Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin.sam77 kirjoitti:mike kirjoitti:Ihan of the record kyselen tyhmiä.
Mihin perustuu "satu" että takuu loppuu kun ei ole käytetty merkkihuollossa?
Ainakaan autopuolella näin ei ole. Riittää kun huolto on teetetty maahantuojan/valmistajan ohjeita ja huoltokohteita noudattaen.
Toki takuun jälkeiset ns goodwill tapaukset (esim 3 v ja kone sanoo poks) on ihan "selviä keikkoja" jos laitetta ei ole käytetty virallisessa huollossa, mutta et takuuaikaiseen laitteeseen ei vaihdettas esim osaa jonka vaurioituminen ei liity mitenkään huoltamiseen/huoltamattomuuteen...
Mun "hieman" tyhmään ja "yksinkertaiseen" päähän tää ei mahdu.
Lienee suorastaan laitonta...
Ja vielä loppukaneettina, itse aina käyttänyt virallisessa merkkihuollossa yhteensä vajaat 100 tkm ajetuna 3 eri busalla ilman huolia (valinnut vissiinkin oikean mestan) ja minun mielestäni vaihtohinnassa jopa näkyy kun virallisella vaihtaa...
Näin luulin itsekin, mutta kun se koskee pelkästään autoja
Ryhmäpoikkeusasetus ei koske moottoripyöriä (tästäkin on tosin kahdenlaista tietoa ). Takuuta ei määrittele ryhmäpoikkeusasetus.
Kuluttajaviraston kanta on että moottoripyöräalalla sovellataan mahdollisuuksien mukaan takuuehdoissa autokaupan vastaavia. Orgin puoella tätä oli hieman jo pohdittukin muutamia vuosia sitten.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....52;st=0
Keskustelin äsken toisen moottoripyörämerkin edustajan kanssa ja totesi yks kantaan, että jos peliä on huollettu (vaikka epävirallisella) ohjeiden mukaan on takuu voimassa takuuajan. Toki jos vika on selkeästi huonon huollon aiheuttama niin silloin tietenkin tilanne muuttuu.
Onko kellään esim uuden Hondan tai Kawan huoltokirjaa käsillä. Lukeeko niissäkin että takuu edellyttää merkkihuoltoa?
Ja eikun