkään muotoiltu, puhumattakaan epämääräinen imuaukko ei toimi, jos sitä edeltävä muoto pyrkii ohjaamaan ilmaa aukon ohitse tai jopa aiheuttamaan turbulenssia.
Mm. Vittaniemellä on melko hyvä toteutus promillepyörässään, näkee jo silmällä, että toimii paremmin kuin mikään orkkiksen pohjalle tehty väkinäinen viritys.
Kaikki verkot yms. aukon edustalla pienentävät pinta-alaa ja aiheuttavat pelkkiä negatiiveja muutenkin.
Wannbe- eli katumopot erikseen, kompromisseissa on aina kyse huonojen ominaisuuksien yhteensovittamisesta epäsovinnaiseen pakettiin.

Eipä meillä ole mahdollisuutta tätä testata (suomesta ei löydy riittävän suurta tuulitunnelia). Eikä pelkkä testaus tietty riittäiskään.
Minusta nuo vakiot on varmaankin oikeassa paikassa kun kerran paine nousee mukavasti. Ainuastaan vaan tuo tuottopuoli on pielessä. En muuten usko, että yksikään aftermarket osien tuottajakaan kehittää tuotoksiaan tuulitunnelissa (korkeintaan käyttävät kerran, että voi mainostaa). Mutulla sanoisin, että Suzukilla itellään on aivan eri resurssit ja laitteet ollu käytössä kun tuota busaa on suunniteltu.
Onko Vittaniemen toteutuksesta kuvia jossain näytillä?

Niitä vakiotötteröitä kylllä pitää testata moottorilabrassa. Meillä on varmaan penkitettäessä vaparina heppoja hukattu reilusti :1087
82-1232688863

Viesti Kirjoittaja 82-1232688863 »

Jos orkkis on paras, vaihtoehtoiset ratkaisut huonompia, eikä kynnet riitä tekemään omaa vaihtoehtoa, niin miksi edes kyseenalaistaa aihetta? :baaa:
No jokatapauksessa - mielestäni auttaisi, että ilmanotto olisi selkeästi ottava ja täyttävä edes periaatetasolla. Jos ahtimiakin "ahdetaan" imukartiolla, niin mikä vaparin koteloiden täyttämisessä olisi sitä vastaan? Itse toisin ilmanottoaukot hieman katteen pinnan yli, jolloin katteen muoto ei olisi ohiohjaavaa, vaan itse tötsä rikkoisi rajapintaa ja haukkoisi happea ja käyttäisin kiihdytyssuppilomaista muotoa, jolloin se ilma menisi sinne minne tarkoituskin. Aerodynamiikka toki häiriintyisi hieman, mutta ei murhaavasti.
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Jos vikana on ahtaat putket niin miksi pitäis muokata ilmanottoaukkoja? :glare:

Vai onko näillä ilmanottoaukon muutoksilla saatu mitattavaa parannusta aikaan? Taxissa ilokaasukäytössä tuupataan niin paljon ilokaasua, että ei sinne oikiasti mene paljoakaan ilmaa, eli paine ei juurikaan alene siinä putkessa. Mutta toisaalta, kivahan se olis jos vaparinakin kulkis...
82-1232688863

Viesti Kirjoittaja 82-1232688863 »

Suoraviivainen pyöreä putki virtaa paremmin kuin joku ei-minkään mallinen monesti supisteleva resonanssikammioputkihirvitys ja pyöreän putken täyttäminen luonnaa kiihdytyskartiolla melko optimoidusti.
Seuraavaksi tietty harmittaa kun rungossa on vain tietyn mallinen reikä jne, mutta laikka laulamaan, niin saa sellaisen muodon siihenkin kuin tarve vaatii.
Ei se ole kuin alumiinia, turha pelätä maailmanloppua, jos runkoon tekee muutoksia.
:kippis:
storbacka
Viestit: 118
Liittynyt: 02 Loka 2009, 18:17

Viesti Kirjoittaja storbacka »

tenhulttio kirjoitti:
Röhnö kirjoitti:Jos kerran teette tarkoituksenmukaista laitetta, niin tutkikaa missä kohden airodynamiitti häiriintyy vähiten ja puolestaan katteiden aiheuttamat pyörteilyt häiritsevät vähiten ilmanottoa ja ihan kiihdytyssuppiloin toteutetut otot/otto.
Noi originaalit aukot, -imuputket (ja muutenkin vakiopyörä) on aina poikkeuksetta tehty kaiken muun armoilla.
Mikään hyvinkään muotoiltu, puhumattakaan epämääräinen imuaukko ei toimi, jos sitä edeltävä muoto pyrkii ohjaamaan ilmaa aukon ohitse tai jopa aiheuttamaan turbulenssia.
Mm. Vittaniemellä on melko hyvä toteutus promillepyörässään, näkee jo silmällä, että toimii paremmin kuin mikään orkkiksen pohjalle tehty väkinäinen viritys.
Kaikki verkot yms. aukon edustalla pienentävät pinta-alaa ja aiheuttavat pelkkiä negatiiveja muutenkin.
Wannbe- eli katumopot erikseen, kompromisseissa on aina kyse huonojen ominaisuuksien yhteensovittamisesta epäsovinnaiseen pakettiin.

Eipä meillä ole mahdollisuutta tätä testata (suomesta ei löydy riittävän suurta tuulitunnelia). Eikä pelkkä testaus tietty riittäiskään.
Minusta nuo vakiot on varmaankin oikeassa paikassa kun kerran paine nousee mukavasti. Ainuastaan vaan tuo tuottopuoli on pielessä. En muuten usko, että yksikään aftermarket osien tuottajakaan kehittää tuotoksiaan tuulitunnelissa (korkeintaan käyttävät kerran, että voi mainostaa). Mutulla sanoisin, että Suzukilla itellään on aivan eri resurssit ja laitteet ollu käytössä kun tuota busaa on suunniteltu.
Onko Vittaniemen toteutuksesta kuvia jossain näytillä?

Niitä vakiotötteröitä kylllä pitää testata moottorilabrassa. Meillä on varmaan penkitettäessä vaparina heppoja hukattu reilusti :1087
Eikö sitä putsarikotelon painetta voisi mitata jollain anturilla ja dataloggerilla. Ja sitte vetää sitää kenttää eestaas testimielessä. Kun täällä joka toisella ilmeisesti on jonkinlainen tiedonkeruu järjestelmä pyörässään...
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

http://www.teamforcemajor.com/blog/default.asp



Edited By busajasa on 1292303794
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

storbacka kirjoitti:Eikö sitä putsarikotelon painetta voisi mitata jollain anturilla ja dataloggerilla. Ja sitte vetää sitää kenttää eestaas testimielessä. Kun täällä joka toisella ilmeisesti on jonkinlainen tiedonkeruu järjestelmä pyörässään...
Joo kyllähän se ajamalla onnistuu. Ei vaan malttais odotella kesään saakka.
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

IT'S ALIVE! Video

:thumbup:

Aika karusti vielä käy kun kaikki arvot on vain arvattu. Kuitenkin nyt riittää taas vain yksi akku (ei kuulemma pitäis tulla takapotkuja). Seuraavana polttoainetankkia tekemään, kuten myös mottorille teline jolla sen saa kiinni OAMK:n moottorilabran jarrupenkkiin.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Vastaa Viestiin