Bussin iskutilavuus (bb+stroker)

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

slip kirjoitti:Mä oon ihmetellyt sitä että kun te koitatte kehittää jotain uutta ja hienoa ilokaasun kanssa niin miksi esim on puuttunut (ymmärtääkseni) kunnollinen tiedonkeruu. Olis tainnu säästää jo hintansa särkyneiden koneiden muodossa. Tietysti jos ei kukkarossa useiden tonnien pamahdukset tunnu, niin onhan se hienoo muun muassa shown/julkisuuden kannalta kun sattuu ja tapahtuu.

Oppia ikä kaikki. Ehkä se kukkaro onkin ollut jo tyhjä niin ei ole voinut sijoittaa tiedonkeruuseen :cool:
No, Hallissa lokitettiin lambdaa, mutta kone sulahti. Joensuussa lokitettiin lambdaa ja pakokaasunlämpöä, mutta taas kone suli. Aika harvalla on mahdollisuus säätää moottoria riittämiin kun parametrejä on riittävästi. Eli tiippä siitä johtuko moottoririkot siitä, että oliko säädetty väärin vai siitä, että tietoa ei kerätty? Mahtaneeko koskaan selvitä.
OAMK:n labrassa voidaan ajaa moottoria aivan eri määriä, testata kaikkea mahdollista mutta ei kaikkea sieläkään. Esim patopainetta siellä ei tule.
Toivotaan kuitenkin, että tuleva tiedonkeruu kertoo riittävästi. Öljynpaine, öljynlämpö, moottorinlämpö, imusarjan paine, imuilman lämpö, bensanpaine, lambda, vesiruiskutuspaine, kaasun asento, pakolämmöt nyt ainakin. :bike:
Avatar
ysi-ärrä
Viestit: 974
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 19:54

Viesti Kirjoittaja ysi-ärrä »

Jouniri kirjoitti:Tankin "kuori" valmistu maalaamoa varten Mikabeen taidetakomosta. Etuloksun ja keulakatteen hain OAMK:lta, niin pystyn toimittamaan maalaamoon nekin. Uudet injektorit 4x1400cc tilattu myös, joten sopan puutetta tuskin jatkossa tulee. OAMK:n ryhmä tekee todella vimpan päälle duunia ja aikataulut pitää hyvin. Blogissa muutama rivi ja kuva missä vaiheessa -kohti Bonnevilleä- projekti menee tällähetkellä.

http://www.teamforcemajor.com/blog/default.asp
No nythän rupiaa näyttään haitekilta, huh. :thumbup:
337kmh/ 1609m ,Joensuu 2012
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

slip kirjoitti:Alkaa vaikuttaa sille että pikkuhiljaa voi alkaa suunpieksännälle löytyä kunnon katettakin :)

Mä oon ihmetellyt sitä että kun te koitatte kehittää jotain uutta ja hienoa ilokaasun kanssa niin miksi esim on puuttunut (ymmärtääkseni) kunnollinen tiedonkeruu. Olis tainnu säästää jo hintansa särkyneiden koneiden muodossa. Tietysti jos ei kukkarossa useiden tonnien pamahdukset tunnu, niin onhan se hienoo muun muassa shown/julkisuuden kannalta kun sattuu ja tapahtuu.

No jokainen määrittää tietty itse mikä on minkäkin kate, mutta kun maailmalta löytyy (ainakin mitä mulle tietoon on tullut) 1 kpl nopeampia ilokaasupyöriä seisovalle mailille 366kmh tuloksella ja Taxi siis seuraavana maailmalla 360,3kmh tuloksella joka taitaa olla ainakin härmän nopein kaasupärrä ja samalla kaikki mukaanlukien edellä vain Artsin 375kmh ja 2jorma2 oon 363kmh niin ei pitäs olla paha suoritus pelkällä poskensoitolla ja kuitenkin aika mikkihiiri budjetilla tehtynä.

Ja ne ketkä esim. ajaneet sen 200mailia täyteen tietävät jotta siitä saada esim. 40kmh lopareita lisää altistaa kyllä melkoisesti sinne riskirajoille.

Mä rakennan pyörät kentälle ajettavaksi enkä säästeltäväksi, toki aina mukavempaa jos pysyy nipussa ja saa kunnon tuloksia mutta lajin luonne ainakin silloin kun ajetaan yli 100m/s lienee jotta romua tulee koko ajan helpommin ja helpommin kun nopeudet kasvaa tai niitä tavoitellaan 100 lasissa.

Eipä taida olla härmässä ketään yli 360kmh ajaneita, etteikö niitä uhrauksia ole tehty.

Ja ken on erimieltä niin ei muuta kun suusuppuun ja näyttöjä kaikelle kansalle kaikessa hiljaisuudessa.

Taxin nykyisen bläänin hyviä puolia on tietenkin limiitit joilla pystytään etukäteen määräämään milloin pelit menee seis ennen isoa poksausta tai se että labra pystyy reaaliajassa tarkkailemaan tapahtumia ja säätämään pyörää vaikka kesken mailin vedon ajosuorituksen aikana, pitäen ajon turvallisena koneelle.




Edited By Jouniri on 1290106341
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

tenhulttio kirjoitti:
slip kirjoitti:Mä oon ihmetellyt sitä että kun te koitatte kehittää jotain uutta ja hienoa ilokaasun kanssa niin miksi esim on puuttunut (ymmärtääkseni) kunnollinen tiedonkeruu. Olis tainnu säästää jo hintansa särkyneiden koneiden muodossa. Tietysti jos ei kukkarossa useiden tonnien pamahdukset tunnu, niin onhan se hienoo muun muassa shown/julkisuuden kannalta kun sattuu ja tapahtuu.

Oppia ikä kaikki. Ehkä se kukkaro onkin ollut jo tyhjä niin ei ole voinut sijoittaa tiedonkeruuseen :cool:
No, Hallissa lokitettiin lambdaa, mutta kone sulahti. Joensuussa lokitettiin lambdaa ja pakokaasunlämpöä, mutta taas kone suli. Aika harvalla on mahdollisuus säätää moottoria riittämiin kun parametrejä on riittävästi. Eli tiippä siitä johtuko moottoririkot siitä, että oliko säädetty väärin vai siitä, että tietoa ei kerätty? Mahtaneeko koskaan selvitä.
OAMK:n labrassa voidaan ajaa moottoria aivan eri määriä, testata kaikkea mahdollista mutta ei kaikkea sieläkään. Esim patopainetta siellä ei tule.
Toivotaan kuitenkin, että tuleva tiedonkeruu kertoo riittävästi. Öljynpaine, öljynlämpö, moottorinlämpö, imusarjan paine, imuilman lämpö, bensanpaine, lambda, vesiruiskutuspaine, kaasun asento, pakolämmöt nyt ainakin. :bike:

ja nakuanturit kai on myös ollut pläneissä.

Ja Joensuussa lambda näytti tooosi rikasta login mukaan ja meni rikkaalle ilokaasu rikastuksen myötä, pakolämmötkin mitattiin.. - silti kone suli.. Arvauksia vaan on siitä miksi ja mitä tapahtui - ei faktaa puuttuvien mittausparametrien takia. Eli parametreja ja mittaus dataa pitää lisätä sekä testaus dataa saada lisää jotta ymmärretään eri asioiden keskinäisvaikutus.. Siltikään mitään takeita ei vielä ole että kone kestää loputtomiin, sillä vielä jää paljon asioita spekulaatioiden varaan.

Ja kuten Jouni laittoi - jotta päästään eteenpäin ja tavoitteisiin mennään tuntemattomalle alueelle jonne ei ole suoria ohjeita eikä faktaa. Täähän olis helppoa jos olis suorat ohjeet kuinka tehdään maailmanennätys. Toisaalta tästä puuttuis kaikki mielenkiinto ja jännitys silloin.

Mutta oppia ikä kaikki..
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
BussiJussi
Viestit: 1039
Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
Paikkakunta: NILSIÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

Jouniri kirjoitti:
slip kirjoitti:Alkaa vaikuttaa sille että pikkuhiljaa voi alkaa suunpieksännälle löytyä kunnon katettakin :)

Mä oon ihmetellyt sitä että kun te koitatte kehittää jotain uutta ja hienoa ilokaasun kanssa niin miksi esim on puuttunut (ymmärtääkseni) kunnollinen tiedonkeruu. Olis tainnu säästää jo hintansa särkyneiden koneiden muodossa. Tietysti jos ei kukkarossa useiden tonnien pamahdukset tunnu, niin onhan se hienoo muun muassa shown/julkisuuden kannalta kun sattuu ja tapahtuu.

No jokainen määrittää tietty itse mikä on minkäkin kate, mutta kun maailmalta löytyy (ainakin mitä mulle tietoon on tullut) 1 kpl nopeampia ilokaasupyöriä seisovalle mailille 366kmh tuloksella ja Taxi siis seuraavana maailmalla 360,3kmh tuloksella joka taitaa olla ainakin härmän nopein kaasupärrä ja samalla kaikki mukaanlukien edellä vain Artsin 375kmh ja 2jorma2 oon 363kmh niin ei pitäs olla paha suoritus pelkällä poskensoitolla ja kuitenkin aika mikkihiiri budjetilla tehtynä.

Ja ne ketkä esim. ajaneet sen 200mailia täyteen tietävät jotta siitä saada esim. 40kmh lopareita lisää altistaa kyllä melkoisesti sinne riskirajoille.

Mä rakennan pyörät kentälle ajettavaksi enkä säästeltäväksi, toki aina mukavempaa jos pysyy nipussa ja saa kunnon tuloksia mutta lajin luonne ainakin silloin kun ajetaan yli 100m/s lienee jotta romua tulee koko ajan helpommin ja helpommin kun nopeudet kasvaa tai niitä tavoitellaan 100 lasissa.

Eipä taida olla härmässä ketään yli 360kmh ajaneita, etteikö niitä uhrauksia ole tehty.

Ja ken on erimieltä niin ei muuta kun suusuppuun ja näyttöjä kaikelle kansalle kaikessa hiljaisuudessa.

Taxin nykyisen bläänin hyviä puolia on tietenkin limiitit joilla pystytään etukäteen määräämään milloin pelit menee seis ennen isoa poksausta tai se että labra pystyy reaaliajassa tarkkailemaan tapahtumia ja säätämään pyörää vaikka kesken mailin vedon ajosuorituksen aikana, pitäen ajon turvallisena koneelle.

Kyllähän niitä kovemmissa nopeuksissa alkaa tuhoja helposti syntymään!
Itse pääsin siltä osin vähällä, ainoastaan sivukatteiden poistuminen tapahtui Jns kentällä -09. Suurin syy vissiin korjailtu kate (purkaantuvat tieliikenteessä, kun ajoin ilman oikeaa katetta. korvallisia poikki, yms.) ja/tai etuskooppien aukot avonaiset katteiden alle!

Yks kansipahvi meni, sekin onneksi ennen -09 Hallia, joten pelkällä pahvin vaihdolla selvisi (ei ees kantta oikastu! + coppergasket väliin)

Kovasti onnea Bonneville projektille, on mukava seurata innokasta rakentelua!!
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

BussiJussi kirjoitti:
Jouniri kirjoitti:
slip kirjoitti:Alkaa vaikuttaa sille että pikkuhiljaa voi alkaa suunpieksännälle löytyä kunnon katettakin :)

Mä oon ihmetellyt sitä että kun te koitatte kehittää jotain uutta ja hienoa ilokaasun kanssa niin miksi esim on puuttunut (ymmärtääkseni) kunnollinen tiedonkeruu. Olis tainnu säästää jo hintansa särkyneiden koneiden muodossa. Tietysti jos ei kukkarossa useiden tonnien pamahdukset tunnu, niin onhan se hienoo muun muassa shown/julkisuuden kannalta kun sattuu ja tapahtuu.

No jokainen määrittää tietty itse mikä on minkäkin kate, mutta kun maailmalta löytyy (ainakin mitä mulle tietoon on tullut) 1 kpl nopeampia ilokaasupyöriä seisovalle mailille 366kmh tuloksella ja Taxi siis seuraavana maailmalla 360,3kmh tuloksella joka taitaa olla ainakin härmän nopein kaasupärrä ja samalla kaikki mukaanlukien edellä vain Artsin 375kmh ja 2jorma2 oon 363kmh niin ei pitäs olla paha suoritus pelkällä poskensoitolla ja kuitenkin aika mikkihiiri budjetilla tehtynä.

Ja ne ketkä esim. ajaneet sen 200mailia täyteen tietävät jotta siitä saada esim. 40kmh lopareita lisää altistaa kyllä melkoisesti sinne riskirajoille.

Mä rakennan pyörät kentälle ajettavaksi enkä säästeltäväksi, toki aina mukavempaa jos pysyy nipussa ja saa kunnon tuloksia mutta lajin luonne ainakin silloin kun ajetaan yli 100m/s lienee jotta romua tulee koko ajan helpommin ja helpommin kun nopeudet kasvaa tai niitä tavoitellaan 100 lasissa.

Eipä taida olla härmässä ketään yli 360kmh ajaneita, etteikö niitä uhrauksia ole tehty.

Ja ken on erimieltä niin ei muuta kun suusuppuun ja näyttöjä kaikelle kansalle kaikessa hiljaisuudessa.

Taxin nykyisen bläänin hyviä puolia on tietenkin limiitit joilla pystytään etukäteen määräämään milloin pelit menee seis ennen isoa poksausta tai se että labra pystyy reaaliajassa tarkkailemaan tapahtumia ja säätämään pyörää vaikka kesken mailin vedon ajosuorituksen aikana, pitäen ajon turvallisena koneelle.

Kyllähän niitä kovemmissa nopeuksissa alkaa tuhoja helposti syntymään!
Itse pääsin siltä osin vähällä, ainoastaan sivukatteiden poistuminen tapahtui Jns kentällä -09. Suurin syy vissiin korjailtu kate (purkaantuvat tieliikenteessä, kun ajoin ilman oikeaa katetta. korvallisia poikki, yms.) ja/tai etuskooppien aukot avonaiset katteiden alle!

Yks kansipahvi meni, sekin onneksi ennen -09 Hallia, joten pelkällä pahvin vaihdolla selvisi (ei ees kantta oikastu! + coppergasket väliin)

Kovasti onnea Bonneville projektille, on mukava seurata innokasta rakentelua!!
Kiitoksia vuan kovasti.

Tänään pyörähdin OAMK lla ja uuden kaasujärjestelmän Revo venttiili (yhdellä ko. venttiilillä voidaan esim. säätää portaattomasti 0-250hp tehon lisäys kaasuilla) olikin jo koekäytössä ohjainjärjestelmineen joka sekin on vielä alistettu Motecin alle vaikka ohjain on tarkoitettu itsenäiseksi, mutta ainahan voi tehdä toisin kuin muut..eli paremmin.

Myös uudet injektorit on jo paikallaan ja hööki niissä valmistajan mukaan riittää jopa 1600cc asti / kipale, tämä taasen antaa mahdollisuuden mitä erilaisimpien palavien nesteiden / aineseos yhdistelmien kokeiluun ja näin pääsee Dow Chemicals näyttämään osaamistaan härmä pojalle joka itsekin melko litkut ja sopat keittää.
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Onhan TFM ottanut huomioon saman minkä Bloodhound team:
Bloodhound SSC

:;):
Club 100 m/s
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

-Artsi- kirjoitti:Onhan TFM ottanut huomioon saman minkä Bloodhound team:
Bloodhound SSC

:;):
Selkeesti peesaavat meitä ainakin yritysvuoden suhteen. Toisaalta jos toi on auto, niin silloin Taxi on vakio moottoripyörä. Kyllä ajatus on yrittää Taxi pitää "ulkoisesti" kuitenkin moottoripyöränä. Ei kait ne pienet kivet ja männyn kävyt suomipoikaa haittaa.

Parin viikon sisään pitäs uusi moottori pyöriä Motecin boxien voimin ja sit vaan kone irti rungosta ja labran jarrupenkkiin ja testaus ja kehitystyö voi varsinaisesti alkaa.
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

Pikku turinaa rojektin tiimoilta

http://www.teamforcemajor.com/blog/default.asp




Edited By Jouniri on 1290967637
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

Moottorinohjauksen-, tiedonkeruun-, etäsäädön- ja kontrollin sähköt valmistuu OAMK:lla hyvää vauhtia työpöydälle Taxin mittasuhteissa. Viimeinenkin kilu sähköosiin eli tappokatkaisin pitäs olla huomenna kotona joten jos hyvin nappaa niin ensiviikolla Taxin ensistartti uusilla aivoilla.



Edited By Jouniri on 1291054555
PowerKing
Viestit: 141
Liittynyt: 27 Syys 2008, 17:57
Paikkakunta: Sipoo/Sibbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PowerKing »

Mistä hommasitte ton ilokaasusetin?
Pitäis letukkaan keksiä pätevää kaasusystemiä, ja tommonen portaaton venttiili ois varmasti hyvinkin sopiva projektiin.
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

PowerKing kirjoitti:Mistä hommasitte ton ilokaasusetin?
Pitäis letukkaan keksiä pätevää kaasusystemiä, ja tommonen portaaton venttiili ois varmasti hyvinkin sopiva projektiin.
Englannista noswizard
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

Taxin swingi jatkettu, "patti" poistettu vahvikkeineen, sisään rakennettu ilma-ja vesisäiliöt ja sitä rataa.

Kysymys kuuluu, kun jatketaan swingiä ja poistetaan "patti" tukineen, niin onko kellään kuvaa kuinka swingiä vahvistettu ko. tapauksessa lisää?

Lujuuslaskelmia? vai vedetäänkö hatusta?




Edited By Jouniri on 1291844044
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Hmm.. näitä uhrauksia on kyllä porukka tehnyt 95% ihan omaa tietämättömyyttään. Tietoakin on ollut tarjolla mutta ei vaan ole mennyt perille... Suuret tehot ja haavekuvat on vienyt ajattelu kyvyn...
Omia ajatuksia , ei herneitä näistä...
Yleisesti muutamia erittäin tärkeitä juttuja, puristus tila/suhde/pakoputkisto on jutut mistä noi moottori rikot johtuu.
Noi jutut kun saatte sovitettua/mitoitettua haettuihin tehoihin niin paketilla on toiveita pysyä kasassa...

Hmm.. Eniten Oy:n porukka on oivaltanut jutun juonen tbo koneiden kanssa ja tuloksia/tehokkaita moottoreita syntyy.




Edited By Ksthb on 1291904004
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Ksthb kirjoitti:
busajasa kirjoitti:
tenhulttio kirjoitti:
Oppia ikä kaikki. Ehkä se kukkaro onkin ollut jo tyhjä niin ei ole voinut sijoittaa tiedonkeruuseen :cool:
No, Hallissa lokitettiin lambdaa, mutta kone sulahti. Joensuussa lokitettiin lambdaa ja pakokaasunlämpöä, mutta taas kone suli. Aika harvalla on mahdollisuus säätää moottoria riittämiin kun parametrejä on riittävästi. Eli tiippä siitä johtuko moottoririkot siitä, että oliko säädetty väärin vai siitä, että tietoa ei kerätty? Mahtaneeko koskaan selvitä.
OAMK:n labrassa voidaan ajaa moottoria aivan eri määriä, testata kaikkea mahdollista mutta ei kaikkea sieläkään. Esim patopainetta siellä ei tule.
Toivotaan kuitenkin, että tuleva tiedonkeruu kertoo riittävästi. Öljynpaine, öljynlämpö, moottorinlämpö, imusarjan paine, imuilman lämpö, bensanpaine, lambda, vesiruiskutuspaine, kaasun asento, pakolämmöt nyt ainakin. :bike:

ja nakuanturit kai on myös ollut pläneissä.

Ja Joensuussa lambda näytti tooosi rikasta login mukaan ja meni rikkaalle ilokaasu rikastuksen myötä, pakolämmötkin mitattiin.. - silti kone suli.. Arvauksia vaan on siitä miksi ja mitä tapahtui - ei faktaa puuttuvien mittausparametrien takia. Eli parametreja ja mittaus dataa pitää lisätä sekä testaus dataa saada lisää jotta ymmärretään eri asioiden keskinäisvaikutus.. Siltikään mitään takeita ei vielä ole että kone kestää loputtomiin, sillä vielä jää paljon asioita spekulaatioiden varaan.

Ja kuten Jouni laittoi - jotta päästään eteenpäin ja tavoitteisiin mennään tuntemattomalle alueelle jonne ei ole suoria ohjeita eikä faktaa. Täähän olis helppoa jos olis suorat ohjeet kuinka tehdään maailmanennätys. Toisaalta tästä puuttuis kaikki mielenkiinto ja jännitys silloin.

Mutta oppia ikä kaikki..

Hmm.. näitä uhrauksia on kyllä porukka tehnyt 95% ihan omaa tietämättömyyttään. Tietoakin on ollut tarjolla mutta ei vaan ole mennyt perille... Suuret tehot ja haavekuvat on vienyt ajattelu kyvyn...
Omia ajatuksia , ei herneitä näistä...
Muutama erittäin tärkeitä juttuja Taxin kasassa pysymiseen.
Puristus tila/suhde/pakoputkisto on jutut mistä noi moottori rikot johtuu.
Noi jutut kun saatte sovitettua/mitoitettua haettuihin tehoihin niin paketilla on toiveita pysyä kasassa...

Hmm.. Eniten Oy:n porukka on oivaltanut jutun juonen tbo koneiden kanssa ja tuloksia/tehokkaita moottoreita syntyy.
Totta että tietämättömyyttä on näitä tehty, mutta omalla alueella kun mennään pilotti mielessä niin romua syntyy. Näin on ollut aikanaan myös tbojen kanssa - eräitäkin on sulateltu ennen kuin eri kombinatioiden yhdistelmät on opittu tunnistamaan.
Teoria mielessä, nyt kun ollaan oikeasti maailmanluokan virittäjien kanssa tekemisisä myös näyttöjen suhteen, ei juurikaan ole löytynyt eriävyyttä mielipiteissä. Ihan oikeilla jäljillä ollaan oltu, mutta analysoitavan datan suhteen ollaan oltu oletusten perässä. Mutta pikku budjetilla se on tämmöistä ja on mentävä riskillä. Riski joko kantaa tai ei. Taas jokaisesta epäonnistuneesta riskin otosta otetaan oppia.

Nyt kuitenkin on opit saatu ja mukana on sellaista yhteistyötä joka on sitoutunut 110% tekemiseen ja lopputulosta ei tarvitse epäillä - tai tulevat vuodet näyttää mutta luotto on kova ja faciliteetit on vielä kovemmat.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Vastaa Viestiin